Gå til innhold

Den Store Fondstråden


Naranek

Anbefalte innlegg

Takk for svar begge to.

 

Jeg har to siste spørsmål:

 

1. Må jeg skatte av avkastningen jeg får? 30% leser jeg det er. Så hvis jeg får avkastning på 1000kr på ett år, må jeg skatte 30% av dette?

2. Skal jeg bruke spareavtale og sette inn litt hver måned eller skyte inn alt med en gang?

 

Hvis jeg skal lage spareavtale, hvordan fungerer det? Når er alle pengene jeg ønsker å skyte inn, havnet i fond? Jeg kan ikke se at det er noen "stoppdato" som er mulig å sette opp, ei heller er det mulig å velge maks beløp som skal inn.

 

Skjermbilde_2017-04-05_kl._14.01.49.png

Endret av Lami
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Ikke uten at du selger andeler. Først da blir det skatt.

 

2. Det kommer litt an på. Om du har bruk for noen av pengene nå. Hvis ikke, kan du forsåvidt
gå inn med alt med en gang.
Men du kan også ha noe stående på en høyrenekonto foreløpig. Sikkert ulike meninger om det.
Bruker du Nordnet?

Lenke til kommentar

1. Ikke uten at du selger andeler. Først da blir det skatt.

 

2. Det kommer litt an på. Om du har bruk for noen av pengene nå. Hvis ikke, kan du forsåvidt

gå inn med alt med en gang.

Men du kan også ha noe stående på en høyrenekonto foreløpig. Sikkert ulike meninger om det.

Bruker du Nordnet?

 

 

Jeg har resten av sparepengene på høyrentekonto hos Santander. Jeg tenker å bruke Skandiabanken da avgiftene er samme som Nordnet og det er lettere å ha brukskonto og fondkonto i samme bank for lettere oversikt.

Lenke til kommentar

Kanskje

 

 

Men man må vel se på mer enn kun de siste 5 år, hvor aksjemarkedet har vært ekstremt bull?

 

Det er sant, det kan godt bli krakk. Men da må man jo nesten vente til det skjer, og kurven har falt markant ned mener jeg.
Hvis man tenker å basere seg på noe sånt?

 

 

Kanskje en god idé er å spytte inn X kr per måned, og så gå inn med 10X i ett jafs hvis markedet faller 20% og så nye 10X hvis det faller med ytterligere 20%?

Lenke til kommentar

Vil man kunne selge alt sammen uten å betale noe skatt på avkastningen dersom et nytt parti får flertallsregjering og bestemmer seg for å fjerne skatten?

 

Vet ikke om dette var et seriøst spørsmål, men er det noe som tyder på at det vil skje?

 

Man kan selvsagt bruke investringskonto, hvis man vil kjøpe og selge uten å bli berørt av skatt(og fradrag)

Men hvis man selger for at man trenger pengene og må ta de ut, hjelper jo ikke det.

Endret av Delvis
Lenke til kommentar

 

Vil man kunne selge alt sammen uten å betale noe skatt på avkastningen dersom et nytt parti får flertallsregjering og bestemmer seg for å fjerne skatten?

 

Vet ikke om dette var et seriøst spørsmål, men er det noe som tyder på at det vil skje?

 

Man kan selvsagt bruke investringskonto, hvis man vil kjøpe og selge uten å bli berørt av skatt(og fradrag)

Men hvis man selger for at man trenger pengene og må ta de ut, hjelper jo ikke det.

 

 

Før eller siden så vil det jo skje, men det kan ta mange generasjoner, kanskje til og med flere hundre (eller tusen) år. Spørsmålet er uansett om slike lover har tilbakevirkende kraft. Hvis avkastningsskatten endres, må man da betale den nye satsen på hele avkastningen (inkludert avkastningen man hadde mens den gamle satsen var gjeldende).

Lenke til kommentar

 

Vil man kunne selge alt sammen uten å betale noe skatt på avkastningen dersom et nytt parti får flertallsregjering og bestemmer seg for å fjerne skatten?

Stortinget kan velge å oppheve skatter ja, og dette kan i prinsippet også omfatte beskatning av kapitalgevinst. 

 

 

Lite sannsynlig at denne regjeringen vil gjøre det, men det kan jo komme nye partier i fremtiden. 

Lenke til kommentar

 

 

Vil man kunne selge alt sammen uten å betale noe skatt på avkastningen dersom et nytt parti får flertallsregjering og bestemmer seg for å fjerne skatten?

 

Vet ikke om dette var et seriøst spørsmål, men er det noe som tyder på at det vil skje?

 

Man kan selvsagt bruke investringskonto, hvis man vil kjøpe og selge uten å bli berørt av skatt(og fradrag)

Men hvis man selger for at man trenger pengene og må ta de ut, hjelper jo ikke det.

 

 

Før eller siden så vil det jo skje, men det kan ta mange generasjoner, kanskje til og med flere hundre (eller tusen) år. Spørsmålet er uansett om slike lover har tilbakevirkende kraft. Hvis avkastningsskatten endres, må man da betale den nye satsen på hele avkastningen (inkludert avkastningen man hadde mens den gamle satsen var gjeldende).

 

Det kommer helt an på hvordan skattelovene utformes, men hvis dagens regler endres slik at skatt på kapitalavkastning fjernes uten videre, så blir det ingen skatt. Hvis dagens skattesatser endres, så betaler du ny sats på all avkastning når du realiseres (med mindre det innføres særregler for å unngå dette). 

Lenke til kommentar

Kanskje jeg skal sette andelen jeg tenkte til Storebrand Global Multifaktor, inn på obligasjonsfond i steden for. Jeg vet ikke om jeg kan ha hele beløpet lagt av til fond, inne i minst 5 år. Det er så langt fram i tid. Jeg skal ikke pensjoneres på en haug med år heller.

Endret av Lami
Lenke til kommentar

 

 

 

Vil man kunne selge alt sammen uten å betale noe skatt på avkastningen dersom et nytt parti får flertallsregjering og bestemmer seg for å fjerne skatten?

 

Vet ikke om dette var et seriøst spørsmål, men er det noe som tyder på at det vil skje?

 

Man kan selvsagt bruke investringskonto, hvis man vil kjøpe og selge uten å bli berørt av skatt(og fradrag)

Men hvis man selger for at man trenger pengene og må ta de ut, hjelper jo ikke det.

 

 

Før eller siden så vil det jo skje, men det kan ta mange generasjoner, kanskje til og med flere hundre (eller tusen) år. Spørsmålet er uansett om slike lover har tilbakevirkende kraft. Hvis avkastningsskatten endres, må man da betale den nye satsen på hele avkastningen (inkludert avkastningen man hadde mens den gamle satsen var gjeldende).

 

Det kommer helt an på hvordan skattelovene utformes, men hvis dagens regler endres slik at skatt på kapitalavkastning fjernes uten videre, så blir det ingen skatt. Hvis dagens skattesatser endres, så betaler du ny sats på all avkastning når du realiseres (med mindre det innføres særregler for å unngå dette). 

 

 

Oisann! Men må de gi en frist slik at folk får tid til å realisere gevinsten, eller kan politikerne innføre en ny skattesats over natten? Da kan de jo i prinsippet konfiskere alt man har i fondet, ved å innføre 100% skatt på avkastning. 

Lenke til kommentar
  • Uderzo avklistret denne emne

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...