Gå til innhold

overklokke PIII 800EB


fredlund

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva mener du med 25% reduksjon? Chipsetet skal jo ikke takle mer enn 100 MHz, mens cpu'en er 133. Klart at hk'et er en flaskehals, men hadde fsb på cpu vært 100MgH så hadde det vært mulig å klokke opp, eller hva? Biosen gir muligheten for å endre multiplier'en, men registrerer ikke endringer siden den er låst. :o

Fred.

Lenke til kommentar

Jeg har samme hk og siden dette orginalt er beregnet på 100 MHz fsb vil det dra ned cpu til 600MHz uten overklokking. Sikker på at du har 1/4-divider på pci? Tviler litt, er ikke sikker..

Uansett, hvis cpu kjører på 800MHz så er jo systemet allerde overklokket og det er tvilsomt at du klarer så mye mer, men jeg har lest tester av dette hk der de kjører det opp i 150MHz på fsb stabilt...dette blir 100MHz på agp og kan ikke være sunt i lengden :roll:

Lenke til kommentar
Hva mener du med 25% reduksjon?

100 % = 800 MHz = CPUclk x 8 - du får 600 MHz låst x6 = 2/8 = 25 % reduksjon på CPU.

 

hadde fsb på cpu vært 100MgH så hadde det vært mulig å klokke opp, eller hva?

ja - dog, forholdet %-vis øking av FSB gir bedre effekt overall enn øket CPU-frekvens. Men på ditt hk ville det opplagt vært en fordel å overklokke en PIIIE800 og kjøre 124+ MHz fsb.

 

Biosen gir muligheten for å endre multiplier'en, men registrerer ikke endringer siden den er låst.  :o  

Fred.

CMOS overstyrer Bios etter 'save & exit'.

Lenke til kommentar
Antar du har ver.2 ba be6-II?  Her er linken til bios oppgreade:http://www.abit-usa.com/products/mb/be6ii2/biosdrive.php

 

 

Takker, joda det er den jeg har...har vel 1/4-divider da...kansje på tide med briller :D

 

Hadde vel strengt talt vært en fordel med en cpu som opererte ved en fsb på 100MHz....ville vel antageligvis kunne klokke mer uten å stresse hk..

Lenke til kommentar
Zink:

Denne må du forlare litt bedre:

100 % = 800 MHz = CPUclk x 8 - du får 600 MHz låst x6 = 2/8 = 25 % reduksjon på CPU.  

Når multiplieren er låst på 6 og cpu'en har fsb på 133 så er vel maks hastighet, på mitt hk, tilnærmet 800 MHz.....? :roll:

Ooops, beklager ( feil grunnlag ) - det ville øke levetiden på skjermkortet betraktelig med en lavere fsb. Har du temp.sensor festet til CPU, kan du bruke den og måle temp på GPU.

Lenke til kommentar

Det er en trist prosessor å overklokke.

Jeg hadde en flip chip 800EB som jeg satte opp på 150 FSB (max)

Cas 2 ble satt på, og turbo timings. (Kingston cas 2.5 PC133)

 

CPU temperaturen på prosessor steg fra 24* til 26* med ambient 21*.

Chipset temperaturen steg fra 24* til 45*, og systemet ble litt ustabilt.

For å hindre dette satte jeg på en HSF fra en K6-2 på chipsettet, og tempen sank til 25*.

 

Prosessorhastigheten var da 900 Mhz, med FSB 150.

Alt ble gjort på to-tre timer. Where is the challange.

Lenke til kommentar

Skru opp FSB (dvs bussen) opp til 150MHz. Da skal prosessoren gå på 6x150=900MHz. Jeg tror det er det meste du klarer å tyne denne CPU'en.

 

Et annet og sikkert bedre alternativ :D er å kjøpe en celeron tualatin 1200MHz(og 100MHz buss) og sette den inn i stedet for. Sett bussen på 133MHz, og prosessoren vil gå på 1600MHz. CPU'en tåler denne hastigheten 99% sikkert i følge overklokkere, og resten av systemet ditt vil gå på orginal hastighet. (altså vil det takle hastigheten 100% sikkert) Den celeronen er faktisk en forbedret versjon av din gamle PIII, (altså har den hele 256kB L2 som din PIII)

 

Det er bare en hake ved det hele: Hovedkortet ditt støtter neppe celeronen offisiellt. Men det er et problem som kan omgåes ved å gjøre den såkalte "tualatin-mod'en". Det finnes massevis av guider og slikt på nettet om hvordan det gjøres. Bare søk litt rundt. Kort fortalt går det ut på å forbinde noen av bena på CPU'en og isolere andre. Jeg har gjort det selv på et annet HK og det funker fint her. (Maskinen jeg bruker nå) Noen her på forumet tror at det ikke går, :roll: men de har neppe prøvd dette selv eller sett noen av guidene. Klart det går! Jeg har jo fått det til! :D

Lenke til kommentar
Skru opp FSB (dvs bussen)

Et annet og sikkert bedre alternativ :D er å kjøpe en celeron tualatin 1200MHz(og 100MHz buss) og sette den inn i stedet for. Sett bussen på 133MHz, og prosessoren vil gå på 1600MHz. CPU'en tåler denne hastigheten 99% sikkert i følge overklokkere, og resten av systemet ditt vil gå på orginal hastighet. (altså vil det takle hastigheten 100% sikkert) Den celeronen er faktisk en forbedret versjon av din gamle PIII, (altså har den hele 256kB L2 som din PIII)

 

Det er bare en hake ved det hele: Hovedkortet ditt støtter neppe celeronen offisiellt. Men det er et problem som kan omgåes ved å gjøre den såkalte "tualatin-mod'en". Det finnes massevis av guider og slikt på nettet om hvordan det gjøres. Bare søk litt rundt. Kort fortalt går det ut på å forbinde noen av bena på CPU'en og isolere andre. Jeg har gjort det selv på et annet HK og det funker fint her. (Maskinen jeg bruker nå) Noen her på forumet tror at det ikke går, :roll: men de har neppe prøvd dette selv eller sett noen av guidene. Klart det går! Jeg har jo fått det til! :D

Hadde vært interessant å teste - ser folk som modder og kjører tualatin 1.49 GHz på f.eks. Abit BH6:

http://www.geocities.com/_lunchbox/tualero...cess_table.html

 

men hvor får en kjøpt slotconverter idag tru ?

Lenke til kommentar

Simen1 skrev:

Skru opp FSB (dvs bussen) opp til 150MHz. Da skal prosessoren gå på 6x150=900MHz. Jeg tror det er det meste du klarer å tyne denne CPU'en.

 

Prosessoren takler det nok, er mer bekymret for å kjøre agp-bussen på 100MHz.

 

Simen1 skrev:

Et annet og sikkert bedre alternativ er å kjøpe en celeron tualatin 1200MHz(og 100MHz buss) og sette den inn i stedet for. Sett bussen på 133MHz, og prosessoren vil gå på 1600MHz. CPU'en tåler denne hastigheten 99% sikkert i følge overklokkere, og resten av systemet ditt vil gå på orginal hastighet. (altså vil det takle hastigheten 100% sikkert) Den celeronen er faktisk en forbedret versjon av din gamle PIII, (altså har den hele 256kB L2 som din PIII)

 

Det er bare en hake ved det hele: Hovedkortet ditt støtter neppe celeronen offisiellt. Men det er et problem som kan omgåes ved å gjøre den såkalte "tualatin-mod'en". Det finnes massevis av guider og slikt på nettet om hvordan det gjøres. Bare søk litt rundt. Kort fortalt går det ut på å forbinde noen av bena på CPU'en og isolere andre. Jeg har gjort det selv på et annet HK og det funker fint her. (Maskinen jeg bruker nå) Noen her på forumet tror at det ikke går, men de har neppe prøvd dette selv eller sett noen av guidene. Klart det går! Jeg har jo fått det til!

 

Vet ikke om jeg vil bruke noe særlig med penger på å modde et så gammelt system, men er enig med deg og Zink, det hadde vært et intererressant prosjekt. Kanskje når jeg har bygget neste maskin..?! Hadde kanskje vært enklere å kjøpt en coppermine 1GHz 100MHz fsb. Ser de går på EBay for rundt 1000-lappen. :roll:

Fred.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev:
Skru opp FSB (dvs bussen) opp til 150MHz. Da skal prosessoren gå på 6x150=900MHz. Jeg tror det er det meste du klarer å tyne denne CPU'en.

 

Prosessoren takler det nok, er mer bekymret for å kjøre agp-bussen på 100MHz.

Han har jo en EB-prosessor, og dermed et hovedkkort som støtter å kjøre 133MHz FSB orginalt. Da kjører AGP på 1/2 av FSB (ikke 2/3). Dvs, at om han overklokker til FSB=150MHz så vil AGP bli lik 1/2FSB = 75MHz, og det tror jeg de fleste kort vil takle fint.

 

Simen1 skrev:

Et annet og sikkert bedre alternativ er å kjøpe en celeron tualatin 1200MHz(og 100MHz buss) og sette den inn i stedet for. Sett bussen på 133MHz, og prosessoren vil gå på 1600MHz. CPU'en tåler denne hastigheten 99% sikkert i følge overklokkere, og resten av systemet ditt vil gå på orginal hastighet. (altså vil det takle hastigheten 100% sikkert) Den celeronen er faktisk en forbedret versjon av din gamle PIII, (altså har den hele 256kB L2 som din PIII)

 

Det er bare en hake ved det hele: Hovedkortet ditt støtter neppe celeronen offisiellt. Men det er et problem som kan omgåes ved å gjøre den såkalte "tualatin-mod'en". Det finnes massevis av guider og slikt på nettet om hvordan det gjøres. Bare søk litt rundt. Kort fortalt går det ut på å forbinde noen av bena på CPU'en og isolere andre. Jeg har gjort det selv på et annet HK og det funker fint her. (Maskinen jeg bruker nå) Noen her på forumet tror at det ikke går, men de har neppe prøvd dette selv eller sett noen av guidene. Klart det går! Jeg har jo fått det til!

 

Vet ikke om jeg vil bruke noe særlig med penger på å modde et så gammelt system, men er enig med deg og Zink, det hadde vært et intererressant prosjekt. Kanskje når jeg har bygget neste maskin..?! Hadde kanskje vært enklere å kjøpt en coppermine 1GHz 100MHz fsb. Ser de går på EBay for rundt 1000-lappen. :roll:

Fred.

20% økning av hastigheten er neppe verd pengene. Særlig ikke om han må sette ned FSB'en fra 133 til 100. Da går nok ytelse-vinninga opp i spinninga, og 1000-lappen er bortkastet.

 

Vil heller anbefale enten å gjøre tualatin-trikset, eller kjøpe nytt hvoedkort osv i samme slengen. (Gjerne hoppe over på AMD-systemer for å gjøre det billig.)

Lenke til kommentar

Simen1 skrev:

Han har jo en EB-prosessor, og dermed et hovedkkort som støtter å kjøre 133MHz FSB orginalt. Da kjører AGP på 1/2 av FSB (ikke 2/3). Dvs, at om han overklokker til FSB=150MHz så vil AGP bli lik 1/2FSB = 75MHz, og det tror jeg de fleste kort vil takle fint.

 

Har nevnt det før, men sier det igjen, be6-II støtter 100MHz fsb og har på agp-bussen minste divisor på 2/3. Skulle jo selvsagt ønske at det var slik du beskiver det, men... :-?

Fred.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...