Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Obligatorisk med full realfagspakke på skolen?


Anbefalte innlegg

Man kan selvfølgelig si "hva skal jeg med fysikk og biologi når jeg skal bli snekker". Sant nok, du får ingen bruk for det i jobbsammenheng. Men i kjølevannet av Märtha-saken har jeg skjønt hvor viktig det er med opplysning av nordmenn. Slik overtro står i sterk motsetning til vitenskapen. Det er totalt unødvendig at folk går rundt og tror på slikt. Derfor mener jeg at det burde vært obligatorisk med mye mer realfag enn det er i skolen i dag.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Man kan selvfølgelig si "hva skal jeg med fysikk og biologi når jeg skal bli snekker". Sant nok, du får ingen bruk for det i jobbsammenheng. Men i kjølevannet av Märtha-saken har jeg skjønt hvor viktig det er med opplysning av nordmenn. Slik overtro står i sterk motsetning til vitenskapen. Det er totalt unødvendig at folk går rundt og tror på slikt. Derfor mener jeg at det burde vært obligatorisk med mye mer realfag enn det er i skolen i dag.

9153099[/snapback]

I Norge så har me noko som me kaller Allmennfagleg påbygging Etter 2 år med yrkesretta fag). Der kan du ta alle tre åra på eit år, og der får du dei faga du liker så godt biologi og fysikk vist du ønsker det.

 

Ein liten ting til slutt, Märta gjekk på allmenn og hadde alle desse faga som du ønsker at alle skal ha...

Endret av BigJaffa
Lenke til kommentar

Uansett, det å tro at å pakke enda mer realfag på elevene vil "kurere" folk som Martha, det er å tro på julenissen. Tror man på engler og slikt så skal det veldig mye til å skifte mening tror jeg, jeg kjenner ei hyperreligiøs jente og hun finner alltid forklaringer på hvordan Gud står bak vitenskapen. Det er så mange sinnsykt uinteresserte folk i realfagsklssene mine som valgte faget for poeng, men de valgte det frivillig. Hvis man skal pakke enda mer realfag på uinteresserte elever så vil det senke nivået på undervisningen betraktelig.

 

Det er nesten latterlig at vi nå gir skylden for alle problemer det at det er for lite realfag i skolen.

Lenke til kommentar
Uansett, det å tro at å pakke enda mer realfag på elevene vil "kurere" folk som Martha, det er å tro på julenissen. Tror man på engler og slikt så skal det veldig mye til å skifte mening tror jeg, jeg kjenner ei hyperreligiøs jente og hun finner alltid forklaringer på hvordan Gud står bak vitenskapen. Det er så mange sinnsykt uinteresserte folk i realfagsklssene mine som valgte faget for poeng, men de valgte det frivillig. Hvis man skal pakke enda mer realfag på uinteresserte elever så vil det senke nivået på undervisningen betraktelig.

 

Det er nesten latterlig at vi nå gir skylden for alle problemer det at det er for lite realfag i skolen.

9159214[/snapback]

 

ENDA MER?? I dag går folk ut av skolen uten å kunne Newtons lover, kjenne til hovedprinsippene i makroevolusjon eller å kunne løse et enkelt algebrastykke!

Lenke til kommentar
ENDA MER?? I dag går folk ut av skolen uten å kunne Newtons lover, kjenne til hovedprinsippene i makroevolusjon eller å kunne løse et enkelt algebrastykke!

9159358[/snapback]

 

Følger man med skal man godt lære å kunne løse en god del algebra. Tar man allmenne fag så får man naturfag i første klasse(dette faget har de og på musikk, dans drama og idrettslinja så vidt jeg vet), i dette faget blir evolusjon godt nøye igjennom. Det gjorde i hvert fall vår lærer.

Det er morsomt å beregne på Newtons lover, men helt ærlig tror jeg ikke det er nødvendig å kunne dem om man ikke skal gå videre med noe relevant. De gir en liten forståelse for hvordan naturen virker, men det de ikke forklarer er hvorfor det er slik. Og det er "hvorfor" ikke "hvordan" spørsmål, som Martha og lignende personer stiller.

Endret av vk1elev
Lenke til kommentar
De gir en liten forståelse for hvordan naturen virker, men det de ikke forklarer er hvorfor det er slik. Og det er "hvorfor" ikke "hvordan" spørsmål, som Martha og lignende personer stiller.

9159519[/snapback]

 

Enkelte spørsmål er så meningsløse at de ikke fortjener et svar.

 

- Hvilken farge har første verdenskrig?

- Hva er lukten av blått?

- Hva er best av 9 og 10?

Lenke til kommentar
Enkelte spørsmål er så meningsløse at de ikke fortjener et svar.

 

- Hvilken farge har første verdenskrig?

- Hva er lukten av blått?

- Hva er best av 9 og 10?

9159828[/snapback]

 

Så de spørsmålene har likt nivå som hvorfor jorden trekker på andre legemer?, hvorfor et legeme som det virker en kraft på får større og større fart?

 

Jeg er enig i at de tre spørsmålene du har stilt der er meningsløse. Noe jeg og er skeptisk til er Martha sine uttalelser.

Poenget mitt er derimot at selv om vi pakker på aldri så mye utdanning og kunnskap i realfag, så vil alltid mennesker søke etter svar som kan besvares enkelt med "utenomjordisk engle gude blabla osv.".

 

Så vidt jeg vet har det alltid vært i vår natur og stille slike spørsmål og det har alltid kommet folk som forklarer ting med engler og slikt. Det å tro at vi nå kommer til "å bli kvitt" disse uttalelsene bare ved å pakke på folk realfag det synes jeg er veldig lite gjennomtenkt.

Lenke til kommentar
Jaffa slenger ut usannheter hun ikke kan bevise.

9158759[/snapback]

Hey... Eg er ein dude!! :realmad:

9160413[/snapback]

 

Bevis det. :!:

 

Problemet er vel ikke om folk kan Newtons lover eller ei.

Det er mer; er bestemor borte for alltid?

 

Dersom du da var virkelig glad i bestemor er det ikke sikkert du innser at hun virkelig er borte, men usynlig og passer på deg. :roll:

Hvis du da møter flere personer som var veldig glade i bestemødrene sine og klarer å overbevise dem om at de ikke er borte, men usynlige, har du klart å skape en ny religion. :yes:

Lenke til kommentar
Man kan selvfølgelig si "hva skal jeg med fysikk og biologi når jeg skal bli snekker". Sant nok, du får ingen bruk for det i jobbsammenheng. Men i kjølevannet av Märtha-saken har jeg skjønt hvor viktig det er med opplysning av nordmenn. Slik overtro står i sterk motsetning til vitenskapen. Det er totalt unødvendig at folk går rundt og tror på slikt. Derfor mener jeg at det burde vært obligatorisk med mye mer realfag enn det er i skolen i dag.

9153099[/snapback]

 

Jeg synes det er veldig fint at det ikke er obligatorisk.

 

Da får sånne som meg mer poeng siden det er så få av oss :)

Lenke til kommentar
Man kan selvfølgelig si "hva skal jeg med fysikk og biologi når jeg skal bli snekker". Sant nok, du får ingen bruk for det i jobbsammenheng. Men i kjølevannet av Märtha-saken har jeg skjønt hvor viktig det er med opplysning av nordmenn. Slik overtro står i sterk motsetning til vitenskapen. Det er totalt unødvendig at folk går rundt og tror på slikt. Derfor mener jeg at det burde vært obligatorisk med mye mer realfag enn det er i skolen i dag.

9153099[/snapback]

Det er et intressant spørsmål. Du synes å forfekte et synspunkt hvor kunnskap om naturvitenskapene vil feie til side troen på relgion. Vel, jeg er delvis enig med deg. Delvis fordi selv om kunnskap om evolusjonen og andre naturlige fenomener nok vil gjøre det mindre sannsynlig at folk tror på relgion, er det ikke nødvendig å ha kjennskap til dette for å skjønne at relgion er falsk lære.

 

Langt viktigere enn å få mer realfag i den offentlig skolen, er å få en slutt på et stort paradoks i skolesystemet. Friskolene. Friskole høres jo veldug fortreffelig ut men dette er dessverre ikke kommerisielt baserte skoler som ønsker å tiltrekke seg elever ved å en meget sterk utdanning, nei dette er skoler som er basert på relgion! Det er jo helt sprøtt. Norges versjon av sharia-skoler spør du meg.

Lenke til kommentar

Det å tro at vi nå kommer til "å bli kvitt" disse uttalelsene bare ved å pakke på folk realfag det synes jeg er veldig lite gjennomtenkt.

9159981[/snapback]

 

Enig. Men det vil bli færre av dem. Hører ofte religiøse stille spørsmål som "hva er det som gjør at jorda følger en bane rundt sola, og ikke bare fyker ut i verdensrommet og frosser ihjel? Det må være Gud som sørger for dette..."

 

Jeg synes det er veldig fint at det ikke er obligatorisk.

 

Da får sånne som meg mer poeng siden det er så få av oss :)

9163385[/snapback]

 

Hva skal du med realfagspoeng?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...