Jump to content
Naranek

Den Store Fondstråden

Recommended Posts

Uncle Scrooge skrev (54 minutter siden):

Ang. flytting fra nordnet:

Såvidt jeg har skjønt kan jeg ta ut innskuddet uten å betale skatt (og la gevinsten stå igjen). 

Hvordan finner jeg ut hvor mye innskuddet er?  Hvis jeg ser på "Transaksjoner og sluttseddel" og velger "Innskudd og uttak", samt "Flytting av verdipapirer" får jeg et beløp, mens hvis jeg ser på "Porteføljerapport" og ser på "Anskaffelsesverdi" får jeg et annet beløp. Burde ikke disse to være like?

Jeg tipper anskaffelsesverdi under porteføljerapport ikke tar hensyn til skjermingsfradrag. (Og det gjelder vel bare det enkelte verdipapiret? Så om du har solgt og kjøpt på nytt så blir det uansett misvisende). 

Fasiten finner du i årsrapporten. Mulig Nordnet også viser beløpet i uttaksmenyen, jeg har ikke tatt ut noe før så vet ikke. 

Kontorstol skrev (16 minutter siden):

Om det er en ASK kan man vel bare overføre hele kontoen til en annen bank uten å ta ut noe og utløse skatt. 

Det forutsetter at du skal reinvestere. Det hender folk selger verdipapirer for å bruke pengene, hehe. 

Annonse

Utbyttefond, er det noen tanker om det her inne? Og pros and cons med utbyttefond vs utbytteaksjer? 

Virker jo veldig appellerende å investere i noe som faktisk gir deg penger, men har likevel skjønt såpass som at det ikke er gitt at utbytte er bedre enn vanlige aksjer/fond. 

Edited by Bjarnemann

Bjarnemann skrev (22 minutter siden):

Utbyttefond, er det noen tanker om det her inne? Og pros and cons med utbyttefond vs utbytteaksjer? 

Virker jo veldig appellerende å investere i noe som faktisk gir deg penger, men har likevel skjønt såpass som at det ikke er gitt at utbytte er bedre enn vanlige aksjer/fond. 

Mener du med utbyttefond et fond som deler ut mottatt utbytte til andelseierne, eller et fond hvis investeringsstrategi er å investere i aksjer som betaler utbytte (men reinvesterer utbyttet)? 

Hvis du finner et utdelende aksjefond (jeg vet ikke om det overhodet finnes i Norge) er det imho. bedre enn å investere direkte i utbytteaksjer (mer effektivt å la proffer gjøre allokeringen). Men trenger du direkteavkastning eller skal du uansett reinvestere? 

1 hour ago, Herr Brun said:

Mener du med utbyttefond et fond som deler ut mottatt utbytte til andelseierne, eller et fond hvis investeringsstrategi er å investere i aksjer som betaler utbytte (men reinvesterer utbyttet)? 

Hvis du finner et utdelende aksjefond (jeg vet ikke om det overhodet finnes i Norge) er det imho. bedre enn å investere direkte i utbytteaksjer (mer effektivt å la proffer gjøre allokeringen). Men trenger du direkteavkastning eller skal du uansett reinvestere? 

Starter med å si at jeg er på litt gyngende grunn her (derav spørsmålene) - kan ikke allverden om temaet :)

Tenkte enkelt og greit et fond som investerer i utbytteaksjer, og betaler ut utbytte likt som utbytteaksjer gjør. Hvis jeg har forstått det rett, er feks Landkreditt Utbytte et slikt fond? 

Mao ikke at utbyttet reinvesteres, men at jeg får penga i "hånda". At fond får utbytte som reinvesteres, er vel egentlig ganske vanlig? Feks DnB global indeks A, som jeg har, der har jeg forstått det slik at mange av selskapene fondet er investert i, de utbetaler utbytte, men det reinvesteres i fondet? 

Om jeg fikk det til å gi mening. Raskt skribla ned i en pause på jobb. 

Bjarnemann skrev (2 timer siden):

Starter med å si at jeg er på litt gyngende grunn her (derav spørsmålene) - kan ikke allverden om temaet :)

Tenkte enkelt og greit et fond som investerer i utbytteaksjer, og betaler ut utbytte likt som utbytteaksjer gjør. Hvis jeg har forstått det rett, er feks Landkreditt Utbytte et slikt fond? 

Mao ikke at utbyttet reinvesteres, men at jeg får penga i "hånda". At fond får utbytte som reinvesteres, er vel egentlig ganske vanlig? Feks DnB global indeks A, som jeg har, der har jeg forstått det slik at mange av selskapene fondet er investert i, de utbetaler utbytte, men det reinvesteres i fondet? 

Om jeg fikk det til å gi mening. Raskt skribla ned i en pause på jobb. 

Nope, så vidt jeg kan se deler de ikke ut utbytte.