Gå til innhold

Diskusjon og tips rundt albumguider


Cuneax

Anbefalte innlegg

 

Tja, hva skal jeg si?:) Jeg kommer nok til å følge en slik tråd, og også bidra hvis jeg kan.... Men det blir jo ikke gøy om det ikke blir flere enn to-tre stykker, for å si det sånn.

Jeg tror nok det er ganske mange nerder på forumet, men hvor mange blir med på et sånt prosjekt?

 

Edit:Korrektur

 

Det er kanskje bare en måte å finne det ut? Jeg har skrevet en kladd til de to første albumene, men har ikke tid til å lage et ferdigsydd forslag nå. Kan jo la dette ligge litt til og se om det er flere som virker interessert?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjør det du:)

Var det slik at du hadde lagt dem ut, eller skal du legge dem ut? Og hvor skal dette foregå?

 

Jeg har foreløbig kladdet tekst på word. Tenker å legge inn et testinnlegg i denne tråden for å få litt sysnspunkt på utseende, innhold osv. Er ny på bildebruk i dette forumet så trenger nok noen tips. Mulig jeg får tid til dette i løpet av helgen.

 

Litt usikker på om en slik gjennomgang passer best i "albumguider" eller i det generelle musikkforumet.

Lenke til kommentar

PinkFloyd-album-piperatthegatesofdawn_300.jpg

 

Album # 1: Piper At The Gates Of Dawn

Utgivelsesdato: 5.August 1967

 

Låtliste:

1. Astronomy Domine

2. Lucifer Sam

3. Matilda Mother

4. Flaming

5. Pow R. Toc H. (Barrett, Waters, Wright, Mason)

6. Take Up Thy Stethoscope and Walk (Waters)

7. Interstellar Overdrive (Barrett, Waters, Wright, Mason)

8. The Gnome

9. Chapter 24

10. Scarecrow

11. Bike

 

Syd Barrett er låtskriver av alle låter der dette ikke er oppgitt.

 

Topp 10 listeplasseringer: UK # 6, Norge # 10

 

Historie/Beskrivelse:

Når debutalbumet blir utgitt sensommeren 1967 har bandet med denne besetningen eksistert i et par år, men har røtter til en rekke forskjellige konstellasjoner av hobbyband med navn som Sigma 6, Megadeaths (ja,faktisk), Architectural Abdabs og Tea Set som ble dannet i studentmiljøer i Cambridge og London. Da bandet hadde blitt et mer eller mindre fulltidsband fikk det navnet Pink Floyd, inspirert av de gamle og ganske obskure bluesartistene Pink Anderson og Floyd Council.

 

Bandet bestod av Syd Barrett (gitar,vokal), Roger Waters (bass,vokal), Richard Wright (keyboards,vokal) og Nick Mason(trommer og perkusjon). Som et liveband var de allerede kjent i Londons undergrunnsmiljø som ”husbandet” i The UFO Club (ikke en klubb for UFO-entusiaster, men for unge folk med behov for ny kultur i form av musikk, dikt, annen kunst og en god dose dop) i London, men også som et turneband. Når det gjelder dop holdt bandmedlemmene seg for det meste unna og konsentrerte seg om ”jobben” med unntak av frontfigur Syd. Det er forøvrig en lang historie i seg selv, og påvirket bandet på flere måter i tillegg til at han forlot bandet litt over et halvt år etter at dette albumet ble utgitt.

 

Som konsertband var Pink Floyd på denne tiden kjent for å gi publikum en opplevelse av psykedelia av lyseffekter og lange improvisasjoner og de var ikke først og fremst kjent for enkeltlåter, men heller hele ”pakken”. Likevel hadde de prøvd seg med et par singler (Arnold Layne og See Emely Play) som gjorde det relativt greit på de britiske hitlistene og det var denne siden av bandet som i hovedsak ble presentert på debutalbumet selv om ingen av disse to var inkludert.

 

Albumet er på en måte som en samling små lette poplåter kjørt gjennom en psykedeliamaskin. Det er fengende, rare og noen ganger rett og slett barnslige sanger samlet på en LP. Unntaket er den lange låten Interstellar Overdrive som gir oss en pekepinn hvordan Pink Floyd var som liveband på denne tiden. Den var ganske fast på repertoaret under konserter også.

 

De mest kjente låtene på albumet er med unntak av Intersellar Overdrive: åpningslåten Astronomy Domine som til og med David Gilmour har gjort til en standard konsertlåt de senere årene og den avsluttende Bike som gir oss en innblikk inn i Barrets fantasiverden. Syd Barret var alene låtskriver på alle låter bortsett fra tre, og han dominerte også vokalen sammen med Richard Wright.

 

Ingen av låtene på albumet ble gitt ut på singler i England, men Flaming ble gitt ut i USA.

 

Singler utgitt i samme periode som ikke er med på albumet: Arnold Layne, See Emely Play og Apples And Oranges.

 

I 2007 ble det utgitt en 3-disksutgave med stereoversjon, monoversjon og alternative versjoner av låter.

 

Selv om platen er relativt lettbent vil du nok få litt rare blikk av ”vanlige” folk om du setter på denne på ost- og vinkveld etter Norah Jones. Det finnes mye psykedeliske detaljer og tidvis noe forstyrrende stereobilde, men jeg synes det er en morsom og til tider genial plate som har holdt seg godt. Min vurdering: 8/10

Endret av LarsOl
Lenke til kommentar

Hei igjen. Jeg klarte visst ikke å vente så lenge. Hva synes dere om førsteutkastet? Vet at dette er ganske fyldig, men dette er jo noe annet enn en innførende albumguide og jeg følte det var på plass å ha med litt bakgrunnsinfo. Jeg tenkte også å lage en førstepost som beskriver tanken bak tråden, noen grunnregler osv. Jeg vil ha åpenhet om påpeking av feil, men også lav terskel for å stille "dumme spørsmål" om man er ny i forhold til Pink Floyd. Dette bør ikke bli en nerdeklubb. Hvis noen blir interessert i bandet pga dette ville det jo ha vært fantastisk :)

Lenke til kommentar

Her er mitt forslag til det som kan være førstepost:

 

Introduksjon til plategjennomgangen "Pink Floyd - album for album - uke for uke"

 

Dette er en tråd inspirert av lignende tråder på forumet til lyd- og musikkguruen Steve Hoffman. Tanken er å gå igjennom hele Pink Floyd sin albumdiskografi med ett album som tema hver uke. Tanken er at jeg legger inn en ny post med en beskrivelse av det aktuelle album med cover, dato, låter og en generell beskrivelse av albumet med omtrent en ukes mellomrom.

 

Jeg har ikke sett lignende tråder på diskusjon.no, men det er mulig det eksisterer. Tanken bak det er å ha en mulighet for å kunne gå mer i dybden for hvert album. Dette er ikke tenkt som noe "bedre" enn de andre albumguidene. De vil være bedre til å få en rask og god oversikt over en diskografi, mens denne vil gå igjennom ett album av gangen.

 

Forslag til hva som kan postes og diskuteres:

-Spørsmål om albumet

-Egne meninger og korreksjoner til min post

-Din egen gjennomgang av albumet låt for låt eller en generell anmeldelse av albumet

-Posting av videoer, lydklipp av låter eller konsertopptak fra perioden

-Fun facts

-Generell diskusjon

 

"Trådregler":

-Ingen spørsmål eller antagelser er for dumme eller for nerdete. Dette skal være like åpent for nybegynnere som veteranfans

-Prøv å hold deg til "ukens album". Det er lov å poste om tidligere album, gjerne en gjennomgang hvis du har gått glipp av flere, men det er best om du kan avslutte med noen ord om det aktuelle albumet.

 

Hvilke album går vi gjennom? Alle de "normale" studioalbumene, samleplatene "Relics", " A Great Collection Of Dance Songs", "Works" og "Echoes" samt livealbumene "Delicate Sound Of Thunder", "PULSE" og "Is There Anybody Out There?". Jeg har utelatt ting som "A Nice Pair" (rett og slett bare de to første albumene samlet som en dobbelplate), "Masters Of Rock" (lite kjent samleplate) og "London 66-67" som enten er skjeldne eller utenom den offisielle katalogen. Jeg går gjennom albumene i rekkefølgen de ble utgitt.

 

Vet ikke om dette slår like godt an på dette forumet, men det er jo lov å prøve :)

 

Shine on folkens!

Endret av LarsOl
Lenke til kommentar

Du, vet du hva jeg ville gjort? Jeg ville laget en "vanlig" albumguide til Pink Floyd i en tråd. Du, som åpenbart kan mye om bandet, kan gjøre litt ut av det med mye bakgrunnstoff om både band og plater. Kanskje du vet noe som ikke vi vet? Tipper det kommer til å bli trafikk på tråden. Men jeg tviler på om folk er med på noe sånt opplegg som du legger opp til. Kan synes noe langdrygt for meg:) Men om Pink Floyd ikke har egen guide, vil jeg på det mest innstendige oppfordre deg til å lage en. Ser frem til det!

 

Det var min mening om det:)

Lenke til kommentar
Du, vet du hva jeg ville gjort? Jeg ville laget en "vanlig" albumguide til Pink Floyd i en tråd. Du, som åpenbart kan mye om bandet, kan gjøre litt ut av det med mye bakgrunnstoff om både band og plater. Kanskje du vet noe som ikke vi vet? Tipper det kommer til å bli trafikk på tråden. Men jeg tviler på om folk er med på noe sånt opplegg som du legger opp til. Kan synes noe langdrygt for meg:) Men om Pink Floyd ikke har egen guide, vil jeg på det mest innstendige oppfordre deg til å lage en. Ser frem til det!

 

Det var min mening om det:)

 

Takk for innspill. Forstår hva du mener. Skal tenke litt over det. Det er tre grunner til at jeg har lyst til å gjøre det på denne måten. 1) Jeg liker å gå i dybden og tenkte å gi andre muligheten til det også 2) Jeg er litt for sløv til å lage en fyldig guide av hele diskografien på en gang, og kan la inspirasjonen sige inn over tid;) 3) Liker å prøve noe nytt.

 

Risikoen er jo at folk ikke gidder å følge det lave tempoet, men til slutt vil det jo uansett være en (fohåpentligvis) grei albumguide der. Om noe mer spredt enn en "standard". Hvem vet? Kanskje det til og med slår an?

Lenke til kommentar

Det er mulig det slår an, ja.... Som sagt ikke noe galt med verken kunnskap eller ferdigheter. Ikke noe feil med førsteposten så vidt jeg kan bedømme. Så det er jo bare å prøve...

 

Men det blir litt feil å sammenligne forumet du nevnte, med dette. Der var det mange freaks innenfor et bestemt emne, og sikkert også "fans" av mannen. Diskusjon.no dekker jo en del flere emner vet du:)

Kanskje bedre sjanse på et forum som kun omhandler musikk? Eller facebook o.l.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 7 måneder senere...
  • 6 måneder senere...
  • 3 måneder senere...
  • 7 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...