Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Aldersforskjell, hva er passende?


Anbefalte innlegg

Jeg bare lurer på hva dere andre her på forumet anser som å være en passende aldersforskjell i et forhold. Hvor går grensen for at man er for gamle/for ung for hverandre? Skal jenta være yngst?

 

Disse spørsmålene kommer selvfølgelig også an på hvor man er i livet. Jeg mener at det ikke gjør noe om en 35 år gammel dame er sammen med en mann på 30. Men når det kommer til ungdom/tenåringer, hvor går grensen da?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det finnes ingen konkrete grenser eller regler for aldersforskjell i forhold, man er sammen med de man føler seg best med. Men min personlige mening og erfaring er at alderforskjell ikke gjør så mye når begge parter er under 18, da modenheten og tankegangen er nesten lik. 14 og 18 kan funke like greit som to 18 åringer.

 

Min erfaring er at når man passerer 20, da blir under 17 litt ung. Man tenker ikke likt og ser forskjellig på ting.

 

En annen synspunkt er jenter i 20-årene som blir sammen med menn som er miinst 10 år eldre. En bekjent er 21 og har blitt sammen med fyr på 30. Syns ikke noe om det.

Lenke til kommentar

Jeg kjente noen som giftet seg da hun var 21 og han var 30, nå har noen år gått og de har skillt lag. Hun ble byttet ut med en enda yngre jente.

 

Jeg synes aldersforskjellen merkes mest når man er ung. Så en 18 år gammel jente og en 15 år gammel gutt høres kanskje ikke heilt passende ut. Jenter er ofte (ofte, ikke alltid) mer moden enn guttene, så jeg vet ikke helt hva jeg synes om det. Men et år forskjell gjør ikke noe, uansett hvilken vei det er snakk om.

Lenke til kommentar

Alder har mindre og mindre å si hvor eldre man blir. Jeg er 18 straks, og har vært med gutter som har vært mellom 1-6 år eldre enn meg. Nå var ikke den største aldersglippen lenge siden, men alikevel.

Har litt å si på personene, men jeg vil si 'maxgrensa' er 3 år når man er 15-16. Når man blir litt eldre igjen kan gjerne kjæresten være enda litt eldre.

 

Vanskelig å sette en konkret grense.

Lenke til kommentar
Jeg syntes du var litt vel ung da dere ble sammen. Hvordan tok det seg til? Fortell..? :)

8893296[/snapback]

 

Var det ment til meg?

jaja... Jeg legger ut om det uansett jeg :D

Nei altså det bare ble sånn egentlig... Han var en slags kamerat av x'n min så vi snakka mye sammen da jeg var sammen med han. Jeg likte han og han likte meg, men ingen av oss var klar over det :) Jeg prøvde å overbevise meg selv om at jeg bare innbilte meg at jeg likte han iogmed at han var så mye eldre enn meg. I tillegg var vi opptatt begge to.

Så ble det slutt mellom meg og eksen, og det ble slutt mellom han og dama, så møttes vi tilfeldig på byen en kveld, og snakkka sammen som om vi hadde kjent hverandre bestandig, resten av verden stoppa opp og det er det beste øyeblikket i hele mitt liv... Høres litt klisje ut, men det var sånn det var :love:

Så tilbringte vi litt tid i sammen og ble bedre kjent også bare ble det slik :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvilken alder som er best for vedkommende. Du tar alderen på personen, deler på 2 og adderer 7. Da får du den alderen som er best for deg.

 

Eksempel: Min alder er 22. Alderen som passer best til meg er

 

22 / 2 = 11 + 7 = 18.

 

Correct me if I'm wrong.

 

 

Edit: Yippie! 350 posts!

 

Edit 2: kom på nå at den formelen angir også hvilken alder man ikke bør gå under. En slags minste grense kan man si.

Endret av myst84
Lenke til kommentar

For intressert har vi alltids statestikken:

http://www.ssb.no/magasinet/slik_lever_vi/...4-08-31-01.html

Et lite utdrag: " I dag (2002) er menn i gjennomsnitt 35,5 år når de gifter seg, mens kvinner er 32,1 år. Økningen har altså vært litt større for menn og aldersforskjellen mellom menn og kvinner er tilbake til omtrent nøyaktig samme nivå som for 100 år siden, det vil si 3,5 år."

Lenke til kommentar
Den derre /2 + 7 - regelen er jo ganske populær.

8893937[/snapback]

 

Da skulle jeg vært sammen med ei på 21 år. Ikke faen om jeg hadde begynt i lag med noen som var så ung! :!: Det er milevis av forskjell på ei dame som er 20 år og ei som er 28 år! Jeg har ingenting til felles med en 20-åring og ser derfor ingen grunner til å gå inn i et forhold med ei som er, for meg, så ung.

 

Når man runder 40, så kan man sikkert gå ned til rundt 30 år, men opp til man er 25 år, så er det så mange faser man skal igjennom, at det er fort at det blir skivebom når forholdet har vart en stund og man skal begynne å planlegge fremtiden sammen. I min alder, så er man som regel ferdigutdannet og etablert, mens når man er 20 år, så står man som regel fortsatt og klør seg i hodet over "hva man skal bli når man blir stor". Ser ikke for meg at det hadde fungert...

 

Jeg har ingen regler for hvor stor aldersforskjell det kan være, men jeg stiller meg spørrende til hva personer som er under 30 år, kan se slags fremtid i en partner som er 10-12 år eldre eller yngre enn seg selv. Hvilke egenskaper skulle en 30 år gammel mann falle for hos en jente på 18? :roll:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...