Gå til innhold

TEST: Apacer SAFD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
hmm, hva er den forventede levetiden på denne saken?

9334224[/snapback]

 

Lurer jeg også på, kan jeg feks legge alle familie bildene på denne, kaste den støtsikkert ned i kjelleren og trygt vise de frem 10år senere?

 

Må minnet "refreshes"? uker/måneder/år? Eller er det bare antall skriv/slett sykluser som tar kvelden på dem?

 

Hvor lenge kan en harddisk være "magnetisert"?

 

husker jeg leste noe om dette i forbindelse med opticom (OptiCon?) og det nanorør minnet

Endret av PetriZide
Lenke til kommentar
leste om en mtron 32gb på anandtech.com for noen dager siden. Den knuste tilogmed raptordiskene! Apacer sin må vaere utrolig elendig, kan det ha med störrelsen å gjöre?

kun 2 stk nand brikker..

9329216[/snapback]

 

Men så er det ganske dyr også da :)

 

Jeg håper flash-disker tar over for konvensjonelle disker, men det er nok lenge til, til "masselagring" så er jo vanlige disker enormt mye billigere per GB, og det tar fort minst 5-6 år før flash er i nærheten vil jeg tippe.

 

AtW

9330358[/snapback]

tror ikke solid state tar over for generele hardisker for lagring av filer, husk at hardisker også utvikler seg fort. om 5 år har du solid state disker på flere hundre GB som vil være mye raskere, samtidig vil standard hardikser være på 3-7TB.

 

Solid state har opplagte fordeler; de bruker lite strøm, tåler nesten alt og er perfekte for bærbare, dropper du dekselet kan du også få plass inne i en bærbar uten å ta opp et HD slott, er jo bare et 3mm tykk kretskort som en ram brikke.

 

Ytelsen på solid state disk med mange brikker kan enkelt økes til flere hundre mb/s ved å kjøre brikker i paralell samtidig som access tiden er mye mindre en et millisekund. Dette gjør de ideele for os disker og disker for høy ytelse.

Lenke til kommentar
leste om en mtron 32gb på anandtech.com for noen dager siden. Den knuste tilogmed raptordiskene! Apacer sin må vaere utrolig elendig, kan det ha med störrelsen å gjöre?

kun 2 stk nand brikker..

9329216[/snapback]

 

Men så er det ganske dyr også da :)

 

Jeg håper flash-disker tar over for konvensjonelle disker, men det er nok lenge til, til "masselagring" så er jo vanlige disker enormt mye billigere per GB, og det tar fort minst 5-6 år før flash er i nærheten vil jeg tippe.

 

AtW

9330358[/snapback]

tror ikke solid state tar over for generele hardisker for lagring av filer, husk at hardisker også utvikler seg fort. om 5 år har du solid state disker på flere hundre GB som vil være mye raskere, samtidig vil standard hardikser være på 3-7TB.

 

Solid state har opplagte fordeler; de bruker lite strøm, tåler nesten alt og er perfekte for bærbare, dropper du dekselet kan du også få plass inne i en bærbar uten å ta opp et HD slott, er jo bare et 3mm tykk kretskort som en ram brikke.

 

Ytelsen på solid state disk med mange brikker kan enkelt økes til flere hundre mb/s ved å kjøre brikker i paralell samtidig som access tiden er mye mindre en et millisekund. Dette gjør de ideele for os disker og disker for høy ytelse.

9334314[/snapback]

 

Harddisker utvikler seg fort, men i dag så utvikler flash seg vesentlig fortere, nå kan jo det stoppe, men om det ikke gjør det, så er det et tidsspørsmål før de passerer, antaklig lenger tid enn mitt minimumsestimat dog.

 

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Faktisk er CF-kort og det gamle P-ATA grensesnittet svært kompatible. Man kan derfor kople CF-kort direkte til en P-ATA hardiskkontroller, dersom man klarer å lage en adapter mellom kontaktene. Det kreves kun ledere mellom de riktige pinnene på CF-minnekortet og P-ATA kontakten. Det hadde vært et veldig morsomt eksperiment å sette opp et disk-array med en god P-ATA RAID kontroller for f.eks 12 disker (12 CF kort) i RAID-5. Antakelig ville det ta bort mye av flaskehalsene med flash-basert lagring, siden IO blir spredt gjevnt over 12 CF kort i parallell. Men spesielt billig er det ikke...

Lenke til kommentar

Jeg er litt ny på dette området, men har bare ett spørsmål.

Hvordan har det seg at SSD disker ikke klarer å overføre mer enn 10-100MB/s, når ram klarer 6+GB/s? Begge deler er jo flashminne. Skjønner selvfølgelig at S-ATA interfacen blir flaskehalsen i min tankegang, men slik det ser ut fra tester så er det selve brikkene som er treige. Burde ikke alle SSD disker være begrenset av overføringshastigheten til S-ATA kontrolleren?

Endret av apollox
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...