Gå til innhold

Generelt om grafikk: PC vs 360 vs PS3

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

@KayAU: Sorry, jeg gikk bare rett i strupen på FLOPS-argumentet før noen rakk å ta det opp. Må være en gammel refleks. :blush: Ellers er jeg selvfølgelig klar over at tusenvis av andre både før og etter meg har studert samme eller lignende fag. Det var ikke meningen å virke belærende, jeg mente å påpeke at teoretisk regnekraft, og da gjerne målt i FLOPS ikke er noe godt sammenligningsgrunnlag.

Ellers er vi helt enige om at det å fordele arbeid fornuftig på SPU-ene er en utfordring. Og absolutt med på å gjøre PS3-en spennende. For all del, jeg synes PS3 er en spennende konsoll og skal ha en selv en vakker dag, men akkurat nå er den litt dyr i forhold til de spillene jeg kan få spilt på den. Og siden jeg ikke ser så mye på film hjemme er Blu-Ray-spilleren ikke så veldig interessant. Mao er X360 veldig ålreit for min del per i dag. :)

@ATI vs GeForce: Nei, X360 Elite kommer ikke med 65nm teknologi. Det er neste utgave etter den som gjør det.

Skrevet

Tja... Muligens allerede i høst, hvis ryktene stemmer. Det er ikke bekreftet av MS enda, men de er visst igang med produksjonen. Foreløpig er det ikke så mange detaljer. Selvfølgelig, er vi veldig heldige så vil X360 Elite her i Europa inneha 65nm-brikkene, men det er ren spekulasjon. ;)

Skrevet

Hele diskusjonen ps3 vs 360 vs pc blir i det hele tatt litt søkt spør du meg. Det blir som å sammenligne moped vs bil.

ps3 vs 360 er høyest relevant da man stiller opp 2 produkter med samme bruksområde som konkurerer i samme segment. Det blir for å følge den retorikken over å sammenligne moped vs scooter!

En pc har et hav av andre bruksområder utover å spille spill med høyest mulig detaljrikdom og oppløsning. Med en highend løsning for man både pose og sekk (alle bruksområdene + fet grafikk i spill).

Min ps3 bruker jeg kanskje 3 timer i uken på..

Pc`n bruker jeg ca 15 timer i uken, ofte mer! Utover bilde og videobehandling bruker jeg pcn til nettet med alt det innebærer feks: mail, nettbank, surfing, nedlasting. jeg bruker mediacenteret hyppig på plasmaen min. Jeg svir av noen timer på å spille wow, cs. mtw osv.

Om jeg fikk kniven på strupen og måtte velge min ps3 eller pc kunne ikke valget vært enklere..pc`n hadde blitt værende hos meg okke som.

Skrevet
Men det sies at Elite kommer med HDMI port. Har ikke 360 dette fra før?

9091487[/snapback]

Nei, dagens X360 Core og Premium har ikke HDMI-port. Det er en av nyhetene med X360 Elite. HD-signalene har til nå blitt sendt via en RGB-kabel, noe som har vært bra nok for 720p og 1080i-oppløsningene, de som X360 støttet i utgangspunktet. Støtte for 1080p kom i våroppdateringen i år, og det er vel her HDMI kommer inn (så sant man ikke bruker VGA-kabel da).

Skrevet

Vet no ikke om du får uber bilder eller ser så stpr forksjell egentlig.. Joda, forsjell er det, ellers så ville vel ikke MS ha satset på HDMI..

Synes bare det er rart at du egentlig må kjøpe alt av de kule tingene som ekstra utstyr. Også tørre å påstå at 360en er så mye billigere.. Som dere så, skal dere ha "omentrent" samme maskin så blir 360 dyrere og i tillegg må du regne med at 1/3 av de går av med døden.

Glemte kanskje å nevne det i sta, men jeg trur faktisk jeg tippet meg selv over på PS3 siden etter den skrivinga mi tidligere i tråden LoL..

Skrevet

:!: :!: :!:

Jau det e hardt! Verkeli hardt! :!:

Sliter nå altså, hakke peiling hva jeg skal velge. Alle spilla jeg liker kommer til begge konsollene. Men vil ikke ha det krypterte spillet. Vi helst ha det spillet som er laget til den spesielle konsollen og ikke kryptert om til en annen...for man ser jo hvordan det blir! :nei:

Skrevet

Se på det fra en annen side, hva trenger du?

HD DVD/BLU RAY?

TRÅDLØS NETT?

TRÅDLØSE KONTROLLERE?

Ja på mer en 1 av disse = PS3

Hva kommer du til å gjøre mest med den?

SPILLE

TREFFE VENNER

LEIE FILMER

PRØVE NYE SPILL

Ja på 2 eller fler = 360

Dette var vare et forslag da, du må sette opp di lista å se ka du kommer til å gjøre med den. Husk også, dagens 360 har feilprosent på 33, støyer mere enn PS3 og må ha tilleggs utstyr.

Dangens PS3 har mindre spill, mindre online nettverk og færre ekslusive titler/utviklere på sin side.

Igjen, mye av dette rettes jo over tid :)

Lykke til

Skrevet (endret)

Jeg skal kjøpe meg 360 snart, men drøyer til enten før Assassins creed eller halo 3 kommer (husker ikke hvem som kommer først) i håp om at maskinen da vil ha 65nm-brikke. Det frister med elite fordi at 20GBharddisken kanskje etterhvert kan bli full og snart kan man jo laste ned filmer og slikt som man kan ha en dag.

Men kommer aldri til å få en så bra TV så jeg vil ikke ha den for HDMI inngangen. Uansett, jeg synes maskinen er litt fyr i forhold til premium versjonen så jeg tror jeg tar premium isteden.

Der nå vet du hva jeg gjør i alle fall. Lykke til med valget ditt. :)

OT, men her er en liten bloggartikkel som tar for seg om spill som blir "konsollifisert" til frustrasjon for PC-brukere. Bra leserstoff.

http://www.aelon.net/2005/10/consolificati...at-isnt-a-myth/

Endret av gormers
Skrevet

Tenkte bare jeg skulle slenge meg på diskusjonen jeg også.

Jeg har tenkt en del på dette selv, og har kommet frem til en løsning for min egen del.

Jeg kjøper en ps3 fordi den enkelt og greit er den maskinen som passer best i stua. Den har mye bra spill, men det som skiller den ut er at den fungerer som et media-senter. Har skjønt det slik at man kan koble til stort sett hva som helst med usb og få det opp på TVen i HD-kvalitet. Man kan etter det jeg skjønner bruke en ekstern hard-disk og spille av hele mp3-samlingen pluss diverse videoer og bilder (det er visst ikke alle video-formater som funker). Internett-leser er også et pluss.

xbox er ute for min del siden den ikke tar blu-ray, ikke har internett-leser, ikke HDMI by default, og ikke vil spille video fra ekstern hard-disk (det har jeg prøvd).

I tillegg vil jeg holde PCen min i rimelig oppdatert stand - dvs. ikke koste på den de nyeste komponentene, og heller vente til de blir billigere. PCen blir nok mer til jobb tenker jeg.

Liker best å kunne sitte i sofaen og slappe av med spill, film, musikk, internett eller hva det nå skulle være - spesielt når det kommer på en og samme maskin;)

ps3 for alle penga tenker jeg (og det er ikke lite penger heller;)

Skrevet
Liker best å kunne sitte i sofaen og slappe av med spill, film, musikk, internett eller hva det nå skulle være - spesielt når det kommer på en og samme maskin;)

9092700[/snapback]

Når eg leser den remsa der så er det første som slår meg: PC.

Skrevet (endret)

Hehe - det var det å sitte i sofaen som var hovedpoenget

Men joda - pc fikser det meste, men jeg inviterer ikke over kompiser (..og absolutt ikke dame) for å se film på dataen...

Endret av saximus
Skrevet
Hehe - det var det å sitte i sofaen som var hovedpoenget

9092746[/snapback]

Man kan bruke PC i sofaen. Det finnest tastatur som kan brukast som tastatur, mus og fjernkontroll til media center PC. Eller ein kan rett og slett bruke ein fjernkontroll til media center PC. Koble PCen til TV er heller ikkje noko problem. Aldri høyrt om HTPC?

Skrevet (endret)

Man kan bruke PC i sofaen. Det finnest tastatur som kan brukast som tastatur, mus og fjernkontroll til media center PC. Eller ein kan rett og slett bruke ein fjernkontroll til media center PC. Koble PCen til TV er heller ikkje noko problem. Aldri høyrt om HTPC?

9092835[/snapback]

Greit - jeg vet at det finnes løsninger som gjør at PC funker i sofaen, men du må innrømme at det ser litt mer elegant ut med en ps3 (og ikke minst er det enklere).

Jeg går i alle fall for ps3, men jeg har ikke tenkt å bli forbanna hvis noen velger en annen løsning;)

Endret av saximus
Skrevet
xbox er ute for min del siden den ikke tar blu-ray, ikke har internett-leser, ikke HDMI by default, og ikke vil spille video fra ekstern hard-disk (det har jeg prøvd).

.............

ps3 for alle penga tenker jeg (og det er ikke lite penger heller;)

9092700[/snapback]

Nå ja, når du ser på hva du egentlig må betale for xbox'n utstyrt likens som PS3'en så er jo ikke playstation noe særlig dyr. 5795 for hele pakka på Elkjøp med 3 sill of 2 stikker. Har ikke sett noe lignende noen andre plasser.

I allefall, det var denne pakka som tippet meg for alvor over på PS3. Kosta jo tidligere 7999,- om jeg ikke husker feil. Dessuten, xbox er jo Microsoft produkt.. Liker ikke det helt. (Hint: red ring of death - blue screen of death)

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...