Gå til innhold

Icybox eksternt kabinett, er det gb grense?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

sammy = Samsung?

 

Jeg tror ikke det skal være noen kapasitetsbegrensning på det eksterne kabinettet. Jeg har aldri hørt om grenser i den størrelseorden. De grensene jeg vet om er begrensnigner i MS sin partisjoneringsprogramvare og er på 32, 64 og 128 GiB, samt en begrensning i filsystemet FAT16 på 2GiB. Ellers så er det en begrensning i windows som gjør at windows ikke oppdager mer enn 2TiB partisjoner. Men så lenge man bruker andre operativsystemer, f.eks Solaris med ZFS partisjoner så skal det gå utmerket å ha tusenvis av TB store disker.

 

Jeg har ikke hørt om noen kapasitetsbegrensninger for harddiskkontrolleren så jeg vil veldig gjerne høre fra deg om du mot formodning finner en sånn begrensning.

 

Redigert: Det eksterne kabinettet ditt støtter vist ikke S-ATA-harddisker. Kun P-ATA.

pata_vs_sata.jpg

Rød = S-ATA, grå = P-ATA.

Lenke til kommentar

Hei

 

Takker for svar :) Jeg trodde nå virkelig att det var s-ata kabinett, men det skal jeg sjekke en gang til, er lenge siden jeg hadde det kabinettet åpent :)

 

Men den samsung disken på 500 gb, kan den bli ødelagt hvis det skulle være en begrensning?

 

Frode

 

NB! IB 351 StUS-B står det på esken til det kabinettet jeg snakket om

Endret av molland
Lenke til kommentar
Men den samsung disken på 500 gb, kan den bli ødelagt hvis det skulle være en begrensning?

Nei. Det eneste som skjer da er at det som overskrider grensen vil bli usynlig. Altså at disken ser ut som f.eks 256 GiB hvis det er begrensninga.

 

NB! IB 351 StUS-B står det på esken til det kabinettet jeg snakket om

9261660[/snapback]

Hmm.. Da kan det hende den har SATA likevel. :) Sjekk for sikkerhets skyld. Det står motstridende info på nettet.

Lenke til kommentar

Hei

 

Det er nå en seriel ata disk inni den så :) ikke ide tilkobling, men har sett att der jeg har kjøpt slike kabinett (en lokal data sjappe) så har de av og til åpnet eskene og dermed kanskje også byttet om kabinettene i forhold til det som var.

 

Iallefall så er det en seriel ata disk i den.

 

Frode

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Sorry for bump, men bare lurte på om du trådstarter har opplevd at sata disken i ditt esata kabinett ikke vil starte om databakelen står i? Jeg har en IcyBox SATA->USB2.0+eSATA sølv hd ext.kabinett, og jeg må ta datakabelen ut av kontakta på hd-kabinettet før disken vil spinne opp, så må jeg forte meg å sette den i igjen før disken er "ferdig" med å spinne igang, veldig irriterende. Tenkte at det kunne være at jeg bruker intern sata datakabel mellom hd-kab og pcen så kjøpte en eSATA->eSATA på Datakjeden men den passet seff ikke. Så... funker din som den skal? Kan være nForce4 chipsetet men det skal da støtte hot-swap det...?

Edit: Disken i hd-kabinettet fikk korrupte data og fremstod som RAW når jeg startet den her en dag så er tydelig at den dra-datakabel-ut-og-inn-igjen ikke er så bra at det gjør noe (no shit!). Går vel over til Akasa kabinett en gang regner jeg.

Endret av CannibalCorpse
Lenke til kommentar

Hei

 

Det som er med en eSata disk (slik jeg har forstått det) er når den er koblet med eSata kabel fra kort ut bak på pc'en så er det som å regne som en intern disk, og derfor hvis du kobler den til mens pc er på så kommer ikke pc "opp" før du rebooter pc'en.

 

Når du booter pc'en så leser den inn disken. Sånn gjør jeg det, men den disken jeg pr i dag bruker som e sata disk er på og tilkoblet 24/7.

 

Frode

Lenke til kommentar

Ja, du har rett i det, ved restart spinner den opp som normalt. Føler at det fjerner mye av vitsen med ekstern disk/sata, men kanskje noen har erfaringer med hotplug på "dedikerte" eSATA porter enten på hk eller tilleggskort?

Edit: Kunne seff ha disken på hele tiden mens pcen er på, men hylinga til Seagate 7200.10 kan være slitsom i lengden hehe.

Endret av CannibalCorpse
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...