Gå til innhold

Den Store Fondstråden


Naranek

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

Takk! Finner ikke dette hos DNB. Har de det i noen andre banker, eller må man inn på KLP sine sider og registrere seg?

 

Anonymous poster hash: a7df9...827

 

 

Nordnet skal ha det. Andre meglere kan også ta det inn hvis du ber om det, men DNB har såvidt jeg vet bare egne fond ennå. Forhåpentligvis endrer dette seg når Aksjesparekonto lanseres. 

Lenke til kommentar

 

Eller ha litt flaks å klare å velge de 15-20% aktivt forvaltede fondene som klarer å slå markedet over en langtidsperiode. 

 

Da kan man like godt tape. Jeg går for passiv og lave kostnader. 

 

Anonymous poster hash: a7df9...827

 

Hvor mange år skal et aktivt forvaltet fond gjøre det bedre enn indeksen for at du skal ha tillit til fondet?

Lenke til kommentar

Man kan ikke ha tillit til fondet kun basert på statistikk. Selv i en økonomi der det ikke fantes muligheter for å "skjønne" markedet, ville fond og personer likevel slått det i årevis. Av tusener av fond ville det fantes flere som hadde tiår med ekstra avkastning, og av millioner av investorer ville det likevel fantes en Warren Buffet. Og plutselig snur trenden. 

Lenke til kommentar

Skjønner skepsisen til aktivt forvaltede fond. Det er mange dårlige fond der ute. Samtidig synes jeg det er vanskelig å forstå at enkelte er så bastante i å hevde at aktivt forvaltede fond nærmest er svindel og noe man ikke engang burde vurdere å kjøpe. Det finnes en del solide aktivt forvaltede fond som år etter år har gitt meravkastning i forhold til indeks. Ta Delpi Nordic for eksempel. Fondet har gått over indeks 8 av de siste 10 årene, og i snitt gått 6.5 prosentpoeng årlig over indeks. Ren flaks? Ikke vet jeg, men resultatene taler jo for seg.

Endret av SPRCO
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er jo derfor folk putter pengene i indeksfond. S&P har scoret ca. 7.6% annualisert de siste 67 årene, og jeg ville sikkert fått omtrent samme resultat om jeg hadde data lenger tilbake i tid.

 

Ikke at jeg har imot indeksfond altså, men formuen min er ikke så stor i forhold til inntekt at jeg trenger å helgardere meg. Jeg kan tåle risikoen bak fond som scorer 15.6% annualisert de siste nitten årene (Delphi Nordic) og DNB Teknologi med 17.8% annualisert de siste fjorten årene.

 

Hvis du ikke tror meg så kan du gjøre matten selv, tallene er nederst på disse sidene:

https://www.netfonds.no/quotes/fund.php?paper=DI-NOTEC.FOND

http://norma.netfonds.no/fund.php?paper=DF-NORD.FOND

Lenke til kommentar

Det er ganske enkelt. Du kan kjøre safe med indeksfond og få venta avkastning på 5-7% eller satse på meir med aktive fond for høgare avkastning og samtidig risikere mindre avkastning eller tap. Enkeltfond kan ha gode og dårlege periodar, så historisk avkastning er ikkje noko garanti for framtida. Indeksfond derimot er ganske stabile sidan verdiane er spreidd over mange marked. Eit aktivt fond på norsk teknologi er meir usikkert enn eit indeksfond som har eit stort spekter.

 

Har du ein del å jobbe med så kan du dele det opp om du vil. Spare langsiktig i indeksfond med ein del og satse ein anna del på aktive fond.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Man kan ikke ha tillit til fondet kun basert på statistikk. Selv i en økonomi der det ikke fantes muligheter for å "skjønne" markedet, ville fond og personer likevel slått det i årevis. Av tusener av fond ville det fantes flere som hadde tiår med ekstra avkastning, og av millioner av investorer ville det likevel fantes en Warren Buffet. Og plutselig snur trenden.

Så du tror alt er tilfeldigheter?

Lenke til kommentar

 

 

Eller ha litt flaks å klare å velge de 15-20% aktivt forvaltede fondene som klarer å slå markedet over en langtidsperiode. 

 

Da kan man like godt tape. Jeg går for passiv og lave kostnader. 

 

Anonymous poster hash: a7df9...827

 

Hvor mange år skal et aktivt forvaltet fond gjøre det bedre enn indeksen for at du skal ha tillit til fondet?

 

 

Jeg vil aldri ha tillit til aktivt forvaltede fond. Veldig mange fond slår markedet over tid, men det er tilfeldigheter hvem som slår markedet og hvem som ikke gjør det. 

 

Anonymous poster hash: a7df9...827

Lenke til kommentar

Skjønner skepsisen til aktivt forvaltede fond. Det er mange dårlige fond der ute. Samtidig synes jeg det er vanskelig å forstå at enkelte er så bastante i å hevde at aktivt forvaltede fond nærmest er svindel og noe man ikke engang burde vurdere å kjøpe. Det finnes en del solide aktivt forvaltede fond som år etter år har gitt meravkastning i forhold til indeks. Ta Delpi Nordic for eksempel. Fondet har gått over indeks 8 av de siste 10 årene, og i snitt gått 6.5 prosentpoeng årlig over indeks. Ren flaks? Ikke vet jeg, men resultatene taler jo for seg.

 

Hvis noen faktisk klarte å slå markedet ville de ikke sittet der og delt kunnskapen sin til alle andre. De ville tjent seg søkkrike. 8 av 10 er ingenting. Ren flaks, ja. Plutselig snur det. 

 

Anonymous poster hash: a7df9...827

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...