Gå til innhold

Dell lanserer to nye Linux-maskiner


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Flott dette ja... kjøpte nylig Dell Laptop uten windows som jeg la inn Ubuntu på selv og det funker helt flott det :D

 

Tar nok litt tid innen de selger med linux i norge... hørte de venter til språkstøtte blir riktig (hvem pokker har lyst på norsk linux da!?)

Lenke til kommentar

Jeg regner(håper) at Dell maskiner med forhåndsinnstallert Linux kommer kommer før desember, ikke det at jeg kommer til å kjøpe en maskin men jo før jo bedre.

 

Håper også at diverse utviklere får ut fingeren når det gjelder driverstøtte... DET hadde vært fint det...

Lenke til kommentar

Dell skulle ha godt inn med ett samarbeid med AMD/ATI slik at vi får fortgang på driversiden :)

 

Men som regel så er den standard mannen i gata (ola dunk) ikke så glad i å ta i bruk noe nytt og spennende :p

Tenker bare på mamma som freaker helt ut viss jeg skifter bakgrunn på pcen hennes :p hehe...

Lenke til kommentar
Men det funker jo allerede veldig greit.. Det er mye lengre mellom de virkelige oversettelsestabbene nå. Muligens tenker Dell mer på supportdelen..

8968201[/snapback]

 

Jeg vet ikke hvordan det er på linux, men på windows syns jeg hver versjon har like mange virker det som (av artikler jeg har lest).

 

Men hovedårsaken er ikke derfor, men fordi at man ikke lenger kan få hjelp fra de 95% av brukerne av OS'et som bruker det på engelsk. Og jeg kan iallefall ikke linux godt nok til at jeg ikke må spørre om hjelp på diverse forum hvis det er noe jeg ikke forstår...

Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke annet enn at dette må ha positive ringvirkninger. Da spesielt med tanke på drivere.

 

Det at det tar litt lenger tid før Dell tilbyr dette til resten av verden har nok med support å gjøre. Må bygge opp kunnskap for å støtte tilbudet. Det er helt naturlig og slik må det være. I mellomtiden får vi heller kjøpe "tomme" maskiner og installere selv.

 

Skulle gjerne hatt noen salgstall, da...

Lenke til kommentar
hvordan gikk du fram for å få til det?

 

som i, hvor på dell sine sider har en det valget?

8968843[/snapback]

 

Nei som sagt så har ikke Dell i norge den muligheten enda, jeg ringte og bestillte en bærbar uten windows fra de (en Latitude D420), og den hadde jeg lest mye på http://www.linux-laptop.net/ om at fungerte godt til linux... installerte Ubuntu på den og alt bortsett fra skjermoppløsningen funket med en gang (jeg måtte bytte til norsk tastaturoppsett også men det var intuitivt synes jeg). Alt jeg trengte av hjelp fant jeg på websiden over, og eneste andre jeg har oppdaget som er litt merkelig er at jeg ikke får sleepmode til å virke som det skal med et SD kort i maskina (SD kortet i seg selv virker flott, men setter jeg i sleep med den inni blir det kluss).

 

Alt i alt veldig fornøyd med dell og linux (dette er første pc'en jeg kjører linux på annet enn bare for å teste litt).

Lenke til kommentar
mer det at det er forskjellige meninger om hvordan best implementere den støtten. altså om dem skal dele kode eller ikke osv. og så lenge det foregår kan det ta tid før støtten blir robust nok til hverdagsbruk...

8969965[/snapback]

Robust nok til at jeg har brukt det på min laptop de siste 3 åra ;)

Det er fortsatt behov for forbedringer, men akkurat det du nevner er ikke så veldig kritisk. Problemet til cryptc er sikkert på grunn av driveren til kortleseren.

Lenke til kommentar
Dell skulle ha godt inn med ett samarbeid med AMD/ATI slik at vi får fortgang på driversiden :)

8968286[/snapback]

Da burde de vel egentlig selge pcer som har amd prosessor/ati skjermkort og ubuntu først?

Såvidt som jeg vet så har de ikke det...

8968798[/snapback]

 

AMD/ATI sier de godtar at produsentene selger datamaskiner med prosessor/grafikk kort fra andre produsenter.

Lenke til kommentar

Det er gledelig hvis Ubuntu viser seg å ha blitt en suksess for Dell, men isåfall er det på tross av Dells anstrengelser for å promotere sin Linux-satsning. For eksempel finnes det ingen lenke til Ubuntu-PCer fra hovedsiden deres på nettet. Hvis man går inn på avdelingen for "Home & Home Office", er det en bitte liten lenke helt til venstre i menyen for "Essential Links". Slik det er nå, må man vite om lenken til siden med OS-løsningene på forhånd - http://www.dell.com/open - for å klare å finne frem. På denne måten vil de jo få mest nerder og andre godt informerte kunder til å velge Ubuntu-PCer. Det er kanskje det de ønsker? Uansett; Dell kan ikke beskyldes for å reklamere veldig mye for sine OS-løsninger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...