Gå til innhold

Generelt om grafikk: PC vs 360 vs PS3

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
Pr.idag så har R6 Vegas og Splinter Cell bedre grafikk på xbox 360 enn PC, noe jeg synes er latterligt egentligt, en pc til 6000kr eller mer klarer ikke dem spillene på high eller slikt.

9077349[/snapback]

LOL

der tar du nemlig ganske feil

jeg lagde en liten handlekurv som skulle knuse x360 og ps3

https://prisguiden.no/vis_handlevogn.php?waggon_id=45929

der har du en pc som med litt overklokking klarer r6 vegas og splinter cell på høyere oppløsninger enn x360 noensinne kan drømme om så slutt fanboyingen :thumbup:

:eDiT skriveleif

:EdIt hmm.. jeg er vel ganske pc fanboy selv..

Endret av 2r3fo
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis det KUN spillinga som interresserer deg, så ville jeg gått for ps3,

9077001[/snapback]

Er GTR2 å få tak i på ps3? Nei. Derfor blir valget enkelt; er det KUN spillinga som er viktig, er pc det rette valget.

Skrevet

9077001[/snapback]

Er GTR2 å få tak i på ps3? Nei. Derfor blir valget enkelt; er det KUN spillinga som er viktig, er pc det rette valget.

9085642[/snapback]

Gosj da... Det kommer nå helt an på hva man har lyst til å spille. Man kan si det samme om både X360, PS3 og PC, alt ettersom hva slags spill man interesserer seg for.

Skrevet (endret)

9077001[/snapback]

9085642[/snapback]

Haha litt av en fanboyish setning. Akkurat som alle på kloden setter det spillet over alle andre.

baltie: indeed

Endret av gormers
Skrevet

man trenger faktisk ikke ha en veldig dyr pc for og kjøre de spillene som er nå på maks...har en pc hejmme til ca 8-9 tusen, og den drar alt på maks va det jeg har prøvd, og jeg har prøv alt.. =) og system krava til crysis er ikke fryktlig høye...

alle for sine stortitler..gå etter de spillene du liker, og velg konsoll deretter...jeg for min del har alltid holdt meg til pc...

men problemet nå med pc er at utviklere ikke vil lage spill til pc lenger forde de taper penger på det, forde alle laster de ned.. derfor blir det nesten bare online spill til pc, og single player spillene kommer til konsoll..

så det er dit valg, velg det du liker, og ikke hva folk sier har best grafikk, for alle har og kommer til og få en helt synsikt grafikk utviking fremover... enste vi kan gjøre er og følge med, glede oss og bruke våre verdifulle spill penger smart. :p

Skrevet (endret)

Jeg kjøpte en pc for ca litt under ett år siden fra dell til 9500, og den har lav framerate hvis jeg ikke overklokker skjermkortet når jeg spiller splinter cell 3 på 800*600 med normalt på alt. Kan også kjøre lost planet på alt på minimum nesten over 30 i gjennomsnitt hvis jeg overklokker...

Endret av gormers
Skrevet

Men man har jo sett en utrolig vekst i 360'n sin grafikk. Da den kom ut var det ikke noe mind-blowing grafikk, men se bare på spilla som kommer til høsten. Altså produsentene har lært seg å bruke teknologien i den lille boksen.

Dette tror jeg vil skje med PS3 også, og at vi kommer til å se penere grafikk fra denne boksen er et faktum. Akkurat på dette stadiet ser kanskje PS3 og 360 helt like ut, men jeg har stor tro på at PS3 drar ifra grafikkmessig om ikke så lenge.

Skrevet

Er ganske enig med deg ATI vs GeForce, men 360 imponerte jo med Project Gotham Racing 3, som var en launchtittel med imponerende grafikk (ps3 har jo motorstorm)

Skrevet
Pr.idag så har R6 Vegas og Splinter Cell bedre grafikk på xbox 360 enn PC, noe jeg synes er latterligt egentligt, en pc til 6000kr eller mer klarer ikke dem spillene på high eller slikt.

9077349[/snapback]

LOL

der tar du nemlig ganske feil

jeg lagde en liten handlekurv som skulle knuse x360 og ps3

https://prisguiden.no/vis_handlevogn.php?waggon_id=45929

der har du en pc som med litt overklokking klarer r6 vegas og splinter cell på høyere oppløsninger enn x360 noensinne kan drømme om så slutt fanboyingen :thumbup:

:eDiT skriveleif

:EdIt hmm.. jeg er vel ganske pc fanboy selv..

9083641[/snapback]

Hahaha fanboyinga det kan jeg vel ikke være når jeg liker alle 3 konsoller like mye :whistle:

Men som sagt så eier xbox 360 og ps3 til dem prisene uansett, hadde og en pc til 9000kr å klarte ikke dra ghost recon advanced warfighter, og pcen ble kjøpt i 2005 :tease:

Skrevet

Det er det som er styggeste ulempen med pc i min mening. Den blir fort gammel! Det tar ikke lange stunda før du må begynne å sette ned oppløsning og andre diverse goder for å opprettholde en akseptabel FPS..

Skrevet
Akkurat på dette stadiet ser kanskje PS3 og 360 helt like ut, men jeg har stor tro på at PS3 drar ifra grafikkmessig om ikke så lenge.

9086299[/snapback]

Hvorfor tror du det? Teknisk sett er det ingen grunn til at PS3 skal dra ifra grafikkmessig. Tvert imot er X360 hakket vassere på grafikken når man ser på spesifikasjonene. PS3 sin forte derimot er mengden innhold som kan stappes på én plate. Der har PS3 noe for seg, men ikke forvent at grafikken på PS3 vil bli bedre enn på X360.

Skrevet
Hvorfor tror du det? Teknisk sett er det ingen grunn til at PS3 skal dra ifra grafikkmessig. Tvert imot er X360 hakket vassere på grafikken når man ser på spesifikasjonene. PS3 sin forte derimot er mengden innhold som kan stappes på én plate. Der har PS3 noe for seg, men ikke forvent at grafikken på PS3 vil bli bedre enn på X360.

9086826[/snapback]

PS3 er vel òg ein del betre på reknekraft.

Kay

Skrevet
Er usikker nå, er ikke PS3 litt mer framtidsrettet enn xbox? Har ikke PS3 nyere struktur?

9088790[/snapback]

Hehe, gjør deg et lite søk på konsollforumet, mang en tråd har blitt stengt grunnet nettopp det spørsmålet. Og tro meg, skyttegravskrigen er ikke langt unna når det spørsmålet er ute i dagliglivet.

Hvem som er mest fremtidsrettet er ikke noe fasit svar på. Hvem hadde trod at PS2 skulle vare så lenge, og imponere så lenge, som den hadde gjort. PS2 har vart mye lengere enn HW spesifikasjonene tilsa, men du ser hvilken grafikk man fikk på slutten der.

Begge enhetene er fremtidsinnrettet på sin måte, det er bare hva utviklerne klarer å gjøre med den teknologien de har til rådighet. Den nevnte PS2 maskinen har som sagt gitt mange et lite slag i magen, spesielt med tanke på at God of War viste ufattelig mange muskler, og mange trodde at det var PS2's siste krampetak. Så kom jaggu ta God of War 2 og slo sønder og sammen mang en mage igjen.

Poenget er at det er veldig vanskelig å spå hvilken HW som er mest fremtidsrettet. Det er som oftest utviklerne bak som bestemmer det, for klarer de å utnytte kraften i konsollen i tiden fremover, så er HWen og fremtidsrettet. Klarer de det ikke, så er ikke HWen fremtidsrettet.

Skrevet

Aldersforskjellen på PS3 og X360 har ikke så mye å si. PS3 er såpass mye yngre enn X360 mye fordi Sony fikk trøbbel med produksjonen av BR-dioder og måtte utsette lanseringen. Det ble ikke samtidig gjort noen endringer/oppgraderinger av de andre komponentene i PS3, så PS3 og X360 er i samme generasjon. Det er ikke så stor forskjell på dem rent ytelsesmessig som det er påpekt mange ganger i denne tråden allerede.

@KayAU: Joda, PS3 har på papiret et overtak når det gjelder regnekraft når man bruker optimaliserte målinger. Forøvrig, noe av det første jeg lærte i "Datamaskinarkitektur" på universitetet var at antall FLOPS var kun et nyttig salgstriks og nokså verdiløst for å måle ytelsen til en datamaskin når man ser på maskiner med forskjellig arkitektur (og X360 og PS3 har _veldig_ forskjellig arkitektur...).

Spørsmålet blir da hvor mye av denne regnekraften som kan utnyttes i faktisk spillkode. Her er det nærliggende å tro at X360 har et bedre potensiale i og med at Xenon er bedre egnet enn Cell til å håndtere generell programkode med branching og annen morro. Cell derimot er bedre til å knuse tall, noe som gir et Cell et overtak på spill hvor fysikkberegninger spiller en avgjørende rolle, i alle fall så lenge disse beregningene kan parallelliseres. Jeg ser for eksempel for meg at noen av partikkeleffektene i Motorstorm ville vært vanskelig å gjenskape på X360.

Og til slutt, i fare for å gjenta meg selv til det kjedsommelige: Se på hvilke spill som finnes og hvilke som er på vei, og da spesielt de ekslusive. Og så velger du konsoll ut fra hvilke du har mest lyst til å spille. Er du veldig opptatt av online-spilling bør du også ha i tankene at X360 sin onlinetjeneste er en god del mer utviklet enn PS3 sin. Det koster riktignok en femtilapp i måneden for å kunne spille online (sånn omtrent det samme som én kald øl en varm sommerdag ;) ), men det er det lett verdt.

Skrevet

Hvis du klarer å holde deg unna oppgraderingene, dvs. ektra kabler, håndkontroller harddisk, fjernkontroll osv. er nok 360 klart mest for pengene. Jeg har allerede pc, og kommer ikke til å klare å holde fingrene av fatet, så jeg går for 360, den har også fordelen av å være mer åpen, stillegående, ryddigere (intern blu-ray og strømforsyning). pluss at jeg tror jeg er mer en ps3-spiller (synes ikke halo er så spennende).

Skrevet

Jepp...

Har planer om å spille Star wars, GTA IV, CoD4, Assasins Creed. Altså spill som kommer til både 360 og ps3. Velger da såklart den konsollen som spillene blir produsert for, og ikke de som blir kryptert til en annen konsoll. F.eks Double Agent. Opprinnelig for 360, ser dårligere ut på PS3...

Skrevet

@baltie

Berre so det er sagt, baserar meg ikkje utelukkande på FLOPS når eg seier at eg trur PS3 har meir å gå på. Du er ikkje den einaste som har studert datamaskinarkitektur på universitetet. ;) No er det ikkje maskinvare som er spesialiteten min, so eg skal ikkje påberope meg noko ekspertise, men eg har plukka opp nok til å kunne sjå på eit blokkdiagram og synse. Det er som du er inne på, eit spørsmål om korleis ein kan utnytte reknekrafta, og i tilfellet Cell, er det det å fordele arbeid på SPU-ane som er mykje av utfordringa. Og ein del av det som er spennande. :)

Kay

Skrevet

Har lest tråden med stor interesse og vil gjerne dele mine synspunkter. Først og fremst, jeg har ingen konsoller og mener bestemt at PC ikke har noe i denne sammenligningen å gjøre av utallige overlegne grunner. Så den nevner jeg ikke mere.

bomb_ps3vsxbox_597x110.jpg

VIDEO SAMMENLIGNINGER

Oblivion

The DarknessE

NY XBOX ARGUMENTASJON

Har sett dere lurer på en ny versjon av 360 og så vidt jeg har hørt så stemmer dette. Det lansere en versjon med en annen prosessor en gang i 2007 som skal få slutt på alle feilene grunnet overopphetning. Idag har 360 90nm prosessor teknologi og skal gå over til 65nm noe som utvikler mindre varme. Ellers så kommer Xbox 360 Elite med en disk på 120 GB (20Gb nå), en HDMI-utgang («high definition multimedia interface») med tilsvarende kabel, trådløs fjernkontroll og et Xbox Live hodesett.

NY PS3 ARGUMENTASJON

Der er ingenting å si annet en at Europa får en value pack utgave som nevnt nedenfor, vi får ikke se noe til 80Gb versjonen her hjemme.

TEKNOLOGI

XBOX: 360 Central processing unit (aka Xenon)

# 90 nm process, 165 million transistors (65 nm process SOI revision in 2007)

# Three symmetrical cores, each one SMT-capable and clocked at 3.2 GHz

# One VMX-128 SIMD unit per core, dual threaded.

# 128×128 register file for each hardware thread, 2 sets per VMX unit

# 1 MB L2 cache (lockable by the GPU)

# Dot product performance: 9.6 billion per second (33.6 billion combined with GPU)

# 115 GFLOPS theoretical peak performance

# ROM storing Microsoft private encrypted keys

PS3: Central-processing unit (aka Cell Broadband Engine)

# PowerPC-base Core @3.2GHz

# 1 VMX vector unit per core

# 512KB L2 cache

# 7 x SPE @3.2GHz

# 7 x 128b 128 SIMD GPRs

# 7 x 256KB SRAM for SPE

# Dot product performance 22.4 billion (51 billion combined with GPU)

# 1 of 8 SPEs reserved for redundancy

# Total floating point performance: 218 GFLOPS

-------------------------------------------

PRIS ARGUMENTASJON:

Xbox 360

Core konsollen - 2195,-

+ trådløs nett adapter - 699,-

+ Håndkontoller - 349,-

+ 3 spill - 1197,-

+ HD-DVD - 1599,-

Da har du basis pakke som inneholder tilsvarende det samme som PS3, men ennå mangler 40Gb med lagringsplass og innebygd støtte for HDMI.

Totalsum: 6039,-

Playstation 3

Inkludert får du ekstra Sixaxsis kontroller (totalt 2 stk), spillene Motorstorm, Resistance: Fall Of Man og Spiderman 3 Collectors Edtion.

Totalsum: 5795,-

Jeg vet ikke helt sikker hva man skulle ha valgt med alt dette som bakgrunn. Det godt etablerte spillmarkedet og Live Markedplace taler til Xboxens fordel. Den yter like godt som PS3, kanskje enda bedre idag. Men spill utviklerne har ikke optimalisert bruken av de 7 prosessorene i PS3en enda, men det begynner å komme nå med CoD4 og GTA4. Ellers så har jo Playstation Network ennå mye potensiale. Xboxen har en klar fordel ved å bli lansert først, både i marked og utstyr.

KILDER

http://www.gamereactor.no/nyheter/108281/P...Xbox+360+Elite/

http://dpad.gotfrag.com/portal/story/35372/?spage=1

http://www.gamespot.com/features/6125087/i....html?type=tech

http://www.hardcoreware.net/reviews/review-348-1.htm

http://xbox360.ign.com/articles/617/617951p1.html

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...