Gå til innhold

Kva er forskjell mellom VGA og DVI?


balder

Anbefalte innlegg

Eg har høyrt at viss eg skal kjøpe meg ein skjerm så må det vere DVI på den. Men så har eg høyrt at forskjellen mellom DVI og VGA er nesten ikkje merkverdig forskjell. Forskjellen er som å ha dyre høgtalere kabler mot billige. Ein høyrer ikkje forskjell viss ikkje ein er fanatiker. Ikkje veit eg, men er det nokon som har sett forskjellen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

tja, jeg er vel det du kaller fanatiker, for jeg hører absolutt forskjell på høytalerkabler. kommer nok mye an på utstyret også.

 

angående dvi og vga så er vel dvi den nye standarden som er på vei inn, og blir vel å erstatte vga på sikt. VGA-signalene må omkodes til digitalt signal, og det er i denne konverteringen av signalet at det oppstår et visst kvalitetstap. DVI derimot er et digitalt signal i utgangspunktet.

 

Du merker liten forskjell på en liten pc-skjerm. Blåser du opp bildet på en HD-projektor f.eks. vil du kunne se forskjellen bedre. dvi is the new shit, men akkurat som HD-klare tv'er så har du ikke veldig bruk for det enda..

 

her kan du lese litt mer om det:

 

LCD connections: analog vs. digital

http://ecoustics-cnet.com.com/4520-3174_7-...=ecoustics-cnet

Lenke til kommentar

det som kan virke forvirrende er at det påståes ( har ingen erfaring) hvis skjerme skal stå langt fra pcen ( mer en 5 meter) så blir DVI dårligere en VGA igjen

nå er det nok få som har skjermen så langt unna

 

 

 

på min 19 tommer lcd skjerm merket jeg ingen forskjell mellom VGA og DVI då jeg prøvde dette.

 

jeg har syncmaster 960 BF fra Samsung

Lenke til kommentar

PÅ VGA så har kabelkvaliteten masse å sei på digital har den mindre å sei. Dette grunna støynivået i kabelen på analog.

 

At DVI blir "dåleg igjen etter 5 meter høres meir ut som augene til den som ser enn signalet. VGA er meir blurry og dermed visuelt bedre å sjå på avstand enn kva skarpare bilder er.

Merker stor forskjell på om eg kjører VGA eller DVI på dei LCD-skjermene eg har hatt

NEC 20", Samsung 21" og 19".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...