Gå til innhold

Noen på Jernbaneskolen her?


Rex_Rodney

Anbefalte innlegg

Sendte mail, fikk til svar at jeg måtte ha fysikk og matte. Surt, men hjalp ikke mye å være togleder ser det ut til. Fikk svar fra studieinspk. at fagene måtte tas.

 

Lordgraven: trives ekstremt godt, men siden sentralen på Hamar legges ned må jeg se meg om etter alternativer. Ønsker å bli på jernbanen, lokfører frister slikt sett veldig!

 

Nå er det snakk om at Hamar som stasjoneringssted også skal legges ned. I så fall er det kanskje ikke så lurt for deg å bli lokfører? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei da blir det vanskeligere. Gjøvik/Jaren er også innenfor rekkevidde, men det blir jo færre muligheter.

 

Hvor skal de stasjonere førerne til rørosbanen da? Det blir vel snart sånn at du må bo i oslo, trondheim eller bergen for å kunne jobbe på jernbanen :(

Jeg vil ikke vært for trygg på at Gjøvik og Jaren består heller i disse privatiseringstider. Det er snakk om at en av pakkene som skal ut på anbud vil bestå av Gjøvikbanen, Mysen/Rakkestad og Halden/Gjøteborg. Muligens også lokalene til Moss. For meg virker det da meget sannsynlig at selskapet som vinner dette anbudet finner stasjonering på Jaren og Gjøvik overflødig og som en unødvendig kostnad.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...

Er det noen som vet om man må ha briller i tillegg til linser når man ankommer helsesjekken? Eller om man enten gjennomfører synstesten med en av delene? Begynte nylig med kontaktlinser pga er litt nærsynt, så har ikke skaffet meg briller enda. Mulig man får infobrev mtp testen. Man måtte ha sånn slags "førerkort attest" for bil, men dette er vel noe de ser an på helsesjekken.

 

Spurte en av de som driver med inntak, men de var usikre på om noe kunne korrigeres i ettertid. ordnet synskrav nylig pga det.

Endret av OleSK
Lenke til kommentar

Hvis du har med helt ferskt testresultat fra optiker, så trenger du ikke ta synstesten i det hele tatt, ihvertfall slapp jeg det. Ville uansett tatt med meg et par ekstra linser (hvis du bruker dagslinser), i tilfelle du blir bedt om å ta synstesten uten linsene på. Ikke noe krav om å ha briller i tillegg.

Lenke til kommentar

Skjønner. Bruker dagslinser, og begynte med det for ca 2 uker siden. Har både en slags brilleseddel og kort for linser, så kan ta med alt som er. Føler at synet er enda dårligere uten linser enn det var tidligere ?. Får ta med et par ekstra som du sier, dersom han / hun ber meg ta de av osv. Jeg klarer nok ikke kravet uten. Sjekket også sidesyn og fargesyn for «morroskyld», så er good der. Takk for svaret.

Lenke til kommentar

Hei.

 

Dette er da egentlig ikke noe problem, spørs hvor i Nord du bor da.

Det med jobb løser seg egentlig greit når du er ferdig på skolen da.

Er familien villig til å flytte på seg så er det heller ikke noe problem, jeg har heldigvis en forståelsesfull samboer som har flyttet land og strand med meg. Er de ikke villig så har du nok et større problem.

Hus kan jo eventuelt selges, eller leies ut for en periode.

Men det er jo såklart flere som har noe de ønsker å få sagt i ditt tilfelle.

Personlig så pendler jeg 2 timer med toget (en vei) for å komme meg på arbeid. Det går noen timer bort i pendling, skulle gjerne ha sluppet det, men det er nok flytting nå.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Konen min vurderer å søke seg inn på Jernbaneskolen, og jeg lurer på om det er noen kloke hoder her som kan besvare noen spørsmål.

 

  1. Hun har fagbrev som tavlemontør (elektrofag), er dette nok? Ble forvirret av hjemmesiden deres kontra lovdata. Hun har ikke gått allmenn påbygg.
  2. Hvordan er jobbmulighetene? Har forstått det slik at skolen tar inn folk på grunnlag av hva NSB rapporterer at de trenger, men samtidig leser jeg om at NSB ikke tar inn så mange som de sier at de trenger.
  3. Hvordan er mulighetene for å få arbeid i Bergen? Det er her vi har alt av nettverk, og med barn og andre faktorer så er det en deal-breaker om vi må flytte hele lurven til Østlandet.
  4. Er det noen fordeler med å være kvinne i dette yrket? Er det slik at NSB ønsker flere kvinnelige lokførere, eller stiller man på lik linje alle sammen?
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Da er søknad endelig levert. Blir ny venterunde i 1,5mnd ca. 

 

Til dere som har søkt tidligere, eller som skal. Går det mest i Fagbrev, eller studiekompetanse? Hvor "vanlig" er det å klare Bestått meget godt? De får 8 rangeringspoeng, så da når man vel høyt opp mtp nødvendig poeng for å komme til helse og den psykiske testen. 

 

De har en "er du kvalifisert" funksjon på den nye Lokførerskolen siden, og omtrent alle Fagbrev er godkjent. Ser de også har lagt til "VG2 yrkesfaglig opplæring norsk muntlig", så blir enda flere poeng for de med det evt. 

 

Er det noen som har søkt med generell studiekompetanse via påbygg? Stiller man likt uansett grunnlag, så lenge man er kvalifisert og har de poengene? Hørte fra en som mener de ikke får inn nok kvalifiserte om dagen. Stemmer dette, når det er 400+ søkere? Lurer på hvor alle de blir av. Fra det jeg kan lese på hjemmesiden blir antallet basert på hva foretakene trenger, så må da være 280+ søkere med 10 poeng hvert år da.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...