Gå til innhold

Irans første PC-spill - Befri gisler i Israel

Anbefalte innlegg

Skrevet
Vi må ikke glemme at det ikke var lenge siden det var mulig for oss nordmenn å gå over svinesundbrua og skyte svensker, og visa verca. Det er noen år siden jeg prøvde det spillet, men det var mod til et eller annet skytespill. Var det Battlefield?

9107000[/snapback]

Spillet var laget av svensker og nordmenn.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Vi må ikke glemme at det ikke var lenge siden det var mulig for oss nordmenn å gå over svinesundbrua og skyte svensker, og visa verca. Det er noen år siden jeg prøvde det spillet, men det var mod til et eller annet skytespill. Var det Battlefield?

Og hva er poenget? I denne moden, og i Battlefield-serien for øvrig, så er balansen ivaretatt ved at du kan spille på begge sider. Dersom den modden du nevner utelukkende hadde gitt mulighet til å spille på norsk side, og formålet var å kverke svensker, så hadde jeg fått en litt flau smak i munnnen. Men selv da hadde det ikke blitt det samme, av den enkle grunn at det ikke er noen pågående konflikt på riksnivå mellom Norge og Sverige. Norge har f.eks. ikke en offisiell politikk som i bunn og grunn handler om at eksistensen av staten Sverige må opphøre.

For øvrig synes jeg det er pussig, at så raskt det lages et iransk skytespill, hvor man skal frigi gisler etc, som er tilnærmet klin likt vestligproduserte skytespill, hvor man skyter "stygge" arabare i mengder, gjerne inne i deres eget land, så skrikes det i vestlige medier. Det var bare et tidsspørsmål før et eller annet arabisk land ville komme med et motsvar. Det er rart det ikke har kommet før.

Jeg er for så vidt ikke uenig, men det er likevel en viss forskjell etter min mening. Krigspropagandaen blir litt vel åpenbar i dette tilfellet. For å si det sånn har vel aldri en pågående konflikt eller internasjonal spenning mellom nasjoner blitt satt så på spissen i et dataspill tidligere?

Americas Army, som spilles av millioner, hva skyter man på der? Alliens fra mars? Med svart hår, skjegg og en brunaktig jakke? Nå har riktignok dette spillet fått mye pepper, men det finnes haugevis med tilsvarende spill, hvor man plaffer ned arabere.

AA er åpenbart i en gråsone, helt klart. Men tross alt knytter det ikke motstanderen til en konkret nasjon. I så fall hadde det i alle fall vært over streken.

For ikke å glemme andre sjangere, som flysimulator med bombetokt over Iran og andre arabiske land. Skal vestlige medier lage like mye ståhei når den første iranske flysimulatoren kommer, hvor man skyter ned amerikanske og israelske jagerfly (til alt overmål)? Det tror jeg paradoksalt nok vil skje.

9107000[/snapback]

Ja det vil kanskje komme noe lignende, og for så vidt må man jo akseptere det. Men forutsetningen må vel være at man forsøker å ivarta et minimumsnivå av balanse, noe som sikkert er en utfordring i seg selv, men like fullt nødvendig etter min mening.

Mitt poeng er at man bør være forsiktig med å produsere dataspill der pågående internasjonale konflikter er tema. Det stiller store krav til utviklerne som etter mitt syn bør ivareta en viss balanse i fremstillingen av de ulike partene. Det samme kan for så vidt sies om enkelte andre spill der "vesten" er mot "midtøsten".

Endret av Radial
Skrevet
Jesus. Alle har så negativ instilling her. Tenk på hva dette gjør for landet. Dem har endelig klart å få i stand et iransk-produsert spill. Tenk om det hadde vært det samme i Norge. Ingen norske spill, hadde det ikke da vært litt artig å fått tilgang til et spill som faktisk var norsk-produsert? Jeg synes hele opplegget er positivt, det hjelper tilogmed kanskje Iran til å bli ett mer teknologisk land PC-sett.

Tror dere virkelig at de satser på utgivelser over hele verden, og at dem lagde spillet så bortskjemte norske drittunger kunne ha noe å glede seg over? Dere er jo så trangsynte.

Husk at de ikke ser ting på samme måte der som vi gjør her.

9100077[/snapback]

Funcom lager da norske spill :tease:

9100711[/snapback]

Legg merke til hva han skriver da, "tenk OM det hadde vært det samme i Norge. Ingen norske spill, hadde det kke da vært litt artig å fått tilgang til et spill som faktisk var norsk-produsert?"

Gjest Slettet-aNZFa3
Skrevet
Jesus. Alle har så negativ instilling her. Tenk på hva dette gjør for landet. Dem har endelig klart å få i stand et iransk-produsert spill. Tenk om det hadde vært det samme i Norge. Ingen norske spill, hadde det ikke da vært litt artig å fått tilgang til et spill som faktisk var norsk-produsert? Jeg synes hele opplegget er positivt, det hjelper tilogmed kanskje Iran til å bli ett mer teknologisk land PC-sett.

Tror dere virkelig at de satser på utgivelser over hele verden, og at dem lagde spillet så bortskjemte norske drittunger kunne ha noe å glede seg over? Dere er jo så trangsynte.

Husk at de ikke ser ting på samme måte der som vi gjør her.

9100077[/snapback]

Funcom lager da norske spill :tease:

9100711[/snapback]

Legg merke til hva han skriver da, "tenk OM det hadde vært det samme i Norge. Ingen norske spill, hadde det kke da vært litt artig å fått tilgang til et spill som faktisk var norsk-produsert?"

9107356[/snapback]

sorry, leste litt kjapt over det gitt :p

Skrevet

det er jo ikke annet og vente, dårlig grafikk og ræva gameplay kommer tydeligvis av at det selvfølgelig er Irans FØRSTE PC-spill.

men de skal ha credit for å hive seg ut på markedet. Bedre sent enn aldri :D

Skrevet

Selvfølgelig finnes det over 100 spill produsert i usa og europa som handler om krigføring i midtøsten og andre steder.. men spill produsentene går ikke ut og sier at dette er propaganda for å joine krig og drepe mennesker:)

syns det spill produsenten sa var å sette det på spissen. :p og at de lager et sånn spill i denna tida , er jo også et lite hint:) men jeg skal faktisk prøve denna sensasjonen:) hvis vi kan få tak i det og se på det fra et spill perspektiv.

Akrabra out

Gjest Slettet-aNZFa3
Skrevet
Selvfølgelig finnes det over 100 spill produsert i usa og europa som handler om krigføring i midtøsten og andre steder.. men spill produsentene går ikke ut og sier at dette er propaganda for å joine krig og drepe mennesker:)

syns det spill produsenten sa var å sette det på spissen. :p og at de lager et sånn spill i denna tida , er jo også et lite hint:) men jeg skal faktisk prøve denna sensasjonen:) hvis vi kan få tak i det og se på det fra et spill perspektiv.

Akrabra out

9109981[/snapback]

Americas Army, ble lagd for å rekruttere flere soldater. Hvorfor ble ikke dette lagd for det da? Jeg tror at flere Iranere vil gå ut i krig pga dette spillet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...