Gå til innhold

Noen på Jernbaneskolen her?


Rex_Rodney

Anbefalte innlegg

wollywella skrev (19 timer siden):

Jeg er litt bekymret fordi bonuskiloene mine er i skalaen sykelig overvekt. Men samtidig fungerer kroppen fint i det daglige, så tror ikke det skal være noe problem. Er nærsynt, men bruker briller/linser som sjekkes jevnlig og hørselen tror jeg er fin :p Har lest igjennom helsekravene og føler jeg skal bestå - men man vet jo aldri enn før man står der. Hehe. Selv med overvekten er det til nå ingen tegn til diabetes eller andre ting - og ingen ting er bedre enn det. Hehe.

 

Jeg merker at jo mer jeg har lest om yrket (og pratet med en lokfører) jo mer lyst har jeg fått til å gi dette en skikkelig sjanse. Så da er det jo bare å stå på. Det er jo litt gøy å jobbe for noe man vil også, selv om det nok blir et slit i perioder. 

Dersom du ikke har diabetes eller kjempehøyt blodtrykk mtp vekten, så skal alt være i orden. Tror de som ryker på helsesjekken gjør et pga dårlig fargesyn, eller eventuelle andre sykdommer. Selv hadde jeg noe høyt blodtrykk på starten, men det ville jeg blitt godkjent med sa legen. Det gikk ned igjen. Jeg fikk en kommentar på at jeg var litt i grenseland, men BMI tar bare hensyn til høyde og vekt. Vil si at jeg er ganske normal. Rundt 181 høy og 84kg. De vil nok bare informere, ettersom man er mer utsatt for sykdommer ved overvekt. Tror det går helt fint jeg :) 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei der Forum

Ett lite spørsmål til noen som kanskje vet dette. Om man skulle være uheldig å styrke på yrkespsykologisk test blir det karantene på 18 mnd før man kan avlegge prøve for 2. Gang. Om man er så uheldig så stryker på 2. Forsøk å så er "toget" kjørt for lokfører eller blir det karantene på 18 nye mnd til ?

 

 

Mvh 

Kanskje framtidens nye lokfører

Lenke til kommentar
UlrikkeTBM skrev (16 timer siden):

Hei der Forum

Ett lite spørsmål til noen som kanskje vet dette. Om man skulle være uheldig å styrke på yrkespsykologisk test blir det karantene på 18 mnd før man kan avlegge prøve for 2. Gang. Om man er så uheldig så stryker på 2. Forsøk å så er "toget" kjørt for lokfører eller blir det karantene på 18 nye mnd til ?

 

 

Mvh 

Kanskje framtidens nye lokfører

Om du stryker må du vente 18mnd, og om du bommer igjen, så er nok toget kjørt ja. Har sett litt generelt på nett, og det er også maks 2 forsøk i andre land, men tror ikke de har så lang karantene

Lenke til kommentar
Konglaa skrev (15 timer siden):

Omtrent 46% av utdanning er i praksis mener jeg.

 

første uken nå skal man kun observere (og stille spørsmål)?

 

Etter det er det øvelseskjøring, da kjører man selv? mener det er 2 stk på 1 mnd, og den siste er på 7 uker?

Spennende! Lykke til med praksisen!

Lenke til kommentar

Spørs det ja... Er jo ikke "mange" på en plass da testene utføres, men sjansen for at det blir avlyst/utsatt er jo selvfølgelig der. 
Om skolen blir stengt over lengre tid vil det jo skolestart for senere kull "utsettes", noe som også er ganske dritt..

Nå er skolen foreløpig stengt i 2 uker, vi skal ha hjemmeundervisning inntil videre. 

Ellers ble jeg akkurat ferdig med praksis perioden. Veldig spennende og lærerikt å se hvordan hverdagen til en lokfører er. Virker som et utrolig bra samhold blant "jernbane folk". Alle vi møtte av lokførere, txp, ombordsansvarlige osv var super trivelig. Kjenner det klør i fingrene etter å begynne med øvelseskjøring 1 hvor man får kjørt selv ?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
MiniTrollet skrev (På 12.2.2020 den 0.53):

Ja, jeg er seriøs. På hvilken måte er det bedre å ta et par øl, kvelden før, kanskje 16 timer før en vakt, enn å røyke en joint? Sålenge man er rusfri et visst antall timer før en vakt bør jo ikke det ha så mye å si, hvis man ser på rusvirkningen av de nevnte stoffene sammenlignet. 

Da håper jeg virkelig du lar være å søke. Deg har jeg ikke lyst til å møte ute på sporet. På jernbanen er det sikkerhetstekning som gjelder. Med dine holdninger kommer du garantert til å finne andre regler du ikke ser poenget med, men regelverket skal følges til punkt og prikke. Regelverket er som det er for en god grunn. Dette er ikke yrket for de som ønsker å tøye regler.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har bestått yrkespsykologisk test og venter vell på svar fra helsesjekken og evt om jeg kommer inn! Men bare for å være litt forberedt, så lurer jeg på om noen har noe anbefaling av hybler mtp plassering eller evt de som leies ut av sio?

er veldig lite kjent i Oslo, så alle tips er velkomne!

Lenke til kommentar

Gratulerer! Satse på helsesjekken går bra og, noen den bør gjøre hvis syn og generell helse er bra:-) 

 

Bor selv i SIO leilighet mens jeg går på skolen og bruker vel 30min ish til skolen da jeg bor ganske sentralt i Oslo og skolen er på Grorud.

 

Nå er det dessverre sånn at alt av undervisning der mer eller mindre har stanset siden kullene på skolen er avhengig av å gjennomføre øvelseskjøring for å fortsette med teori/eksamen...

Lenke til kommentar

Da bør det forhåpentligvis gå veien for deg :D 

Jeg er generelt dårlig kjent i Oslo samtidig var jeg sent ute med å søke leilighet til studiet begynte, så tok egt det første jeg fikk :p 

Men generelt i byen er greit tror jeg. Selv deler jeg kjøkken med flere og det fungerer greit. Jo nærmere Grorud jo bedre egentlig, men samtidig er det deilig å bo sentralt mtp på livet utenom skolen og ? 


Vet ikke om du er godt kjent i Oslo eller ikke. Men man kommer seg ganske lett til skolen med alt kollektivet som går. Eller så er det faktisk en del som pendler med tog og da nærmeste stasjon er ca 10-15min gangen unna skolen ? 


Var skikkelig gira på øvelseskjøring nå, dritt at det ble utsatt ?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei! sendte mail til skolen 21.04.2020 om dette med opptakskrav. osv. Har eksamen i r1-r2 matte og fysikk 1 nå i slutten av mai. Men fikk beskjed da av skolen den 24.04 at jeg var blitt vurdert som kvalifisert i opptaket i og med at jeg har gått elektro også tatt påbygg. Har ikke hørt noe etter dette, betyr det at jeg ikke er kvalifisert til yrkespsykologisk test? 

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...