Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvilke rettigheter når verksted ødelegger bilen?


Anbefalte innlegg

Vet ikke om dette er rette forum, men prøver. En litt lang historie, men håper dere har tid til å lese den...

 

Den 28.mai leverte jeg bilen min inn på service, da den hadde gått 180.000. Før servicen hadde jeg ingen problemer med bilen i det hele tatt. (Bilen er en 1997 Hundai Sonata)

De skulle bl.a bytte registerreim og vannpumpe på denne servicen m.m

 

Da jeg skulle hente bilen dagen etter fikk jeg beskjed om at mekanikeren hadde montert vannpumpa feil, og at det hadde blit lekasje da de startet bilen. Så dette måtte fikses, og jeg måtte vente en dag ekstra.

 

Dagen etter henter jeg bilen som avtalt og kjører avgårde. Etter tre kilometer eller noe slikt, starter bilen å høres ut som en traktor, motoren ruser seg og plutselig lyser oljelampa. Da var jeg nesten hjemme og kom meg til parkeringen.

Da er det kveld, og jeg får ikke ringt verkstedet før morgenen etter. De sender da viking med leiebil og henter med seg bilen. Motoren på bilen var da helt død.

 

Får så beskjed om at mekanikeren hadde glemt å skru til noen skruer i motoren, og registerreim og (balanse reim??) hadde røket og ødelagt noen tannhjul osv....

 

Nesten to uker tar det å fikse før jeg torsdag den 14 får bilen tilbake. Da kjører de bilen nesten 60 KM opp til jobben min. På fredagen kjører jeg bilen for første gang, og merker med en gang at noe er galt. Jeg mister effekt på alle gira, og bilen kommer seg så vidt fremover. Får parkert, og på lørdagen får jeg ikke startet bilen noe mer. Det er strøm, men motoren er død.

 

Må bli en dag ekstra på jobben (skulle dratt hjem på søndag) men må ringe verkstedet for å bli hentet (og få bilen hentet) på mandagen. De gjør det, og gir meg denne gangen et vrak av en leie bil.

 

Nå står bilen fortsatt på verksted, og jeg har fått beskjed om at registerreim med mer har røket nok en gang.

 

Hvor store skader tror dere at motoren egentlig har fått?

Hva ville dere gjort med regningen, jeg fikk jo en regning på 10.000 kroner for services (resten får jeg selvsagt ikke noe regning for), men er det riktig å måtte betale denne regningen når jeg ikke har fått bilen tilbake?

Hvor mye avslag kan jeg kreve på regningen? Må kjøre rundt i et vrak av en leiebil, og måtte bli en dag ekstra på jobb da bilen ikke ville gå.

I tillegg har bilen stort sett stått på verksted siden 28.mai.

 

Er ikke mye fristet til å betale regningen i sin helhet, men vil ikke lufte dette med dem før de har fikset bilen min helt, så de ikke blir sure.

 

Mye avslag på de 10.000 mener dere det blir riktig å spørre om/kreve?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her har nok ventiler, og muligens stempler fått skade.Om 2 reimer ryker på rad vet de nok ikke hva de driver med. Er dette merkeverksted?

 

Montert vannpumpa feil, og glemt å skru til. Høres veldig amatør ut dette.

 

Du har selvsagt krav på å få igjen bilen slik den var. Bil i mellomtiden må de dekke og evnt andre kostnader du får pga dette.

Lenke til kommentar
Her har nok ventiler, og muligens stempler fått skade.Om 2 reimer ryker på rad vet de nok ikke hva de driver med. Er dette merkeverksted?

 

Montert vannpumpa feil, og glemt å skru til. Høres veldig amatør ut dette.

 

Du har selvsagt krav på å få igjen bilen slik den var. Bil i mellomtiden må de dekke og evnt andre kostnader du får pga dette.

8952606[/snapback]

 

Ja det er merkeverksted ja. Og de har alltid vært veldig flinke. Jeg har personlig brukt dem siden 1997, og pappa brukte dem i en årrekke mens han levde.

Men de må ha fått noen nye mekanikere eller noe.

 

Alle kostnader etter skaden skjedde dekker de ja, jeg betaler ikke for leie bil osv.

 

Men jeg synes ikke det blir riktig å betale hele regningen på 10.000 kroner på den opprinnelige jobben, for den er jo strengt tatt ikke ferdig. Og jeg har jo fått noen ulemper med å ha bilen på verksted i en måned. Samt det at jeg måtte bli en dag ekstra på jobben.

Endret av myhken2
Lenke til kommentar
Ikke betal regningen før verkstedet har fått bilen i orden, så lenge du ikke har fått utført reparasjonen skikkelig kan du holde tilbake betalingen.

8954189[/snapback]

 

Da gjør jeg nok det. Samtidig som servicen tok jeg en EU kontroll (som jeg måtte gjøre innen juni) og den var spesifisert på regningen, samt det lille som de måtte fikse for å få den EU godkjent. Så jeg betaler 1000 kroner nå, da jeg føler at det ikke har noe med servicen å gjøre.

Resten avventer jeg til jeg får bilen tilbake i 100% stand. Så får jeg se om de purrer.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Det er neppe verkstedet som evt purrer i dette tilfellet men deres regnskapskontor kan nok gjøre det. Her ville jeg tatt en lang prat med verksmesteren eller daglig leder e.l. Dette burde ikke skje i det hele tatt, er verkstedet seriøst tar de regningen tilbake for å vise sin seriøsitet, mulig dem taper mindre med å la deg ta den første regningen, men dem taper MYE mer med en missfornøyd kunde med stor grunn til det slik som i dette tilfellet. Grusomt at du har fått dårlig leiebil. Hadde jeg vært deg den søndagen hadde jeg fått tak i personlig nr til verksmester og fått dem dit da. Dette hadde ikke jeg funnet meg i!

Lenke til kommentar

Dersom du ikke vil betale innen forfall, må du avtale dette med verkstedet. Dersom de har solgt fordingen (kravet) videre til et factorinfirma (selskap som kjøper regninger og krever dem inn selv etterpå), vil du kunne få inkassokrav og tilhørende kostnader på dette, og deretter betalingsanmerkning. Se på faktura om det er bilverksted eller factoringfirma som skal ha beløpet, og kontakt de for å få utsatt forfallsdato i første omgang. Dersom du vil bestride kravet, bør du gjøre dette før forfall. Spesielt dersom det er et factoringfirma med i bildet, bør du betale alt ved forfall, og rette krav mot verkstedet for reduksjon av beløpet etterpå. Alternativ få utsatt forfallsdato så lenge som mulig. Dette kan by på problemer, siden det er factoringfirmaet som bærer rentetapet i utsettelsesperioden. Og slike firma liker å tjene penger!

Lenke til kommentar

Dersom registerem har røket to ganger på en motor skal det en del til for att bilen skal bli "som den var" igjen. Høyst sansynlig har (som andre også har påpekt) flere ventiler og ett eller flere stempel fått seg en solid smell. Personlig synes jeg det lukter motorbytte, tatt i betrakning kostnadene ved gjennoppbygging av motor.

 

Min bestemor opplevde det samme som dette (bare at da røk registeremen kun èn gang) på en hyundai accent. Dette førte til totalt motorhavari, og verksted foreslo byttemotor. Det ble da foreslått satt inn motor fra en vrakbil som hadde rullet nærmere 70.000km mer enn min bestemors bil. Dette fant vi oss ikke i, og krevde fabriksny motor, eller at verkstedet kjøpte bil til listepris.

 

Dersom bilen din blir reparert igjen (med original motor), bør du for all del sørge for å få tatt en full motorsjekk hos NAF. Kompresjonstest av sylindre med mer. Dette for å være sikker på at jobben er tilfredstillende gjort, og at riper i sylindervegger og andre vederstyggeligheter som kan oppstå under registerhavari er forskriftsmessig og fagmessig utført.

 

Dersom verksted foreslår byttemotor, bør du være klar over at dette vil påvirke bilen dins verdi ved ett evt. videresalg på ett senere tidspunkt. Jeg for min del ville kun akseptert fabriksny, eller nær ny motor. Dokumentasjon på eventuell donorbil med kilometerstand bør du kreve å få se. Det vil også være på sin plass att verkstedet kompenserer deg det verditapet bilen vil lide ved videresalg som følge av motorbytte (dersom ikke fabrikksny motor - dette vil høyst sansynlig ikke føre til rare verditapet.)

 

Jeg tok meg den frihet å sjekke hvilket pris-nivå bilen din ligger på, og kom frem til at reel verdi vil være mellom 40 og 60 tusen kroner avhengig av tilstand. Så hvilken løsning verkstedet velger å gå for kan jo bli spennende.

 

PS: Fint om du kan sende meg en PM om hvilket verksted det er snakk om... har en liten mistanke om hvem det kan være...

Lenke til kommentar

Jeg trur ikke bilen din har tatt skade, hvis dem får somla seg til å montere reima ordentlig med timiga og alt det riktig skulle den være fin..

når du fikk traktor lyden og mista olje-trykk var nok det verste.

 

Men uansett du må kreve at bilen er i minst like god stand når du får den som når du leverte den. Og jeg syntes du burte få avslag på prisen pga dette.

Endret av freddy85
Lenke til kommentar

Skal ta meg med listen fra KRZT og si at jeg vil at et eksternt verksted/NAF sjekker bilen for disse feilene, eller at de garanterer at motoren er 100% i stand, og dekker eventuelt fremtidige skader som kan oppstå fra denne feilen.

Og den skal jeg ha skriftlig. Så ekstern sjekk blir det nok kan jeg tenke meg.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Vet ikke om dette er rette forum, men prøver. En litt lang historie, men håper dere har tid til å lese den...

 

Den 28.mai leverte jeg bilen min inn på service, da den hadde gått 180.000. Før servicen hadde jeg ingen problemer med bilen i det hele tatt. (Bilen er en 1997 Hundai Sonata)

De skulle bl.a bytte registerreim og vannpumpe på denne servicen m.m

 

Da jeg skulle hente bilen dagen etter fikk jeg beskjed om at mekanikeren hadde montert vannpumpa feil, og at det hadde blit lekasje da de startet bilen. Så dette måtte fikses, og jeg måtte vente en dag ekstra.

 

Dagen etter henter jeg bilen som avtalt og kjører avgårde. Etter tre kilometer eller noe slikt, starter bilen å høres ut som en traktor, motoren ruser seg og plutselig lyser oljelampa. Da var jeg nesten hjemme og kom meg til parkeringen.

Da er det kveld, og jeg får ikke ringt verkstedet før morgenen etter. De sender da viking med leiebil og henter med seg bilen. Motoren på bilen var da helt død.

 

Får så beskjed om at mekanikeren hadde glemt å skru til noen skruer i motoren, og registerreim og (balanse reim??) hadde røket og ødelagt noen tannhjul osv....

 

Nesten to uker tar det å fikse før jeg torsdag den 14 får bilen tilbake. Da kjører de bilen nesten 60 KM opp til jobben min. På fredagen kjører jeg bilen for første gang, og merker med en gang at noe er galt. Jeg mister effekt på alle gira, og bilen kommer seg så vidt fremover. Får parkert, og på lørdagen får jeg ikke startet bilen noe mer. Det er strøm, men motoren er død.

 

Må bli en dag ekstra på jobben (skulle dratt hjem på søndag) men må ringe verkstedet for å bli hentet (og få bilen hentet) på mandagen. De gjør det, og gir meg denne gangen et vrak av en leie bil.

 

Nå står bilen fortsatt på verksted, og jeg har fått beskjed om at registerreim med mer har røket nok en gang.

 

Hvor store skader tror dere at motoren egentlig har fått?

Hva ville dere gjort med regningen, jeg fikk jo en regning på 10.000 kroner for services (resten får jeg selvsagt ikke noe regning for), men er det riktig å måtte betale denne regningen når jeg ikke har fått bilen tilbake?

Hvor mye avslag kan jeg kreve på regningen? Må kjøre rundt i et vrak av en leiebil, og måtte bli en dag ekstra på jobb da bilen ikke ville gå.

I tillegg har bilen stort sett stått på verksted siden 28.mai.

 

Er ikke mye fristet til å betale regningen i sin helhet, men vil ikke lufte dette med dem før de har fikset bilen min helt, så de ikke blir sure.

 

Mye avslag på de 10.000 mener dere det blir riktig å spørre om/kreve?

8952390[/snapback]

 

Hei,

hvilket verksted er dette ?

 

--Johnny

Lenke til kommentar
Min bestemor opplevde det samme som dette (bare at da røk registeremen kun èn gang) på en hyundai accent. Dette førte til totalt motorhavari, og verksted foreslo byttemotor. Det ble da foreslått satt inn motor fra en vrakbil som hadde rullet nærmere 70.000km mer enn min bestemors bil. Dette fant vi oss ikke i, og krevde fabriksny motor, eller at verkstedet kjøpte bil til listepris...

 

...Jeg for min del ville kun akseptert fabriksny, eller nær ny motor. Dokumentasjon på eventuell donorbil med kilometerstand bør du kreve å få se. Det vil også være på sin plass att verkstedet kompenserer deg det verditapet bilen vil lide ved videresalg som følge av motorbytte (dersom ikke fabrikksny motor - dette vil høyst sansynlig ikke føre til rare verditapet.)

8978092[/snapback]

 

Innbytting av en fabrikkny motor i en brukt bil vil ikke gi noe verditap, det vil gi en mer eller mindre betydelig verdiøkning, alt avhengig av hvor langt bilen hadde gått før motorbyttet...

 

Ved bytte av motor bør du riktignok kreve at den kommer fra en bil med tilsvarende eller lavere km-stand enn din egen bil, og motoren/donorbilen bør absolutt også ha servicehistorie med oljeskift etc. i orden, ,men å kreve ny motor er i overkant drøyt.. :whistle:

 

Om byttemotoren har gått like langt eller kortere enn den originale stiller jeg meg også særdeles tvilende til utsagnet ditt om at bilen vil lide noe verditap pga motorbyttet. At det har vært byttet motor i en bil trenger en vel strengt tatt ikke å opplyse om ved salg, (på lik linje med bytte av registerreim/bremser/støtdempere etc.) sålenge motoren ikke har gått lenger enn bilens km-stand. Har motoren gått mindre enn bilen, så vil dette som nevnt over også kunne påvirke prisen i positiv retning..

Lenke til kommentar

Man vil da absolutt være pliktet å oppgi at det er foretatt motorbytte på bilen ved ett evt salg. På lik linje med att man er pliktet å informere om f.eks tidligere skader som har blitt rettet ut...

 

En "helt ny" / nyoverhalt motor vil nok kunne gi bilen en viss verdiøkning. Dog vil en byttemotor fra donorbil føre til at bilen blir tyngre å selge. Men... Denne tråden er gammel, problemet er antagelig løst for trådstarter uanz.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...