Gå til innhold

EVE ONLINE , NorCorp Security rekrutterer 27.03.08


Anbefalte innlegg

La meg først starte med å si at jeg har blitt frelst takket være denne tråden.

 

Eneste spillet jeg har spilt de 3 siste årene er WoW. Har en /played time som er altfor stor.

Etter å endelig blitt ferdig med Mount Hyjal og Black Temple tok jeg en pause, og ville spare meg til neste expansion.

 

Jeg stumlet innom posten halv fire om natten og ble helg fenget av postene til medlemene i NorCorp og andre "rookies" som hadde prøvd spillet.

 

Allikevel var jeg skeptisk, og tenkte at "men ingenting slår jo wow". Jeg bøyer meg så langt ned i støvet som overhodet mulig.

 

Takk for at dere lagde denne posten. Jeg har en måneds fri nå fra høyskole og skal virkelig ha det morro med EVE.

 

Makan til bra spill !:)

 

 

PS: Beklager skrivefeil. Har ikke sovet etter å sittet oppe hele natta med spillet :)

Endret av mtnine FURY
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siden jeg har lekt fanboy en stund, og siden det åpenbart har blitt rekruttert en del folk på bakgrunn av denne tråden, så tenkte jeg at jeg skulle leke litt djevelens advokat også. Det er nemlig ikke alt som er rosenrødt i Eve heller.

 

Et av de største problemene den siste tiden har vært lag, og desync. Generelt lag er ikke uholdbart, som oftest. I større trefninger opplever en ofte såkalt module lag, gjerne på alt fra 30 sekunder til noen minutter, det varierer (her snakker vi ofte 200+ folk). Mange i de større alliansene er mer eller mindre vant til det, og det affekterer som oftest begge sider like mye. Desync er imidlertid verre. Kort sagt, så vil desync si at det som skjer på skjermen din, ikke nødvendigvis er det samme som skjer hos andre. Dette kan føre til at f.eks. du har warpet vekk fra et slag (på skjermen din i alle fall) - mens du i realiteten fremdeles er der. Det har også skjedd at folk ikke har sett andre spillere, men likevel blitt drept. I følge CCP har de fikset dette siste problemet med den siste oppgraderingen (Trinity).

 

Lag kommer delvis av måten server-infrastrukturen er bygget opp. I motsetning til WoW eller andre MMO's, så kjører Eve bare på en server, dvs. en serie av clusters som utgjør en server, og det er ikke sharding i spillet. Dette er noe av det unike med Eve, og de aller fleste spillerne ville gjort opprør hvis en endret på dette, men med 5000 solsystemer og vanligvis 20-30.000 spillere på (nå i helgen satte de rekord med 41690 spillere på serveren samtidig) så sier det seg selv at ikke alle solsystemene kan få like mye ressurser. Eve bruker derfor en form for load balancing, der systemer som vanlgivis har høy trafikk og mange spillere får en større andel av ressursene, mens andre systemer, som kanskje er mer eller mindre forlatt, får mindre ressurser. Enkeltsystemer som Jita (stor marked hub med nesten alltid 500+ i local) kjører på egen cluster, men lagger likevel. Problemet oppstår når det er større fleet battles, særlig i systemer som ikke vanligvis ser så mye action. Det tar da tid for load balanceren å identifisere at det skjer ting, og det må en downtime (daglige downtimes på 1 time mellom 12 og 13 (13 og 14 om sommeren) til før clusteret rerouter ressurser til systemet. I tillegg så ligger ofte en konstellasjon eller en region på samme clusteret, slik at du kan av og til oppleve lag selv om det ikke er mye folk i ditt system.

 

Dette er imidlertid hovedsakelig et problem i større fleet battles, og i stor grad noe folk har lært seg å leve med, men siden det er såpass mange som er interessert i nettopp fleetbattles, så er det verdt å nevne.

 

En annen ting som er verdt å ta med, er at Eve ofte kan være et nokså utilgivelig sted med tanke på feil, og særlig nybegynnerfeil. Til forskjell fra f.eks. WoW, så er det fullt mulig å miste tilsvarende et Tier 3 Gear du har brukt noen måneder på å skaffe deg i PvP. Grunnen til dette er at når skipet ditt dør, så dør det. Modules etc. som var på det eksploderer, noe utstyr overlever som oftest, men dette blir ofte tatt av de som har skutt deg. Med vanlig Tech 1 utstyr og skip, så er ikke det nødvendigvis et stort problem, all den tid du kan forsikre skipene (ikke utstyret). For et Tier 2 battleship, som koster 95-100 millioner isk (in game currency) så utbetales det ca. 105 mill i forsikring, og denne forsikringen koster 30 mill. For Tech 2 skip, og Faction skip, så dekker ikke forsikringen mer enn en brøkdel av kostnadene, fordi forsikringen i utgangspunktet regnes ut av mineralverdien av skipet (altså det som er "base" verdien i databasen) - noe som ofte ligger milevis fra markedsverdien i spillet, på grunn av at dette er rare items. Eksempelvis så koster mange Faction Battleships fra 650-700 millioner og oppover, selv har jeg mistet faction battleships som kostet ca. 1 milliard isk, og utstyr til 2-3 milliarder isk, og det sier seg selv at dette er surt. Det er imidlertid samtidig noe av sjarmen med Eve, at det du gjør får konsekvenser, og tidvis kan de være nokså tunge. Nye spillere har en tendens til å løpe på forumene etter å ha mistet store deler av sine personlige eiendeler, og klage over dette. Det anbefales ikke, du vil bare bli flamed med kommentarer som "go back to wow" eller "can I have your stuff, oh wait, you don't have any" og lignende :) På plussiden, så er det også mange folk som hjelper deg som ny spiller, og etter hvert som du finner deg et corp eller en allianse som du blir med i, så vil du i mange tilfeller oppleve at folk går ganske langt for å hjelpe deg.

 

En siste ting som er verdt å nevne, er at intet sted i Eve er 100% trygt, bortsett fra når du er docket. I utgangspunktet, så skilles det mellom tre forskjellige typer "områder" i Eve, basert på deres security rating. Solsystemer er rated mellom 0.0 og 1.0 med tanke på "sikkerhet", der 0.0 er lovløse områder, utenfor kontroll av verken politi eller de fire hovedfraksjonene (Empires). I tillegg deles den delen av universet som de fire hovedrasene kontrollerer (Caldari, Amarr, Gallente og Minmatar) i to typer områder, Low-Sec (0.1 - 0.4) og High-Sec (0.5-1.0). Low-sec, eller low security, er områder der en kan angripe "fritt", men en blir da flagget som kriminell, dvs. at alle andre kan angripe deg, og din personlige security rating vil synke (du begynner med 0.0, dersom du skyter NPCs (rats) så stiger den, til maksimalt 5.0, og dersom du skyter andre spillere i 0.1-1.0 systemer så synker den, til maksimalt -10.0). Synker du under -1.9 vil du få problemer med å komme inn i de høyere systemene (0.5 => 1.0). I tillegg er det plassert ut sentry guns ved gates og stasjoner, som skyter på deg. Disse kan imidlertid tankes av de fleste skip over cruiser size, i alle fall en liten stund (enkelte setups og skip kan permatanke dem).

 

Mange spillere tror imidlertid at dette betyr at i 0.5+ så er du trygg, med mindre noen har erklært krig mot corpet eller alliansen din (da er du lovlig target overalt, og kan angripes overalt uten frykt for konsekvenser fra "myndighetene") på grunn av det som kalles CONCORD, dvs. det galaktiske politiet. Dette er imidlertid ikke helt sant. Dersom du angriper noen i 0.5+ som du ikke er i krig med, eller som ikke er flagged agressive mot deg (f.eks. hvis noen stjeler utstyret ditt som ligger i space i en såkalt jetcan du er jetisoned, så kan du angripe dem), så vil CONCORD spawne og ødelegge skipet deres. Det er regnet som en exploit å angripe folk i High-Sec og IKKE død. Men! og her er det mange som ikke følger med; dette vil ikke si det samme som at de ikke kan klare å drepe deg før de selv dør. Hva er poenget med det da, spør du kanskje? Jo, ovennevnte forsikring spiller her inn. Fenomenet kalles for "high sec ganking/suicides" og opptrer i all hovedsak to forskjellige former. Den første er folk som suicider macro miners eller andre miners, noen ganger fordi de selv er miners og vil at vedkommende skal finne seg et nytt system, andre ganger fordi de synes det er gøy, eller fordi de faktisk tjener penger på å plukke opp utstyret minerene dropper. Det er dog den andre formen for high-sec ganking folk er mest irritert over, og som nye spillere glemmer. Det er nemlig folk som bevisst angriper såkalte "haulers" eller industrial skip, rett og slett transports. Det funger slik at du kommer kjørende, gjerne på autopilot, som da lander 15km fra gaten, og slowboater mot gaten (industrials er trege skip), og en uskyldig liten fregatt sitter på gaten. Du er på kjøkkenet og lager deg mat, mens du venter på at skipet med alt utstyret du nettopp har kjøpt er på vei mot din nye base. La oss si at du har vært flink, og tjent 500 millioner isk, som du har investert i ulike typer faction gear, tech 2 gear, og litt high-end minerals. Det du ikke vet, er at mens du står på kjøkkenet, er du i ferd med å miste alt dette. Den lille uskyldige fregatten er nemlig ikke så uskyldig, når hauleren din lander 15km fra gaten, så targettes den med en passive targetter (du merker ikke at du er targetted) og så scannes skipet ditt, gjerne både cargo og modules. Vedkommende pilot gjør så en vurdering av hvorvidt det du har i cargo-holden (eller av modules) er verdt risken han/hun nå er i ferd med å ta. I ditt tilfelle, der du bruker en utanked Tech 1 Hauler som er like robust som et korthus, så vurderes det som en risk som er vel verdt å ta. En eller to jumps lenger nede, sitter det et fullt forsikret battleship, eller tilsvarende skip, som er utstyrt med et formål. Å drepe hauleren din, før CONCORD kommer og dreper angriperen. Skipet ditt styres av autopiloten, og i det du lander ved neste gate, targettes du, warp scrambles, webifies, og det du trodde var en annen reisende ("hei, se på det fine battleshipet av Armageddon-klassen da dere..") har åpnet ild med alt han/hun har av firepower, og gank-fitted som vedkommende er, så tar det ikke lang tid før skipet ditt er skutt sønder og sammen. Avhengig av hvorvidt det er et 0.5 system eller et 1.0 system, tar det fra 4-5 sekunder til opp mot 30-45 sekunder før CONCORD spawner (jo lavere, jo lengre tid). Når CONCORD kommer, så er det game over for angriperen, CONCORD jukser nemlig så det holder, og vedkommende er som oftest død før han/hun kan skrive "keke" i local. Imidlertid hjelper det deg lite, for skipet ditt er dødt, og det du trodde var en annen hauler i samme ærend, er i realiteten angriperen sin medsammensvorne som er på vei til å plukke opp det skipet ditt etterlot seg. La oss si at 50% av cargoen din overlevde, dvs. rundt regnet 250 mill isk i ulike modules og minerals. En armageddon koster ca 20 mill isk (koster ca. 65 mill på markedet, men forsikres 100%) + kanskje 5-10 mill i utstyr, avhengig av hva vedkommende smeller på. Totalt koster det angriperen kanskje 30-35 mill å angripe deg. Han/hun mister skipet, og litt sec-rating, men sitter igjen med 250 mill isk i loot. 250-30 mill => 220 mill i profit. Win! :)

 

Forbausende ofte skjer dette, særlig i områdene rundt i store markedshubbene. Det er nesten dagligdags at folk drar rundt på flerfoldige billioner i utstyr i skip som koster mellom 500k og 1 mill, og som ikke tåler særlig mye. Da ber du nesten om å bli angrepet, og det blir du nesten 100% sikkert før eller senere, dersom du bruker autopilot. Trikset er å splitte opp cargoen, slik at det ikke blir verdt det, eller å bruke skikkelige tech II haulers som er tanked, for å i alle fall unngå de enkleste ganksene. Det er verdt å nevne at til og med Freighters (digre beist med mye hitpoints) kan gankes på denne måten, dog krever det ofte 18-20 battleships, så det sier seg selv at da må cargoen være verdt mye. Moralen er, ikke legg alle eggene dine i en kurv, og ikke bruk autopilot når du frakter noe veldig verdifullt (angriperne har da minimalt med tid til å scanne deg, og dermed til å vurdere om du er verdt å angripe). Et annet triks er å ha en container med random junk med, slik at de må bruke lang tid på å gå gjennom cargoen din for å se om det er noe verdifullt der.

 

Håper jeg ikke har skremt vekk noen; Eve er etter mitt syn verdens beste MMO, men det er ikke 100% perfekt, og det er fremdeles bugs i spillet, og etter hvert som gamle forsvinner, oppdages nye. Det er også en del idioter i spillet, men generelt sett er folk veldig ok. Happy gaming :)

Lenke til kommentar

Nå skal det sies at Empire ganking er ikke noe man ser hver dag etter min mening... Etterhvert som spillere har blitt mer erfarne så tar de forhåndsregler og enten frakter dyre ting ( som tar lite plass) i et skip med cloak eller bruker en alt (alternativ character) til å frakte det med (i tilfelle krigsdeklarasjon). Nesten alle i EVE har en ekstra character, jeg har to ekstra i tillegg til hovedcharacter. Det finnes folk med langt flere enn dette.

dessverre har det blitt slik at det har blitt slik, folk bruker disse ekstra rompilotene til så mangt.

 

Man kan kanskje tro at i EVE så kommer man unna med alt, siden alt er lov (bortsett fra å utnytte exploits). Men samtidig så er det litt mer nyansert enn dette, for eksempel hvis man dreper en newbie utenfor newbie stasjonen ved å lokke de med godterier i en kanne (noe som flagger de for å bli skutt) så er det helt greit. Men for eksempel å bumpe freighters ved stargates (bruke et skip i stor hastighet til å dytte vekk store skip som er på autopilot fra gates) er noe man kan bli suspendert / bannet for. Man skal tydeligvis gjøre noe for sin egen vinning bare enn å lage kvalm. Enda det ikke er svart-hvitt fremdeles.

 

EVE er et glimrende spill som anbefalles på det sterkeste til alle som har sansen for solide mmo spill. Og ja, det er mange drittsekker der ute (det vil du fort merke jf. local smack), men også veldig mange bra folk.

 

Hvis jeg hadde sittet og irritert meg over alle drittsekkene / idiotene i EVE så hadde jeg vært innlagt på sykehus med akutt magesår nå.

 

Fly safe!

Lenke til kommentar

Hvis du frekventerer området rundt Jita, Rens og Oursalaert (eller hvordan pokker det nå staves) så skjer empire ganking omtrent hver eneste dag, og det skjer fordi det er profitt i det :)

 

 

Edit: Som jeg sa, jeg er enig i at Eve er det beste MMO'et der ute, i alle fall for de som ønsker et litt mer krevende og avansert MMO, men det er ikke uten feil, og det er mange fallgruver og ting som kan virke uforklarlig.

Endret av morpheos
Lenke til kommentar

Ja du sier noe ang higsec gankere. Forrige gang jeg spilte ble jeg så demotivert at jeg sluttet helt. Hadde akkurat skrapa sammen cash til en større cruiser (husker ikke hvilken lengre), så kommer en hestpeis med et stort skip og bestemmer seg for å drepe meg. Han sendte masse spydige meldinger på chat først, og jeg prøvde å svare at det er det eneste skipet mitt og at han ikke måtte gjøre det...så blam dau..penga rett i dass. Han podda meg også.

Lenke til kommentar

Det må ha vært i lowsec som er 0.1 - 0.4 security. Ellers ville han ha blitt knerta av CONCORD. Highsec er alt over 0.4

Men uansett ja så burde man ikke fly ting man ikke har råd til å miste, fordi man må alltid regne med å miste skipet man flyr. Da spiller det ingen rolle hvor mange implants eller hvor mye skillpoints man har hvis man må tjene penger i en Ibis igjen.

Jeg har en mission raven i highsec et sted som jeg ikke har brukt på kjempelenge som er min backup inntekskilde i tilfelle jeg mister alle pengene mine.

 

Det er nok nettopp det som får mange til å slutte EVE (tap de ikke klarte å håndtere), både nye og gamle spillere.

Lenke til kommentar

Han ble sikkert knerta av concorde men det stoppa han ikke fra å drepe meg FØRST. De har god tid til det før concorde kommer frem og blaster han. Kan være karer fra store corps som har så mye cash at de driter i å miste et tier 2 skip.

 

Dette skjedde nemlig rett i nærheten av basene jeg henger rundt tidlig i spillet. Og det er highsec soner.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar
Han ble sikkert knerta av concorde men det stoppa han ikke fra å drepe meg FØRST. De har god tid til det før concorde kommer frem og blaster han. Kan være karer fra store corps som har så mye cash at de driter i å miste et tier 2 skip.

 

Dette skjedde nemlig rett i nærheten av basene jeg henger rundt tidlig i spillet. Og det er highsec soner.

Prøvde du å stikke av mens han sendte spydige meldinger på chat?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 1 måned senere...

Heihei.

 

Yes, jeg har reaktivert kontoen min. Men sist gang jeg spilte, fløy jeg som regel rundt alene og ble uhyre fort lei så ved dette forsøket tenkte jeg at jeg skulle se om jeg fant ett corp som kanskje kunne ta inn en rookie, og gi ham litt kunnskaper om spillet. Ikke fant jeg noen god plass å få noe særs til hjelp på heller den forrige gangen, i tillegg til at jeg kanskje var litt mer..into WoW >.<

 

Men jeg hopper innom kanalen i dag, og ser om det er noe liv.

Endret av TheScorp
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...
  • 1 måned senere...
  • 2 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...