Gå til innhold

Jeg flytter hjemmefra. Hjelp meg å overleve!


Propofol

Anbefalte innlegg

BL162c.jpg

 

Til høsten starter jeg min lærlingtid i Tromsø, har allerede plukket meg ut en leilighet sentralt i byen hvor jeg og en venn skal bo. Jeg trenger herved litt hjelp til å finne ut hvordan mine økonomiske utsikter er.

 

 

Mine utgifter:

- mat (2000 kr. mnd.)

- telefonregning (3-400 kr. mnd.)

- kollektiv transport (800 kr. mnd.)

- Leiligheten blir å koste 3750,- kr. for hver av oss. (inkl. strøm, internett, kabel-tv og parkering*)

- husholdningsvarer 1500 kr.

 

* ser ut til at parkering ikke er inkludert.

 

Mine "inntekter":

- videreført barnebidrag (1000 kr. mnd.)

- lærlinglønn (5000 kr. netto pr. mnd. - de første kvartalene)

- borteboerstipend (3310 kr. mnd.) - usikkert om jeg får dette.

- reisestipend (1200 kr. - ettgangsbeløp)

 

Dette er første gang i mitt liv jeg regner på noe slikt, er det flere nevneverdige utgifter jeg kommer til å få? Kan jeg leve på dette? Hvordan var det for deg å flytte hjemmefra og kom du på en uforventet smell når det gjaldt økonomien?

 

Edit/oppdatering:

Var å så på leiligheten i dag, vi får ikke parkeringsplass og heller ikke inkludert strøm.

Endret av eilertsen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tallene går jo opp men du har ikke mye å gå på hvis noe skulle dukke opp, hva om du må til tannlege eller får lyst til å reise et sted eller trenger ny mobil eller noe annet. Du har ikke råd til noe mer enn primærbehovene, men du har kanskje foreldre som kan støtte deg litt hvis det skulle oppstå noe ekstraordinært.

Lenke til kommentar

Når det gjelder lån så er jeg ikke positiv til dette. Greit at et studielån har sine fordeler, men så langt det er mulig vil jeg unngå denne løsningen. Slik som ting ser ut nå så ser jeg ikke behovet for å ta opp et lån, og skjønner heller ikke hvorfor jeg "selvfølgelig" bør gjøre det heller.

 

Hvorfor bør jeg ta opp lån?

Lenke til kommentar
Siden du ikke skal flytte før til høsten kan det vel hjelpe på og ha en sommer jobb nå i sommer mens du bor hjemme så du kan tjene litt ekstra? :)

8843397[/snapback]

Hadde faktisk en veldig god en på hånda for litt siden. Byssegutt på en Hurtigrute til svalbard, nesten 70 000 kr.! Desverre hadde de ikke lagt merke til at jeg ikke var myndig ennå og jobben ble forkastet.

Lenke til kommentar

Det står sikkert noe i leiekontrakten om "fremleie", så det kan du ikke regne med å få lov til nei.

 

Anyhoo, hvis utgiftene du nevner er realistiske kan det bli småtrangt rent økonomisk sett. Dog er jeg litt usikker på 1500 kr til husholdningsvarer. I måneden? Var ikke det litt voldsomt? Hvis vi reduserer den til 500 bør det ikke være noe problem å overleve.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...