Gå til innhold

Reklame i Eidos-titlar


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg skulle gjerne sett en Norda filial i Age of Conan. Ikke med glorete neon naturligvis men presentert på en smart måte som underholdte og kanskje lærte opp brukeren.

9126130[/snapback]

 

 

Det kommer ikke noe reklame i AoC.

 

Men er enig med folk at der reklame er naturlig så er det ikke negativt at det er raklame for et ekte produkt. Det hjelper jo en del på realismen.

Lenke til kommentar

Produktplassering: greit nok, så lenge det virker naturlig. Dog ville det være en fordel om en så reklame for forskjellige produkter i samme sjanger i en by, noe annet vil virke litt kunstig (alle biler er audier, alle brunevarer er sony, osv). Reklame for virkelige produkter, kan til og med være med på å øke realismen i spillet.

 

Åpenbar og skjemmende reklame derimot (nokiaen i sc:da til å åpne safer med, reklame i menybilder, mao, eller som i film, åpenbart umotivert (utfra historien) dveling ved produktnavn eller logoer svekker kvaliteten på produktet og opplevelsen for brukeren. Veldig kjedelig.

 

Men om man får spill som fullfinansieres av reklame, som mange ganger tidligere nevnte trackmania, kan i alle fall jeg leve med en hel del til og med skjemmende reklame.

Lenke til kommentar

Reklamesystemet for Trackmania United slås enkelt av:

Configure -> Advanced -> Network -> Disable advertising

 

Misliker egentlig konseptet litt, når det ikke engang kommer forbrukerne til gode i form av lavere priser.

 

Men er enig i at i det finnes situasjoner hvor "ekte" plakater kan gi økt realisme og bedre innlevelse.

Lenke til kommentar
Reklamesystemet for Trackmania United slås enkelt av:

Configure -> Advanced -> Network -> Disable advertising

 

Misliker egentlig konseptet litt, når det ikke engang kommer forbrukerne til gode i form av lavere priser.

 

Men er enig i at i det finnes situasjoner hvor "ekte" plakater kan gi økt realisme og bedre innlevelse.

9128644[/snapback]

 

Reklame er kanskje ikke ideelt, men om det feks får de til å slutte med de altterlige antikopieringstiltakene, fordi kopiering skaper mer reklame, så er det det minste av to onder. Det er et tiltak å hele tiden måtte "lure" seg igjennom disse tiltakene for å kunne spille på en fornuftig måte (uten media for eksempel).

 

AtW

Lenke til kommentar

De som klager over overdreven reklame i Trackmania Nations får skjerpe seg litt. Nå vet jeg ikke hvor mange det er som klager på dette. Trackmania Nations, et fullverdig arcade billspill ble jo gitt ut helt gratis for nedlastning. Nadeo må tjene penger de også. De kan ikke gi ut et gratis spill som samtidig inneholder minimalt med reklame. Det er rett og slett umulig, om de da ikke har et sterkt ønske å gå i underskudd.

 

Edit: Når det gjelder reklame generelt i spill er dette noe ejg både er mot og for. I spill som Splinter Cell: Chaos Theory og andre spill som tar sikte på å være så realistisk som mulig ser jeg jo klart nytten av reklame. Reklamen vil jo gjøre spillet mer realistisk. På en annen side er jo en av grunnene til at hvertfall jeg spiller dataspill, at jeg ønsker å flykte litt fra virkeligheten og drømme meg bort i en aternativ verden. Dermed vil reklame for Coca Cola ol være et forstyrrelseselement.

 

En annen ting å tenke på er jo hvem reklamen i spillet skal komme til gode for. Om en utvikler først skal proppe spillene sine full av reklame får de senke prisen på spillet. Innhold som for mange vil senke spillgleden bør komme forbrukeren til gode. Så jeg synes godt de som har mye reklame i spill kunne senket prisen med alt fra 50 til 100 kroner.

Endret av Snorre
Lenke til kommentar
Reklame er kanskje ikke ideelt, men om det feks får de til å slutte med de altterlige antikopieringstiltakene, fordi kopiering skaper mer reklame, så er det det minste av to onder. Det er et tiltak å hele tiden måtte "lure" seg igjennom disse tiltakene for å kunne spille på en fornuftig måte (uten media for eksempel).

 

AtW

 

 

 

Det hadde vært en artig effekt å få dokumentert: Jo flere som piratkopierer, jo mere tjener spillselskapene. :)

 

 

 

Det er vel tre spørsmål jeg stiller meg:

 

1) Vil dette kreve at spill må ha kontakt med reklameservere, dvs være koblet internett?

 

2) Hva med den lokale lovgivningen? I norge er det f.eks ikke lovt å reklamere for alkohol eller tobakk, mens andre land har andre begrensninger.

 

3) Spillene er jo ofte rettet mot barn, mens barnerettet reklame ikke er lovlig. Blir vel et lite "catch-22" den biten der..

Lenke til kommentar

frankpettersen:

1. Eg vil tru at det følgjer med eit sett med reklamer som blir vist når/viss du ikkje har tilgang til Internett. Desse blir kanskje oppdatert når du koblar til Internett. Men i og med at så mange i dag er tilkobla Internett heile tida trur eg ikkje dette vil vere eit veldig stort problem.

 

2. I og med at det er spesialiserte selskap som står bak, reknar eg med at dei har kontroll på denne biten. Vil og tru at dei har ein viss sensur med tanke på kva for nokre reklamer dei sett inn i dei ulike spela.

 

3. Eg vil tru dei følgjer lovene på dette punktet og. Det er uansett mange spel som rettar seg mot dei litt eldre og.

 

Dette er rett nok bare litt synsing, så det blir spennande og sjå korleis dette fungerer i praksis.

Lenke til kommentar
Reklame er kanskje ikke ideelt, men om det feks får de til å slutte med de altterlige antikopieringstiltakene, fordi kopiering skaper mer reklame, så er det det minste av to onder. Det er et tiltak å hele tiden måtte "lure" seg igjennom disse tiltakene for å kunne spille på en fornuftig måte (uten media for eksempel).

 

AtW

 

 

 

Det hadde vært en artig effekt å få dokumentert: Jo flere som piratkopierer, jo mere tjener spillselskapene. :)

 

 

 

Det er vel tre spørsmål jeg stiller meg:

 

1) Vil dette kreve at spill må ha kontakt med reklameservere, dvs være koblet internett?

 

2) Hva med den lokale lovgivningen? I norge er det f.eks ikke lovt å reklamere for alkohol eller tobakk, mens andre land har andre begrensninger.

 

3) Spillene er jo ofte rettet mot barn, mens barnerettet reklame ikke er lovlig. Blir vel et lite "catch-22" den biten der..

9140215[/snapback]

 

Godt svar fra ttt, vil bare utdype noen punkter

 

1) Det ttt skriver er helt riktig, de kommer med en "standard" sett med reklame om brukeren ikke har internett tilkobling. Nylig eksempel på dette er Rainbow Six: Vegas. Der er det axe reklame overalt, men om man går online (med konsollen eller PC) vil de sjekke IPen på datamaskinen og sende deg mer relevant reklame som vil erstatte axe reklamene (f. eks Djuice.)

 

Et enda bedre eksempel på dette er Battlefield 2142

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

Her står det klart på pakken

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

at spillet kontakter reklameservere for å finne ut hva som er mest relevant reklame for deg som bruker. Akkurat i BF2142 sitt tilfelle, ble ikke akkurat det godt mottatt av alle spillerene.(spesielt fordi det var ingen måte spillerne kunne skru av reklamen på...)

 

2) Igjen er det ip som avgjør hvilket land du logger inn fra og hva slags reklame som blir sendt til din client. Det betyr om du bruker proxy clienter for å skjule identiteten kan du "lure" spillet til å sende deg reklame fra det landet.

 

3) Her tror jeg de følger alderskategorien på spillet og markedsføringsregler i den gitte nasjonen clienten er i.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...