Gå til innhold

Noen på Jernbaneskolen her?


Rex_Rodney

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Niram skrev (2 minutter siden):

Fagbrevene som kvalifiserer, inneholder alle de R1 matematikk?

Er selv togleder, men hadde bare 1MX (tilsvarende 1T) matematikk på videregående. Synd at kravene er såpass rigide når matematikken tilsynelatende ikke er så avansert i studiet..

Tror heller få av de inneholder R1 eller R2 matte.

 

De i klassen min som har fagbrev har det innen elektrofaget (svakstrøm og elektriker) og tømrer. Noe som ikke inneholder matte meg bekjent?

Lenke til kommentar
Niram skrev (4 timer siden):

Forstår ikke hvordan feks fagbrev som feier kvalifiserer, men jernbaneerfaring er ikke vektlagt :p 

Synes de nye kravene er latterlige. De godtar alle fagbrev som finnes, og 90% av dem er ikke relevante. Er nesten glad for at jeg må stå over årets opptak, siden jeg ikke ville hatt sjans til å klare R1 på et semester. Urmakerfag og vaskerifag godtas f.eks... Alt er snudd på hodet når det kommer til rangeringen. Jeg ble innkalt tidlig i opptaket 2019 pga greie karakterer i norsk, fysikk og vanlig matte, mens nå gis det kjempemange poeng til de med fagbrev, og ikke de som har studiekompetanse. Jeg er helt for at de med relevante fagbrev skal prioriteres, men forstår ikke hvorfor alle de fagbrevene godtas. 10 poeng + flere poeng for praksis, og enda flere poeng for enda et fagbrev. Står i årsrapport at den høyeste andelen av søkere kommer fra studiespess bakgrunn, så får håpe at de endrer opptaket igjen.

Dersom du har hatt 1T har du gode kunnskaper i matte, men ja. Skjønner at det er irriterende for din del, da du ikke får søkt i år. Disse kravene kom jo i september 2019, og det er 1mnd inn etter at f.eks undervisning som privatist begynte. Ikke mye tid man får til å ordne med nye krav da.... ?

Lenke til kommentar

Kunnskapsdepartementets forskrift fastsetter bestemmelser for rangering som vil gi søkere med fagbrev fortrinn. Studentene som tas opp i 2020 vil gjennomføre utdanningen i løpet av 2021. Lokomotivførerutdanningen vil i 2021 vurdere opptakskriterier sammenlignet med gjennomføring i samarbeid med foretakene.

Det tyder på at kravene kommer fra kunnskapsdepartementet sin side, men skolen skal likevel kunne sett egne krav. F.eks til krav om bestemte fag fra vgs, eller fagbrev. Virker som om de ikke hadde noen innvirkning der. Ser det står "vil i 2021 vurdere opptakskriterier", så kan håpe på at det endres igjen :D 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
OleSK skrev (På 16.2.2020 den 22.51):

Synes de nye kravene er latterlige. De godtar alle fagbrev som finnes, og 90% av dem er ikke relevante.

Ikke alle fagbrev ?Ikke at mitt i kontorfaget er relevant, men da det gikk opp et lys for meg at jeg er lei av å jobbe på kontor, og har lyst til å teste ut drømmen som har dukket opp i tide og utide over mange år - så var det veldig mye rart som var godkjent, men ikke mitt. Tenkte da jeg så garveri på lista - skal man evt stoppe ut dyrene man om mulig kjører på langs linja...? :p 

 

 

Men for å slenge inn et spørsmål i tillegg til noen som kanskje har litt peiling - jeg har en vei å gå uansett, siden jeg mangler et par fag for studiekompetanse + mangler matta og fysikken - når jeg en gang får fullført det - kommer jeg til å ha sjans i det hele tatt mot andre som evt har fagbrev i rette fag...? 

Lenke til kommentar
wollywella skrev (3 timer siden):

Ikke alle fagbrev ?Ikke at mitt i kontorfaget er relevant, men da det gikk opp et lys for meg at jeg er lei av å jobbe på kontor, og har lyst til å teste ut drømmen som har dukket opp i tide og utide over mange år - så var det veldig mye rart som var godkjent, men ikke mitt. Tenkte da jeg så garveri på lista - skal man evt stoppe ut dyrene man om mulig kjører på langs linja...? :p 

 

 

Men for å slenge inn et spørsmål i tillegg til noen som kanskje har litt peiling - jeg har en vei å gå uansett, siden jeg mangler et par fag for studiekompetanse + mangler matta og fysikken - når jeg en gang får fullført det - kommer jeg til å ha sjans i det hele tatt mot andre som evt har fagbrev i rette fag...? 

Siden det er så mange fagbrev somner godtatt så er det bare å søke, søknadsfristen er 1. Mars.

Dersom alt av papirer er klart så koster det 45-60 minutt og 300kcal å slenge inn en søknad. Kommer du ikke inn så er neste steg å ta opp fag og søke igjen neste år. Kommer du inn har du skrevet en god søknad, spart deg ett år med studering, fått en utdanning som kvalifiserer til en sikker og godt betalt jobb og en mye bedre utsikt fra kontorvinduet enn du har i dag ? 

Bakdelen er jo at man må stå opp midt på natta for å møte på jobb kl 03.00. Men man får jo kjøre tog så da er det greit ?

Det finnes vertfall to på youtube som viser deg hvordan det er å kjøre tog.

Kan være verdt å ta en liten titt. 

En i Trondheim (Frozen Moustache Railroading) 

Og en i Bergen (HinduCowGirl) 

Lenke til kommentar
Harduis skrev (På 29.2.2020 den 7.37):

Siden det er så mange fagbrev somner godtatt så er det bare å søke, søknadsfristen er 1. Mars.

Dersom alt av papirer er klart så koster det 45-60 minutt og 300kcal å slenge inn en søknad. Kommer du ikke inn så er neste steg å ta opp fag og søke igjen neste år. Kommer du inn har du skrevet en god søknad, spart deg ett år med studering, fått en utdanning som kvalifiserer til en sikker og godt betalt jobb og en mye bedre utsikt fra kontorvinduet enn du har i dag ? 

Bakdelen er jo at man må stå opp midt på natta for å møte på jobb kl 03.00. Men man får jo kjøre tog så da er det greit ?

Det finnes vertfall to på youtube som viser deg hvordan det er å kjøre tog.

Kan være verdt å ta en liten titt. 

En i Trondheim (Frozen Moustache Railroading) 

Og en i Bergen (HinduCowGirl) 

Takk for tips! :D

 

Slang inn en søknad selv om jeg ikke helt har troa på å slippe igjennom med fagbrevet jeg har.

Har samtidig begynt å lage meg en plan for fag som må tas opp for å faktisk oppfylle kravene, og har ikke peiling på hvor mye tog-greier jeg har lest denne uken - inkludert alle sider i denne tråden og ca alle linkene som er lagt ut som funker. Hehe :p Hardt når det først går opp et lys at man virkelig vil gjøre noe annet. 

Hadde jeg hatt lappen hadde jeg også søkt på txp stillingene bane nor har lyst ut, men det får heller være et ønske til senere evt :D 

Lenke til kommentar
wollywella skrev (8 minutter siden):

Takk for tips! :D

 

Slang inn en søknad selv om jeg ikke helt har troa på å slippe igjennom med fagbrevet jeg har.

Har samtidig begynt å lage meg en plan for fag som må tas opp for å faktisk oppfylle kravene, og har ikke peiling på hvor mye tog-greier jeg har lest denne uken - inkludert alle sider i denne tråden og ca alle linkene som er lagt ut som funker. Hehe :p Hardt når det først går opp et lys at man virkelig vil gjøre noe annet. 

Hadde jeg hatt lappen hadde jeg også søkt på txp stillingene bane nor har lyst ut, men det får heller være et ønske til senere evt :D 

Godt å høre at du har søkt ? Men det er viktig å tenke på at det er flere nåløyer du skal klare deg gjennom. Det første er faktisk å få tilbud om skoleplass, det andre er en godkjent helsesjekk (samme krav til helse for konduktør, txp, togleder) det er en praktisk eksamen i tog, skiiftedel som må gjennomføres med resultat Godkjent, eksamen på slutten av studiet ?

En utdanning som TXP er noe jeg ikke ville ha satset på med tanke på fremtiden. Med den planlagte utbyggingen av ERTMS så er det planlagt å kvitte seg med txp, betjente stasjoner og strekning uten fjernstyring/strekning med togmelding. Ville nok heller ha valgt å søke på stillinger som konduktør kanskje?

Eller som banemontør i Bane Nor, krever da litt skole og lærlingetid i etterkant, men de sender sine egne folk til jernbaneskolen for å utdanne de til fører. Her får du alt dekt, kost og losji pluss full lønn. 

Mange veier man kan velge ?

Da har man værtfall jernbanerelatert bakgrunn dersom man ønsker å søke seg til jernbaneskolen når alle krav er oppfylt. 

Men er generelt lite info å finne på nett, værtfall av det man ønsker å få svar på med en gang ? 

Lenke til kommentar
Harduis skrev (9 minutter siden):

Godt å høre at du har søkt ? Men det er viktig å tenke på at det er flere nåløyer du skal klare deg gjennom. Det første er faktisk å få tilbud om skoleplass, det andre er en godkjent helsesjekk (samme krav til helse for konduktør, txp, togleder) det er en praktisk eksamen i tog, skiiftedel som må gjennomføres med resultat Godkjent, eksamen på slutten av studiet ?

En utdanning som TXP er noe jeg ikke ville ha satset på med tanke på fremtiden. Med den planlagte utbyggingen av ERTMS så er det planlagt å kvitte seg med txp, betjente stasjoner og strekning uten fjernstyring/strekning med togmelding. Ville nok heller ha valgt å søke på stillinger som konduktør kanskje?

Eller som banemontør i Bane Nor, krever da litt skole og lærlingetid i etterkant, men de sender sine egne folk til jernbaneskolen for å utdanne de til fører. Her får du alt dekt, kost og losji pluss full lønn. 

Mange veier man kan velge ?

Da har man værtfall jernbanerelatert bakgrunn dersom man ønsker å søke seg til jernbaneskolen når alle krav er oppfylt. 

Men er generelt lite info å finne på nett, værtfall av det man ønsker å få svar på med en gang ? 

Ja da :) Men første mål får være å få "godkjent" søknad. Hehe :)

Av kravene vil jeg ikke tro den fysiske helsesjekken skal være noe problem - kroppen fungerer fint, selv om det er bonuskilo som det jobbes med å få vekk. Den psykiske testen kan jeg ikke si noe om, liksom. 

Og de andre tingene kommer jo som en del av skolegangen. Og er jeg heldig og får plass, så skal jeg virkelig stå på også, for dette er noe jeg har tenkt på i ganske mange år, men tenkt at "nei, klarer ikke - tør ikke søke - passer ikke" og mange andre tanker. Men jeg har innsett at jeg vet ikke uten å ha prøvd :D  Også er jeg såpass lei jobben jeg har uansett - så kommer til å følge med på div jobber som lyses ut innen jernbanen i hvertfall. Tanken rundt txp var egentlig bare det å få en fot innenfor, komme vekk fra det jeg gjør idag - for så å sånnsett kunne lære litt mer om jernbanen mens jeg jobber mot inntakskravene til lokfører. 

Lenke til kommentar
Niram skrev (11 minutter siden):

Ingen fare å søke txp, om du går videre som togleder etterpå vel og merke. Txp fases ut i løpet av få år, men er fortsatt første steget mot å bli togleder (som det er løpende behov for).

Hilsen togleder

Var ment å si det, men det kom ikke godt nok frem ?

Lenke til kommentar
wollywella skrev (18 minutter siden):

Ja da :) Men første mål får være å få "godkjent" søknad. Hehe :)

Av kravene vil jeg ikke tro den fysiske helsesjekken skal være noe problem - kroppen fungerer fint, selv om det er bonuskilo som det jobbes med å få vekk. Den psykiske testen kan jeg ikke si noe om, liksom. 

Og de andre tingene kommer jo som en del av skolegangen. Og er jeg heldig og får plass, så skal jeg virkelig stå på også, for dette er noe jeg har tenkt på i ganske mange år, men tenkt at "nei, klarer ikke - tør ikke søke - passer ikke" og mange andre tanker. Men jeg har innsett at jeg vet ikke uten å ha prøvd :D  Også er jeg såpass lei jobben jeg har uansett - så kommer til å følge med på div jobber som lyses ut innen jernbanen i hvertfall. Tanken rundt txp var egentlig bare det å få en fot innenfor, komme vekk fra det jeg gjør idag - for så å sånnsett kunne lære litt mer om jernbanen mens jeg jobber mot inntakskravene til lokfører. 

Hehe, det er sant :)

Men det er vel ikke bonuskiloene som eventuelt kommer til å være problemet, men det er slike ting som syn, hørsel osv. Legger ved en link til helsekravene : https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2009-11-27-1414#KAPITTEL_11 .

Det er bare å søke på det som virker interessant, vi trenger flere gode kollegaer på jernbanen :)

Lenke til kommentar
Harduis skrev (Akkurat nå):

Hehe, det er sant :)

Men det er vel ikke bonuskiloene som eventuelt kommer til å være problemet, men det er slike ting som syn, hørsel osv. Legger ved en link til helsekravene : https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2009-11-27-1414#KAPITTEL_11 .

Det er bare å søke på det som virker interessant, vi trenger flere gode kollegaer på jernbanen :)

Jeg er litt bekymret fordi bonuskiloene mine er i skalaen sykelig overvekt. Men samtidig fungerer kroppen fint i det daglige, så tror ikke det skal være noe problem. Er nærsynt, men bruker briller/linser som sjekkes jevnlig og hørselen tror jeg er fin :p Har lest igjennom helsekravene og føler jeg skal bestå - men man vet jo aldri enn før man står der. Hehe. Selv med overvekten er det til nå ingen tegn til diabetes eller andre ting - og ingen ting er bedre enn det. Hehe.

 

Jeg merker at jo mer jeg har lest om yrket (og pratet med en lokfører) jo mer lyst har jeg fått til å gi dette en skikkelig sjanse. Så da er det jo bare å stå på. Det er jo litt gøy å jobbe for noe man vil også, selv om det nok blir et slit i perioder. 

Lenke til kommentar
wollywella skrev (3 minutter siden):

Jeg er litt bekymret fordi bonuskiloene mine er i skalaen sykelig overvekt. Men samtidig fungerer kroppen fint i det daglige, så tror ikke det skal være noe problem. Er nærsynt, men bruker briller/linser som sjekkes jevnlig og hørselen tror jeg er fin :p Har lest igjennom helsekravene og føler jeg skal bestå - men man vet jo aldri enn før man står der. Hehe. Selv med overvekten er det til nå ingen tegn til diabetes eller andre ting - og ingen ting er bedre enn det. Hehe.

 

Jeg merker at jo mer jeg har lest om yrket (og pratet med en lokfører) jo mer lyst har jeg fått til å gi dette en skikkelig sjanse. Så da er det jo bare å stå på. Det er jo litt gøy å jobbe for noe man vil også, selv om det nok blir et slit i perioder. 

Sant som du sier, man vet ikke før man står der :)
Men det er jo såklart en motivator til å kvitte seg med noen kilo, i tillegg så er det jo en stillesittende jobb.. Men jeg kjenner jo ikke deg, og du vet nok best selv :)

Og ja, det er et slit på skolen og man må følge med. Men som belønning så får man nok verdens fineste arbeidsplass :)
Hva er det som frister mest å kjøre da, passasjertog eller godstog?

Lenke til kommentar
Harduis skrev (Akkurat nå):

Sant som du sier, man vet ikke før man står der :)
Men det er jo såklart en motivator til å kvitte seg med noen kilo, i tillegg så er det jo en stillesittende jobb.. Men jeg kjenner jo ikke deg, og du vet nok best selv :)

Og ja, det er et slit på skolen og man må følge med. Men som belønning så får man nok verdens fineste arbeidsplass :)
Hva er det som frister mest å kjøre da, passasjertog eller godstog?

Passasjer :D Jeg elsker å sitte på som passasjer - greit det blir jo ikke helt det samme som å kjøre toget, selvsagt :p Men bedre utsikt da :D Jeg har jo tatt meg i det på togturer å gjette på hva områdene heter med disse tre-bokstavs skiltene langs linja, og litt sånn smågreier jeg har lagt merke til underveis - så er det bare å lære seg resten om jeg skulle komme inn en gang i tiden. 

 

Så på Lindmo på lørdag med disse lokførertvillingene, og jeg som passasjer har på en måte tenkt det litt som hun ene forklarte når man ser masse passasjerer på perrongen. "Kult! Mange som liker å reise på samme måte som meg!" :D Jeg er god på å snurre litt på døgnet hit og dit, så litt rare arbeidstider ser jeg ikke på som noe problem, og av det jeg har fått med meg virker det jo som det er et yrke de fleste trives i i hvertfall :) 

Lenke til kommentar
wollywella skrev (5 minutter siden):

Passasjer :D Jeg elsker å sitte på som passasjer - greit det blir jo ikke helt det samme som å kjøre toget, selvsagt :p Men bedre utsikt da :D Jeg har jo tatt meg i det på togturer å gjette på hva områdene heter med disse tre-bokstavs skiltene langs linja, og litt sånn smågreier jeg har lagt merke til underveis - så er det bare å lære seg resten om jeg skulle komme inn en gang i tiden. 

 

Så på Lindmo på lørdag med disse lokførertvillingene, og jeg som passasjer har på en måte tenkt det litt som hun ene forklarte når man ser masse passasjerer på perrongen. "Kult! Mange som liker å reise på samme måte som meg!" :D Jeg er god på å snurre litt på døgnet hit og dit, så litt rare arbeidstider ser jeg ikke på som noe problem, og av det jeg har fått med meg virker det jo som det er et yrke de fleste trives i i hvertfall :) 

Hehe, utsikten er nok den samme om man kjører gods eller passasjertog da :p  Ja, det er mye som finnes langs linja som man kan gjette på :)  Dersom du er interessert så legger jeg ved en link til trafikkregler, skilt osv. Mye interessant å lese på om man lurer på noe :)  https://orv.banenor.no/orv/doku.php?id=Signaler

Lenke til kommentar
Harduis skrev (3 minutter siden):

Hehe, utsikten er nok den samme om man kjører gods eller passasjertog da :p  Ja, det er mye som finnes langs linja som man kan gjette på :)  Dersom du er interessert så legger jeg ved en link til trafikkregler, skilt osv. Mye interessant å lese på om man lurer på noe :)  https://orv.banenor.no/orv/doku.php?id=Signaler

Jo da. Men det er liksom noe med passasjer som frister mer, uten at jeg helt vet hvorfor. Er rått å se de superlange godstogene når de kommer innimellom også (jobber tilfeldigvis rett ved en jernbanelinje :p ), men det stopper liksom der. Hehe

 

Takker for link :D Jeg forsøker suge til meg mest mulig info nå som jeg er i flyten. Hehe :p Har allerede lært en del ved å lese denne tråden, og forsøker suge til meg det jeg kan :D Både med tanke på om jeg er heldig og kan få prøve meg på utdanningen en gang, og for å gjøre togturene litt mer interessante når jeg tar de. Hehe

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...