Villfaren Skrevet 17. april Skrevet 17. april Zeph skrev (39 minutter siden): Du kan ha så mange kontoer du vil, også ASK. Om du vil ha kontroll på midlene er det smart å ha eigne kontoer per barn og ev. gi det når dei har behov seinare i livet. Oppretter du konto i ungens namn kan du ta ut pengar før dei er 18, men då skal det i utgangspunktet gå til bornet. Ved fylte 18 år vil bornet få full disposisjonsrett over kontoen. Om du sparer opp eit større beløp i bornet sitt namn kan dei i teorien bruke alt på fest og reise når dei er 18. Står kontoen i ditt namn er det dike pengar og du styrer dei som du vil. Mange har eigne kontoer for seg sjølv og eigne kontoer for borna. Takk for svar. Eg kommer til å beholde barna sine kontoer på min og min kones navn. Tryggest det tenker eg, også med tanke på statsforvalteren. Slik eg forstår det med ASK så er fordelen at du kan flytte eierandeler uten å utløse skatt, men er det en slik ordning med globale indeks fond også? 1
Zeph Skrevet 17. april Skrevet 17. april (endret) Villfaren skrev (1 time siden): Takk for svar. Eg kommer til å beholde barna sine kontoer på min og min kones navn. Tryggest det tenker eg, også med tanke på statsforvalteren. Slik eg forstår det med ASK så er fordelen at du kan flytte eierandeler uten å utløse skatt, men er det en slik ordning med globale indeks fond også? Ja, globale indeksfond er 100% aksjer og tilgjengeleg i ein aksjesparekonto. Så lenge du finn eit fond inne i ASK kan du kjøpe, selge og bytte utan å løyse ut skatt på avkastning så lenge midlane ikkje blir tatt ut av kontoen. Endret 17. april av Zeph 1
Jotun Skrevet 17. april Skrevet 17. april (endret) Lag en egen ask som du kaller for navnene til barna. Da har du full kontroll. Ikke spar i ungenes navn nei. Hv fremtiden bringer vet ingen. Statsforvalteren har hvertfall ingeting med våre penger å gjøre. Endret 17. april av Jotun 2
kremt Skrevet 17. april Skrevet 17. april Quote Midler på aksjesparekonto kan bare benyttes til å investere i børsnoterte aksjer i selskap hjemmehørende i land innenfor EØS og andeler i aksjefond hjemmehørende i land innenfor EØS. Med aksjefond menes verdipapirfond med mer enn 80 prosent aksjeandel ved inntektsårets begynnelse. Du kan ha kombnasjonsfond med minst 80 prosent aksjeandel. Men det er kanskje ikke vits.
Villfaren Skrevet 20. april Skrevet 20. april Ser kronen atter engang styrker seg mot dollaren og at den er spådd videre ned. Er dette noe eg må ta hensyn til ved inngangen i feks globale fond? Eller er det bare når eg er inne at eg kan blir påvirket?
joandreas Skrevet 21. april Skrevet 21. april Ville unngått og time markedet på noen måte. https://www.schwab.com/learn/story/does-market-timing-work
Joachim Vadseth Skrevet 21. april Skrevet 21. april 15 hours ago, Villfaren said: Ser kronen atter engang styrker seg mot dollaren og at den er spådd videre ned. Er dette noe eg må ta hensyn til ved inngangen i feks globale fond? Eller er det bare når eg er inne at eg kan blir påvirket? Dette går begge veier. Kjøper du valutasikrede fond så vil du jo slite med det samme når kronen svekker seg også.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå