Gå til innhold

Den Store Fondstråden

Naranek

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvordan skal man time kriser som covid da liksom? Greit nok at det var lett å forstå det kom til å påvirke markedet stort, men det gikk jo veldig kjapt opp igjen. Vente litt for lenge med å kjøpe seg inn igjen så tapte man jo penger mot at å bare la fondene være der. 

• Liker 2
Skrevet
Nimrad skrev (1 time siden):

Helt uenig. Det er i mine øyne totalt irrasjonelt å tenke slik. Det samme viser ALL forskning. Men alle tror «denne gangen er det annerledes». Bare se tilbake i denne tråden. Når covid kom, første periode med trump, andre periode med trump, oljekrisen… Det du sier er historieløst og vitner bare om lite erfaring.

Nå er jo Paratech helt på bærtur og aner ingenting om hva han snakker om, men det opprinnelige utsagnet hans (som du siterer) er jo ikke helt dumt, om man legger godvilja til. Selvfølgelig bør man gjøre en "grov vurdering" en gang i blant, i betydning vurdere om den overordnede aktivaallokeringen er riktig. Det finnes investeringsprodukter som gjør denne jobben for deg, men et fond som på et gitt tidspunkt forsøker å replikere "alle investerbare markeder" vil kunne bli utdatert over tid. Et globalt indeksfond er veldig nære en fornuftig langtidsinvestering, og de aller fleste kommer bedre ut av å kjøpe det enn noe som helst annet. Men det kan være gode grunner til å ikke ha 100% aksjer, det kan hende at den indeksen du valgte ender opp med å ikke lengre reflektere verdensmarkedet, osv. 

Så å vurdere om man har plassert pengene riktig en gang i blant er helt fornuftig. 

Å hevde at "mange kriser kunne vært unngått, f. eks. Covid-fallet" viser bare at man er et underholdende sted på Dunning Kruger-skalaen.   

• Liker 3
Skrevet

Vanligvis i en persons liv så er det vel mer personlige behov og muligheter som styrer sparingen.

Behov for penger til husleie og bil. Inntekt og overskudd til sparing etc.

Så å sitte på fond siden 1990 er det nok uansett svært få som gjør uten å røre pengene.

Skrevet
Paratech skrev (1 time siden):

Ja men det kunne vært minst 5000% med aktivt involvering. Muligens mer. Med tiden ser tallet stort ut, men det er lite relativt sett. Mange kriser kunne vært unngått, f.eks Covid-fallet.

Med tiden utenfor markedet og feil/dårlige bytter/involveringer etc kunne det også vært mindre.....

Men i din verden treffer man kanskje alltid toppen ved salg og bunn ved kjøp?

Skrevet
snusogloff skrev (10 timer siden):

Jeg skal sette noen penger i obligasjonsfond hos Nordnet.

Og jeg tenkte å utnytte det noe rentefondreglene fra 2026 med utsatt skatt osv.

Jeg ser ingen kontoer på Nordnet som heter "Rentekonto" eller tilsvarende.

Går dette automatisk om jeg kjøper via Aksje- og fondskonto? Er det Investeringskonto Zero som gjelder for "ASK på rentefond"?

Før måtte man kjøpe norske rentefond på investeringskonto zero for "utsatt skatt".
Etter endringen nå, så kan du også kjøpe det på aksje og fondskonto.
Så kan det være andre grunner til å fortsatt velge IKZ (eller grunner til å ikke velge IKZ)...

Skrevet (endret)
14 hours ago, wampster said:

Med tiden utenfor markedet og feil/dårlige bytter/involveringer etc kunne det også vært mindre.....

Men i din verden treffer man kanskje alltid toppen ved salg og bunn ved kjøp?

Ikke alltid, men kriser er forutsigbare, og sterke utspill fra politikere som Trump er forutsigbare, kriger er forutsigbare. Disse tingene kan man lett forutsi. Og de fører som regel bare en vei.

Endret av Paratech
Skrevet
Paratech skrev (16 minutter siden):

Ikke alltid, men kriser er forutsigbare, og sterke utspill fra politikere som Trump er forutsigbare, kriger er forutsigbare. Disse tingene kan man lett forutsi. Og de fører som regel bare en vei.

Kan du vise til at du forutså noe av det som har skjedd de siste årene før det skjedde?

1. Krigen i Ukraina
  2. Demonstrasjonene i Iran
  3. Angrepet på Venezuela
  4. Truingen av å annektere Grønland/gå til krig mot en alliert 
  5. Gull/sølv (metaller generelt) rushet
  6. Tollkrigen
  7. Canada's potensielle "deal" med Kina og EU's potensielle deal med India

Men enda viktigere...
Hva er det neste forutsigbare som kommer til å skje som får store konsekvenser og når?

• Liker 5
Skrevet (endret)

Krigen i Ukraina kunne forutsies lenge før den kom, og det samme kunne de fleste andre kriger. Man får alltid mange måneders forvarsel. Kriger kommer ikke på dagen, de gjør aldri det. Det er vanskelig å finne en krig som ikke kunne forutsies. Men nå har jeg det travelt, har arbeid å gjøre. Snakkes.

Endret av Paratech
Skrevet

Problemet er at det alltid truer en krise. De som ikke slo til akkurat da, eller ikke påvirket markedet glemmes fort, til forskjell fra etterpåklokskap. Det Paratech kommer med kan ikke brukes i nåtid til å øke avkastningen over tid. Du blir stående utenfor markedet fram til "alle" mener det er trygt, og faktisk er det akkurat da toppen ofte er nådd.

Hvis du ikke vil investere jevnt og trutt så er når og alle er redde du skal kjøpe, problemet er at da tør du ikke.

Med timing vil de fleste oppleve at avkastningen ødelegges av frykt og grådighet.

• Liker 5
Skrevet
Paratech skrev (19 minutter siden):

Krigen i Ukraina kunne forutsies lenge før den kom, og det samme kunne de fleste andre kriger. Man får alltid mange måneders forvarsel. Kriger kommer ikke på dagen, de gjør aldri det. Det er vanskelig å finne en krig som ikke kunne forutsies. Men nå har jeg det travelt, har arbeid å gjøre. Snakkes.

Ok

Hva er det neste forutsigbare som kommer til å skje som får store konsekvenser og når?

• Liker 4
Skrevet
3 hours ago, Paratech said:

Krigen i Ukraina kunne forutsies lenge før den kom, og det samme kunne de fleste andre kriger.

Ja, 20/20 hindsight er enkelt. Kva med alle kriser som ikkje slår til, trass i alle tegn?

• Liker 3
Skrevet
4 hours ago, wampster said:

Gull/sølv (metaller generelt) rushet

Folk har jo pratet om dette i 10-15 år allerede, før eller siden må de jo få rett en gang. Silver gold stacking kanaler florerer jo på div kanaler 

• 2 uker senere...
Skrevet
On 5/2/2025 at 12:23 PM, Mag ne said:

Flere av Nordnet sine indeksfond er katastrofalt dårlige på verdiutvikling sammenlignet med tilsynelatende lignende fra dnb eller andre.

Det er mulig man må se på litt lengre sikt enn kun 1 år. Hvertfall 1 til 3 år. 
Jeg leste at mange av Nordnets fond er syntetiske. Når man kjøper fond som er slik så går det inn i en swapavtale med JPMC. De får pengene og lover at de gir tilbake avkastning tilsvarende indeksen fondet skal følge. 

Det er mulig dette kan gi noe høyere kostnader til forvaltning i lengden, men det er vanskelig å si. 

Jeg så på noen grafer med indeksfond fra Nordnet, Storebrand og Sparebank1, det var noen prosenter opp og ned men ikke store forskjellen, Nordnet lå midt mellom. Det vil alltid være svingninger basert på hva indeksen skal følge eller hva forvaltningskostnader ligger på. 

Skrevet (endret)
kremt skrev (1 time siden):

Det er mulig man må se på litt lengre sikt enn kun 1 år. Hvertfall 1 til 3 år. 
Jeg leste at mange av Nordnets fond er syntetiske. Når man kjøper fond som er slik så går det inn i en swapavtale med JPMC. De får pengene og lover at de gir tilbake avkastning tilsvarende indeksen fondet skal følge. 

Det er mulig dette kan gi noe høyere kostnader til forvaltning i lengden, men det er vanskelig å si. 

Jeg så på noen grafer med indeksfond fra Nordnet, Storebrand og Sparebank1, det var noen prosenter opp og ned men ikke store forskjellen, Nordnet lå midt mellom. Det vil alltid være svingninger basert på hva indeksen skal følge eller hva forvaltningskostnader ligger på. 

Du svarer på en 9 måneder gammel post. 

Her er, oppdatert i dag, noen globale indeksfond rangert etter avkastning siste tre år. Kilde Nordnet. Ja det vil variere. Skjermbilde2026-02-11202131.thumb.png.d133938e0ffb62181443513e3ce99634.png

Endret av Mag ne
Skrevet
DJViking skrev (1 time siden):

Kanskje umulig å unngå fond som ikke har aksjer i AI.
Hvis AI sprekker, så sprekker nok alle fond (teknologi, global, forsvar, energi).

Det er bare å bli med på oppturen underveis så blir ikke nedturen så hard.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...