Gå til innhold

Rånere - Et problem?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
De plager tross alt ingen andre enn de som bevist valgte å flytte inn i et område de viste det var bråk og råning i. Man stiller seg ikke fremfor toget og ber det stoppe "Jeg står her nå, du må kjøre et annet sted." Dessuten så er musikken fra utestedene relativt støyende den også, og for å ikke snakke om tungtrafikken.

9116412[/snapback]

Jeg tror beboende i områder der rånere ferdes forbeholder seg retten til å klage på det de mener er et problem. Forbedringer skader aldri. Videre; er det greit at råning - som strengt tatt er komplett unødvendig - skal hindre innflytting i et område?

9130086[/snapback]

 

Det hindrer ikke innflytting, man kan fint flytte inn, sålenge man vil leve med støyen. Det blir som tungindustri som nabo, det hindrer ikke innflytting, det er noe man velger.

9135393[/snapback]

Men det at folk vegrer seg mot å flytte inn i nærheten av rånemiljøer vil da senke verdien på boliger i området - ingen har lyst til å leve med støy. Om det ikke er alternative boplasser som passer økonomi og andre behov, og at man derfor velger å flytte inn i et område med mye råning, har man da ingen rett til å klage over den unødvendige råningen fordi den var der fra før?

 

Man kan ikke sammenligne det med industri/transport, da dette er verdiskapende og nødvendig, mens råning er akkurat det motsatte.

Lenke til kommentar

Rånere kan gjerne bruke sin rett til å kjøre rundtomkring sammen, men de har ingen rett til å bare dra til et sted og gjøre hva de vil. Det er ikke noe å argumentere om. Om noen rånere plutselig hadde valgt å henge rett uttafor huset jeg bor i, og laget støy og kvalm, så er det klart at jeg ville blitt forbanna og brukt enhver sjangse jeg hadde hatt til å anmelde dem. De kan gjerne bruke hobbyen deres som de vil, men de har ingen rett til å la det gå utover andre med støy. Og fra hva jeg har sett så tar de ofte seg mer frihet enn de er lovet. Jeg vet selvsagt at ikke alle rånere er slikt, men det er såpass mange av de rånerne jeg har sett/møtt som lar hobbyen sin bli en belastning for folk rundt dem, med roping, høy musikk og støy på forskjellige andre måter, som burning og tuting.

Lenke til kommentar
Rånere kan gjerne bruke sin rett til å kjøre rundtomkring sammen, men de har ingen rett til å bare dra til et sted og gjøre hva de vil. Det er ikke noe å argumentere om. Om noen rånere plutselig hadde valgt å henge rett uttafor huset jeg bor i, og laget støy og kvalm, så er det klart at jeg ville blitt forbanna og brukt enhver sjangse jeg hadde hatt til å anmelde dem. De kan gjerne bruke hobbyen deres som de vil, men de har ingen rett til å la det gå utover andre med støy. Og fra hva jeg har sett så tar de ofte seg mer frihet enn de er lovet. Jeg vet selvsagt at ikke alle rånere er slikt, men det er såpass mange av de rånerne jeg har sett/møtt som lar hobbyen sin bli en belastning for folk rundt dem, med roping, høy musikk og støy på forskjellige andre måter, som burning og tuting.

9140696[/snapback]

Det finnes kun ytterst få rånere som er slik du beskriver. En, kanskje maks to i hver kommune.

Resten av rånerne er hyggelig, kjekk ungdom som ellers ville vært heroinvrak med følgende tyveri, innbrudd, m.m....hvis de ikke hadde råningen.

 

Har du ikke lest tråden?

 

Faktum er selvsagt at du har helt rett i det du skriver...og det er stereoanleggene som holder bedre standard enn i den gjennomsnittlige bil...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Rånere kan gjerne bruke sin rett til å kjøre rundtomkring sammen, men de har ingen rett til å bare dra til et sted og gjøre hva de vil. Det er ikke noe å argumentere om. Om noen rånere plutselig hadde valgt å henge rett uttafor huset jeg bor i, og laget støy og kvalm, så er det klart at jeg ville blitt forbanna og brukt enhver sjangse jeg hadde hatt til å anmelde dem. De kan gjerne bruke hobbyen deres som de vil, men de har ingen rett til å la det gå utover andre med støy. Og fra hva jeg har sett så tar de ofte seg mer frihet enn de er lovet. Jeg vet selvsagt at ikke alle rånere er slikt, men det er såpass mange av de rånerne jeg har sett/møtt som lar hobbyen sin bli en belastning for folk rundt dem, med roping, høy musikk og støy på forskjellige andre måter, som burning og tuting.

9140696[/snapback]

Det finnes kun ytterst få rånere som er slik du beskriver. En, kanskje maks to i hver kommune.

Resten av rånerne er hyggelig, kjekk ungdom som ellers ville vært heroinvrak med følgende tyveri, innbrudd, m.m....hvis de ikke hadde råningen.

 

Har du ikke lest tråden?

 

Faktum er selvsagt at du har helt rett i det du skriver...og det er stereoanleggene som holder bedre standard enn i den gjennomsnittlige bil...

9149681[/snapback]

 

Flott!

 

Hvis mesteparten av de som råner(dvs. de som ikke bor på Notodden) er så hyggelige som du sier, så antar jeg at de er snille nok til å flytte på seg, hvis beboerne i nærheten synes det er plagsomt med dunk-dunk-musikk og potter som bråker altfor mye.

 

Og hvorfor er det enten rånere eller heroinvrak etc.?

Hvorfor ikke hverken av delene som har det helt 100% fint og ikke forstyrrer samfunnet?

Lenke til kommentar
Flott!

 

Hvis mesteparten av de som råner(dvs. de som ikke bor på Notodden) er så hyggelige som du sier, så antar jeg at de er snille nok til å flytte på seg, hvis beboerne i nærheten synes det er plagsomt med dunk-dunk-musikk og potter som bråker altfor mye.

 

Og hvorfor er det enten rånere eller heroinvrak etc.?

Hvorfor ikke hverken av delene som har det helt 100% fint og ikke forstyrrer samfunnet?

9149872[/snapback]

Hehe... tror kanskje du skal lese innlegget en gang til å se etter sarkasmen.. :innocent:

 

Det er mer eller mindre det de påstår selv... Selv vet jeg at det følger mye bråk av høy musikk, frieksos og ett og annet basketak fra den kanten.

Samt mye omgang med mindreårige selvsagt... du er ikke noe med mindre du har et par kjekke jenter på 14-15 år i baksetet... :whistle:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kunne ha akseptert en del av av det der Griffin, fri eksos og høy musikk for eksempel :)

 

Men å brenne bildekk som støtte for de 100 metrene vi her snakker om, beviser bare at rånere bare er nettopp det.... Et slitent hjulspor for slitne ører... :-)

Endret av trn100
Lenke til kommentar

Jeg forsvarer ikke alt bråket som har vært på Notodden, men er det noen her på forumet - MED førerkort - som med hånden på hjertet kan si at de ikke har kjørt EN eneste meter med bil som ikke har vært formålstjenelig?

Har du aldri tatt en ekstra runde i byen på vei gjennom sentrum? Alltid kun kjørt korteste vei fra A til B?

 

Jeg har aldri definert meg selv som en del av noe rånermiljø, men har da tatt noen ekstra runder en gang iblandt.

Er vel et dårlig menneske, jeg også da...

Lenke til kommentar
Jeg forsvarer ikke alt bråket som har vært på Notodden, men er det noen her på forumet - MED førerkort - som med hånden på hjertet kan si at de ikke har kjørt EN eneste meter med bil som ikke har vært formålstjenelig?

Har du aldri tatt en ekstra runde i byen på vei gjennom sentrum? Alltid kun kjørt korteste vei fra A til B?

 

Jeg har aldri definert meg selv som en del av noe rånermiljø, men har da tatt noen ekstra runder en gang  iblandt.

Er vel et dårlig menneske, jeg også da...

9168156[/snapback]

 

Ja, godt poeng, det bør jo være umulig å kritisere en oppførsel uten å aldri ha gjort noe galt i hele sitt liv.....

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Ja, godt poeng, det bør jo være umulig å kritisere en oppførsel uten å aldri ha gjort noe galt i hele sitt liv.....

 

AtW

9168169[/snapback]

 

Enig der, kritikk burde være forbeholdt de syndefrie :thumbup:

 

Til Autofil:

én ekstra runde gjennom sentrum er da ikke så galt, men flere titals unødige runder med høy musikk, motorstøy og fjortisser som skriker ut av vinduet kan jeg ikke si at jeg finner annet en utrolig plagsomt og unødvendig.

 

Det virker som noen tror at råning er en verneverdig primærnering som skal beskyttes mot all kritik siden disse englebarna ikke gjør noe galt og det er de som bor mitt i rånerbråk som syter siden de burde vist om rånestøyen før de flyttet dit.

Lenke til kommentar
Jeg forsvarer ikke alt bråket som har vært på Notodden, men er det noen her på forumet - MED førerkort - som med hånden på hjertet kan si at de ikke har kjørt EN eneste meter med bil som ikke har vært formålstjenelig?

Har du aldri tatt en ekstra runde i byen på vei gjennom sentrum? Alltid kun kjørt korteste vei fra A til B?

9168156[/snapback]

 

Og hva har det med saken å gjøre? Det har jeg også gjort!

 

Det vi snakker om her er en haug med idoter som lager et helvete for andre av helt uforståelige årsaker... Igjen for rustne volvoeiere som ikke har større ambisjoner i livet enn å vise frem ei småkåt fjortisjente i passasjersetet...

 

Finn et tre og bygg ei hytte eller noe!?

Lenke til kommentar
  • 13 år senere...
Wheeljack skrev (På 21.7.2007 den 1.38):

 

At du kaller råning usosialt sier sitt om hvor lite du kjenner til kulturen og hva den går ut på. Du kunne ikke vært lengre fra sannheten. Det råning handler om er at ungdom med felles interesse samles og driver nettopp med denne. Prinsippielt er det ingen forskjell på 10-15-20 som råner ei gate, flere i bilen, skravler, stopper ("lainer") opp steder og prater, diskuterer det som måtte passe - og om samme antall skulle samle seg på en fotballbane og skyte ei lærkule villt rundt seg.

 

Ingen er i en posisjon til å kalle en hobby tåpelig og unødvendig så sant den ikke er lovstridig. Jeg skal være enig i at vrenging av anlegg på flytte-møbler-decibel, burning ikke er noe særlig, men så er nettopp sistnevnte også ulovlig.

 

Mange her er utrolig flinke til å generalisere - noe som igjen tyder på mangelfull innsikt i kulturen. I mine yngre dager var jeg en ganske aktiv råner sjøl, og kan ikke si jeg faller inn under beskrivelsen mange her gir av den typiske råner. En typisk råner er hverken mer eller mindre en helt vanlig A4-ungdom med andre interesser enn fotball.

 

Det er klart det finnes ekstremeksempler også (se bare dem siste hendelsene på Notodden) uten at det nødvendigvis er standpunktene til alle.

Jeg er helt enig, er 14 og skal skrive et leserinnlegg for råning basert på serien rådebank. Rart å tenke på at du skrev det der før corona

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...