Herr Brun Skrevet 4. november Skrevet 4. november Aldrack skrev (59 minutter siden): Muligens et dumt spørsmål, men jeg og fruen har hver vår aksjesparekonto. Nå har vi behov for å ta ut en del for å bruke til egenkapital ifm boligkjøp. Bør vi først tømme den kontoen som har vært kortest i markedet, og beholde den som har stått lengst i markedet? Det virker lurest, uten at jeg klarer å forklare helt hvorfor Dere bør tømme innskuddet (pluss skjerming) først på begge. Så har det ikke noe å si hva som skjer etter det. 1
sureup Skrevet 4. november Skrevet 4. november 55 minutes ago, Aldrack said: Muligens et dumt spørsmål, men jeg og fruen har hver vår aksjesparekonto. Nå har vi behov for å ta ut en del for å bruke til egenkapital ifm boligkjøp. Bør vi først tømme den kontoen som har vært kortest i markedet, og beholde den som har stått lengst i markedet? Det virker lurest, uten at jeg klarer å forklare helt hvorfor Antar at begge er i pluss? Det viktigste å tenke på er hvor stor andel av hver konto som kan tas ut skattefritt. (typisk innskudd + oppbygd skjermingsfradrag) Det beste er hvis dere kun toucher det som er skattefritt. 1
Herr Brun Skrevet 4. november Skrevet 4. november sureup skrev (11 minutter siden): Antar at begge er i pluss? Det viktigste å tenke på er hvor stor andel av hver konto som kan tas ut skattefritt. (typisk innskudd + oppbygd skjermingsfradrag) Det beste er hvis dere kun toucher det som er skattefritt. Nja. Skatten kommer jo på et tidspunkt, og pengene skal jo brukes. De har det kontantbehovet de har, så jeg tenker det er irrelevant om de også bruker penger som utløser skatt, så lenge de har brukt opp det skattefrie uttaket først. 1
sureup Skrevet 4. november Skrevet 4. november 5 minutes ago, Herr Brun said: Nja. Skatten kommer jo på et tidspunkt, og pengene skal jo brukes. De har det kontantbehovet de har, så jeg tenker det er irrelevant om de også bruker penger som utløser skatt, så lenge de har brukt opp det skattefrie uttaket først. Det kommer helt ann på deres mål. Er målet lav belåningsgrad, dyrere bolig, ferietur, eller whatever, så kan de gjerne ta av avkastningen også, det er deres penger. Men det vil fremskynde en skattekostnad til nå. Er det mulig å få kjøpt boligen de vil ha, og de har fortsatt langsiktige mål knyttet til sparing i fond, så er fortsatt utsatt skatt på avkastningen de har nå en kjempestor fordel. 1
Aldrack Skrevet 4. november Skrevet 4. november Takk for svar fra dere begge. Det hjelper godt! Jeg skal se hvor langt vi kommer med å bare ta ut innskudd + skjermingsfradrag. Kunne jo også økt lånet og beholdt mer på ASK, men da slår riskoaversjonen inn litt. Vi prøver å finne en balanse mellom lån og fondssparing som vi føler oss komfortable med. 1
Terrassebord Skrevet tirsdag kl 14:46 Skrevet tirsdag kl 14:46 Hva tenker folk her inne om det som skrives om en potensiell AI-boble? At tek-fond spesielt men også globale indeksfond generelt kan få en stygg smell skulle resultatene som er spådd utebli gjennom 2026? Det har jo vært en eventyrlig vekst den siste tiden (bortsett fra en knekk etter Trump ble innsatt som president, men den har tatt seg inn igjen og vel så det). Leser her: https://e24.no/teknologi/i/4BnBQE/kan-faa-en-kraftig-korreksjon-som-varer-en-stund Hva tenker fondssparerne her inne på forumet om 2026? Ta gevinst i tek-fond og diversifisere? Spisse fondssparingen mot andre markeder?
Curuion Skrevet tirsdag kl 15:12 Skrevet tirsdag kl 15:12 11 minutes ago, Terrassebord said: Hva tenker folk her inne om det som skrives om en potensiell AI-boble? At tek-fond spesielt men også globale indeksfond generelt kan få en stygg smell skulle resultatene som er spådd utebli gjennom 2026? Det har jo vært en eventyrlig vekst den siste tiden (bortsett fra en knekk etter Trump ble innsatt som president, men den har tatt seg inn igjen og vel så det). Leser her: https://e24.no/teknologi/i/4BnBQE/kan-faa-en-kraftig-korreksjon-som-varer-en-stund Hva tenker fondssparerne her inne på forumet om 2026? Ta gevinst i tek-fond og diversifisere? Spisse fondssparingen mot andre markeder? Har ikke lest så mye om ai boble, men tenker det enten tar av eller kollapser i 2027-2028, om hype rundt AGI og roboter som Tesla-bot etc er reel eller ikke. Usikker på 2026, kommer kanskje ikke til å gå så mye opp som nå, hvis de ikke kommer noe nytt som er brukbart snart. Sam Altman nevnte vel 2027 som det kommer til å ta av. Flere som har laget hype for 2027 i noen år nå, kommer vel til å kraftig ned om de ikke leverer da? Eller klarer de å vri det til at 2030 blir neste? Blir spennende å se, vanskelig å bestemme meg om jeg vil fortsette med 50/50 på global index og teknologi, eller spre ut litt.
Zlatzman Skrevet tirsdag kl 18:35 Skrevet tirsdag kl 18:35 Jeg har valgt å dreie litt av investeringene mot Europa og mot mindre selskaper. Jeg har ikke noe tro på at det er bedre enn å ha alt i global indeks, men jeg hadde lyst til å putte penger i noe annet enn amerikansk teknologi. Så for meg er det mer et ideologisk valg enn et finansielt valg. Hvis jeg skulle sikret meg mot nedgang er det nok uansett lite effektivt, da hadde det vært bedre å selge seg ut av fond. Jeg tenker det er vanskelig å spå og det skal godt gjøres å være lurere enn markedet. Det må heller være et valg som styres av egen risikovillighet. 1
Nimrad Skrevet onsdag kl 05:51 Skrevet onsdag kl 05:51 Curuion skrev (14 timer siden): men tenker det enten tar av eller kollapser i 2027-2028, om hype rundt AGI og roboter som Tesla-bot etc er reel eller ikke. Reelt eller ikke er ikke nødvendigvis spørsmålet. Hva faktisk verdien er blir noe annet. Dot com boblen sprakk, men det var jo ikke fordi internett ikke tok av.
Joachim Vadseth Skrevet onsdag kl 07:30 Skrevet onsdag kl 07:30 Problemet med "AI bobla" er vel om det blir noe av den forventede inntjeningen. Per i dag sender de syv store bare penger seg i mellom finansiert med gjeld. Har selv vurdert å vekte meg bort fra disse 7 da det blir vesentlig mye fallhøyde når det er så stor forskjell på top7 og bottom 93 på feks NASDAQ100. En kan vel få for feks iShares S&P 500 Equal Weight i stedenfor kanskje? 1
Jotun Skrevet onsdag kl 11:06 Skrevet onsdag kl 11:06 hvordan vekter man seg bort fra disse 7? Globalt indeksfond er jo "omtrent bare disse".....
Nedward Skrevet onsdag kl 18:17 Skrevet onsdag kl 18:17 (endret) Jotun skrev (7 timer siden): hvordan vekter man seg bort fra disse 7? Globalt indeksfond er jo "omtrent bare disse"..... Kjøper andre fond. SMB/Small cap, emerging markets, aktivt forvaltet "Norge-fond", div. rentefond osv. Alternativ 2 er å stå i det. Fondene folk flest investerer i er markedsvektet og følgelig vil en eventuell boble som sprekker omrokkere indeks og følgelig vektingen i de enkelte selskapene. Mulighetene er mange, men det spørs jo hva målet ditt er og hvilken risiko du godtar. Hvis det er risikojustert avkastning du vil ha, så har du mer enn bare global indeks og kun aksjer. Godtar du mer volatilitet og jakter absolutt avkastning - så er heller ikke kun global indeks det du burde hatt det siste 10-året. Endret onsdag kl 18:22 av Nedward
Nedward Skrevet onsdag kl 18:23 Skrevet onsdag kl 18:23 Joachim Vadseth skrev (10 timer siden): En kan vel få for feks iShares S&P 500 Equal Weight i stedenfor kanskje? Tar markedet feil så ofte da?
Joachim Vadseth Skrevet i går, 06:26 Skrevet i går, 06:26 11 hours ago, Nedward said: Tar markedet feil så ofte da? Nei jeg tenker MAG7 har blåst opp mye P/E og er vel 30% eller noe sånt av NASDAQ/SP500, ved å flytte på gjelda si. Det må da komme for en dag hvilken faktisk fortjeneste de vil levere på faktisk AI-tjenester annet enn chips å infrastruktur.
DJViking Skrevet 23 timer siden Skrevet 23 timer siden Noen som har abonnement her som kunne opplyst hvem denne gruppen er: Sitat Pensjonssjokket kan slå ekstra hardt for én gruppe, advarer ekspert: – De blir «taperne» i systemet. https://www.vg.no/dinepenger/sparing-og-investering/i/nykQVm/johanna-tjente-flere-hundre-tusen-paa-ti-minutter Jeg antar jeg er i den gruppen som kommer til å bli få mye lavere pensjon enn hva jeg har i inntekt akkurat nå. Sparer heldigvis i IPS, men antar det er ikke nok med bare 15000kr i året.
Joachim Vadseth Skrevet 23 timer siden Skrevet 23 timer siden 4 minutes ago, DJViking said: Noen som har abonnement her som kunne opplyst hvem denne gruppen er: https://www.vg.no/dinepenger/sparing-og-investering/i/nykQVm/johanna-tjente-flere-hundre-tusen-paa-ti-minutter Jeg antar jeg er i den gruppen som kommer til å bli få mye lavere pensjon enn hva jeg har i inntekt akkurat nå. Sparer heldigvis i IPS, men antar det er ikke nok med bare 15000kr i året. Det er vel økt til 25000 fra 2026? jeg regna på dette og konkluderte med det var mer lønnsomt med ASK.
bo1e Skrevet 23 timer siden Skrevet 23 timer siden (endret) Ja tror det er enighet om økning til 25k fra neste år. Det er en forsiktig måte å fortelle folk at de bør sette i gang med sparing til egen pensjon, siden det ellers blir smalhans fremover. Hvordan ser det lønnsomhetsregnestykket ut med ips vs ask? Hva er forskjellen bortsett fra låsingen av pengene og skatteopplegget med ips? Endret 22 timer siden av bo1e
DJViking Skrevet 23 timer siden Skrevet 23 timer siden (endret) Det er vel mye mindre skatt på IPS. Nå er den på 22%, men ting kan jo endre seg i fremtiden angående skatt på både IPS og ASK. Har man mulighet å spare mer enn totalbeløpet, så er ASK eneste alternativ. Endret 23 timer siden av DJViking
sureup Skrevet 23 timer siden Skrevet 23 timer siden 31 minutes ago, Joachim Vadseth said: Det er vel økt til 25000 fra 2026? jeg regna på dette og konkluderte med det var mer lønnsomt med ASK. Hvordan ble det mer lønnsomt med ASK?
DJViking Skrevet 23 timer siden Skrevet 23 timer siden (endret) https://www.finansnorge.no/artikler/2024/09/grip-sjansen-til-a-oke-ips-i-budsjettet Jeg sparer maks i IPS i dag 1250kr måneden, i tillegg til 15000kr i måneden i ASK. Jeg må redusere beløpet på månedlig sparing i ASK for å hive mer inn i ISP. Med 15000kr+1250kr er jeg allerede på min maks sparing. Noen måneder må jeg redusere min sparing i ASK hvis jeg har noen uforutsette utgifter. Da etter nyttår ISP: 2083kr ASK: 14250kr Blir det virkelig mer lønnsomt om jeg hiver de 2083kr inn i ASK i stedet for ISP? Endret 23 timer siden av DJViking
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå