Gå til innhold

Generelt om grafikk: PC vs 360 vs PS3

Anbefalte innlegg

Skrevet

INGEN FANBOYs TILLAT HER!

Her skal fakta på bordet. Wii blir utelatt p.g.a av dens svake grafikk!

Jeg starter med Xbox360 vs PS3. Premium pakke koster 2800, en PS3 koster 5600. Hvor mye bedre ytelse/grafikk yter en PS3 enn en 360? Hva er verdt å kjøpe av DE TO konsollene? Eller får du samme ytelse med en 360?

Hva med PC vs PS3? Hvilke datakomponenter må til for å slå PS3 sin grafikk?

Lurer på dette fordi jeg skal enten bygge meg ny pc, eller kjøpe meg en konsoll. 360 begynner å bli ganske gammel så den blir kanskje utelatt. Men det er pc deler mot en PS3 jeg tenker på. Har et budsjett på 5500-6000kr. Ville da f.eks et directX10 kort med høye frekvenser og 640MB ram slå grafikkortet som måtte være i en PS3?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vil tro at det kommer veldig ann på hvilke spill du har tenkt til å spille, og om du vil bruke pc'n til kun spilling eller også andre ting.

Hvis det KUN spillinga som interresserer deg, så ville jeg gått for ps3, da du kan spille de seneste spillene på "full" grafikk i flere år, i motsetning til en pc som du titt og ofte må oppgradere for at den skal henge med i svingene

Skrevet (endret)

Du er bias og fanboy som Faderullan selv, men jeg skal nå poste litt her allikvel.

God oversikt over features for alle tre konsoller

Noe jeg finner artig er det at folk inbiller seg at Ps3 er sterkere enn xbox360 fordi;

"omg xbox is liek 1 yr older than mha ps3 stoopid1!111!111"

Ps3 hardware ble ikke oppgradert mens de sto og ventet på blu-ray dioder.

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

Performance: On paper, the PS3 is more powerful. In reality, it’s quite inferior to the 360. Without getting into too many details, the three general-purpose CPU’s the xbox360 has are currently FAR easier to take advantage of than the SPU’s on the PS3. I suspect a few years down the road some high budget, first party PS3 exclusive titles will come out that really take advantage of the SPU’s and do things the XBOX 360 can’t, but I don’t think the console is worth buying based on this speculation (for some it will be though, we'll have to wait and see how these games turn out).

Graphics: The XBOX 360 is a clear winner. The GPU is more powerful. It has more powerful fillrate, and far more pixel and vertex processing horsepower. Part of the reason is their choice of memory, and architecture of pixel and vertex procesing. I can’t get into details but the same vertex shader will run much slower on the PS3 than the XBOX 360. The 360 also has a clever new way rendering high definition anti aliased back buffers. To accomplish the same effect on PS3 is prohibitively expensive. For this reason I think many games will have no choice but to run in non-HD resolutions on the PS3 version, use a lower quality anti aliasing technique, or do back buffer upscaling. The end result in all cases is going to be noticeably worse image quality.

KILDE

360vsps3

CONCLUSION

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

When you break down the numbers, Xbox 360 has provably more performance than PS3. Keep in mind that Sony has a track record of over promising and under delivering on technical performance. The truth is that both systems pack a lot of power for high definition games and entertainment.

However, hardware performance, while important, is only a third of the puzzle. Xbox 360 is a fusion of hardware, software and services. Without the software and services to power it, even the most powerful hardware becomes inconsequential. Xbox 360 games—by leveraging cutting-edge hardware, software, and services—will outperform the PlayStation 3.

Game programmers do not want to spread their code over eight processors, especially when seven of the processors are poorly suited for general purpose programming. Evenly distributing game code across eight processors is extremely difficult.

Sony's CPU is ideal for an environment where 12.5% of the work is general-purpose computing and 87.5% of the work is DSP calculations. That sort of mix makes sense for video playback or networked waveform analysis, but not for games. In fact, when analyzing real games one finds almost the opposite distribution of general purpose computing and DSP calculation requirements. A relatively small percentage of instructions are actually floating point. Of those instructions which are floating-point, very few involve processing continuous streams of numbers. Instead they are used in tasks like AI and path-finding, which require random access to memory and frequent branches, which the DSPs are ill-suited to.

KILDE NR 2

xbox360vsps3 IGN

post-131222-1184501572_thumb.jpg

post-131222-1184501583_thumb.jpg

post-131222-1184501589_thumb.jpg

post-131222-1184501593_thumb.jpg

Endret av okristian1
Skrevet

Temmelig dødt løp mellom xbox og ps, men når man skal sammenligne konsoll mot PC så er det helt klart att PC stikker av med seieren.

4 cores processor og masse minne + Geforce 8x serien eller Ati siste gruser konsollene lett

Skrevet

I tillegg blir man stilt i en vanskelig posisjon når man skal velge spill man liker. Star Wars og GTA ser utrolig tøft ut, men da må jeg nesten ha en konsoll og ikke en pc. Crysis ser utrolig bra ut, men da trenger jeg kraftig pc...

Og enkelte 17 - åringer har ikke råd til alt :cry:

Skrevet

Fordelen til PC er at den kan oppgraderes kontinuerlig. Det kan du ikke med en konsoll. Selv om en konsoll generelt sett har lang levetid, blir den forbigått av PCen til slutt HW messig.

Jeg ville ikke utelate X360 pga alder. Se på PS2 du, så ser du hvor elendig det utsagnet egentlig er. 7 år gammel HW presterer det God of War 1 og 2 har prestert samt Shadow of the Colossus. X360 har langt fra eldre HW enn PS3 har, og begge enhetene har bare fått en ripe i overflaten av muligheter.

Om du er ute etter et billig alternativ av de 2 vil jeg gå for en X360 premium og noen spill for under det det koster for PS3 med 2 spill (5995 med Resistence og Motorstorm).

Hvorfor?

Fordi X360 har bredere og sikrere dekke hos utviklerne enn det PS3 har. PS3 har mistet mange ekslusiviteter til fordel for X360, samt X360 har ekslusive titler på vei eller allerede på markedet som er meget imponerende, grafisk sett.

Jeg ville, og skal, velge en X360 før jeg kjøper meg en PS3. Mye grunnet at spillbiblioteket til PS3 imponerer meg like mye som sangene til kjell Bekkelund og Odd Børrensen. Samt at penbeboka mi har ikke godt av det ultimative sjokket av 6 000 ut alene kun på spill. Budsjette mitt er på sprekkranden allerede ved 4k spenn.

Det var mine 2 cent i denne diskusjonen, dere disekreringselskende PS3 boys har nå tilatelse til å bryte ned mine meninger, vri litt på dem som vanlig og tilslutt rive ørene av meg for det jeg har sagt. Er vant med det ;)

Skrevet

Bra post, det skal du ha :)

Jeg har hørt mang gang før at 360 benytter bare halvparten av kraften i dagens spill, true?

Naboen min har 360. Har prøvd Double Agent og RS: Vegas. Var ikke særlig impressed, men kan hende det blir bedre på HD tv, noe som han ikke har...

Skrevet (endret)

Prøv å bygg en pc med krava til PS3 og Xbox 360 så vil du se att det er mye dyrere med pc en dem to konsollene.

Pr.idag så har R6 Vegas og Splinter Cell bedre grafikk på xbox 360 enn PC, noe jeg synes er latterligt egentligt, en pc til 6000kr eller mer klarer ikke dem spillene på high eller slikt.

Og Gears of War er nok det flotteste spillet du finner pr.idag som er bare til 360 akkurat nå

Motorstorm er nok det fineste spillet til PS3 pr.idag :)

Gears Of War kommer og til PC :thumbup:

Digg å ha alle 3 så slipper jeg dyre utgifter med å oppgradere pcen :)

Endret av Toman85
Skrevet
Nettopp, godt poeng.

Men finnes det noen rykter om en ny Xbox, prater ikke om elite edition. Er vel bare mer harddisk man får der right?

9077362[/snapback]

Tror det er elite du sikter til siden det er det eneste jeg har hørt om, 120 GB med HDMI inngang er vel det som er nytt med den, og selvfølgelig fargen :)

Skrevet
PS3 har mistet mange ekslusiviteter til fordel for X360, samt X360 har ekslusive titler på vei eller allerede på markedet som er meget imponerende, grafisk sett.

9077258[/snapback]

blir vel feil å si at ps3 har mistet "til fordel for"? ps3 har også noen ekslusive titler som kommer. sliter litt med samme problem som trådstarter.. x eller p:P

Skrevet
Naboen min har 360. Har prøvd Double Agent og RS: Vegas. Var ikke særlig impressed, men kan hende det blir bedre på HD tv, noe som han ikke har...

9077282[/snapback]

åhåhåhåh.. fy flate.

Jeg spilte RS: Vegas på X360 hos brødrene mine her om dagen. Co-op er meget underholdende. Han har HD-Ready TV, så den har ikke support for 1080-oppløsning. Men den stod på standard oppløsning da vi først spilte. Vi gikk inn på systeminnstillinger og skrudde opp til 720-oppløsning.

WOW. Det var sykt. Dermed vil jo grafikkforskjellen være enorm fra en vanlig tv til HD.

Skrevet
Hvis det KUN spillinga som interresserer deg, så ville jeg gått for ps3

Hvorfor nevner du ikke 360, som har ti ganger så mange spill?

Skrevet

Dere må huske på at spill som er konvertert fra 360 til PS3 blir dårligere på PS3 fordi det i utgangspunktet er laget for 360.(Rainbow Six, Splinter Cell osv) Dette gjelder også andre veien. Er umulig å si hvem som fårbest grafikk ut av PS3 og 360, for nå er det dødt løp. Det blir mye opp til spillutviklerne.

Selv om PS3 har mistet et par ekslusive(ikke så mange), har PS3 mange ekslusive storspill!

Killzone 2, Lair, Heavenly Sword, Ratchet and Clank: Tools of destruction, Little Big Planet, Haze, Unreal Tournament(tidsekslusivt i år), Grand Turismo 5, Tekken 6, Singstar, Buzz, Metal Gear Solid 4, Uncharted: Drakes fortune, Warhawk, Jak and Daxter: The lost frontier, The Agency, Resistance, Motorstorm, Ninja Gaiden Sigma, Final Fantasy XIII

Er enig i at 360 er mye bedre på spillfronten nå, men utover høsten kommer det til å hagle med gode PS3 spill :p

Skrevet
Noe jeg finner artig er det at folk inbiller seg at Ps3 er sterkere enn xbox360 fordi;

"omg xbox is liek 1 yr older than mha ps3 stoopid1!111!111"

ps3 er vel kraftigere? hvis ikke kan vel du fortelle meg hvorfor spillene hakker i xbox 360?? på ps3 går spillene mer smooth. i 360 hakker det en god del. og her er det ingen side av ps3 eller 360 fanboy, men fakta.

Skrevet (endret)

Har enda ikke spilt et 360-spill som hakker så jeg lurer fælt på hvilke spill du har spilt?

Er noen spill som har slitt med tearing, men hakking, nei.. Aldri sett.

Endret av Chrissj
Skrevet
Har enda ikke spilt et 360-spill som hakker så jeg lurer fælt på hvilke spill du har spilt?

Er noen spill som har slitt med tearing, men hakking, nei.. Aldri sett.

9077617[/snapback]

Bare slenger meg på det spørsmålet her jeg..

Skrevet
Dere må huske på at spill som er konvertert fra 360 til PS3 blir dårligere på PS3 fordi det i utgangspunktet er laget for 360.(Rainbow Six, Splinter Cell osv) Dette gjelder også andre veien. Er umulig å si hvem som fårbest grafikk ut av PS3 og 360, for nå er det dødt løp. Det blir mye opp til spillutviklerne.

Det er litt feil å si. Oblivion har blitt sagt ser bedre ut på PS3 enn X360. Det står mer på hvor mye tid utvikleren vil bruke på konverteringen fremfor hva spillet er utviklet til.

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...