Gå til innhold

Den Store Fondstråden


Naranek

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
schrøder skrev (6 timer siden):

Når man sparer med fond over flere år så kan man se bort fra avvikene siden sluttavkastningen vil kunne beregnes etter de gjennomsnittlige tallene.

Det er kun tilfellet hvis man lar pengene stå. Med en gang man prøver å være smart og time markedet så spiller gjennomsnittet mindre rolle og det blir helt avgjørende om man har flaks og velger riktig eller ikke. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
schrøder skrev (7 timer siden):

Når man sparer med fond over flere år så kan man se bort fra avvikene siden sluttavkastningen vil kunne beregnes etter de gjennomsnittlige tallene.

Nei, det kan du ikkje. Dei tala er fortid, historie, og ingen garanti for framtida.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
PgUp skrev (37 minutter siden):

Hvis ikke det var rimelig å forvente en viss avkastning basert på historie hadde man aldri investert i fond.

Nja, det er ikke historikken man legger til grunn for å forvente avkastning, det er vel heller det underliggende at man tror ting blir bedre/mer effektivt over tid, økonomisk vekst over den brede linja osv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Matsemann skrev (1 time siden):

Nja, det er ikke historikken man legger til grunn for å forvente avkastning, det er vel heller det underliggende at man tror ting blir bedre/mer effektivt over tid, økonomisk vekst over den brede linja osv.

Ja, men disse tingene henger sammen.

Lenke til kommentar

Ein analyse av uttrykket «Sell in May and go away»: https://aksjeanalyser.com/2016/04/30/selg-aksjer-i-mai-kjop-i-november-fa-hoy-avkastning/

Det er jo ikkje verre enn å prøve. Om planen er å selge kvar haust og vere ute i fleire månader så betyr det vel ikkje stort om det kan ta nokre dagar før det går gjennom? Du bør ha ein bestemt plan og følgje den då, f.eks. selge 1. august og kjøpe 1. desember. Om du går i fella av å følgje med og endre tidspunktene etter trenden så kan det fort gå dårleg. Om det er god fart i marknaden i slutten av juli og utsikter for god vekst dei neste månadane, ville du framleis klart å selge? Eller kjøpe 1. desember om det var gått ned 5% dei siste dagane?

Eit aksjefond med høg diversifisering går sjeldan veldig mykje opp eller ned på kort sikt, men du kan sjøvsagt risikere å legge inn salgsordre og så kjem eit 10% fall før det går gjennom.

Statistikken som er brukt her er for Oslo Børs, men eg ville hatt meir internasjonal eksponering, og då ser ikkje nødvendigvis statistikken lik ut. Uttrykket nemnd over kan indikere at mai til oktober går som dei dårlege måndane.

Ein ting eg set veldig pris på med indeksfond er at eg ikkje treng følgje med eller gjere noko som helst. Kjøp og gløym. Eg gjekk litt i fella der i februar 2020, men det var ein veldig god lærdom og erfaring.

Lenke til kommentar
Zeph skrev (1 time siden):

Ein analyse av uttrykket «Sell in May and go away»: https://aksjeanalyser.com/2016/04/30/selg-aksjer-i-mai-kjop-i-november-fa-hoy-avkastning/

Det er jo ikkje verre enn å prøve. Om planen er å selge kvar haust og vere ute i fleire månader så betyr det vel ikkje stort om det kan ta nokre dagar før det går gjennom? Du bør ha ein bestemt plan og følgje den då, f.eks. selge 1. august og kjøpe 1. desember. Om du går i fella av å følgje med og endre tidspunktene etter trenden så kan det fort gå dårleg. Om det er god fart i marknaden i slutten av juli og utsikter for god vekst dei neste månadane, ville du framleis klart å selge? Eller kjøpe 1. desember om det var gått ned 5% dei siste dagane?

Eit aksjefond med høg diversifisering går sjeldan veldig mykje opp eller ned på kort sikt, men du kan sjøvsagt risikere å legge inn salgsordre og så kjem eit 10% fall før det går gjennom.

Statistikken som er brukt her er for Oslo Børs, men eg ville hatt meir internasjonal eksponering, og då ser ikkje nødvendigvis statistikken lik ut. Uttrykket nemnd over kan indikere at mai til oktober går som dei dårlege måndane.

Ein ting eg set veldig pris på med indeksfond er at eg ikkje treng følgje med eller gjere noko som helst. Kjøp og gløym. Eg gjekk litt i fella der i februar 2020, men det var ein veldig god lærdom og erfaring.

Hvilken felle gikk du i februar 2020? Solgte fondet?

Lenke til kommentar
Zeph skrev (5 timer siden):

Nei, det kan du ikkje. Dei tala er fortid, historie, og ingen garanti for framtida.

Tabellen jeg vedla går til 2012, så da kan du jo selv regne på børstallene fra 2012 til februar 2020 (før krakket) og se om det stemmer.

Endret av schrøder
Lenke til kommentar
Zeph skrev (1 time siden):

Ein analyse av uttrykket «Sell in May and go away»: https://aksjeanalyser.com/2016/04/30/selg-aksjer-i-mai-kjop-i-november-fa-hoy-avkastning/

Det er jo ikkje verre enn å prøve. Om planen er å selge kvar haust og vere ute i fleire månader så betyr det vel ikkje stort om det kan ta nokre dagar før det går gjennom? Du bør ha ein bestemt plan og følgje den då, f.eks. selge 1. august og kjøpe 1. desember. Om du går i fella av å følgje med og endre tidspunktene etter trenden så kan det fort gå dårleg. Om det er god fart i marknaden i slutten av juli og utsikter for god vekst dei neste månadane, ville du framleis klart å selge? Eller kjøpe 1. desember om det var gått ned 5% dei siste dagane?

Eit aksjefond med høg diversifisering går sjeldan veldig mykje opp eller ned på kort sikt, men du kan sjøvsagt risikere å legge inn salgsordre og så kjem eit 10% fall før det går gjennom.

Statistikken som er brukt her er for Oslo Børs, men eg ville hatt meir internasjonal eksponering, og då ser ikkje nødvendigvis statistikken lik ut. Uttrykket nemnd over kan indikere at mai til oktober går som dei dårlege måndane.

Ein ting eg set veldig pris på med indeksfond er at eg ikkje treng følgje med eller gjere noko som helst. Kjøp og gløym. Eg gjekk litt i fella der i februar 2020, men det var ein veldig god lærdom og erfaring.

Hvilken indeks er disse indeksfondene satt opp mot? Finnes det f.eks. noen som følger obx-indeksen?

Endret av schrøder
Lenke til kommentar
schrøder skrev (42 minutter siden):

Hvilken indeks er disse indeksfondene satt opp mot? Finnes det f.eks. noen som følger obx-indeksen?

Det finnes indeksfond som følgjer alle slags børser. OBX, USA, verden osv.

Dei som følgjer OBX heiter gjerne noko med «indeks Norge».

Lenke til kommentar
Zeph skrev (2 minutter siden):

Jepp. Tapte ikkje noko på det sidan eg kjøpte inn igjen etter kort tid, litt under det eg solgte for, men fekk heller ikkje noko særleg vinst.

Slike tap forekommer selvfølgelig og disse er allerede innkalkulert i gjennomsnittstabellen som jeg vedla. Nå ser det imidlertid ut som om denne korreksjonen er over for denne gang, så da blir det vel 8 - 10 år til neste krakk.

Lenke til kommentar
schrøder skrev (7 timer siden):

Finnes det fond som kun investerer i norske aksjer og som slår hovedindeksen? Evt. hvor mye bedre gjør de det?

Finnes sikkert noen som har hatt litt flaks, og så finnes det helt sikkert noen som kommer til å ha flaks. Ikke nødvendigvis de samme fondene...

Lenke til kommentar
KoKo_ skrev (1 minutt siden):

Finnes sikkert noen som har hatt litt flaks, og så finnes det helt sikkert noen som kommer til å ha flaks. Ikke nødvendigvis de samme fondene...

Ok. Så du mener det er likegyldig hvilket fond man velger siden ingen av dem slår indeksen år etter år, men kun har flaks en gang i blandt?

Lenke til kommentar
schrøder skrev (16 minutter siden):

Ok. Så du mener det er likegyldig hvilket fond man velger siden ingen av dem slår indeksen år etter år, men kun har flaks en gang i blandt?

Jeg er ingen ekspert, så er kun basert på hva jeg har konkludert ut fra meninger jeg anser som nøytrale. Og da har jeg kommet frem til at det er mest flaks.  Det har vært haugevis av fond som har kommet og gått. Mange av de som har gått dårlig er avviklet, mens de som har gått bra har fått leve litt ekstra. Derfor kan det se ut som om det er vanligere at forvaltede fond går bedre enn indeksen, siden de dårligste fondene ikke lenger er tilgjengelige.

 

Edit: Jeg mener ikke det er likegyldig hvilket fond man velger. Jeg har konkludert at indeksfond med lavest mulige kostnader er det beste.

Endret av KoKo_
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

KoKo_ skrev (10 minutter siden):

Jeg er ingen ekspert, så er kun basert på hva jeg har konkludert ut fra meninger jeg anser som nøytrale. Og da har jeg kommet frem til at det er mest flaks.  Det har vært haugevis av fond som har kommet og gått. Mange av de som har gått dårlig er avviklet, mens de som har gått bra har fått leve litt ekstra. Derfor kan det se ut som om det er vanligere at forvaltede fond går bedre enn indeksen, siden de dårligste fondene ikke lenger er tilgjengelige.

 

Hvis man går i dybden av fond man ønsker investere i kan man kalkulere risiko og ta høyde for div som forventet avkasting.

Men finnes jo aldri noe garantier i finans markedet.

Öhman Global Growth som eks.

Selv om det har vært noe røffe uker der så ser det ganske bra ut nå og det har mye med at forvalter er ekstremt dyktig.

 

Endret av DaniNichi
Lenke til kommentar

Veldig spent på hvordan det blir med grønne fond fremover. Er i en seriøs dump nå, -19% ca, og det er på vei opp igjen. Slik det ser ut denne uka. Det har vært berg og dalbane siste 3 måneder. Så jeg leser med stor interesse om masse grønne satsinger nå, om milliarder som pumpes inn, uten at det gir meg den store troa fra fjoråret tilbake. Skulle det vise seg at alle milliardene går i sluket, at vi fortsatt er for langt unna teknologisk til at disse tingene blir en skikkelig suksess, blir vel fondene her også minst halvert.

Heldigvis har jeg mesteparten av midlene i et globalt indexfond men urealisert tap i øyeblikket er ikke ubetydelig. Hva tenker dere andre her om de grønne pilene utover året? Opp eller ned? Mye usikkerhet er vel alle enige om.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...