Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Problemer Passat TDI


Anbefalte innlegg

Her er problemet: Passat TDI 1999 1.9 110hk

 

For noen uker siden stod jeg og rusa motoren litt, når turtelleren kom til 3000omdr. var det akkurat som (turtallssperra slo inn) Nåla stoppa liksom.

Når jeg kjørte etterpå hadde jeg ikke noe drag i det hele tatt. Virka som om turboen ikke var med. Skrudde av motoren og prøvde på nytt, da virka alt normalt. Noen dager senere så dro jeg på litt i 3gir og når turtellern nådde litt over 3000 så skjedde det samme. Satt bilen inn på verksted (ikke merkeverksted)

fordi jeg skulle bytte regreim og noe bremser så jeg tenkte dem kunne sjekke det samtidig. Får tilbake bilen glad og fornøyd, alt i orden sier verkstedet. De hadde skifta manifold-føler. Kjørte noen km hjem fra verkstedet og samme ting skjer igjen, alt av power blir borte og bilen går som en dass, tilbake på verksted, de sier feilen kommer av at feilmedling ikke har blitt sletta. De sletter feilmelding og jeg kjører glad og fornøyd ut igjen. 500m samme feil igjen. Drar og kjøper ny luftmassemåler og skifter den sjøl. Hjelper ikke. Har hatt bilen på verksted igjen i dag, sa at de hadde sletta noe feilmeldinger på nødmodus, og at alt skulle være bra. Hadde også testkjørt bilen. Jeg kjørte hjem og fikk samme feil igjen. Dro tilbake på verkstedet og sa at bilen fortsatt ikke var bra. Da sa han på verkstedet at jeg gira feil, mått dra den mer ut på gira. Sa at jeg ikke måtte ligge under 2000omdr. i 3 gir. Da jobba motoren mot seg sjøl? Litt oppgitt nå og veit ikke helt hva jeg skal gjøre. Dro innom merkeverksted Erik Arnesen og snakka med en der. Han mente det kunne være ganske mye, sa jeg skulle begynne med å gå over slanger rundt turbo og på toppen av motoren (vakumslanger).

 

 

Er det noen som har noen forslag her, skal på ferie med bilen om litt over en uke.

Litt skummelt å kjøre forbi noen når powern plutslig blir borte. Ikke noe ulyder eller noe ujevn gange når alt funker, men den går stadig i nødmodus på 3.gir rundt 3000 omdr.

Endret av taurus-1979
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

er under pådrag det skjer ja. Var ute å sjekke vakumslanger nå. Kan ikke se noe på de som går til turbo eller til cooler av de slangene man lett kan se.

 

Men det går en slags type vakumslange mellom glødepluggene. Noen som vet hva disse gjør. Virker som om den ene der har et hakk...?Jeg har ikke så mye peiling så beklager litt dårlig forklaring her.

Lenke til kommentar

har skifta luftmassemåleren, så den er det ikke.

Snakka med møller i stad, de mener det er turboen ventilene som ikke lukker så trykket blir for høyt. De skal ha mellom 12000-14000kr å fikse det. Ser mørkt ut detta for så mye penger finnes ikke i lommeboka. Skal på bilferie om en uke.. Kjipe greier!

Lenke til kommentar

Synes arbeidet verkstedet har gjort er amatørmessig, du sletter ikke bare en feilkode uten å sjekke etterpå at kilden til den faktisk er fikset. Når de påstår at bilen går dårlig fordi du girer feil så sier det sitt om ekpertisen til de som jobber der. ECU går i nødmodus fordi det er en viktig parameter som er gal, nå er ikke jeg en VW mann men når det gjeller toyota så skal de testkjøres på et spesielt vis etter at slike feil er fikset for å verifisere at feilen er fikset.

Endret av Rebel-Rider
Lenke til kommentar

hm, han på verkstedet sa bare at han kunne lese at bilen hadde gått i nødmodus av diagnoseapparatet. Jeg har ikke sett noe sjøl. Han kjørte en test av alle bilens komponenter som tok ca. 5min eller noe. Da satt han igjen med den ene feilmeldinga. Jeg kan ikke lese av feilmeldinger sjøl uten Vag-kabel?? Er noe dritt det her, i dag skjedde det hele tida. hver gang jeg drarn over 3000omdr. på 3.gir. I går kjørte jeg mye uten at det skjedde i det hele tatt. Dro bilen opp i 4000omdr. nesten på 2.gir uten at noe feil skjer. Merkelige greier detta her. Er ikke lett å få så mye hjelp i juli heller. Det første som ble gjort når jeg satt inn bilen for det her var å skifte manifold-føler, etter det mente han på verkstedet at bilen var i orden. Han hadde finni feilen via diagnose. rart at det er noe mer i tillegg da. Kjørte bilen i 2uker før det skjedde igjen. Kan være noe feil med den føleren. Jeg veit ikke hva den gjør en gang.

I ettertid har jeg skifta LMM sjøl. Kanskje jeg bare har vært uheldig å fått en av 1000 dårlige manifoldfølere...

Lenke til kommentar

en liten oppsumering her, har lest en del om hvordan dette funker og kommet fram til følgende.

 

LMM, er skifta sjøl=negativt

Manifoldføler skifta= negativt (Hvis verkstedet har satt inn riktig da)

Ingen ulyder hyling i turbo= trolig ingen lekasje i vakumslanger, og problemet kommer sporadisk.

 

Det som jeg står igjen med er:

 

- Waste-Gate ventielene ca 2500kr for 2 stk utenom jobben

 

- Oksygenmåler (lambdasond)

 

- Turbo som begynner å bli sliten..

 

Det som er litt dumt er at disse delen er litt for dyre til å prøve å feile for mye. Til nå har jeg kasta bort nesten 3000kr på deler som manifoldføler og LMM, uten at problemet har blitt borte.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Wastegate kan være vanskelig for en nybegynner... for det første kan det være trangt, utrolig trangt, for det andre er en wastegate meget stram og derfor litt vanskelig å få på plass, og for det tredje må den justerest inn etter montasje

Lenke til kommentar

da har jeg værrt hos møller og lest av diagnose. Sa noe annet enn diagnosen jeg fikk hos"ikke merkeverkstedet"

 

Han på møller sa at det stod noe som " sporadisk trykktap manifold justering" litt rart for det var derfor det andre verkstedet skifta manifoldføleren. Møller sletta feilmeldinga og etter det har bilen gått uten problemer. Det kan hende at det er tilfeldig og at det kommer igjen. Lurer på om problemet kan være at den meldinga aldri har blitt sletta ordentlig fra systemet. Det lå ingen andre feilmeldinger inne, ingen nødmodusmelding.

Lenke til kommentar

Hei.

 

90hk TDI bruker turbo med wastegate, en intern sådan(Garret GT15).

110 og 115hk TDI bruker Garret VNT15 turbo med variabel 'strike' på turbinen, ikke wastegate.

 

Wastegate er brukt på turboer av enklere design, VNT15 er ikke en slik.

 

Oksygenmåler(lambda) har du nok heller ikke. Du har derimot en EGR-ventil(exhaust gas recirculation) som kan lage trøbbel.

 

Edit: Å slette feilmeldinger kan man visstnok gjøre enkelt selv, ved bruk av knottene til å stille klokka(?) med på instrumentpanelet.

 

Diagnoseprogrammet heter forøvrig Vag-Com og lisens kan kjøpes av den menige mann i gata. Fungerer både på Vista og eldre Windows.

Endret av Opus
Lenke til kommentar

Dette høres ut som typisk "Intake manifold pressure control difference" feil, og kan muligens skyldes N75 boost control solenoid ventilen som sitter helt bak oppe med torpedoveggen. Det er en naumatisk/elektromekanisk ventil som justerer turbotrykket med tre gummislanger, rød, blå, og svart koblet til. Hvis noe er galt med den av disse vakumslangene vil under hardkjør eller pådrag ECU ta bilen til nødmodus. Sjekk at ikke slangene enten lekker eller er forstoppet.

 

3093N75valve.jpg

Endret av pwd3679
Lenke til kommentar

takk for svar, har kjørt bilen siden fredag ca. 35mil uten at det skjer noe feil. Veit ikke helt hvorfor men det har aldri gått så langt mellom hver gang. Har prøvd å framprovosere det også..

 

Hvordan sletter jeg feilmeldinger ved hjelp at den "pinnen" i displayet til å stille klokka med??

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...