Gå til innhold

Noen på Jernbaneskolen her?


Rex_Rodney

Anbefalte innlegg

milanr80 skrev (På 19.5.2022 den 13.50):

Lokførerdrømmen virker bare mer og mer umulig for min del som søker uten fagbrev.. Har Bachelor i IT, men ingen tilleggspoeng for det. Endte med ventelistenummer 164 i år. Har to fag til jeg kan forbedre fra VGS, men søkertallet øker nok til neste år igjen. Har snart nok poengsum til å få inntak på master i rettsvitenskap (jus), men ikke lokfører. Den svir. 

Lykke til alle dere andre... :)

Hadde jeg vist hvordan skolen var så hadde jeg aldri begynt på den utdanningen. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sexylubb1 skrev (På 2.7.2022 den 16.58):

Har noen noe erfaring med hvordan det er å skaffe hybel/soveplass til oppstart i februar? Hvilke av studenthusene utenom Lillestrøm ligger best til? 

Følger man vanlige ferier (sommer, påske osv) eller er det faktisk ett år med bare skole og praksis? Tenker ift å spe på med litt inntekt. Har familie å forsørge. 

Hiver meg på det med ferier. Noen som vet?

Lenke til kommentar
ITtraktor skrev (På 8.7.2022 den 20.33):

Tøffere enn du trodde? 

Helt klart tøffere enn jeg trodde. Det er et skoleår med mye stress til tider og siste halvdel går meste parten av tiden kun til skole. Nesten halvparten av klassen må forberede seg til å ta eksamen 2 ganger og noen få kanskje 3 ganger. Skiftordningen hos de forskjellige selskapene er tøffe. Jeg gikk riktignok fra en godt betalt jobb og over til lokføreryrket. Motivasjonen min var derfor ikke penger, men det var «late dager, kort arbeidsuke og litt stress» Jobbe annen hver helg med blanding av natt/dag/ ettermiddag/ morgen i løpet av uka er ikke så enkelt. I tillegg er det lite fleksibelt i forhold til ferie og fridager.  Så de som har en jobb de er fornøyd med bør tenke seg veldig godt om før de begir seg ut på lokførerskolen. 

Lenke til kommentar
Sexylubb1 skrev (På 11.7.2022 den 15.16):

Hvorfor trodde du dette skulle bli så mye bedre enn det du gjorde før? Late dager? 

For det er en veldig rolig jobb med lite mas og når du er ferdig på jobb så er du ferdig. Ikke e-poster og telefoner som du må ordne med. 

Lenke til kommentar

Er enig i mye av det Tore skriver her - lokføreryrket kan nok virke mer attraktivt fra utsiden enn hva det er fra innsiden. Spesielt dette med ferie trekker ekstremt ned! Spesielt ugunstig er det dersom man har barn i skolealder å ta hensyn til. Man har ikke kontroll over når man har ferie på sommeren, og i to av fem år er du satt opp med sommerferie enten så tidlig eller så sent at den bortimot er ubrukelig. Det er greit om man er ungkar og heller kan flytte ferien bort fra sommeren, men har man familie å ta hensyn til så begrenser den sommeren veldig. (Bør nevnes at jeg jobber i Vy og ikke vet hvordan det er i de andre selskapene). Man har jo også enkeltstående feriedager man kan bruke gjennom året, men du kan stort sett bare glemme å få innvilget fri i de periodene det er skoleferier, det være seg høstferie og vinterferie og den slags. Disse enkeltstående feriedagene må du heller beregne å måtte ta ut dersom du bli invitert i en dåp eller bryllup og lignende, da du jobber annenhver helg og sannsynligheten er dermed stor for at den slags krasjer med jobb. Det er mange ting andre kan delta på med den største selvfølgelighet, som man som lokfører må styre og ordne noe jævlig for å få deltatt på, om man får det til i det hele tatt. 
 

edit: du kan ikke regne med å få med deg at barnet ditt scorer sitt første mål på sin første fotballcup, for å si det sånn. Få innvilget fri er rett og slett et sant mareritt. 

Endret av Blåhval88
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Blåhval88 skrev (På 13.7.2022 den 11.49):

Er enig i mye av det Tore skriver her - lokføreryrket kan nok virke mer attraktivt fra utsiden enn hva det er fra innsiden. Spesielt dette med ferie trekker ekstremt ned! Spesielt ugunstig er det dersom man har barn i skolealder å ta hensyn til. Man har ikke kontroll over når man har ferie på sommeren, og i to av fem år er du satt opp med sommerferie enten så tidlig eller så sent at den bortimot er ubrukelig. Det er greit om man er ungkar og heller kan flytte ferien bort fra sommeren, men har man familie å ta hensyn til så begrenser den sommeren veldig. (Bør nevnes at jeg jobber i Vy og ikke vet hvordan det er i de andre selskapene). Man har jo også enkeltstående feriedager man kan bruke gjennom året, men du kan stort sett bare glemme å få innvilget fri i de periodene det er skoleferier, det være seg høstferie og vinterferie og den slags. Disse enkeltstående feriedagene må du heller beregne å måtte ta ut dersom du bli invitert i en dåp eller bryllup og lignende, da du jobber annenhver helg og sannsynligheten er dermed stor for at den slags krasjer med jobb. Det er mange ting andre kan delta på med den største selvfølgelighet, som man som lokfører må styre og ordne noe jævlig for å få deltatt på, om man får det til i det hele tatt. 
 

edit: du kan ikke regne med å få med deg at barnet ditt scorer sitt første mål på sin første fotballcup, for å si det sånn. Få innvilget fri er rett og slett et sant mareritt. 

Greit å få belyst medaljens bakside også. Jobbet som togleder før og kjenner litt lokførere. Mitt inntrykk er også litt at det er helt amazing før man får familie, litt flere ulemper deretter.

Jeg gikk fra togleder til kontorjobb i samme bedrift. Selv om jeg tidvis savner det operative, så må jeg si at fleksitid, fritt ferievalg, fri hver helg, hjemmekontor osv gjør at jeg er fornøyd med valget.

Når det er sagt anbefaler jeg folk å bli både lokfører og togleder, det er veldig fine jobber som er godt betalt. Men det er viktig å belyse begge sider av turnuslivet. 

Kan jo også nevne at det finnes bra med kontorjobber som verdsetter kompetansen, så man har alltids muligheter senere i karrieren om man vil prøve noe annet :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har fulgt med på denne tråden i flere år og har kommet frem til at om jeg hadde forfulgt denne retningen (og vært heldig) hadde jeg kun tjent mer penger, mens alt annet jobbmessig og i stor grad sosialt på privaten ville vært mindre fordelaktig. Selv om jeg ikke har kone og barn kunne jeg ikke engang hatt hund om jeg var lokfører. Det er nok ikke en jobb for alle uansett om de klarer seg igjennom tester og resten av skolen.

Er i dag IT konsulent i et større firma med vanlige fordeler som dekket mobil og internett.
Jobber ikke turnus eller helger, kan ta fri nesten når jeg vil, med endringsfrys i fellesferien så tar de fleste hos oss sommerferie i fellesferien. 100% overtid fra første time samt mulighet for hjemmekontor hele uken i praksis.
Skulle jeg i fremtiden bli med i vaktordningen i seksjonen så ville jeg tjene det samme som en gjennomsnitts lokfører.

Lenke til kommentar
FB.934880505 skrev (8 timer siden):

Har fulgt med på denne tråden i flere år og har kommet frem til at om jeg hadde forfulgt denne retningen (og vært heldig) hadde jeg kun tjent mer penger, mens alt annet jobbmessig og i stor grad sosialt på privaten ville vært mindre fordelaktig. Selv om jeg ikke har kone og barn kunne jeg ikke engang hatt hund om jeg var lokfører. Det er nok ikke en jobb for alle uansett om de klarer seg igjennom tester og resten av skolen.

Er i dag IT konsulent i et større firma med vanlige fordeler som dekket mobil og internett.
Jobber ikke turnus eller helger, kan ta fri nesten når jeg vil, med endringsfrys i fellesferien så tar de fleste hos oss sommerferie i fellesferien. 100% overtid fra første time samt mulighet for hjemmekontor hele uken i praksis.
Skulle jeg i fremtiden bli med i vaktordningen i seksjonen så ville jeg tjene det samme som en gjennomsnitts lokfører.

Akkurat det med hund skjønner jeg ikke. Det er vel omtrent like problematisk/uproblematisk, avhengig av hunden, som med andre jobber. I mange av selskapene kan du velge turnus med null borteligging. Verre i gods da. 

Lenke til kommentar
ITtraktor skrev (8 timer siden):

Akkurat det med hund skjønner jeg ikke. Det er vel omtrent like problematisk/uproblematisk, avhengig av hunden, som med andre jobber. I mange av selskapene kan du velge turnus med null borteligging. Verre i gods da. 

Inntrykket jeg har fått her er at en nybegynner ikke får de mest fordelaktige turnusene.
Ettersom man bygger seg opp ansiennitet i selskapet kan man velge bedre turnuser.
Jeg bor dessuten i en by som ikke engang har jernbane så overnattinger hadde det garantert blitt. (evt flytting)
Samtidig bør ikke en hund være hjemme alene MER enn de 7.5 timene man er ment å jobbe.
Jeg tror de færreste lokførere kan sammenligne seg med mulighet til å ha hjemmekontor evt bo 2 km fra jobben.

Det er klart at om alt klaffer, at du får en turnus uten overnattinger og du kan starte og avslutte dagen på samme stasjon og bare ta bilen hjem 10-20 min kjøring, da går det greit å ha en hund. Men det virker litt som å vinne i lotto.

Lenke til kommentar
FB.934880505 skrev (1 time siden):

Det er klart at om alt klaffer, at du får en turnus uten overnattinger og du kan starte og avslutte dagen på samme stasjon og bare ta bilen hjem 10-20 min kjøring, da går det greit å ha en hund. Men det virker litt som å vinne i lotto.

Dette er faktisk slik de aller fleste turnusene i VY-øst er bygd opp. Null problem å få en slik turnus med en gang, i hvertfall i Oslo. 8-timers nattevakter må vel egentlig være perfekt dersom man har hund? At man bor langt unna jobb vil være like problematisk i en hvilken som helst annen jobb hvor man ikke har hjemmekontor.

Endret av ITtraktor
Lenke til kommentar
ITtraktor skrev (8 minutter siden):

Dette er faktisk slik de aller fleste turnusene i VY-øst er bygd opp. Null problem å få en slik turnus med en gang, i hvertfall i Oslo. 8-timers nattevakter må vel egentlig være perfekt dersom man har hund? At man bor langt unna jobb vil være like problematisk i en hvilken som helst annen jobb hvor man ikke har hjemmekontor.

Nå er nok situasjonen i Oslo mer optimal enn resten av landet vil jeg tro da de mer eller mindre er en hub for jernbane.
Samtidig får vel ikke alle jobb i VY heller, mange jobber i gods og der er det mange turnuser med overnattinger.
En hund som nettopp har fått eieren sin hjem er full av energi og vil ut å gå tur og leke.
Jeg har aldri jobbet nattskift, men ville tro at en person som kommer hjem fra nattevakt i utgangspunktet vil sove for å få noe ut av resten av dagen. Jeg antar det er svært få som bare jobber nattskift så da må man forsøke å snu døgnet for både seg selv og en evt hund. Jeg skriver kun hvorfor dette ikke passer for meg, det virker som du generaliserer som om jeg sier dette er et problem for yrket generelt.


 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...