Gå til innhold

Gåtekonkurransen - Er du en Gollum?


Goscinny

Anbefalte innlegg

Etter å ha sett LOTR-trilogien på nytt med venner nå nettopp, kom jeg til å tenke på Hobbiten og gåtekonkurransen mellom Gollum og Bilbo.

 

Reglene er som følger:

- Jeg starter med en gåte. Den som har korrekt svar legger ut en ny gåte. Den som igjen har riktig svar, legger ut en ny gåte, osv.

- Ingen googling

- Dette er ikke en tråd for vitser, og ergo ikke gåter som "Hvor mange svensker skal til for å skifte en lyspære?". Gåtene skal være rasjonelle og ha logiske løsninger.

- Gåten kan bestå av bilde eller tekst.

- Dersom en ikke får bekreftelse fra den som har gjeldende gåte innen 24 timer, kan hvem som helst fritt legge ut en ny gåte.

- Bruk av programvare som finner svaret for deg er ikke lov.

 

Dette er kanskje ikke humor, men jeg fant ikke noe bedre egnet sted. Om det er et bedre egnet sted, kan en moderator flytte tråden :) Jeg har heller ikke sett en liknende tråd før, men om det skulle finnes en; steng denne.

 

Jeg starter med en enkel en:

Summen av to vanlige norske mynter er 25. En av myntene er ikke fem. Hvilke to mynter er det?

 

Var kanskje litt vel enkel, men :p

 

Lykke til, håper det er en viss interesse!

 

ENDRET: LOTR, ikke LORT

 

Goscinny ;)

Endret av Goscinny
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Goscinny, en tjuer og en femmer. Den andre er femmer ;)

 

Rallahr, svar på en skikkelig måte. Ditt svar er elendig!

 

Men for å svare på din gåte, jeg tipper det er 43. Siden det er under en, da dobler vi tallet om jeg husker riktig?

8927484[/snapback]

 

Bare trådstarter fortstår er det greit nok for meg. Forresten var det riktig Fox, lead on :)

Lenke til kommentar

Du er ute på tur med en hund, en høne og en sekk med korn. Så kommer du til en elv hvor det er en liten båt - så liten at du bare kan ta med deg selv og en ting om gangen. Hvordan vil du frakte over hunden, høna og sekken med korn?

 

Hunden kverker høna om de er alene.

Høna spiser kornet om de får være alene.

 

ENDRET: Jeg skulle jo oppdatere den andre posten! Jaja, skal prøve å huske det neste gang.

 

Goscinny ;)

Endret av Goscinny
Lenke til kommentar

Arnold Schwarzenegger har et stort et.

Michael J. Fox har et lite et.

Madonna har ikke et.

Paven har et, men bruker det ikke.

Artisten Tidligere Kjent som Prince vil ikke innrømme at han har et.

Bill Clinton har et og bruker det hele tiden.

 

Hva snakker vi om?

Lenke til kommentar
Arnold Schwarzenegger har et stort et.

Michael J. Fox har et lite et.

Madonna har ikke et.

Paven har et, men bruker det ikke.

Artisten Tidligere Kjent som Prince vil ikke innrømme at han har et.

Bill Clinton har et og bruker det hele tiden.

 

Hva snakker vi om?

8927655[/snapback]

Antagligvis ville svaret vært "et utstyr(; Penis)", men siden svaret er så åpenbart må det nesten være noe annet... hva..vel, jeg aner ikke :p

Lenke til kommentar

Ok. Her kommer en som også handler om løgn.

 

Du skal til Bergen og kommer til et veikryss hvor det er to veier videre. Der det står det to personer som begge sier at den veien er til Bergen. Du kan bare stille de et spørsmål og du vet at en av de ljuger hele tida. Hva kan du spørre om?

Lenke til kommentar

Jeg prøver meg:

 

De står sannsynligvis der og anbefaler hver sin vei, sant? Hvis ikke er gåten et paradoks i seg selv, og uvitenhet må blandes inn om begge peker i samme retning.

 

Vi spør den ene, Er du sikker?

 

Siden vi utelukker muligheten for at de ikke vet veien, har vi nå to mulige svar.

Han som snakker sant svarer her ja

Han som lyver svarer her nei

 

Auda. Vi vet nå veien til Bergen, uten å lese veiskiltene.

 

EDIT: man kan forøvrig spørre om hva som helst, som er felles for de to, f.eks om de har øyenfargen de har, eller om de har spist i løpet av den siste måneden.

Endret av Mads-b
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...