Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Borteboerstipend og dagens regler?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fra lanekassen.no

 

Når du ikke bor sammen med foreldrene dine, kan du få bostipend hvis ett av disse kravene er oppfylt:

 

* Skolen ligger minst 40 km fra foreldrehjemmet ditt

* Reisetiden mellom hjemmet og skolen er minst tre timer tur-retur

* Det er særlige forhold som gjør at du ikke kan bo hjemme mens du går på skole

 

Det er også en fin kalkulator på Lånekassen som regner ut omtrentlig stipend du kommer til å motta hvis du søker.

Lenke til kommentar
http://www.dagbladet.no/dinside/2000/12/26/234513.html

 

 

Riktig nok en ganske gammel artikkel :S

 

 

4. Få borteboerstipend - hjemme

 

Du kan få borteboerstipend selv om du bor i kjellerleiligheten hjemme. Kravet er at hybelen er atskilt fra foreldrenes bolig, det vil si egen inngang, WC og kjøkken. I tillegg kreves det at du har egen husholdning

9253799[/snapback]

 

Det kan stemme, men man må allikevel oppfylle de andre kravene for å bli vurdert.

 

Som lærling bodde jeg veldig nært foreldrehjemmet, og hadde derfor ikke krav på stippend. Som tidligere nevnt kan du få borteboerstippend dersom det er særskilte forhold i hjemmet som gjør at du ikke kan bo der. Dette trenger ikke nødvendigvis å bety at foreldrene dine er gal, drikker, slår osv. Det kan rett og slett være en simpel grunn som at det ikke er plass f.eks pga for mange søsken. Jeg skaffet meg dokumentasjon på dette, og fikk borteboerstippend. :)

Lenke til kommentar

Jeg har noe jeg lurer på ang. dette :)

 

4. Få borteboerstipend - hjemme

 

Du kan få borteboerstipend selv om du bor i kjellerleiligheten hjemme. Kravet er at hybelen er atskilt fra foreldrenes bolig, det vil si egen inngang, WC og kjøkken. I tillegg kreves det at du har egen husholdning.

 

La oss si at du reiser vekk fra mamma, for å studere på Medier og Kommunikasjon i Stavanger. Du skal bo hos farmor og farfar, i kjelleren deres. De har egen WC, gang, kjøkken etc. der. Jeg bor altså i en egen hybel, nemlig kjelleren til farmor og farfar. Men det har seg slik at pappa bor her og. Ikke i kjelleren, men i huset.

 

Vil jeg da få bortebuerstipend?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...