Gå til innhold

canon ixus.. Hva velger jeg?


Anbefalte innlegg

Etter å ha hatt HP kamera 2 ganger- velger jeg det ALDRI igjen! Har opplevt å "miste" bildene mine 2 ganger med HP, og det er 2 ganger for mye!

Men har mange SD liggendes, greit å kunne bruke dei på et nytt kamera;

 

Har hørt mye bra om ixus, men klarer ikke helt å følge med i den jungelen...

 

Hva anbefaler dere? trenger et som er kjapt, og som har god bildekval. selvf :) og som ikke er alt for dyrt... rundt 3000kr sånn omtrent?

 

takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja jeg tror ikke du gjør noen feil med å velge Canon Ixus , og hvis du har 3000,- til rådighet kan du jo kjøre løpet ut å kjøpe den siste Ixus 900 TI.

Ellers kan du jo tenke på Fuji F31fd som er super hvis du også tar endel bilder i dårlig lys også.

Det har også noen manuelle instillinger som Ixsusen også har.

Lenke til kommentar

Jeg har siklet på IXUS 900 Ti lenge, men har vært usikker selv.

MEN nå har det kommet en ny modell (riktignok ikke i titan).

Dette kameraet heter Ixus 950 IS og har optisk bildestabilisator og nærgrense på makro på 2 cm.

 

Personlig vurderer jeg dette opp mot Ricoh Capilo R6, og tror selv at jeg heller mot Ixusen selv, siden denne har en mye "tryggere" bildekvalitet.

 

Lykke til med valget!

Lenke til kommentar

Merk at det kan være minnekortet som har gjort at du har mistet bildene. Det er stort sett de som er problemet, spesielt hvis det er samme minnekortet du har mistet bilder fra begge gangene.

 

Invester i et nytt SD kort på et par GB samtidig, og velg et minnekort av merket Sandisk. Da får du et bånnsolid, raskt og solid kort. Sandisk er regnet som den produsenten med minst feilrate, så sjansen for mistede bilder er minimal. Prisen på et par GB Sandisk er uansett ikke mer enn tre-fire hundrelapper. Dumt å spare noen få hundrelapper på minnekort, når man kjøper et bra kamera til flere tusen.

 

Men det er flere grunner til å velge f.eks Canon Ixus fremfor HP. Hastighet, fokus, fargegjengivelse, skarphet, støynivå, batterilevetid osv... er mye bedre.

 

Ixus 800IS har jeg selv, og finnes billig rundt omkring. I

 

xus 850IS er etterfølgeren med vidvinkel tilsvarende 28mm, men noe mer uskarp optikk i kantene.

 

Ixus 900Ti kom samtidig, men har ikke IS og vidvinkel. Det har imidlertid titanhus (mer solid), noe skarpere optikk og noen bedre spesifikasjoner.

 

Ixus 950IS er på mange måter en Ixus 850IS uten vidvinkel og en Ixus 900Ti uten titanhus.

Lenke til kommentar
Personlig vurderer jeg dette opp mot Ricoh Capilo R6, og tror selv at jeg heller mot Ixusen selv, siden denne har en mye "tryggere" bildekvalitet.

Var selv på nippet til å kjøpe R6, men bildekvaliteten ble for dårlig. Har Ixus 800 nå, som flere her sikkert har fått med seg (:)), og er veldig fornøyd med kvaliteten på bildene. Den har ikke fullt like bra zoom, men det meste annet ser ut til å være bedre. Og så har den optisk søker, noe som gjør at man kan spare på batteriet, noe R6 ikke kan.

Lenke til kommentar

tro jeg går få ixus jeg da.. men synes det er vanskelig å velge hvilket??

det som trekker ned nå 800 for min del er at det mangler fjerning av røde-øyne, synes egentlig det er greit å kunne gjøre sånt på kameraet!

Men så trekker bildekvaliteten og kjappheten opp.....

 

foresten: ang HP så skal jeg ALDRI mer kjøpe kamera fra dem, bare styr, - også ang reklamasjon! har aldri opplevt så dårlig servise før!!

Hadde skikkelig bildebrikke fra scandisk da bildene forsvant denne gangen, med 1gb.

 

Men tilbake til nytt kamera:

 

tja? hva mener dere? hva går jeg for??

Lenke til kommentar

Da er det temmelig sikkert at det kortet ikke er verdt mange kronene, og jeg ville ikke brukt et billigkort til noe som helst uansett.

 

Da er prisen plutselig langt fra interessant. Du får jo Ixus 850IS og 900Ti til under 3000 kroner nå også.

 

Hvilken butikk var det foresten?

Endret av Afseth
Lenke til kommentar
xus 850IS er etterfølgeren med vidvinkel tilsvarende 28mm, men noe mer uskarp optikk i kantene.

8961167[/snapback]

Er det dette som er de vesentligste forskjellene på de to modellene?

Edit: Et lite tilleggsspørsmål :) Er bildekvalitetene noenlunde lik når man ikke bruker vidvinkelen på 850?

Endret av Aldrack
Lenke til kommentar

Jeg vurderer i alle fall Ixus 950 som bedre og "nyere" enn de andre Ixus-modellene. Riktignok er det uten Titan-belegg, men det har et par andre funksjoner som er positive og viktige.

 

Var selv på nippet til å kjøpe R6, men bildekvaliteten ble for dårlig. Har Ixus 800 nå, som flere her sikkert har fått med seg (smile.gif), og er veldig fornøyd med kvaliteten på bildene. Den har ikke fullt like bra zoom, men det meste annet ser ut til å være bedre. Og så har den optisk søker, noe som gjør at man kan spare på batteriet, noe R6 ikke kan.

 

Jeg vet ikke hvor du har funnet ut av at det virkelig ER dårligere bildekvalitet. Har prøvd å finne ut av det selv, men det eneste jeg kan finne er forskjellig "synsing" fra menigmann.....har du et forslag til en form for balansert sammenlikning?

 

Har hatt et Ixus kamera tidligere (500). Var utrolig fornøyd med bildekvaliteten på dette, men kamaeraet var sent til å fokusere. Derfor er jeg personlig litt usikker på om Ixus er det jeg selv bør gå for, selv om serien har bedret seg betraktelig.

 

Prøvde Ixus 800 her i slutten av forrige uke, og ble ikke helt overbevist da.

 

HJELP! Forstår din frustrasjon:)

Endret av mesben
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...