Joachim Vadseth Skrevet i går, 17:24 Skrevet i går, 17:24 27 minutes ago, DJViking said: https://www.finansnorge.no/artikler/2024/09/grip-sjansen-til-a-oke-ips-i-budsjettet Jeg sparer maks i IPS i dag 1250kr måneden, i tillegg til 15000kr i måneden i ASK. Jeg må redusere beløpet på månedlig sparing i ASK for å hive mer inn i ISP. Med 15000kr+1250kr er jeg allerede på min maks sparing. Noen måneder må jeg redusere min sparing i ASK hvis jeg har noen uforutsette utgifter. Da etter nyttår ISP: 2083kr ASK: 14250kr Blir det virkelig mer lønnsomt om jeg hiver de 2083kr inn i ASK i stedet for ISP? Du kan jo regne deg frem til ca forventa avkastning når du kan begynne å ta ut de pengene fra IPS og betale skatt av HELE kontoen vs kun avkastningen på ASK.
ProphetSe7en Skrevet i går, 17:29 Skrevet i går, 17:29 DJViking skrev (26 minutter siden): https://www.finansnorge.no/artikler/2024/09/grip-sjansen-til-a-oke-ips-i-budsjettet Jeg sparer maks i IPS i dag 1250kr måneden, i tillegg til 15000kr i måneden i ASK. Jeg må redusere beløpet på månedlig sparing i ASK for å hive mer inn i ISP. Med 15000kr+1250kr er jeg allerede på min maks sparing. Noen måneder må jeg redusere min sparing i ASK hvis jeg har noen uforutsette utgifter. Da etter nyttår ISP: 2083kr ASK: 14250kr Blir det virkelig mer lønnsomt om jeg hiver de 2083kr inn i ASK i stedet for ISP? Er ikke fordelen med ISP at en kan ta det en får i utsatt skatt å reinvesterer i for eksempel ASK. Så i ditt tilfelle der du sparer maks så får du jo 3300 i skattelette/utsatt skatt som du igjen kan hive inn i ASK.
ProphetSe7en Skrevet i går, 17:34 Skrevet i går, 17:34 Joachim Vadseth skrev (8 minutter siden): Du kan jo regne deg frem til ca forventa avkastning når du kan begynne å ta ut de pengene fra IPS og betale skatt av HELE kontoen vs kun avkastningen på ASK. Tja, du må jo også ta med det en har fått i skattelette alle årene en har spart penger i IPS, og avkastning på disse i de samme årene. Regnet på dette tidligere, og da kom IPS best ut slik reglene er nå
ProphetSe7en Skrevet i går, 17:35 Skrevet i går, 17:35 DJViking skrev (1 time siden): Noen som har abonnement her som kunne opplyst hvem denne gruppen er: En ekspert advarer om at de med høy inntekt og lav pensjonssparing blir «taperne» i pensjonssystemet.
Zeph Skrevet i går, 18:35 Skrevet i går, 18:35 (endret) ProphetSe7en skrev (1 time siden): Er ikke fordelen med ISP at en kan ta det en får i utsatt skatt å reinvesterer i for eksempel ASK. Så i ditt tilfelle der du sparer maks så får du jo 3300 i skattelette/utsatt skatt som du igjen kan hive inn i ASK. Fordelen er at du får frådrag på skatten, som du igjen kan investere neste år. Når du tar ut pengane betalar du tilbake skatten du har lånt av staten, men først etter å potensielt ha fått avkastning på den i mange år. Du kan kjøpe td. globale indeksfond fond med ASK som IPS. Då vil ev. avkastning vere lik så lenge investert beløp er likt, men på IPS kan du altså investere lånte pengar og kunne investere meir med dem inntekta du har enn om du satte det inn på ASK. Det er fleire ulemper, som at du ikkje kan få ut pengane før pensjonsalder og staten kan ta ein stor del om du hamnar på sjukeheim eller noko sånt. Om nokon av ein eller anna grunn ikkje betalar skatt i det heile tatt eller mindre enn du kan få frådrag for, så er det mindre gunstig, men dei fleste over 18 betalar i alle fall nokre tusen i skatt. Kva du brukar den sparte skatten til er opp til deg. Om du i 2026 set inn 25 000 på IPS kan du få redusert skatten din med 5500. Neste år kan du setje inn dei 5500 og fylle opp med 19 500 frå inntekt. Då har du investert 25 000 ved å bruke 19 500 og lånt 5500 av staten. https://www.smartepenger.no/99-pensjon/504-ips-individuell-pensjonssparing Endret i går, 18:38 av Zeph 2
Jotun Skrevet i går, 18:40 Skrevet i går, 18:40 Huff.., ikke fått somlet meg til å se på dette. Lurt å kjøre maks inn på både kone og mann da regner eg med? Hvis vi sparer ips til kona også så er det hennes penger uansett hva som skjer? (Ønskelig å sikre det slik at uansett hva som skjer så sitter ikke hun igjen med skjegget i postkassa grunnet redusert jobbing)
Joachim Vadseth Skrevet i går, 19:02 Skrevet i går, 19:02 1 hour ago, ProphetSe7en said: Tja, du må jo også ta med det en har fått i skattelette alle årene en har spart penger i IPS, og avkastning på disse i de samme årene. Regnet på dette tidligere, og da kom IPS best ut slik reglene er nå Ja jeg ser jeg konkluderte med det jeg også i mine notater. Huska bare feil i farta, tydeligvis. Beklaget kjapp påstand. Jeg velger likevel ikke å gå for IPS da jeg har mer kontroll på de penga på ASK. Om jeg blir grønnsak når jeg er 61 så er jo det kjempegreier for staten.. eller om jeg faktisk vil bruke noe av de før den tid. Kron hadde en god podcast på dette mener jeg på. Personlig har jeg råd til begge deler akkurat nå, jeg liker bare ikke tanken på å låse pengene slik. Når 62-årsdagen måtte komme så har en jo «ikke tapt noe» i mitt hode, en har bare «ikke tjent».
Zeph Skrevet i går, 19:30 Skrevet i går, 19:30 Sitat IPS har nemlig tre skattegulrøtter, sammenlignet med de andre kontotypene: Rentefritt lån: Du får 22 prosent skattefradrag i dag, som betales tilbake senere. Lavere skatt: Avkastningen beskattes med 22 prosent (opptil 37,84 % for vanlige aksjefond) Fritak: Innskuddet er fritatt for formuesskatt
Jotun Skrevet i går, 20:50 Skrevet i går, 20:50 Har det noe å si hvor man sparer i Ips? Bare å fyre igang i banken liksom? Evt flytte ved behov er mulig?
ProphetSe7en Skrevet i går, 22:32 Skrevet i går, 22:32 Sjekk at der du sparer har de fondene du vil spare i tilgjengelig, eventuelt spar ett sted som har de tilgjengelig. Jeg har valgt Nordnet, men kunne like gjerne valgt banken min. Det bare ble slik siden det er der jeg sparer i fond fra før
Jotun Skrevet i går, 23:03 Skrevet i går, 23:03 Har alt i DnB fra før. Så hvis man kan flytte ved behov så er det ikke noe å lure på.
ProphetSe7en Skrevet i går, 23:06 Skrevet i går, 23:06 Jeg har flyttet ASK mellom banker før, det var en langvarig prosess og noe jeg vil prøve å unngå igjen. Mulig det er annerledes med IPS
Jotun Skrevet i går, 23:14 Skrevet i går, 23:14 Ask er vel bortimot null stress, bare tar tid. Men ips... Noen som vet? Ønsker ikke låse meg til DnB på noe som helst vis.
DukeNukem3d Skrevet 19 timer siden Skrevet 19 timer siden Begynte med IPS først i år jeg også. Er en 41 år gammel kar, men satser på at det hjelper på om jeg fyller på fra nå av og fremover likevel
Hamglock Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden les dette https://www.forbrukerradet.no/finansportalen/pensjon/hva-er-ips-og-hvor-fordelaktig-er-det/ Det er ca 7500 personer på langtidsopphold på sykehjem i Norge som er 67-79 år https://www.ssb.no/helse/helsetjenester/artikler/sykehjem-og-hjemmetjenesten-i-norge Mens den totale befolkningen i samme aldersgruppe er 659000 personer. https://www.ssb.no/befolkning/folketall/artikler/okende-antall-eldre-men-fortsatt-blant-de-yngste-i-europa Så du har 1,14% sjanse for å ende opp på sykehjem og miste deler av IPSen under utbetalingsperioden. Som mann har jeg mangedoblet sannsynlighet for å dø før 80 https://www.ssb.no/befolkning/fodte-og-dode/statistikk/dode Men er du bekymret for at kommunen skal plassere deg på sykehjem før 80 og ta IPS penger kan du fylle litt mindre på IPS kontoen og få det utbetalt i god tid før 80år. Minste utbetalingsbeløp per år fra IPS konto er 20% av 1g. Så sitter du på 1g i IPS kan pengene bli utbetalt over bare 5 år. Det kan være et kompromiss for de ekstra risikoaverse. IPS lønner seg for dem med høy inntekt og formue. De lever gjennomsnittlig lengre og friskere - så mindre sannsynlighet for sykehjeminnleggelse i 70årene, de betaler formuesskatt, men slipper det på IPS konto og marginalskatten på inntekten deres er høyere enn andre slik at differansen ned til 22% når IPS blir utbetalt er enda høyere. Samtidig har denne gruppen eksisterende penger på bok og nøkkelkompetanse som gjør det mindre sannsynlig at de kommer i en likviditetsskvis før IPS pengene kan tas ut. 2
qualbeen Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden Hamglock skrev (1 time siden): les dette https://www.forbrukerradet.no/finansportalen/pensjon/hva-er-ips-og-hvor-fordelaktig-er-det/ Takk! Nyttig! Spesielt viktig at skattefordelen kun er temporær. Vi snakker «kun» om en (rentefri) utsettelse av skatten. Men den kommer, altså. Dette er en VIKTIG forskjell fra f.eks. BSU, som jo gir ekte skattefritak. At man må benytte minst 10 år på å ta ut pengene, og ikke får lov til å være ferdig med uttaket før man har bikket 80 (!!), gjør at mange som sparer i IPS nok ikke vil få så stor glede av pengene som de har tenkt. Du kan få en årlig, stabil, inntekt av innskuddet. Og det er jo hyggelig. Men hvis du plutselig ønsker å cache ut noen 100k for å bytte tak, pusse opp et bad, eller bare hoppe på en jordomseiling eller tre; glemmesak. Det får du ikke herfra. I bunn og grunn ser IPS-sparing ut som et produkt som er best for de som allerede sitter svært godt i det fra før. De pensjonister som kan impulsskjøpe seg et nytt bad, opplever neppe nedsidene av IPS. Vi andre: … nå er jeg med ett mer usikker!
Mag ne Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden Hamglock skrev (2 timer siden): IPS lønner seg for dem med høy inntekt og formue. Hvor mange med høy inntekt og formue bryr seg om å etablere en konto og ordning for å devis utsette skatt på et minimalt beløp? At ordningen har blitt forandret flere ganger, mest i negativ retning, er heller ikke bra.
kåre b Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden Mange vil jeg tro, det er jo nettopp derfor de har høy inntekt og formue- fordi de tar smarte veloverveide valg.
wampster Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden kåre b skrev (12 minutter siden): Mange vil jeg tro, det er jo nettopp derfor de har høy inntekt og formue- fordi de tar smarte veloverveide valg. Kan ikke se noe særlig fordel med IPS kontra ASK. I hvert fall ikke for folk med høy inntekt/formue
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå