Gå til innhold

Foring av hund, alltid mat eller foringstider?


Anbefalte innlegg

Jeg har vokst opp med hund, og hatt det stort sett hele tiden.

 

Disse hundene har hatt tilgang til mat 24/7, men vet at mange ikke gir hunden dette, og har egene tider der de mater hundene med X gram mat pr gang.

 

Jeg har spurt en del personer om hvorfor, men har aldri fått noe godt svar, så jeg spør dere...

 

hvorfor gi hunden X gram mat til faste tider, istedet for å alltid ha mat?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er greit med rutine, slik at man som regel vet når hunden må bommelomme, og da gjerne maks to ganger om dagen (antall ganger varierer jo veldig fra hund til hund).

Mater jeg til faste tidspunkter syns jeg det er enklere å holde oversikten over hva som blir spist, og når.

 

Mange hunder blir også litt mer kresne/matlei når de har tilgang til mat hele dagen. Derfor kan man enkelt kontrollere dette ved å ta fra dem muligheten til å småspise hver gang de har lyst, slik at de heller spiser de gangene de får mat.

Jeg gir en gang om morran og en om kvelden. Det som ikke blir spist opp blir stående. Så hun har jo mat stort sett hele dagen. Men jeg har ingen problemer med at hun sulter seg eller driter i hytt og pine, så derfor gjør jeg det sånn :)

Lenke til kommentar

Ja de fleste hunder liker mat, og da spiser de gjerne alt de får og blir feite hvis ingen følger med. Noen igjen er for kresne, og ikke like matglad. Kommer vel også igrunn an på hva man forer de med. Har du veldig aktive hunder og forer de med et for med lav fettprosent, ja så går det vel opp i opp. Og så kommer det an på raser. noen raser spiser mer.

Lenke til kommentar
oki, den blir feit, men hva med de hundene jeg har hatt(3 stk), ingen av dem har vært overvektig av noen måte.

den siste var faktisk litt for tynn, og alle 3 hadde mat tilgjengelig 24/7

9032048[/snapback]

 

Hvis du leser litt nøyere var det faktisk flere argumenter bortsett fra det at den kan bli feit.

Lenke til kommentar

En annen ting er at om man har mat framme hele tiden og man finner ut at nå skal man ut og jogge me hunden eller noe og ikke får med seg eller ikke oppdager at hunden nylig har spist så kan det fort bli krise. Hunder som er i aktivitet med mat i magen risikerer å få Magedreining/tarmslyng. Er derfor man anbefaler at man forer hvertfall 1time før eller etter aktivitet.

 

Eg foretrekker å fore 1gang for dagen dog eg har ingen fast tid på når på dagen dette er men heller slikt at eg forer 1time etter hoved turen med vofsen der han gjerne har fått brukt kroppen sin litt.

 

Er lettere å holde vekten på hunden om han ikke har mat framme hele tiden også. Som du sier så var den ene hunden litt tynn og ved å fjerne maten slik at hunden må vente til den virkelig er sulten så vil det letter skape matlyst på hunden og dermed spiser den godt når den først får tilgang til mat og dermed kan den gå opp i vekt.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke hjerte til å la hunden gå sulten hele dagen så jeg mater den om morgen og ettermiddag. Og tre ganger nå som den er valp.

Hvor mye står jo på pakkene og på noen pakker står det x gram mer pr time ekstra trim osv.

Det stemmer utrolig bra iallefall et utgangspunkt.

Lenke til kommentar

Fôrer to ganger for dagen med alle tre hundene, og fjerner maten etter ca. halvannen time om de ikke vil spise mer, så gir jeg en halv "kopp" med mat i tillegg før jeg går og legger meg, i tilfelle de vil spise om natten. Dette fordi den eldste hunden vår slet med "spiseforstyrrelser" før, og vi er ikke sikre på om han har kommet seg av dette enda.

Lenke til kommentar

Har erfaring med flere raser. Engelsk Bulldog, bullmastiff og en blanding av napolitansk mastiff og Newfoundlandshund. De to siste rasene er store hunder og den siste blandingen veide ca 70 kg.

Alle hundene har hatt mat stående framme 24/7. Men som nevnt tidligere så må man ta hensyn til store hunder og tarmslyng. Jeg fjernet maten etter en lang tur og ventet 1 time.

Aldri problemer med overvekt da de ikke fikk mer enn den dagsrasjonen som de skal ha. Da blir det ikke problemer med overvekt.

De fleste hunder er overvektige fordi de får sin dagsrasjon samt godiser, lite tur og rester etter middag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...