Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Hva dette skal brukes til har vell egentlig ingenting å gjøre med hva jeg trenger hjelp til. Vet ikke hvor førsteposten min ble av :S

9069687[/snapback]

Jo, det har faktisk det. Førsteinnlegget ditt er skjult inntil videre, før du kan gjøre rede for hva dette faktisk skal brukes til. Juks i NM er ikke tillatt, verken her eller andre steder.

9069801[/snapback]

visualbasicat6.jpg

Dette er hva jeg skal lage ett program til. Dette er ett utdrag av ei egenprodusert internett-side jeg og en kompis har lagd selv.

9072674[/snapback]

Kan du linke til den internett-sida?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
VB6 kom ut i 1998. Vi lever nå i 2007. Det er kommet 3 nyere versjoner siden den gang, og 1 ny versjon er rett rundt hjørnet. Kanskje på tide å følge med utviklingen?  :tease:

9068824[/snapback]

Jeg vil si at hvis man er helt ny innen programering, er det greit å starte med VB5/6. Applikasjonen "hjelper" deg ikke like mye som i .NET. Mulig du bare programmerer som en rookie i VB6, og bare kan lage små applikasjoner, men du har hvertfall kontroll på hva du driver med. Sånn i startfasen mener jeg ;)

Men det er min erfaring da!

9069831[/snapback]

Ja, det er jo greit å begynne på noe utdatert... Vi skal ikke få folk til å begynne med BASIC i stedet da? På hullbånd eller noe? DA lærer de nok, tenker jeg!

Skrevet

VB6 har mange feil også, blant annet så er integer 16-bit, og tekststrengene er ANSI, klasser støttes særdeles dårlig, interfaces kan kun importeres fra COM objekter, ++

Like greit å starte med .NET først som sist.

Skrevet
(...) tekststrengene er ANSI (...)

9076255[/snapback]

Det er ikke til å stikke under en stol at VB6 har en rekke svakheter i forhold til VB.NET, men dette er neppe en av dem. Alle strenger lagres som UTF-16 internt (dette merker en især når en kaller API-funksjoner med StrPtr):

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
    Dim bTest() As Byte, Text As String

Text = "hallo"

bTest() = Text ' Kopier strengen over til en Byte-array

' Vis hvor mange byte den interne representasjonen bruker per karakter

MsgBox (UBound(bTest) + LBound(bTest) + 1) / Len(Text)

Dette er også nevnt på MSDN:

A (string is a) fundamental data type that holds character information. A String variable is of either fixed or variable length, and contains one character per 2 bytes.
Skrevet
Men man har da vitterlig en funksjon i VB6 for å gjøre om VB6 tekst til Unicode?

9077551[/snapback]

Man bruker StrConv til å konvertere FRA Unicode (vbFromUnicode), ikke til.
Skrevet
WebBrowser1.Document.All("NAvn i html").SetAttribute("value", text1.text)

Skal hjelpe med textbox

WebBrowser1.Document.All("combox1").SetAttribute("value", "Legg inn texten her på valge eller value1")

Combobox.

WebBrowser1.Document.All("html").InvokeMember("click")

Click

Siden dette er .NET kan det hende at du må fjerne parantesene ()

9068575[/snapback]

Hva om siden er php da? :hmm:

Skrevet
Hva om siden er php da?  :hmm:

9090007[/snapback]

Det er irrelevant.

Nettleseren, og dermed kontrollen, får HTML som utdata fra skriptet. PHP-koden eksisterer kun på serveren.

Skrevet
Hva om siden er php da?  :hmm:

9090007[/snapback]

Det er irrelevant.

Nettleseren, og dermed kontrollen, får HTML som utdata fra skriptet. PHP-koden eksisterer kun på serveren.

9090032[/snapback]

dvs. at script-koden er lik uansett om det er html eller php side?

Skrevet
Serveren lager HTML kode på sin side, utifra PHP koden, og sender kun ren HTML til klienten.

9090327[/snapback]

Hvordan finner jeg da html koden jeg trenger hvis jeg skal lage ett program som knytter seg til html koden på den siden?

Skrevet
....? view source?....

9090451[/snapback]

Hvis jeg f.eks skal få tekst fra txtbox i vb 2005 til search baren på www.sol.no så må dette gjøres:

WebBrowser1.Document.All("NAvn i html").SetAttribute("value", text1.text)

Skal hjelpe med textbox

Da er html koden for søkergreia:

<td valign="top" width="372" id="mainSearch">

<form method="get" action="http://www.sol.no/sgo/t/http://www.kvasir.no/sgo/t/http://www.kvasir.no/nettsok/searchResult.html">

<table cellspacing="0" cellpadding="0">

Hva skal da stå i "navn i html" og "value"?

Skrevet (endret)
Hva skal da stå i "navn i html" og "value"?

9091278[/snapback]

Dersom du ser etter tekstboksen søkestrengen skrives inn i, ser du at den har id="q". Dermed blir koden som følger:

WebBrowser1.Document.All("q").SetAttribute("value", "heh")

Men dette er nokså unødvendig når du kan søke direkte via en GET-request:

Der TextBox1 er tekstboksen som inneholder spørringen det skal søkes med. Endret av aadnk
Skrevet

Takk for hjelpen. Nå har jeg fått problemer med comboboxen;

<SELECT name="type">

<option value="">(type)

<option value="1001">Poeng</select>

<option value="1002">Penger</select>

Sånn ser html koden ut. Så gjorde jeg sånn her i vb2005:

WebBrowser1.Document.All("type").SetAttribute("value", "value3")

Men når dette blir gjort blir bare comboboxen "blank" eller "tom" Noen som vet feilen? Har og prøvd å sette "value3" til "penger" eller "poeng" uten hell...

Skrevet (endret)
Har du prøvd "1001" eller "1002"?

9095890[/snapback]

Jeg tror jeg vet svaret på det spørsmålet :D

Endret av jorn79
Skrevet
Unødvendig quoting samt dårlig bruk av emnefeltet blir sett på som upasselig, og kan bli sensurert eller endret av moderatorer. Overdreven bruk av såkalt SMS-språk, utropstegn/spørsmålstegn, forkortelser osv. skal unngås. Emnefeltet skal beskrive innholdet i tråden. Eksempel: Problem med TV-ut på Radeon 9800. Dårlig bruk av emnefelt medfører stengning av tråden.
Et bra emnefelt er et emnefelt som forklarer godt hva innholdet i posten din går ut på. En bruker bør kunne skaffe seg oversikt over hovedinnholdet i posten bare ut fra å lese emnefeltet.

Tråden har et dårlig emnefelt og er derfor blitt stengt. Vennligst les utdraget over fra retningslinjene og netiketten angående dette.

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...