Gå til innhold

Noen på Jernbaneskolen her?


Rex_Rodney

Anbefalte innlegg

  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Hei:-) 

Er det det noen av dere som vet hva som er ca. poengkrav for å komme inn etter de "nye" opptakskriteriene?

Jeg har generell studiekompetanse og snitt på ca 4,3, samt fagbrev (10poeng) og over 5 års relevant praksis (10poeng)...

Håper noen kan gi meg en pekepinn på hvordan jeg ligger an:-)

Lenke til kommentar
Knoph82 skrev (På 18.1.2022 den 23.40):

Hei:-) 

Er det det noen av dere som vet hva som er ca. poengkrav for å komme inn etter de "nye" opptakskriteriene?

Jeg har generell studiekompetanse og snitt på ca 4,3, samt fagbrev (10poeng) og over 5 års relevant praksis (10poeng)...

Håper noen kan gi meg en pekepinn på hvordan jeg ligger an:-)

Jeg hørte med skolen her om dagen da jeg har tenkt å søke selv. I 2020 var poenggrensen 45 og i 2021 var den 48,1. Så da ligger du bra an. 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Mulig det går ann å søke i tråden her, men det fant jeg ikke ut hvordan jeg gjorde. Derfor spør jeg! 

Er det noen som jobber med godstog her som kan fortelle litt om det? Arbeidstid, turnus, rotasjon 7/7? Er det mulig å jobbe 7/7 rotasjon og ha base i Oslo f.eks? 

Hvordan er lønnen på godstog kontra persontog? Må man bo borte hver natt om man jobber 7/7? 

Håper på svar! 

Lenke til kommentar
Sltrx skrev (24 minutter siden):

Mulig det går ann å søke i tråden her, men det fant jeg ikke ut hvordan jeg gjorde. Derfor spør jeg! 

Er det noen som jobber med godstog her som kan fortelle litt om det? Arbeidstid, turnus, rotasjon 7/7? Er det mulig å jobbe 7/7 rotasjon og ha base i Oslo f.eks? 

Hvordan er lønnen på godstog kontra persontog? Må man bo borte hver natt om man jobber 7/7? 

Håper på svar! 

Har jobbet i gods i noen år nå. Arbeidstidene er egentlig litt "all over the place", de beregnes jo gjerne ut fra når togene har avgangstiden sin. Turnusene er gjerne 4-ukers eller 6-ukers, slik at man har litt struktur på når man jobber. Så vidt jeg vet tilbyr ingen av de "rene" godsoperatørene 7/7-turnus per i dag. Vet at Green Cargo hadde noen førere som gikk i 8/6-turnus, men det var gjerne svenske førere med lang vei på jobb. Tror det uansett ble kuttet ned på.

Gjennomsnittlig bruttolønn er nok høyere i gods- enn i persontog, men dette skyldes mye at man er mer borte enn en persontogfører som kan dra hjem etter hver tur. Vi har dessuten fast 25% skifttillegg. I tillegg kommer oppholdstillegg, altså betaling for at man ligger på hotell over natten etc. Denne er 1/2 timelønn for de timene man er uvirksom på utestasjon. Har man mange turer med opphold, så kan dette utgjøre en god slump på lønna. Til slutt kommer overtid naturligvis. Behovet er stort, og dersom man vil tjene litt ekstra en måned, og så er mulighetene mange. Personlig har jeg aldri ligget under 1 mill. brutto i året i min godskarriere, og på det meste har jeg vært oppe og nikket på 1,5-millionersmerket. 

Uavhengig av lønn, så er det å være godsfører en veldig "fri" og behagelig jobb med lite stress. Man kjører toget sitt fra A til B og slipper å forholde seg til stopp på hver stasjon (annet for kryssinger selvsagt). Det kan bli ensomt til tider, man har lite kontakt med andre i løpet av arbeidsdagen, men hvis man trives i eget selskap eller med en lydbok/podcast på øret så er jobben knakende kjekk. At det er svært få som velger å gå over til persontog tolker jeg som en bekreftelse på at mine erfaringer deles av mange av oss :) 

Lenke til kommentar
EmmetBrown skrev (4 minutter siden):

Har jobbet i gods i noen år nå. Arbeidstidene er egentlig litt "all over the place", de beregnes jo gjerne ut fra når togene har avgangstiden sin. Turnusene er gjerne 4-ukers eller 6-ukers, slik at man har litt struktur på når man jobber. Så vidt jeg vet tilbyr ingen av de "rene" godsoperatørene 7/7-turnus per i dag. Vet at Green Cargo hadde noen førere som gikk i 8/6-turnus, men det var gjerne svenske førere med lang vei på jobb. Tror det uansett ble kuttet ned på.

Gjennomsnittlig bruttolønn er nok høyere i gods- enn i persontog, men dette skyldes mye at man er mer borte enn en persontogfører som kan dra hjem etter hver tur. Vi har dessuten fast 25% skifttillegg. I tillegg kommer oppholdstillegg, altså betaling for at man ligger på hotell over natten etc. Denne er 1/2 timelønn for de timene man er uvirksom på utestasjon. Har man mange turer med opphold, så kan dette utgjøre en god slump på lønna. Til slutt kommer overtid naturligvis. Behovet er stort, og dersom man vil tjene litt ekstra en måned, og så er mulighetene mange. Personlig har jeg aldri ligget under 1 mill. brutto i året i min godskarriere, og på det meste har jeg vært oppe og nikket på 1,5-millionersmerket. 

Uavhengig av lønn, så er det å være godsfører en veldig "fri" og behagelig jobb med lite stress. Man kjører toget sitt fra A til B og slipper å forholde seg til stopp på hver stasjon (annet for kryssinger selvsagt). Det kan bli ensomt til tider, man har lite kontakt med andre i løpet av arbeidsdagen, men hvis man trives i eget selskap eller med en lydbok/podcast på øret så er jobben knakende kjekk. At det er svært få som velger å gå over til persontog tolker jeg som en bekreftelse på at mine erfaringer deles av mange av oss :) 

Tusen takk for svar! 

Hvor mye vil du si du sover borte i en gjennomsnittlig uke eller 14 dagers periode, og hvor ofte kan du reise hjem til en "vanlig" hverdag? Hva med helger?

Lenke til kommentar
EmmetBrown skrev (1 time siden):

Har jobbet i gods i noen år nå. Arbeidstidene er egentlig litt "all over the place", de beregnes jo gjerne ut fra når togene har avgangstiden sin. Turnusene er gjerne 4-ukers eller 6-ukers, slik at man har litt struktur på når man jobber. Så vidt jeg vet tilbyr ingen av de "rene" godsoperatørene 7/7-turnus per i dag. Vet at Green Cargo hadde noen førere som gikk i 8/6-turnus, men det var gjerne svenske førere med lang vei på jobb. Tror det uansett ble kuttet ned på.

Gjennomsnittlig bruttolønn er nok høyere i gods- enn i persontog, men dette skyldes mye at man er mer borte enn en persontogfører som kan dra hjem etter hver tur. Vi har dessuten fast 25% skifttillegg. I tillegg kommer oppholdstillegg, altså betaling for at man ligger på hotell over natten etc. Denne er 1/2 timelønn for de timene man er uvirksom på utestasjon. Har man mange turer med opphold, så kan dette utgjøre en god slump på lønna. Til slutt kommer overtid naturligvis. Behovet er stort, og dersom man vil tjene litt ekstra en måned, og så er mulighetene mange. Personlig har jeg aldri ligget under 1 mill. brutto i året i min godskarriere, og på det meste har jeg vært oppe og nikket på 1,5-millionersmerket. 

Uavhengig av lønn, så er det å være godsfører en veldig "fri" og behagelig jobb med lite stress. Man kjører toget sitt fra A til B og slipper å forholde seg til stopp på hver stasjon (annet for kryssinger selvsagt). Det kan bli ensomt til tider, man har lite kontakt med andre i løpet av arbeidsdagen, men hvis man trives i eget selskap eller med en lydbok/podcast på øret så er jobben knakende kjekk. At det er svært få som velger å gå over til persontog tolker jeg som en bekreftelse på at mine erfaringer deles av mange av oss :) 

Hvor mye har du typisk brutto i året uten overtid?

Lenke til kommentar
Sltrx skrev (10 timer siden):

Tusen takk for svar! 

Hvor mye vil du si du sover borte i en gjennomsnittlig uke eller 14 dagers periode, og hvor ofte kan du reise hjem til en "vanlig" hverdag? Hva med helger?

1-2 netter borte per uke ca. Ellers er det litt varierende når jeg er hjemme, for jeg kan f.eks. ha dagvakt hvor jeg starter tidlig og slutter ved 15-16-tiden, eller jeg kan ha kvelds-/nattevakt hvor jeg starter 21-22 og slutter 6-7. Kommer helt an på turnusen.

Gustav 1 skrev (10 timer siden):

Jobbet ikke du mye natt?

Jo, de fleste godsførere jobber en god del natt, det kommer man nesten ikke unna. Togene går ofte om kvelden og natten.

ITtraktor skrev (9 timer siden):

Hvor mye har du typisk brutto i året uten overtid?

Har ikke regnet på det, men jeg kan tenke meg mellom 8-900.000? Da er det bare fastlønn, 25% skifttillegg og oppholdstillegg. Det blir jo alltid noe overtid enten man vil eller ikke (forsinkelser etc), så det er ikke så lett å fjerne dette fra ligningen.

Lenke til kommentar

Veldig godt forklart av EmmetBrown (Y). Kjørt gods en liten stund selv nå, og er som han beskriver det. 

Det blir nok noe mer natt i gods enn feks førere i VY oslo. Men igjen så har jeg fått inntrykk av at førere i SJ jobber en del natt. Men mest natt er det jo naturligvis i gods. På den lyse siden siden jobber førere i gods hver 3.helg, i stedet for annenhver helg som førere i passasjertog gjør. (Vet ikke om det gjelder for alle godsselskaper).

En annen fordel med gods er at man har mulighet til å komme før ruta og ende arbeidsdagen litt tidligere hvis man er heldig😁

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Konglaa skrev (1 time siden):

Veldig godt forklart av EmmetBrown (Y). Kjørt gods en liten stund selv nå, og er som han beskriver det. 

Det blir nok noe mer natt i gods enn feks førere i VY oslo. Men igjen så har jeg fått inntrykk av at førere i SJ jobber en del natt. Men mest natt er det jo naturligvis i gods. På den lyse siden siden jobber førere i gods hver 3.helg, i stedet for annenhver helg som førere i passasjertog gjør. (Vet ikke om det gjelder for alle godsselskaper).

En annen fordel med gods er at man har mulighet til å komme før ruta og ende arbeidsdagen litt tidligere hvis man er heldig😁

Er det noen som har en turnusplan fra gods de kan vise? 😊

Lenke til kommentar

Hei!

Jeg tenker å søke i år og lurer dermed på hvordan jeg ligger an til å komme inn med poengene jeg har.

Fra videregående har jeg 3.8 i karaktersnitt/38 poeng (tatt med alle Vg1-karakterer, Vg2-karakterer og eksamenskarakterer) og et kvalifiserende fagbrev med karakter "Bestått meget godt" som jeg får ytterligere 15 poeng for. Jeg har dermed totalt 53 poeng per nå.

Noen som har en idé om hvorvidt jeg kommer inn/blir innkalt til helse- og skikkethetstest? :)

Endret av akitayama
Lenke til kommentar
akitayama skrev (4 timer siden):

Hei!

Jeg tenker å søke i år og lurer dermed på hvordan jeg ligger an til å komme inn med poengene jeg har.

Fra videregående har jeg 3.8 i karaktersnitt/38 poeng (tatt med alle Vg1-karakterer, Vg2-karakterer og eksamenskarakterer) og et kvalifiserende fagbrev med karakter "Bestått meget godt" som jeg får ytterligere 15 poeng for. Jeg har dermed totalt 53 poeng per nå.

Noen som har en idé om hvorvidt jeg kommer inn/blir innkalt til helse- og skikkethetstest? :)

Skjønner at det kan være mye å bla i her, men dette har du et svar på bokstavelig talt samme side.. Nedre poenggrense var 48.1 i 2021. 
 

Du ligger med andre ord meget godt an. 

Endret av milanr80
Lenke til kommentar
3 minutes ago, milanr80 said:

Skjønner at det kan være mye å bla i her, men dette har du et svar på bokstavelig talt samme side.. Nedre poenggrense var 48.1 i 2021. 
 

Du ligger med andre ord meget godt an. 

Ja, så svaret litt høyere opp her. Men han hadde 10 poeng mer enn meg, så bare lurte på hvordan jeg lå an i forhold med tanke på at antall søkere og således poenggrense kan øke noe i år. Jeg er også i tidlig 20-årene og har lest at hos søkere med lik poengsum så går eldre foran yngre. Men, regner med at sistnevnte setning som regel gjelder for de med færrest poeng/de som er på poenggrensen :)

Lenke til kommentar
akitayama skrev (På 25.1.2022 den 11.09):

Hei!

Jeg tenker å søke i år og lurer dermed på hvordan jeg ligger an til å komme inn med poengene jeg har.

Fra videregående har jeg 3.8 i karaktersnitt/38 poeng (tatt med alle Vg1-karakterer, Vg2-karakterer og eksamenskarakterer) og et kvalifiserende fagbrev med karakter "Bestått meget godt" som jeg får ytterligere 15 poeng for. Jeg har dermed totalt 53 poeng per nå.

Noen som har en idé om hvorvidt jeg kommer inn/blir innkalt til helse- og skikkethetstest? :)

Det er vel kun standpunktkarakterer som blir regnet tror jeg. Det vil si de karakterer som står på vitnesbyrdet ditt fra avgangsåret. Lykke til! Kanskje vi sees😃

Endret av Knoph82
Lenke til kommentar
2 hours ago, Knoph82 said:

Det er vel kun standpunktkarakterer som blir regnet tror jeg. Det vil si de karakterer som står på vitnesbyrdet ditt fra avgangsåret. Lykke til! Kanskje vi sees😃

Hørte nettopp med skolen, og de tar med alle karakterer på vitnemålet når de regner ut poeng; Vg1-karakterer, Vg2-karakterer og eksamenskarakterer.

De tar også med desimaler, så jeg får faktisk 53.7 poeng totalt. Da ligger jeg litt bedre an.

 

Men, takk det samme! Kanskje vi sees ja :D

Endret av akitayama
Lenke til kommentar
akitayama skrev (20 timer siden):

Hørte nettopp med skolen, og de tar med alle karakterer på vitnemålet når de regner ut poeng; Vg1-karakterer, Vg2-karakterer og eksamenskarakterer.

De tar også med desimaler, så jeg får faktisk 53.7 poeng totalt. Da ligger jeg litt bedre an.

 

Men, takk det samme! Kanskje vi sees ja :D

Ok. Jeg fikk et annet svar da jeg snakket med skole og samordna opptak. Men det utgjør ikke store forskjellen for min del altså. 

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...