Gå til innhold

Laserskrivere: Prinsipp og feilsøking


Anbefalte innlegg

Tenkte det kunne være en ide å ha en tråd som forklarer de grunnleggende prinsippene ved laserskrivere, og litt om feilsøking.

 

Da kaster vi oss rett ut i innmaten i en laserskriver:

 

post-34672-1187732583_thumb.jpg

 

1. Photoconductive drum

2. Charge corona

3. Print head

4. Developer unit

5. Transfer corona

6. Separation corona

7. Cleaning unit

8. Main erase lamp

9. Fusing unit

 

Dette er grunnkomponentene i stort sett alle laserskrivere fra de billigste hjemmemodellene til store production printing-maskiner man finner i små trykkerier. Variasjoner i bruk av valser fremfor coronaer forekommer i enkelte småmaskiner og billigmodeller, men prinsippet er fortsatt det samme.

 

1. Photoconductive drum, herfra kalt "trommel".

Trommelen er hjertet i treskverket. Den er negativt ladet, og får bildet som skal skrives ut brent inn i seg av laseren, for deretter å bli påført toner som igjen overføres til papiret.

 

2. Charge corona.

Charge corona har som oppgave å sørge for at trommelen alltid er jevnt negativt ladet før den får bildet "brent inn".

 

3.Print head.

Skriverhodet består som oftest av en laser og et speil, men kan også bestå av en rekke med lysdioder. Skriverhodet "brenner" inn bildet i trommelen ved å nesten nøytralisere den negative ladningen på de punktene toner skal påføres.

 

4. Developer unit.

Sørger for at et jevnt lag med negativt ladet toner påføres trommelen.

 

5. Transfer corona.

Har som oppgave trekke toneren over på arket, derfor er transfer corona positivt ladet.

 

6. Separation corona.

Har som oppgave å sørge for at arket ikke henger igjen på trommelen, denne kjøres det vekselspenning på. Som backup sitter det også som oftest separasjonsfingre inntil trommelen for å forhindre at arket blir med opp.

 

7. Cleaning unit.

Fungerer mer eller mindre som en vindusvisker, og fjerner resttoner som sitter igjen på trommelen for så å sende den til en egen boks for brukt toner, eller, i noen modeller, til gjenbruk.

 

8. Main erase lamp.

Har som oppgave å slette bildet som ligger "brent inn" i trommelen.

 

9. Fusing unit.

Består som oftest av to valser med en halogenlampe i midten av hver valse som varmer dem opp til ca 180-200 grader for å smelte toneren fast til papiret.

 

 

De vanligste feilene:

 

Papirstopp.

Papirstopp kan oppstå hvor som helst i skriveren, men om det ikke er noen fysiske hindringer som forårsaker hyppige papirstopp, så er det gummivalsene som har til oppgave å få papiret gjennom skriveren som har skylden.

Disse dekkes med tiden av papirstøv og toner, noe som gjør dem glatte nok til å ikke få ordentlig tak i papiret, og da vil timingen i skriveren bli feil, og du får beskjed om papirstopp. En glimrende løsning på denne typen papirstopp, er å vaske over inntrekks-og transportvalser med gummirens (for eksempel Swix Base cleaner), da sprit vil tørke ut gummien.

 

 

"Ghosting", tidligere utskrifter synes på nye utskrifter.

Problemet ligger da som oftest i at varmevalsene ikke blir ordentlig renset, vask over dem med f.eks Swix Base Cleaner, eller annen gummirens. Valsene er som oftest teflonbelagt gummi, så blåsprit går i de fleste tilfeller greit, men det er greit å være på den sikre siden, er det rifter i teflonbelegget, vil gummivalsen tørkes ut av sprit.

 

 

 

Jeg er åpen for alle endringe og innspill som måtte komme.

Endret av Iceman™
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
Videoannonse
Annonse

Overføringsbeltet er jo i bunn og grunn bare et plastbelte med et fotostatisk belegg, akkurat som en trommel. Eneste forskjellen er at det sitter overføringsvalser innenfor beltet som er ansvarlig for å trekke over toneren fra de individuelle tromlene for hver farge til beltet.

 

Demonterte et overføringsbelte til en stor kopimaskin så sent som i går, det var transportskadet så den ene overføringsvalsa bare satt fast på en side, ble vakre utskrifter :p

 

Du må gjerne skrive litt mer utfyllende.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Noen som vet hvorfor utskrifter fra en laserjet 4 (HP) blir svart over hele arket?

Om jeg varmer opp printeren i 1-2 døgn, og skriver ut noen ark, blir det bedre etterhvert...

 

Toneren som står i er gammel, kan det ha noe å si?

 

Edit:

Skiftet toner og tørket litt inni printeren, nå er den helt fin igjen.

Regner med det var noe med toneren, har hatt den i printeren i over 5 år nå :)

Endret av jallamamba
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

jallamamba: HELT køl svart, eller mer grå?

Er ikke helt sikker jeg hva det kan være, Jeg ville sjekket at trommel sitter skikkelig på plass og eventuelt cleaning-blade om den kan være slitt (den som sraper vekk toner fra trommel) hvis det er svarte streker.

Ellers kan det og være lampene som lader ut trommelen.

Bare gjetting fra min side egentlig, kjenner ikke noe til de produktene.

 

TøsMan™:

Har inntrykk av at du er eller har vært borti litt forskjellige produkter, er det mange av maskinene du har vært borti som har hatt induksjonsvarme i fuser? fant ut i dag at Konicaminolta bizhub C451/c550/c650 har dette i fuseren, aldri sett før nå.

Lenke til kommentar

Induksjon begynner vel å bli det nye store ja.

Skrudde en del på C451 og gjengen når jeg jobba for KM i læretida.

Nå skrur jeg Ricoh, og der har også induksjon blitt standard på de kjappeste maskinene i office-segmentet, er en forferdelig jobb å bytte induksjonselementene om de ryker.

 

Men det er fortsatt lamper i de som hos Ricoh heter MPC2800 og MPC3300, blir vel tilsvarende Bizhub C253/353. Ikke at jeg husker om C253 har lamper eller induksjon, husker bare masse laserfeilkoder på dem.

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

Fant en gammel tråd som er av interesse for meg nå:

Vi har en Canon fargelaser - i-Sensys LBP 5100 - der fargebåndet dekkes av Cyan toner i løpet av første utskrift etter rens. Hvor kan jeg begynne å lete etter årsak?

 

Mest sannsynlig et charge-problem, eller cleaning som ikke er helt på topp. Hvis du bytter cyan trommel/toner-kassett så blir det nok borte, men om det bare gjelder den første utskriften etter rens, så tror jeg ikke jeg hadde giddi å ta den kostnaden det er å kjøpe ny kassett... Men så er hjemmeprinteren min et prakteksempel på "skomakerens barn" da...

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...
  • Uderzo avklistret denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...