Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

sveise diff sperre


FS87

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Spørs på bruken! til det daglige blir bilen ubrukelig...

 

bare litt enkelt...

 

når du kjører i en sving vil det ene hjulet få en lengre vei og rulle enn det andre. Finn fram et ark og en passer og teng 2 ringer i forskjellige størrelser, den ytterste ringen har mye lengre vei/avstand og gå.

når du sveiser sperra vil hjulene gå likt, det vil resultere i at innerhjul vil spinne eller at ytterhjul bremser i en sving. ugunstig på motorvei, u-sving osv, men vanvittig morro på is,grus, legge brei f.eks

Lenke til kommentar

Jeg merka ca ingenting ved motorveikjøring eller generell kjøring på landevei, så lenge det ikke var snakk om 90graders svinger eller krappere.

 

I byen, med litt krappere svinger i lav fart kan man merke litt skriking/hyling/hopping. Lukeparkering blir jo litt av en seanse da :)

Lenke til kommentar

Hehe, Erik har prøvd det selv ser jeg. Det har jeg også. 2 år kjørte jeg til og fra jobb, litt cruising, et par langturer og fikk prøvd meg på Rudskogen, Vålerbanen og Arctic Circle Raceway med en Sierra IS med turbo og bl.a beinsveisa diff.

 

Som tidligere nevnt merkes det i brå svinger i lav hastighet. Slippterskelen blir litt bråere om du f.eks tar en aldri så liten powerslide ut av en rundkjøring. Ellers er ESAB-sperre greit brukelig på gata, selv om en skikkelig diffbrems er bedre. For lek og vass kjøring med litt pulver og baktrekk ville jeg heller kjørt med sveisa diff enn helt åpen.

Lenke til kommentar
  • 12 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...