Gå til innhold

Hva burde jeg gjøre med 10 000?


Snublefot

Anbefalte innlegg

Jeg har fått noen penger etter at mormor`a mi solgte hytta, og det ble ca. 25000 på meg.

 

Så sette jeg de inn i slik Terra spar, eller hva det hetter(slik fond greie).

 

Det er vel 6-7år siden, og nå har de en verdi på 50-60tusen.

 

Men vis du setter dem i slik fond, så må du regne med oppturer og nedturer!

 

Dette ble et ryddig inlegg :roll:

 

Sempron ;)

Endret av Sempron
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tenk også på BSU konto. Du får både høy rente samt fradrag på skatten, men du bør være over 18 for det.

Men pengene kan kun brukes til boligkjøp eller nedbertaling av boliggjeld.

9169353[/snapback]

 

Ingen nedre aldersgrense, men det er viktig å poengtere at man bør ha betalt skatt for å få noe ut av fratrekket..

Lenke til kommentar
Jeg betaler skatt. Vet bare ikke om jeg vil "binde" pengene til bolig helt enda.

9170370[/snapback]

Bare for å helle litt kaldt vann nedover ryggen din: 10.000 kr er ikke allverdens.

Mange som trekker frem BSU og noen som forutsetter at dette er smart bare hvis du betaler skatt. Du vil ikke dette fordi du da binder pengene. Der har du et godt poeng. 10.000 kr er ikke mye og hvis dette er alt du har nå så bør du unngå å binde pengene! Hva er 10.000 egentlig? Mobilen går i stykker og du skal ha en ny sykkel... vips ikke noe igjen.

 

Andre her trekker frem aksjefond og noen har også anbefalinger om enkeltaksjer. Det må vel bare karakteriseres som helt skivebom. De 10.000 ville jeg bare ha hatt stående på sparekonto. Enkelt tilgjenglig - alltid, risikofritt, taper ikke verdi.

 

Noen syns 10.000 kr i aksjetap er fin måte å lære på... må bare anta at det var et forsøk på ironi.

 

Hvis man skal gjøre et mer seriøst forsøk på å finne hvordan og hvor mye du bør spare må du starte med å se på din egen situasjon i dag og de nærmeste årene fremover. Skal du prøve å ta lappen? Skal du studere etter vidregående? Når du studere, skal du bo på hybel eller hjemme? Privatskole eller offentlig? Hvor lenge skal du studere? 3år? 5år? Kan du jobbe ved siden av studiene? Kan du ha sommerjobb? Dette er kanskje ting du ikke har tenkt gjennom ennå engang. Jeg tror uansett at for en vanlig tenåring som står foran disse spørsmålene vil svaret bli at man vil trenge alt det man kan klare å spare opp og enda mer. Hvis man vet at man har et stort udekket kapitalbehov i løpet av noe tid, så bør man spare mest mulig risikofritt, altså bank.

Når man vet sparebehovet og man har en tidshorisont på sparingen og ser at det ikke strekker til, så kanskje man også må vurdere hvordan man kan øke sparing. Vi snakker sommerjobber, helger og jule-jobbing.

Lenke til kommentar

Takker for et utfyllende svar. Jeg vet at ti tusen ikke er allverden. Men det ser ut som jeg sitter igjen med ca 20 etter sommerferien. Og for meg, som skal nå gå siste året på vidregående er dette likevel mye penger. Jeg holder på å ta lappen, og skal bare betale litt selv på denne. Skal studere etter vidregående, mest sannsynlig 5 år. Flytter ut neste år i hybel sammen med kjæresten som også skal studere. Jeg vil nok forsette å jobbe ved siden av skolen, som nå, bare litt mindre. Antar det blir ca 2500kr i måneden, med minimal jobbing. Siden jeg da forsetter å jobbe, vil jeg jobbe ekstra hver høstferie, påske, sommerferie som jeg gjør nå.

 

Planen er jo nå som jeg har litt "startkapital med 15-20 tusen og spare litt hver måned, og legge inn litt ekstra i feriene, siden jeg da jobber ekstra. Jeg vil i hvertfall gjøre dette et år, fram til jeg flytter ut. Så får jeg se om pengene går til hybelting og depositum eller om de forsetter å bli stående i bank. Tror jeg bare får ha dem i banken nå, selv om det hadde vært kjekt om de kunne ha vokst litt ekstra på det året. Men samtidig vil jeg ikke satse dem på noe riski for å så tape alt. Hmm...

Lenke til kommentar
Andre her trekker frem aksjefond og noen har også anbefalinger om enkeltaksjer. Det må vel bare karakteriseres som helt skivebom. De 10.000 ville jeg bare ha hatt stående på sparekonto. Enkelt tilgjenglig - alltid, risikofritt, taper ikke verdi.

9183532[/snapback]

 

Ja, jeg vet at børsen er ganske høy nå i forhold til hva den har vært, men likevel vil jeg anbefale fond. Som denne artikkelen sier: http://pub.tv2.no/nettavisen/na24/skribent...icle1084693.ece

Realavkastningen på børsen i USA siden 1870 har vært 6,8 prosent, det er sannsynlig at børsene i framtiden vil gi noe lignende. Dette er bedre enn det du får i banken. Hvis du har penger du ikke er avhengig av bør du spare i fond eller aksjer fordi det over tid vil gi bedre avkastning, det kan selvfølgelig hende at børsene går ned det kommende året, sparepengene kan bli halvert, men hadde man truffet bunnen og investert vinteren 2003, hadde sparepengene blitt femdoblet. Slike svingninger vil det alltid være i aksjemarkedet. Men over tid vil altså avkastningen i aksjemarkedet være bedre og har du lagt deg til gode sparevaner i gode og enkle fond, vil du om 50 år sannsynligvis ha hatt en mer-avkastning på 250.000,- av det opprinnelige sparebeløpet på 10.000,- (10.000 * 1,068 opphøyd i 50 = 268.264 ) (Edit: Ok, litt mindre siden beste rente i bank også ligger litt over inflasjonen, forhåpentligvis.)

 

Noen syns 10.000 kr i aksjetap er fin måte å lære på... må bare anta at det var et forsøk på ironi.

9183532[/snapback]

Det å investere i enkeltaksjer krever endel innsats og jobbing, hvis du ikke tror du kan gjøre det bedre enn de beste fondene, anbefaler jeg ikke enkeltaksjer. Du taper neppe hele beløpet ved å sette det i aksjefond, selv om hvor mye risiko fondene tar varierer. Sett deg inn i risikoprofilen til det fondet du ønsker å investere i.

 

Mobilen går i stykker og du skal ha en ny sykkel... vips ikke noe igjen.

9183532[/snapback]

Skulle aksjemarkedet gå galt, må slike innkjøp utsettes, da blir det billig sykkel på politiauksjon og en brukt mobil uten noe fancy funksjoner. Skulle derimot aksjemarkedet gå opp kan du bruke pengene og samtidig ha mer igjen enn om de hadde stått i banken. Ok, det tar nok 3-5 dager før du får pengene på konto når du selger fond, men de fleste skulle ikke ha noe problem med å planlegge litt større innkjøp så lenge på forhånd.

 

Du bør senest starte med BSU det året du fyller 27, da rekker du akkurat å spare maksbeløpet før du ikke kan bruke ordningen lenger. Har du planer om å kjøpe bolig i løpet av de neste 10 årene bør du definitivt utnytte BSU-ordningen fullt ut, så lenge du skatter minst 10000, skulle dette være mulig.

Endret av magicgunnar
Lenke til kommentar

Jeg ville definitivt spart dem på en annen, lett tilgjengelig konto til når du begynner som student. Belønn det selv med for eksempel 1/10 av det du har som resultat etter sommeren, og spar resten. Når du begynner som student kommer du til å trenge det sårt.

 

Å bli student er å etablere seg som voksen, og det er hele tiden utgifter en aldri har tenkt på før. I starten er det ny data, kanskje litt møbler til hybelen, inventar til kjøkken, depositum tilsvarende 3x husleien.. Lånekassen dekker såvidt det du trenger for å leve frem til nesten jul. Så går det greit en stund, men man får seg sporter eller hobbyer som koster litt i utstyr. Rett før sommeren kommer sparepengene flyvende rett ut av kontoen helt av seg selv, for du får jo ikke lån i juni men har like store faste utgifter for det. Plutselig står du og vil ha relevant sommerjobb, og da kan du ikke regne med å gå i pluss om sommeren en gang siden det kan blir mye utgifter til transport eller en ekstra husleie.

Lenke til kommentar

Som sagt har jeg en deltidsjobb og har jobbet siden jeg var sånn 12. Og har planer om å forsette med litt jobbings når jeg studerer. Tok meg en evighet å spare dem opp så ikke noe jeg har lyst til å satse, for å tape alt.

 

Ser ut som jeg bare sparer dem i banken til jeg flytter ut. Jeg kan bruke dem på møbler eller depositum eller noe. Da vokser de kanskje ikke, men jeg slipper i det minste å muligens tape alt.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...