Gå til innhold

Noen på Jernbaneskolen her?


Rex_Rodney

Anbefalte innlegg

Var der i år. Egenskapene de tester er nok på samme måte, men med forskjellige tester. Jeg tolket det som at opplegget var/er nytt. Satt i hvert fall 1 til 1 med psykolog. Var ikke noe tallhukommelse, men ord derimot. Lurer på om testene tok rundt 30-40min, og så var det en samtale med en annen psykolog. Får spørsmål om hva man jobber med, om man har noe plager, litt sånn generelt om sin psykiske helse. Hvilke spørsmål som stilles er nok forskjellig. Man skulle også fylle ut et skjema ifm samtalen. 

 

Tester hos legen og sykepleier var greit og relativt raskt unnagjort. Du fyller ut et egenerklæring skjema, som du leverer til legen. De sjekker blodtrykk, hørsel, hjerterytme, syn, sidesyn, fargesyn osv. I tillegg til at du tar en overvåket urinprøve. Var et omfattende skjema, så man må krysse på det man evt har.

 

 

Hei og takk for god respons!  :new_woot:

 

Er det sånn dette med hukommelse testen at man skal kunne flere ord samtidig? 

 

Det skjemaet du nevnte her med egenerklæringen. Er det noe du for av legen som man skal fylle ut? 

 

Og er det sånn at de prøver å stille spørsmål ut av f.eks dine tidligere vitnemål fra skolen eller jobb erfaringer? 

Eller er det rett og slett den mer generelle biten om hva man har drevet med i livet? 

 

Takk!  

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei og takk for god respons!  :new_woot:

 

Er det sånn dette med hukommelse testen at man skal kunne flere ord samtidig? 

 

Det skjemaet du nevnte her med egenerklæringen. Er det noe du for av legen som man skal fylle ut? 

 

Og er det sånn at de prøver å stille spørsmål ut av f.eks dine tidligere vitnemål fra skolen eller jobb erfaringer? 

Eller er det rett og slett den mer generelle biten om hva man har drevet med i livet? 

 

Takk!  

 

Det er nok forskjellige hukommelse tester, men skulle gjenta noe ord. Vet ikke om man kan trene opp hukommelse, men man får bare se an fra det daglige livet. Husker man greit, eller ikke? 

 

Egenerklæring skjema fikk man som vedlagt dokument i innkallelsen på mail. Man fyller det ut hjemme, og så skulle man signere i legens nærvær. Var mange punkter som omhandler helse. F.eks bruker du medisiner, har du tidligere hatt, eller har du høyt blodtrykk f.eks.  

 

Jeg fikk ikke så mange spørsmål av legen, mener jeg å huske. Tror han innledningsvis sa "hvorfor lokfører"? Det er hos psykologen man får mange spørsmål. Ble spurt om hva jeg jobber med, om jeg har jobbet andre steder, og så litt om bakgrunn. Har du søsken, besteforeldre osv og en del spørsmål rundt det med psykisk helse. Jeg tror ikke det er faste spørsmål til alle kandidater. Varierer nok mtp alder, bakgrunn og slike ting.

 

Skal du søke neste år? Det beste tipset, noe som også er gjengitt tidligere i forumet, er å være opplagt, spise ordentlig, og bare ta det som det kommer. Dagen gikk fort, og så er man ferdig. Da består man, eller ikke, og får enten skoleplass, eller avslag. Det føles sikkert lenge til opptaket i 2020, men skal love deg at tiden går fort. For 1 år siden begynte jeg å være aktiv i forumet, og det føles maks ut som 1/2 år

Endret av OleSK
Lenke til kommentar

Ser at mange spør om testene her, denne tråden ble startet for 12 år siden(?) det er klart de er her inne og leser de som er ansvarlig for testene også. Jo flere som forteller om testene jo større sjanse er det for at de blir endret tenker nå jeg.

Er nok derfor de endret det i år, ja. Vet ikke hvor lenge det som var har vært, men tyder på at det er nytt fra i år. For min del, så har jeg delt ut generelle tips, og litt informasjon rundt dagen.

 

Jeg vil også tro at noen kanskje har vært, eller er innom forumet, men om det er årsaken til endring i testene, er jeg ikke sikker på. Kanskje det har noe med at NSB BHT ikke lenger har ansvaret for testene, men heller en ny bedriftshelsetjeneste. Finnes nok ikke 1000 ulike tester, men er klart at det er dumt om alt det nye blir lagt ut. Da er noe av poenget med testene borte. 

Endret av OleSK
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
MiniTrollet skrev (1 minutt siden):

Hvor ofte blir det tatt urinprøver på rusmidler for lokførere? ved helsetest og oppstart eller jevnlig? Eller ikke i det hele tatt? Dersom man røyker en joint eller 2 på fridagene sine, og om dette blir kontrollert. 

Ble litt usikker på om du er seriøs eller ikke nå. 

Men for å svare på spørsmålet så blir det tatt ved helsetest. 
Skal ikke se bort ifra at det blir gjennomført på skolen da det er nulltoleranse for både narkotika og alkoholmisbruk.

Vil også tro at lokførere kan bli kontrollert uten forvarsel på det. I tillegg skal man være rusfri 8 timer før kjøring såvidt jeg vet. 

Om du er glad i røyke hasj tror jeg du skal finne et annet yrke. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hva som er best/verst av alkohol og hasj er vel en annen diskusjon, men øl er iallefall lovlig. 

Ingen som har sagt det, men mtp på at det er en del av opptakskravene å være rusfri så vil jeg tro det fort kan være tester når man er ferdig utdannet og. 

Endret av Konglaa
Lenke til kommentar
MiniTrollet skrev (På 12.2.2020 den 0.53):

Ja, jeg er seriøs. På hvilken måte er det bedre å ta et par øl, kvelden før, kanskje 16 timer før en vakt, enn å røyke en joint? Sålenge man er rusfri et visst antall timer før en vakt bør jo ikke det ha så mye å si, hvis man ser på rusvirkningen av de nevnte stoffene sammenlignet. 

 

Harduis skrev (På 12.2.2020 den 8.55):

Blir testet 2 ganger i måneden hvor jeg er ansatt, kan ikke si noe om hvordan andre selskaper gjør det.. 

Det hørtes i overkant litt mye ut, men er jo fint at de tar slike tester. Kan jeg spørre hvilket selskap det er snakk om?

Lenke til kommentar

Heisann! Er 23år og utdannet rørlegger og går påbygg i år. Så jeg jobbet 1.5 år etter avlagt svenneprøve. Vil jeg slite med å bli vurdert til å komme til opptaksprøvene? Er det noe om man stiller bedre med fag/svennebrev mot de som søker med generell studiekompetanse?

eller teller det mye med karakterer fra VGS?

Lenke til kommentar
Itoc skrev (3 timer siden):

Heisann! Er 23år og utdannet rørlegger og går påbygg i år. Så jeg jobbet 1.5 år etter avlagt svenneprøve. Vil jeg slite med å bli vurdert til å komme til opptaksprøvene? Er det noe om man stiller bedre med fag/svennebrev mot de som søker med generell studiekompetanse?

eller teller det mye med karakterer fra VGS?

Hvis du ser på rangeringen til opptaket, så får alle med fagbrev 10 poeng. Det betyr at dersom du har 3,5 i snitt fra vgs, så har du 4,5 med fagbrev. Det er blitt mye enklere å nå opp for de med fagbrev, enn de med studiekompetanse. Virker som om opptaket aldri blir helt fylt opp, da noen blir innkalt nesten 1/2 år etter fristen er gått ut. Dette er positivt, men nå godtar de jo alle fagbrev som finnes. Kanskje det blir annerledes i år. Da kan du jo bare søke i år da, så stiller du med fagbrev og vg1/2 karakterer

Lenke til kommentar

Grunner til ikke bestått test i forbindelse med opptak I 2019 ble 232 søkere innkalt til yrkespsykologisk test og helsetest i forbindelse med opptak. 204 gjennomførte testen, mens 28 søkere møtte ikke til test. 31 prosent ble kjent uegnet i testene. Det er en økning fra 24 prosent i 2018.

Fant dette under kvalitetsrapport som ligger på skolen sin side. Sto at det var 387 kvalifiserte, så da ble 155 ikke innkalt / satt på venteliste. Slik sett vil de med fagbrev nå stille mye sterkere. Ser ut som om de også tar med alder i rangeringen, så jo eldre, jo større sjanse

Lenke til kommentar
ilpostino skrev (13 minutter siden):

Er ikke 31% uegnethet ganske mye?

Jeg har ikke sett at det har vært så mye tidligere. Er en ny BHT som gjør vurderingene nå, så vet ikke hva årsaken er til at det har økt så mye. Kanskje de godtar mindre feil, eller at flertallet bare presterte dårlig.  Er nok bra at de er strenge, men ja 31% er mange. Av 204 gjennomførte er det ca 63 som ble uegnet. Tror jeg leste at det var 17% uegnet i 2017, 24 i 2018 og nå 31. 

Lenke til kommentar
OleSK skrev (På 14.2.2020 den 13.09):

Hvis du ser på rangeringen til opptaket, så får alle med fagbrev 10 poeng. Det betyr at dersom du har 3,5 i snitt fra vgs, så har du 4,5 med fagbrev. Det er blitt mye enklere å nå opp for de med fagbrev, enn de med studiekompetanse. Virker som om opptaket aldri blir helt fylt opp, da noen blir innkalt nesten 1/2 år etter fristen er gått ut. Dette er positivt, men nå godtar de jo alle fagbrev som finnes. Kanskje det blir annerledes i år. Da kan du jo bare søke i år da, så stiller du med fagbrev og vg1/2 karakterer

Takk for svar! Spent på dette! Men har heldigvis andre skolevalg om jeg ikke klarer opptaket til lokførerskolen. Men er det mye matte oppgaver? Hvordan de kan være, om jeg kan spørre?

Lenke til kommentar
After8 skrev (På 13.2.2020 den 22.59):

 

Det hørtes i overkant litt mye ut, men er jo fint at de tar slike tester. Kan jeg spørre hvilket selskap det er snakk om?

Har vel egentlig ikke blitt testet utover helsekontroller, men dersom man er bekymret for å bli tatt i eventuell rusmiddelkontroll så vil jeg påstå at vedkommende i utgangspunktet er helt uegnet for dette yrket..  Dette gjelder både alkohol og narkotiske stoffer. Kravene til trafikksikkerhetstjeneste er UTROLIG strenge! Dersom du har sovet dårlig foreksempel og føler at i dag kan/vil ikke jeg kjøre tog, så tar man en telefon til oprativt senter/DROPS og sier "I natt har jeg sovet dårlig og kan ikke kjøre tog" da får du et simpelt "ok" tilbake og du er tatt ut av tjeneste den dagen.. Dette er noe som blir lite praktisert pga den yrkesstoltheten en lokfører har, men er faktisk en legitim fraværsgrunn.. Og dersom du ikke har helt rent mel i posen/årene/urin og det skulle skje noe, foreksempel at du kjører på noen/noe, sporer av, kjører på rødt lys og det blir tatt urinprøve/blodprøve så kan du bare si takk og farvell til din karriere som lokfører.
Vi er få lokførere i Norge og alle kjenner en som kjenner noen så ryktet sprer seg kjapt. Det er blandt annet en grunn til at kravene er så strenge for å få helsegodkjenning..
Så jeg håper for guds skyld at MiniTrollet ikke får godkjenning som lokomotivfører og havner blandt de 31% som er uegnet!!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Itoc skrev (7 timer siden):

Takk for svar! Spent på dette! Men har heldigvis andre skolevalg om jeg ikke klarer opptaket til lokførerskolen. Men er det mye matte oppgaver? Hvordan de kan være, om jeg kan spørre?

Tenker du på om det er matte oppgaver mtp testene? Det var ingen matte oppgaver der. Noe hukommelse, logikk osv. Selv om jeg ikke besto, mener jeg ikke at de er så vanskelige. Det beste er være opplagt, og gjøre sitt beste. Man må ikke være et geni for å bestå, men klart at man få følge med å gjøre det man blir bedt om. Du må være sikker på at du skjønner oppgaven, ellers er det forsent når du først har begynt. Jeg fikk mange feil på en ikke så vanskelig oppgave, og burde kanskje sagt at jeg ikke skjønte oppgaven ordentlig.

Så lenge du er fysisk og psykisk frisk, så er det "bare" testene som er hinderet. Det er nok lurt å sjekke at du ikke har f.eks diabetes, dårlig fargesyn og slike ting i forkant, ellers ryker man vel uansett. Samme gjelder adhd osv. I førerforskriften står det som er godkjent, og ikke. Om du så ikke består kan man prøve på nytt, etter utrolige 18mnd. Greit å ha en plan b også. Det hadde jeg, og nå skal jeg jobbe fulltid en annen plass. Søker lok igjen etter karantenen, og eventuelt når de gir de søkerne med studiekompetanse noe bedre sjanse

Endret av OleSK
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...