Gå til innhold

Den Store Fondstråden


Naranek

Anbefalte innlegg

Sverre1969 skrev (15 minutter siden):

Det er egentlig ikke så interessant. Det som er interessant er hvor vi er om 12 mnd+. Da er jeg ganske trygg på at vi er høyere en idag.

Uenig. Jeg kjøpte meg inn når ting var på bunn. Sett grei avkastning. Solgte høyere. Nå venter jeg på en ny bunn. For min del er det interessant da det handler om å kunne pensjonere seg flere år tidligere :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Just now, PgUp said:

Uenig. Jeg kjøpte meg inn når ting var på bunn. Sett grei avkastning. Solgte høyere. Nå venter jeg på en ny bunn. For min del er det interessant da det handler om å kunne pensjonere seg flere år tidligere :)

Da er vi to som planlegger å pensjonere seg tidlig. Men all forskning tilsier at du over tid ikke vil klare å slå markedet med slike «timinger». Time in market er viktigere en timing market...

Lenke til kommentar

Kan ikke tenke meg at det går mer ned enn 5% fra i dag. Hvorfor skal det gå kraftig ned når TINA? At man i en pandemi opplever lockdowns og høye smittetall - hva så? Det er jo regelen. Når det er sagt håper jeg vi går ned dobbelt så mye. Da skal jeg låne masse og kjøpe s&p 500 med begge hender 🙂

Giant Tech skal legge frem resultat i morgen så det vil bli spennende. I tillegg til nye meningsmålinger om kampen om Florida og om Trump fortsetter å ta innpå der.

3 minutes ago, Sverre1969 said:

Time in market er viktigere en timing market...

Og det er grunnen til at jeg ikke driver å rebalanserer porteføljen min. Det er, i motsetning til hva mange tror, mer lønnsomt å gå all in tidlig enn å sitte med cash og vente på et krakk så en kan rebalansere.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Sverre1969 skrev (7 minutter siden):

Da er vi to som planlegger å pensjonere seg tidlig. Men all forskning tilsier at du over tid ikke vil klare å slå markedet med slike «timinger». Time in market er viktigere en timing market...

Ikke uenig altså. Eneste er at dette er en pandemi og sjansen for et finansiell dukkert er større enn det har vært i min levetid. Jeg har også litt kapital som er ikke er investert. Å treffe en 30% dip har ganske mye å si 20+ år fremover. 

Lenke til kommentar
OPL skrev (3 minutter siden):

Noen fond som invisterer i AMD (Advanced Micro Devices)?

Ja, en drøss med fond gjør det, men en enkeltaksje utgjør stort sett ikke mer enn noen få prosent av et fonds beholdning, og forvalters markedssyn kan endre seg så aksjen kan være solgt i morgen. Hva er gurnnen til at du vil investere i AMD gjennom et fond? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jotun skrev (52 minutter siden):

Det er vel faktisk sjeldent at de utgjør noen få prosent engang? 

Hvilke aksjer er så store at de utgjør noen få prosent av et globalt indeksfonds?

Det er litt forskjell på globale indeksfond og det generelle begrepet "fond". Aktive fond har ofte ikke så mange ulike selskap.

Lenke til kommentar
PgUp skrev (På 28.10.2020 den 22.18):

Ikke uenig altså. Eneste er at dette er en pandemi og sjansen for et finansiell dukkert er større enn det har vært i min levetid. Jeg har også litt kapital som er ikke er investert. Å treffe en 30% dip har ganske mye å si 20+ år fremover. 

Det kommer veldig ann på hvor lenge du venter på denne dippen, om det kommer i det hele tatt og ikke minst om du TREFFER den. Det er et stort OM. All statistikk sier at du ikke vil klare det. Så mye bedre og ikke minst mye lettere å starte tidlig enn å sitte på gjerdet.

Hørte Hallgeir komme med et eksempel:

A sparer 2500 kr/mnd fra 19-29 år og lar pengene stå til 65 år. B sparer 2500 kr/mnd fra 29-65 år. Tar da utgangspunkt i en nominell rente på 5,75%. Resultatet vil bli ca. det samme selv om B sparer over 3,6 ganger mer.

Når du sparer over 20 år++ vil et liten dip på 30% har liten betydning totalt sett. Å spare fast og jevnt slår så å si alltid timing, og krever null kunnskap ikke minst. Noe som passer meg bra ihvertfall!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Mr. Spaceworld skrev (1 time siden):

Når du sparer over 20 år++ vil et liten dip på 30% har liten betydning totalt sett. Å spare fast og jevnt slår så å si alltid timing, og krever null kunnskap ikke minst. Noe som passer meg bra ihvertfall!

Eksempel:

image.png.be27205763625f1758bb944e6656cae5.png

Da jeg begynte å spare for 5 år siden, gikk børsen nesten ned 20% noen dager etter jeg puttet inn mine første ~20k (husker ikke helt). Hadde jeg vært heldigere med timingen hadde de pengene vært verdt mer nå. Men, siden jeg sparer jevnt og trutt, har jeg også puttet inn penger i alle "dippene" de senere årene. Og de tusenlappene her og der som kunne vært investert mer heldig, blir fort småpenger når man setter inn hver måned og får med seg en økning over flere år.

Endret av Matsemann
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Matsemann skrev (1 time siden):

Hadde jeg vært heldigere med timingen hadde de pengene vært verdt mer nå. Men, siden jeg sparer jevnt og trutt, har jeg også puttet inn penger i alle "dippene" de senere årene. Og de tusenlappene her og der som kunne vært investert mer heldig, blir fort småpenger når man setter inn hver måned og får med seg en økning over flere år.

Leste for en del år tilbake et enkelt matematisk eksempel som viste hvor gunstig slik sparing er. Som du sier, når du sparer i "dippene" så er dette aksjer på salg. 

I dette hypotetiske eksemplet, sparte "helten" 10 000 dollar i året i fem år. Markedet (fondet) gikk i Alternativ A fra 100 til 110 ... og til slutt til 140 i år fem. En oppgang på 40%. I alternativ B så sank markedet til 60 i år 2, steg til 80 i år 3, stod stille i år 4 og endte på 100 igjen i år 5. En femårsperiode uten realavkastning på markedet (fondet).

Likevel sitter man igjen med mer penger i alternativ B, ettersom du kjøper aksjer på salg. Man ville selvsagt hatt mer om man putta alle pengene i alternativ A i år 1, men det er ingen som kan spå slikt i forkant. Har man lang horisont, eksempelvis pensjonssparing, kan man dra enorm nytte av slikt. Når da det begynner å bli relativt stor %-vis avkastning på avkastning, så begynner det å bli gøy. 

En stor bonus er at det koster deg vanvittig lite tid.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Seg solgte Öhman Global Growth, JPM US Technology A (acc) USD, DNB Teknologi A.

Kjøpte BlackRock World Technology, MS US Eq Growth, JPM Funds - China istedenfor.

Hvor på kurven er jeg hen mon tror ;) 

Lurte på om jeg skulle behold de 250k på ASK i cash og vente, men fristelsen ble for stort å handle :) 

 
               
                         
           
Lenke til kommentar

Nå ser det overveiende sannsynlig ut at Biden vinner og at kongressen blir delt. Det er faktisk det beste som kunne skje. Aksjemarkedet har gjort det best i perioden der ingen har klart flertall i kongressen. Det er fordi det er vanskeligere å få igjennom lovendringer og investorer liker stabilitet og forutsigbarhet. 

I den grad Biden klarer å få det igjennom Kongressen er han mannen som vil spytte ut mest i stimuluspakker og det er bra. Ingen grunn til å tro at Biden vil foretrekke en FED chair som er konservativ med pengesekken. Venstresiden er som kjent ikke redd for litt inflasjon eller å bruke penger og spesielt ikke når arbeidsledigheten er rekordhøy.

Blir også bra for mine s&p500 selskaper at globaliseringen får en restart. Er sikkert ikke bra for kull og olje, men det eier jeg nesten ingenting av. Det vil bli økt skattelegging, men tenk på det, staten kommer ikke til å sitte på skattepengene eller betale ned mer gjeld med de. Nei skattepengene vil bli brukt i økonomien, akkurat eller i større grad enn forbrukere og bedrifter hadde gjort. Så det vil stimulere til minst like høy etterspørsel etter varer og tjenester.

Ja kanskje divident gains taxen øker, men hva så? TINA! Da vil US investors bare cashe ut gevinst i år til lavere skatt og så kjøpe seg rett inn igjen, for time in the market er bedre enn timing the market. Kan kanskje bli turbulent hvis Trump finner på litt sprell, men i min tidshorisont utgjør det et mikrosekund. Tror ikke markedet bryr seg nevneverdig om litt opptøyer uansett, merket ikke noe spes under George Floyd eller alle de andre afro amerikanerne som ble drept av politiet.

Det som har gjort den amerikanske økonomien sterk er forbrukeren. De utgjør en stor andel av inntjeningen til S&P500. Det er ikke bra for verken selskaper, økonomien eller innbyggere at en så stor andel penger sitter bortgjemt i en 0.001%-er sin bankkonto.

Det er begrenset hvor mange tv'er eller komfyrer de trenger å kjøpe. De nedre sosiale lagene har jo ikke hatt reallønnsvekst siden 1980-tallet i USA.  Fattige folk som får penger stimulerer økonomien mye bedre enn rikinger. Og det kommer når Biden øker minstelønnen og omfordeler verdier.

Jeg må slutte å skrive nå, men håper dette resultatet holder seg. Blir bra dette!

EDIT: For 12 timer siden ble valgresultatet i realiteten klart:

 

Screenshot_20201104_232537_org.mozilla.firefox.thumb.png.af5375596dae61c95984446845f207e3.png

Endret av Havm
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (På 4.11.2020 den 8.54):

Jeg har postet denne mange ganger, men de som driver med langsiktig amatørsparing lider ofte av dette The investment roller coaster, Invest News & Top Stories - The Straits Times

Den er så bra den der at det er en nødvendighet å poste den med jevne mellomrom. 👍

Sparer 2500kr hver andre uke i globalt index fond. Har hatt ca 85k i aksjer, solgte de i går. Ca 25k i fortjeneste på 3-4mnd. Hadde jeg ventet med å selge aksjene til i dag ville jeg hatt nesten 10k mer. Man kan ikke vite slikt. Neste uke kan de ha gå ned igjen. De har ikke akkurat vært stabil. Har gått fra minus 25k til pluss 25k på en måned nå. Har ikke mage til slikt😅 Trur jeg holder meg til index fond og nå har jeg ekstra penger til oppussing av det ene badet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 11/4/2020 at 8:54 AM, Nimrad said:

Jeg har postet denne mange ganger, men de som driver med langsiktig amatørsparing lider ofte av dette The investment roller coaster, Invest News & Top Stories - The Straits Times

Denne er veldig bra. For de fleste av oss så holder de å sjekke fondene en gang i året for å sjekke at man ikke har for dyre fond. Lettere sagt enn gjort selvfølgelig.

Endret av Wisd0m
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

oyan89123456 Konkurs? Begge er globale indexfond - de kan neppe gå konkurs! Enkeltaksjer kan det, men i Globale fond har forvalterne mange aksjer i porteføljen sin. Om du ser på Dnb Global så har de 4.5% Apple, 3.4% Microsoft, 3% Amazon, 1,4% Facebook.  Så om du handler for 100.000kr i dette fondet, kjøper de automatisk Appleaksjer for 4500kr for deg om du tar det på spissen.

Siste uke har DNB Indexfond utviklet seg 0.1% bedre en KLP sin Index V.  Sett over lengre tid var KLP bedre, kanskje fordi de har 0,05% mindre avgift. SÅ bare hold deg til KLP. Er ikke store forskjellen likevel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...