Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Stivelse og cellulose


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvordan kan jeg glemme Google.no :!:

Jeg har sjekket der, men det er litt vansklig å forklare derifra, fordi vi har ikke hatt om absolutt alt som står der..! Så det blir lxm litt vanskelig.. vis u skjønner! :ermm:  :)

8856317[/snapback]

 

Ok, vent da skal lese igjennom litt fra wikipedia og få frem det viktigste...

 

Btw, skriv skikkelig norsk (bokmål eller nynorsk) og ikke bruk slike sms forkortelser ;)

Lenke til kommentar

Stivelse

 

Stivelse er et karbohydrat og en viktig del av kostholdet. Det finnes rikelig med stivelse i blant annet korn og poter, men også i en del andre planter.

 

Stivelse er et næringstoff som kroppen ikke kan utnytte mens det er i denne formen, og derfor må kroppen spalte stivelsen i mindre enheter for å utnytte den. Selve spaltingen går føre seg i fordøyelsessystemet, og starter allerede i munnen når det blir blandet med spytt.

 

Stivelsen blir spaltet til glukose (druesukker), som blir tatt opp i tynntarmen. Denne spaltingen starter i munnhulen og fortsetter i tolvfingertarmen der enzymet amylase omdanner stivelsen til mindre enheter.

 

Cellulose

 

Cellulose, eller kostfiber er et polysakkarid som mennesker ikke kan fordøye, men det hjelper til med å rense fordøyelsekanalen.

Mange planter og belgfrukter (som f.eks erter og bønner) inneholder mye callulose

 

Cellulose finnes det også rikelig av i trestammer, og det er mulig å utvinne denne cellulosen. Hvis du moser noen trestammer og koker dem i syre, ender du opp med et bomull lignende stoff som kan tørkes og rulles opp i store ruller og sendes til cellulose fabrikker som lager produkter som inneholder cellulose.

 

 

Jeg vet ikke hvor viktig den siste delen av det jeg skrev om cellulosen er men det er sikkert bra å vite.

Lykke til! :)

Endret av Kontorstol
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...