Gå til innhold

Konstant flow av kranvann til "ekstremkjøling"?


Anbefalte innlegg

Det å bruke vann direkte fra krana er forkastelig og at du i det hele tatt tenker på det viser hvor lite du bryr deg om verden. Flere steder tørster folk ihjel, og det er en rekke restriksjoner på bruk av vann i norge.

9266676[/snapback]

:dontgetit: Kunne ikke blitt mer uenig i det der. Altså å si at folk tørster ihjel i verden, latterlig.

Håper du føler at du viser verden hvor lite du bryr deg når du trekker i snoren.

9267163[/snapback]

 

Lol :tease:

 

Jeg ser poenget hans, men jeg tror ikke han fikk med seg at dette bare var snakk om å gjennomføre i en liten periode, og ikke 24/7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
er det i kort tid er det vel bedre å få tak i tørris for en femtilapp på en butikk eller lage en kuldeblanding. Begge deler vil senke temperaturen en god del mer enn vann fra en hageslange. I dette tilfelle er det snakk om bruk av vann over tid, det er lite poeng om hundre personer driver med sparedusjer og kjøper maskiner som sparer vann når en fjomp like så godt svir av hele gevinsten på kort tid.
Du mener folk kjøper sparedusjer fordi det er for lite vann i den lokale innsjøen? Det er nok heller for å pynte på strømregninga, gitt. Det kreves selvsagt litt energi for å pumpe vannet, men uten at jeg har noen som helst peiling på hvor mye snakker vi neppe om flere kWh per kubikkmeter. Selve vannet kommer fra en nærmest utømmelig kilde, iallfall i denne delen av landet (Vestfold). Spesielt etter en sommer som denne.

 

Og forresten, når du snakker om restriksjoner og at folk tørster - ingen tørster i Norge, og vi har som sagt MYE MER rent drikkevann enn vi trenger. Disse restriksjonene vet jeg ikke noe om, men jeg går ut ifra at de gjelder for bønder og industrien, som har et ekstremt mye høyere forbruk enn en vanlig husholdning. Til vanning av f.eks. en golfbane eller en stor åker kan det gå med så mye som 500 kubikkmeter i timen. Og dere syter over at Farnsworth snakker om å bruke kanskje EN kubikkmeter ekstra i løpet av en vinter. Jaja. Jeg regner med at dere også tar del i jevnlige aksjoner mot den lokale golfbanen når det er varme somre?

Endret av Endre
Lenke til kommentar
er det i kort tid er det vel bedre å få tak i tørris for en femtilapp på en butikk eller lage en kuldeblanding. Begge deler vil senke temperaturen en god del mer enn vann fra en hageslange. I dette tilfelle er det snakk om bruk av vann over tid, det er lite poeng om hundre personer driver med sparedusjer og kjøper maskiner som sparer vann når en fjomp like så godt svir av hele gevinsten på kort tid.
Du mener folk kjøper sparedusjer fordi det er for lite vann i den lokale innsjøen? Det er nok heller for å pynte på strømregninga, gitt. Det kreves selvsagt litt energi for å pumpe vannet, men uten at jeg har noen som helst peiling på hvor mye snakker vi neppe om flere kWh per kubikkmeter. Selve vannet kommer fra en nærmest utømmelig kilde, iallfall i denne delen av landet (Vestfold).

9267207[/snapback]

Det er aldeles få pumpestasjoner i vår del av landet du. Vann renner nedover som du sikkert har merket, og folk bygger sjeldent høyere enn drikkevannene. Noen vannkraftanlegg tar faktisk ut energi av fallende vann, men gitt 200 m fall vil du trenge 80 ganger mer vann for å varme det opp til dusjtemperatur (30 grader varmere) enn det du dusjer for.

 

For vannverket sin del har det ikke _så_ mye å si om du bruker litt ekstra vann før alle har brukt så mye at vannstanden blir lav og vannkvaliteten dårlig. Også har dere sikkert vannmåler, så dere betaler jo for økt inntak og deponering av det brukte vannet (selv om det er rent og går i blomsterbeddet)

Endret av Mar1us
Lenke til kommentar
... og vi blir frustererte når du går for en løsning som tilsynelatende virker mer tungvint og vil gi deg dårligere ytelse enn å feste radiatoren ute eller senke den i en bøtte, eller bare ta med hele anlegget ut. Men vi venter spent på en konklusjon allikevel...

9267210[/snapback]

 

Bare så det er sagt.

 

Hvis jeg skulle brukt dette over tid, og brukt litt penger og gjort en skikkelig jobb, så ja, da er jeg 100% enig med deg.

 

Det ville såklart vært bedre å ha radiatoren utenfor vinduet, men det passer dessverre ikke for meg, sånn er det bare.

(En grunn er at jeg flytter PCen min minst en gang annenhver uke)

 

Jeg kan forstå at dere er skeptisk, og at dette ikke akkurat er perfekt, men det skal ikke være perfekt heller, det skal bare være et prøveprosjekt, og se om det gir gode resultater, og gjerne sammenligne med mine vanlige resultater med vannkjølingen i et 22 grader varmt rom.

 

...Men å syte over vannforbruket mitt pga. dette? Da går man for langt syntes jeg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

men skal dette være kortvarig skjønner jeg ikke hvorfor du absolutt skal bruke krana når en kuldeblanding eller tørris vil gi mye bedre resultater og koste marginalt mer (snø får du vinterstid, salt koster nesten ingen ting og gir vel noen og tjue minusgrader en stund, evt tørris som er fast co2 (minus 185 grader eller husker jeg feil nå?)).

 

Vannet er en resurs som alle må tenke at man må spare på. Tenker alle at hey vanner plenen og trærne hver dag fordi det er kjekt så blir vannforbruket skyhøyt, det er litt med mentaliteten og et sted må man starte å være strikse. Jeg setter foten ned ved alt som er unødvendig.

 

Er litt med strøm også, selv om man har råd til konstant oppvarming av hytta på fjellet så behøver man ikke å sløse med strømmen. Er en grunn til at tidsregulerte, soneregulerte og fjernstyrte styringsenheter blir mer og mer vanlig (i tillegg til å spare strøm = spare penger) Folk vil være miljøbevisste. Men for all del, synes dere det er idioti er det fint lite jeg kan gjøre med det.

Lenke til kommentar
men skal dette være kortvarig skjønner jeg ikke hvorfor du absolutt skal bruke krana når en kuldeblanding eller tørris vil gi mye bedre resultater og koste marginalt mer (snø får du vinterstid, salt koster nesten ingen ting og gir vel noen og tjue minusgrader en stund, evt tørris som er fast co2 (minus 185 grader eller husker jeg feil nå?)).

 

Vannet er en resurs som alle må tenke at man må spare på. Tenker alle at hey vanner plenen og trærne hver dag fordi det er kjekt så blir vannforbruket skyhøyt, det er litt med mentaliteten og et sted må man starte å være strikse. Jeg setter foten ned ved alt som er unødvendig.

 

Er litt med strøm også, selv om man har råd til konstant oppvarming av hytta på fjellet så behøver man ikke å sløse med strømmen. Er en grunn til at tidsregulerte, soneregulerte og fjernstyrte styringsenheter blir mer og mer vanlig (i tillegg til å spare strøm = spare penger) Folk vil være miljøbevisste. Men for all del, synes dere det er idioti er det fint lite jeg kan gjøre med det.

9269327[/snapback]

 

VÆR SÅ SNILL OG LES MINE POSTER GRUNDIG!!

 

At det går an å bli så dum :thumbdown:

 

Kranen slår både snø (pga. vi får nesten aldri snø her i Bergen!) og da må jeg tilpasse meg til en av disse dagene, det trenger jeg ikke med kranvann. Da må jeg bare passe på å gjennomføre det en kald vintersdag, noe man finner betydelig mer av i Bergen enn snø...

 

Og kan ikke du tenke deg til at å bruke tørris som kjøling ikke er så lett som å kjøpe litt tørris, og sette en klump oppå CPUen?? Det krever både penger og ressureser. Skal man kjøle ned radiatoren med tørris, så krever det minst 8-10 Kg tørris, i tillegg til en væske som har lavt kokepunkt, ala. aceton etc. (LES DENNE GUIDEN Da går det lett 600-800 kr...

 

Og skal jeg kjøle med tørris direkte, da trenger jeg ikke så mye, men jeg trenger allikevel et rør som jeg kan putte oppi tørris/væsken for best mulig varmeoverføring. Et slikt rør koster lett over 2000 kr (pga. store mengder kobber, og er litt arbeid etc.)

 

Poenget er ikke så få best mulig resultat, men få det kaldt nok til å tyne ut noen ekstra Mhz, uten å ha så god kjøling at kondens blir et problem, sammen med at det skal koste nesten ingenting.

 

Greit nok at du ikke liker at folk sløser, men du kan da ikke vite hvor mye jeg og min familie sløser?? For alt du vet kan vi være en av de beste familiene i Norge når det kommer til vannsparing, eller vi kan ha egen brønn, som samler opp regnvann?!? (Vi har tross alt store mengder regn i Bergen, der jeg bor)

 

Jeg syntes ikke at strømsparing etc. er idioti, men jeg syntes det er idioti å stå fast på at om én person i Norge bruker litt mer vann en normalt, én gang i året, så er han et miljøsvin, som ikke tenker på miljøet vårt.

 

Og jeg tviler på at Norge kommer noengang til å slite med vann, ettersom global oppvarming blir sterkere og sterkere, og forskere tror at her i Norge vil vi få mer ekstremvær, mer regn, og muligens noen få grader kaldere (Jorden blir varmere, men golfstrømmen kan stoppe)

 

 

...Og tørris har et kokepunkt på -78,9 grader.

 

 

Og jeg skal gjennomføre dette, så det er ikke noe poeng i å prøve å overtale meg til å gå over til en radiator utenfor vinduet, eller å la dette gå etc.

Endret av Farnsworth
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hmm, jeg skjønner i alle fall at det blir vanskelig å overbevise deg om sløsing med vann, og det er i og for seg greit nok.

Og selv om jeg på prinsipielt grunnlag allerede har lagt inn en liten protest ang. dette, så får jeg ile til med et par små "pre", som nok kan rettferdiggjøre dine utskeielser.

(Alt)for mange har fortsatt en overbevisning om at en høy flow gjennom systemet er eneste farbare vei, til et godt resultat.

Noe som bare i svært beskjeden grad, er tilfelle!

De aller fleste blokker og systemer, vil klare seg meget godt med en flow på godt under 100ltr/t!

Jeg gjennomførte i sin tid et lite eksperiment, med en 2,5mm restriktor i systemet, og som da ga en så lav flow som rundt 40ltr/t, uten at dette ga nevneverdige utslag på resultatet!

Nevnt bare som et lite "forsvar" til din standhaftige tanke om bruk av springvann.

Med andre ord:

Det er ikke rare skvetten du behøver å tappe fra hageslangen, for å få et meget godt resultat!

Og samtidig: Noen har allerede nevnt at trykket fra en hageslange i "full blomst" (for å holde seg til terminologien :p), fort kan få både slanger og blokker til å oppføre seg på en måte du neppe kommer til å like....

Lykke til, okkesom, og åpne krana med måte!

Endret av Skrue
Lenke til kommentar

Doh!

La nå endelig ikke dette bli noen diskusjon om hvem som tørster pga litt ekstra vannforbruk da!

Jeg, med mine 60år på baken, er i en situasjon hvor jeg glatt kan gi f**n i slike tanker, noe jeg faktisk ikke gjør! Tiltross for at problemet neppe vil berøre meg i særlig grad, i den tiden jeg har igjen å leve.

Derimot bør dere andre, som nok neppe er eldre enn at jeg kunne vært faren deres, ha et visst fokus på resurssbruk, generelt sett!

 

Bare fremsatt som en liten tanke om hva man fort kan komme til å oppleve, og man fortsatt "råkjører" med jordens skjøre gaver, som f.eks rent vann.

Det kan faktisk ta slutt, før man aner....... :ermm:

 

Edit: "leifs".

Endret av Skrue
Lenke til kommentar
Hmm, jeg skjønner i alle fall at det blir vanskelig å overbevise deg om sløsing med vann, og det er i og for seg greit nok.

Og selv om jeg på prinsipielt grunnlag allerede har lagt inn en liten protest ang. dette, så får jeg ile til med et par små "pre", som nok kan rettferdiggjøre dine utskeielser.

(Alt)for mange har fortsatt en overbevisning om at en høy flow gjennom systemet er eneste farbare vei, til et godt resultat.

Noe som bare i svært beskjeden grad, er tilfelle!

De aller fleste blokker og systemer, vil klare seg meget godt med en flow på godt under 100ltr/t!

Jeg gjennomførte i sin tid et lite eksperiment, med en 2,5mm restriktor i systemet, og som da ga en så lav flow som rundt 40ltr/t, uten at dette ga nevneverdige utslag på resultatet!

Nevnt bare som et lite "forsvar" til din standhaftige tanke om bruk av springvann.

Med andre ord:

Det er ikke rare skvetten du behøver å tappe fra hageslangen, for å få et meget godt resultat!

Og samtidig: Noen har allerede nevnt at trykket fra en hageslange i "full blomst" (for å holde seg til terminologien :p), fort kan få både slanger og blokker til å oppføre seg på en måte du neppe kommer til å like....

Lykke til, okkesom, og åpne krana med måte!

9273590[/snapback]

 

Hehe :p Som sagt, jeg skal ikke sløse mye, og det er langtifra beste måten å kjøle på, alt det er jeg klar over, men slik jeg ser det, så er det en løsning som kan fungere fint, uten særlig mye arbeid, og jeg skal som sagt ikke ha høyt trykk. Poenget er ikke å få høy flow gjennom vannblokken. Poenget er bare å få litt bedre kjøling enn standard vannkjøling og luftkjøling på en enkel og billig måte.

 

Og som jeg har sagt før, radiator utenfor vinduet/nedsenket i vann er en mye bedre idé, men da må jeg fort isolere etc. pga. det ikke alltid er kaldt nok til at det ikke blir temperaturforskjeller.

 

Men med meg, som har skilte foreldre, og frakter PCen minst to ganger annenhver uke, så er dette en heller vanskelig løsning, pga. jeg sitter ikke nært et vindu hos min far, men dette gjør jeg hjemme, og det blir enda mer stress å frakte PCen hvis jeg skulle hatt radiatoren utenfor kabinettet.

 

 

Igjen: Jeg skal bruke lavt trykk, ettersom jeg vet at flow har lite å si, men en konstant vanntemperatur på 3-4 grader har en god del å si enn vanntemp på 30 grader+. Så vil jo det være mindre forskjell mellom Load og Idle, ettersom vannet ikke blir varmere.

 

EDIT: Det er nesten skummelt å diskutere mot alle dere forumveteraner :p Men som sagt, så står jeg på mitt, og tror det er en del fordeler med dette, når man drar inn alle detaljene som gjør at radiator utenfor vindu etc. blir vanskelig i lengden.

 

Men, hvordan mener dere at hvis han bruker 100 liter mer en dag i året så tørster flere tusen stk i somalia? går vannet så langt på så kort tid?

 

Det er ikke slik, det er mer prinsippsak. Man skal generellt ikke sløse med ressurser, noe jeg ikke har store planer om heller.

Endret av Farnsworth
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Og det blir nok bare enda bedre når utetemperaturen synker ytterligere.

9427501[/snapback]

Det var flott! Rart trådstarter ikke har kommet med hvordan dette gikk, men ok.

 

Hvorfor skulle det bli bedre når utetemperaturen synker og kjølingen kommer fra springvann?

9429246[/snapback]

 

Jeg ER trådstarter.......

 

Men uansett, nei jeg har ikke fått testet dette enda. Og det er pga. jeg har ikke fått noen ny hw som jeg gidder å teste på, men jeg skal teste snart.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...