Gå til innhold

Den Store Fondstråden


Naranek

Anbefalte innlegg

Aksjemarkedet har vært i en mer eller mindre kontinuerlig bull-trend i åtte år, og nå skal alle sparepengene inn? Jaja. 

 

De siste par årene har det stagnert litt. Men du mener altså at det er en boble og at det er lurt å vente på en korreksjon?

 

Hvordan tror du USAs inngripen i Syria vil påvirke markedet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Aksjemarkedet har vært i en mer eller mindre kontinuerlig bull-trend i åtte år, og nå skal alle sparepengene inn? Jaja. 

 

De siste par årene har det stagnert litt. Men du mener altså at det er en boble og at det er lurt å vente på en korreksjon?

 

Hvordan tror du USAs inngripen i Syria vil påvirke markedet?

 

Nei, for å være ærlig mener jeg det er håpløst å forsøke å time markedet. Jeg bare stusser over begrunnelsen din for å gå all in akkurat nå. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Oljeprisen. Nå har den blitt ekstra påvirket. Men jeg har hørt flere fagfolk ser for seg en nedgang til høsten med
bunn rundt nyttårstider.

det er noe med Trump og Putin og S Arabia som trekker seg ut av avtaler pga det, og pøser ut olje. 

Vet ikke hvor mye man skal legge i Tina Salvedts utsikter, som sier at vi får en oppgang første del av 020 tallet, neppe over $70
og så vil det flate ut og nedover for alltid, sfa nye energiformer vil for alvor overta. Det kan gå ganske fort når det først  kommer for alvor.
 

Lenke til kommentar

 

 

Aksjemarkedet har vært i en mer eller mindre kontinuerlig bull-trend i åtte år, og nå skal alle sparepengene inn? Jaja. 

 

De siste par årene har det stagnert litt. Men du mener altså at det er en boble og at det er lurt å vente på en korreksjon?

 

Hvordan tror du USAs inngripen i Syria vil påvirke markedet?

 

Nei, for å være ærlig mener jeg det er håpløst å forsøke å time markedet. Jeg bare stusser over begrunnelsen din for å gå all in akkurat nå. 

 

 

Tror mange har sittet på gjerdet den siste tiden, og kaster seg på nå som det begynner å svinge opp igjen. Vi får se om det stemmer. 

Lenke til kommentar

Oljeprisen. Nå har den blitt ekstra påvirket. Men jeg har hørt flere fagfolk ser for seg en nedgang til høsten med

bunn rundt nyttårstider.

 

 

Historien viser vel at det er ganske håpløst å spå hvordan oljeprisene vil være i fremtiden? Hvis noen hadde visst at oljeprisene skulle være 40 rundt nyttårstider ville de shortet markedet slik at prisen gikk ned i 40 i morgen.

Lenke til kommentar

 

Oljeprisen. Nå har den blitt ekstra påvirket. Men jeg har hørt flere fagfolk ser for seg en nedgang til høsten med

bunn rundt nyttårstider.

 

 

Historien viser vel at det er ganske håpløst å spå hvordan oljeprisene vil være i fremtiden? Hvis noen hadde visst at oljeprisene skulle være 40 rundt nyttårstider ville de shortet markedet slik at prisen gikk ned i 40 i morgen.

 

Det samme gjelder da vitterlig aksjemarkedet også, som du nettopp har forsøkt å spå? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg bor ikke i Norge, derfor enklere å kjøpe norsk indeksfond via amerikanske broker.

Hvordan kan jeg sammenligne norske indeksfond med utenlandsk indeksfond ? Tenker spesifikt på NORW etf vs nordnets index og de andre norske indeksfondene. NORW utbetaler utbytte, det gjør vel ikke de norske? Selskapene betaler vel utbytte, så betyr det at fondet beholder utbyttet slike at indeksen egentlig blir høyere enn den underliggende indeksen ?

Det virker på grafer som om alle indeksfondene gjør det dårligere enn indeksen. Hvordan tolker man det?

Lenke til kommentar

Jeg bor ikke i Norge, derfor enklere å kjøpe norsk indeksfond via amerikanske broker.

Hvordan kan jeg sammenligne norske indeksfond med utenlandsk indeksfond ? Tenker spesifikt på NORW etf vs nordnets index og de andre norske indeksfondene. NORW utbetaler utbytte, det gjør vel ikke de norske? Selskapene betaler vel utbytte, så betyr det at fondet beholder utbyttet slike at indeksen egentlig blir høyere enn den underliggende indeksen ?

Det virker på grafer som om alle indeksfondene gjør det dårligere enn indeksen. Hvordan tolker man det?

 

Du kan sammenligne NORW (og ENOR) med KLP Aksjenorge indeks på morningstar. Som du ser, gjør NORW det vesentlig dårligere enn KLP. Skyldes antageligvis kostnader og utbytteskatt.

Lenke til kommentar

 

Jeg bor ikke i Norge, derfor enklere å kjøpe norsk indeksfond via amerikanske broker.

Hvordan kan jeg sammenligne norske indeksfond med utenlandsk indeksfond ? Tenker spesifikt på NORW etf vs nordnets index og de andre norske indeksfondene. NORW utbetaler utbytte, det gjør vel ikke de norske? Selskapene betaler vel utbytte, så betyr det at fondet beholder utbyttet slike at indeksen egentlig blir høyere enn den underliggende indeksen ?

Det virker på grafer som om alle indeksfondene gjør det dårligere enn indeksen. Hvordan tolker man det?

Du kan sammenligne NORW (og ENOR) med KLP Aksjenorge indeks på morningstar. Som du ser, gjør NORW det vesentlig dårligere enn KLP. Skyldes antageligvis kostnader og utbytteskatt.

Tar morningstar hensyn til at noen fond betaler utbytte mens andre ikke ?

Er det utbytteskatten fra selskaper i Norge til USA, hvor mye ?

Lenke til kommentar

Jeg bor ikke i Norge, derfor enklere å kjøpe norsk indeksfond via amerikanske broker.

Hvordan kan jeg sammenligne norske indeksfond med utenlandsk indeksfond ? Tenker spesifikt på NORW etf vs nordnets index og de andre norske indeksfondene. NORW utbetaler utbytte, det gjør vel ikke de norske? Selskapene betaler vel utbytte, så betyr det at fondet beholder utbyttet slike at indeksen egentlig blir høyere enn den underliggende indeksen ?

Det virker på grafer som om alle indeksfondene gjør det dårligere enn indeksen. Hvordan tolker man det?

 

Er det noen spesiell grunn til at du vil eksponere deg mot en såpass liten økonomi som Norge?

 

Når det gjelder avvik mellom indeksfond og indeksen de prøver å følge så kan det skyldes mange faktorer. Anbefaler deg å lese litt om tracking error, her er f.eks. litt lesestoff.

Lenke til kommentar

 

 

Jeg bor ikke i Norge, derfor enklere å kjøpe norsk indeksfond via amerikanske broker.

Hvordan kan jeg sammenligne norske indeksfond med utenlandsk indeksfond ? Tenker spesifikt på NORW etf vs nordnets index og de andre norske indeksfondene. NORW utbetaler utbytte, det gjør vel ikke de norske? Selskapene betaler vel utbytte, så betyr det at fondet beholder utbyttet slike at indeksen egentlig blir høyere enn den underliggende indeksen ?

Det virker på grafer som om alle indeksfondene gjør det dårligere enn indeksen. Hvordan tolker man det?

Du kan sammenligne NORW (og ENOR) med KLP Aksjenorge indeks på morningstar. Som du ser, gjør NORW det vesentlig dårligere enn KLP. Skyldes antageligvis kostnader og utbytteskatt.

Tar morningstar hensyn til at noen fond betaler utbytte mens andre ikke ?

Er det utbytteskatten fra selskaper i Norge til USA, hvor mye ?

 

 

Ja, jeg er ganske sikker på det. Sammenligner du f.eks. Vanguard Large Cap ETF med KLP Aksje USA indeks, så ligger Vanguard ganske klart foran. Det hadde ikke vært tilfellet hvis Morningstar ikke regnet med utbyttene fra Vanguard Large Cap ETF.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner lite. Kjøpte fond og laget spareavtale der jeg trekker 4k hver måned til fondene.

 

Jeg opprettet i april og hadde første trekk 11.april. Jeg ser at det er trukket 4k fra kontoen jeg overførte fra. Men når jeg nå skal se avkastning kommer jeg til 'Mine fond' og der er det ingen fond. Det står at jeg har "1 ordre". Hvorfor er ikke fondet "kjøpt", men fortsatt står som ordre? "Status: Registrert."

Bruker skandiabanken.

 

image.png

Endret av Lami
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...