Gå til innhold

Epson Rd1 eller Rd1s - noen erfaringer?


Anbefalte innlegg

Er klar over at Epson RD1 ikke er et speilrefleks, men synes ikke et målsøkerkamera hører hjemme i kompaktkameraavdelingen.

 

Noen som har noen som helst formening om dette kameraet? Finner veldig få tester på nettet. Er mest ute etter hvordan det fungerer under fotografering, er fokussystemet like godt som hos Leica? Det ser ut som Epson opererer med faste lysrammer a la Leica for 28, 35 og 50MM?

 

Ser nå at jeg faktisk finner svar på spørsmålene mine her:

http://www.luminous-landscape.com/reviews/...epson-rd1.shtml

:) - men lurer likevel om andre har synspunkter.

Endret av toriamos
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er klar over at Epson RD1 ikke er et speilrefleks, men synes ikke et målsøkerkamera hører hjemme i kompaktkameraavdelingen.

 

Noen som har noen som helst formening om dette kameraet? Finner veldig få tester på nettet. Er mest ute etter hvordan det fungerer under fotografering, er fokussystemet like godt som hos Leica? Det ser ut som Epson opererer med faste lysrammer a la Leica for 28, 35 og 50MM?

 

Ser nå at jeg faktisk finner svar på spørsmålene mine her:

http://www.luminous-landscape.com/reviews/...epson-rd1.shtml

:) - men lurer likevel om andre har synspunkter.

9145883[/snapback]

 

Har ikke erfaringer her, men etter hva jeg har hørt av andre målsøker brukere skal søkeren i Cosina/Voigtlander kameraene som jo Epson RD1/s er en digital versjon av, være svært gode prisen tatt i betraktning. Selvsagt matcher de ikke helt Leica søkeren, men det skulle bare mangle når et analogt Leica kamera koster 20.000, og man får en voigtlander til 2-3000. På den annen siden skal de var langt bedre en søkerne i gamle russiske målsøkere som er det eneste jeg har erfaring med. Så det er snakk om lysterke søkere med et stort og tydelig RF punkt.

Lenke til kommentar

Jeg har fått bruke både Leica M8 og Epson RD1;

 

Søkeren på Epson er fantastisk- Meget stor og lyssterk! - Det samme gjelder fokuspatch!

 

Det er så mange fine sider ved dette kamera at det er nesten litt synd at den ikke brilljerer mer på det som teller- bildekvalitet (som er helt fin- CCD er den samme som sitter i Nikon D70).

 

Jeg liker:

Manuelt fremtrekk av lukker - Genialt, ganske enkelt. Du har biortimot et lydløst kamera. Enkelte hevder dette er litt gammeldags, og det er det kanskje- men de har vel muligens heller ikke erfaring med den gode følelsen fra manuellfokusdager.

 

Manuelle kontroller - Lukker, Iso og aperatur samt fokus settes helmanuelt via fysiske kontroller- du vet hva du valgte! Du har også en ganske morsom analog layout av hvitbalanse og eksp.

 

Byggkvalitet - Dette er en tanks!

 

Vippbar skjerm- Snu den inn mot kroppen, og den er helt beskyttet hele dagen lang- kom hjem på hotellrommet og se på bildene (som i gamle dager, uten å vente på fremkallingen). Fin øvelse i å forutse de gode motivene- og fange dem.

 

Leica M-mount - Hva kan man si? Genialt genialt.

Dette punktet kan jo bare ikke understrekes nok- Dette er i mine øyne nr #1 selling point. Her har du tilgang til kremen av optikk. Både Leitz og Voigtlander leverer fantastiske objektiver. Ta. Feks. Voigtlander 12mm! denne er jo finfine 18mm på Epson, og faktiske 12mm på analogt.

 

 

Bildene kan som sagt sammenlignes med de fra Nikon D70- Den har litt finere støykorreksjon synes jeg hvor det minner mer om analoge filmkorn enn bare skitten støy. Den har en fin sort-hvitt funksjon i kamera. I det hele tatt har Epson gjort det de kunne for å få inn en bra analog feel i et diskré system.

 

Synd du er litt sent ute, men en kamerat solgte nettopp sin Epson da han gikk over til Leica M8- Men det finnes fremdeles fine brukteksemplar til ca 11000,- Bøygen er selvsagt prisen på objektiv- men her holder det i mine øyne med ETT objektiv- Summicron 35mm f2.0 (eller summiluxen om du skal ta helt av).

 

Løp og kjøp (Leica M8 er forresten bedre enn sitt rykte, men er jo ganske sprøtt dyrt)

 

 

Etter å ha lekt med M8 og Epson kjøpte jeg meg sporenstreks et analogt Leica med to Summicrons- og har jo ikke angret etterpå.

Lenke til kommentar
Jeg har fått bruke både Leica M8 og Epson RD1;

 

Søkeren på Epson er fantastisk- Meget stor og lyssterk! - Det samme gjelder fokuspatch!

 

Det er så mange fine sider ved dette kamera at det er nesten litt synd at den ikke brilljerer mer på det som teller- bildekvalitet (som er helt fin- CCD er den samme som sitter i Nikon D70).

 

Jeg liker:

Manuelt fremtrekk av lukker - Genialt, ganske enkelt. Du har biortimot et lydløst kamera. Enkelte hevder dette er litt gammeldags, og det er det kanskje- men de har vel muligens heller ikke erfaring med den gode følelsen fra manuellfokusdager.

 

Manuelle kontroller - Lukker, Iso og aperatur samt fokus settes helmanuelt via fysiske kontroller- du vet hva du valgte! Du har også en ganske morsom analog layout av hvitbalanse og eksp.

 

Byggkvalitet -  Dette er en tanks!

 

Vippbar skjerm- Snu den inn mot kroppen, og den er helt beskyttet hele dagen lang- kom hjem på hotellrommet og se på bildene (som i gamle dager, uten å vente på fremkallingen). Fin øvelse i å forutse de gode motivene- og fange dem.

 

Leica M-mount -  Hva kan man si? Genialt genialt.

Dette punktet kan jo bare ikke understrekes nok- Dette er i mine øyne nr #1 selling point. Her har du tilgang til kremen av optikk. Både Leitz og Voigtlander leverer fantastiske objektiver. Ta. Feks. Voigtlander 12mm! denne er jo finfine 18mm på Epson, og faktiske 12mm på analogt.

 

 

Bildene kan som sagt sammenlignes med de fra Nikon D70- Den har litt finere støykorreksjon synes jeg hvor det minner mer om analoge filmkorn enn bare skitten støy. Den har en fin sort-hvitt funksjon i kamera. I det hele tatt har Epson gjort det de kunne for å få inn en bra analog feel i et diskré system.

 

Synd du er litt sent ute, men en kamerat solgte nettopp sin Epson da han gikk over til Leica M8- Men det finnes fremdeles fine brukteksemplar til ca 11000,-  Bøygen er selvsagt prisen på objektiv- men her holder det i mine øyne med ETT objektiv- Summicron 35mm f2.0 (eller summiluxen om du skal ta helt av).

 

Løp og kjøp (Leica M8 er forresten bedre enn sitt rykte, men er jo ganske sprøtt dyrt)

 

 

Etter å ha lekt med M8 og Epson kjøpte jeg meg sporenstreks et analogt Leica med to Summicrons- og har jo ikke angret etterpå.

9159567[/snapback]

 

Dette høres jo meget bra ut. Jeg antar at billedkvaliteten vil variere med valg av objektiv?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...