Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

  • 4 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Vi mennesker får dårligere helse av stress, så vi gjør det vi kan for å stresse ned i hverdagen (selv om det virker utenkelig for noen). Men alle dyr, fugler og fisk opplever jo enormt med stress hele tiden, der de får "fight or flight" reaksjonen eller det er kampen om den siste matbiten. Hvorfor virker det som om dyr takler stress mye bedre enn mennesker? Er det bare at vi har hjernekapasistet til å overtenke/reflektere over ting?

Lenke til kommentar

Dyr  takler ikke stress bedre enn oss.
Hvordan kan vi si dette? Fordi vi vet at dyreparkdyr fort lever lengre enn frie dyr, selv noe av grunnen stabil er tilgang på mat.

Men det er også andre elementer i bildet. Fight or flight leder som sagt til å fryse opp, for å så kjempe eller springe for livet. Man kan godt kalle det en form for avreaksjon.
Mens menigman som kontorarbeider fort blir sittende der stresset til døde og drikker kaffe i de neste 8 timer, for å så dra hjem uten å avreagerer fysisk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
toro6 skrev (8 timer siden):

Jeg har et helt rundt tall på konto. (Pluss 86 øre.) Mer retorisk og artig, enn snedig, kanskje. Men hva er oddsen?? 

Vi snakker ikke 0 kr, forresten. 🙃

Spørs på antall sifre.. ;)

Dessuten spørs det hvilket tallsystem du vedkjenner deg. For meg ville 65536 være et rundt tall. :p 

Men om vi antar kun 5 siffer vil vi ha 100000 forskjellige heltallskombinasjoner og av de vil 9+9+9 ha minimum 2 nuller til slutt og kun et siffer som ikke er null. Vi sier da at 400 er et rundt tall mens 3700 ikke er det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Mr.M skrev (12 minutter siden):

når man senker et objekt ned på stort dyp i havet, eller en la si en ubåt, er det da like stort trykk på alle sider? eller mindre trykk på undersiden enn det er på oversiden av objektet?  :hmm:

Nei. Det er mindre trykk på oversiden enn undersiden. Hvis du tar en ubåt som er 10 meter høy og senker den bare litt under overflaten og måler absolutt trykk mot alle flater så vil det faktisk være omtrent dobbelt så høyt på bunnen som øverst. (Ca 1 og 2 atm. trykk). På stort dyp vil forskjellen fortsatt være 1 atm = 1 bar, omtrent.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (25 minutter siden):

når man senker et objekt ned på stort dyp i havet, eller en la si en ubåt, er det da like stort trykk på alle sider? eller mindre trykk på undersiden enn det er på oversiden av objektet?  :hmm:

Det vil normalt være noe mindre trykk mot skroget på toppen enn bunnen av ubåten, pga. dybdeforskjellen (noen meter).
Jo større dybde, desto større trykk. For mindre legemer blir forskjellen mellom trykk mot topp og mot bunn mindre, når differansen i dybde er mindre.

 

Edit; ser en var før meg. 

Endret av xRun
Lenke til kommentar

ok, men hvis vi eliminerer objekt pga. dybdeforskjellen -

og la si fester to like armbandsur hhv. på overside og undersiden av ei jernplate, og senker ned.

Vil da glassene sprekke noenlunde samtidig eller ikke? Grunn til at jeg "undrer" er altså forestillingen vi gjerne har om at "trykk" kommer ovenfra, og dermed "burde" glasset på klokka på oversiden av jernplata, være mer utsatt. Eller er trykket like sterkt fra alle retninger okke som?

Lenke til kommentar
Mr.M skrev (1 minutt siden):

ok, men hvis vi eliminerer objekt pga. dybdeforskjellen -

og la si fester to like armbandsur hhv. på overside og undersiden av ei jernplate, og senker ned.

Vil da glassene sprekke noenlunde samtidig eller ikke? Grunn til at jeg "undrer" er altså forestillingen vi gjerne har om at "trykk" kommer ovenfra, og dermed "burde" glasset på klokka på oversiden av jernplata, være mer utsatt. Eller er trykket like sterkt fra alle retninger okke som?

Det er dybden som avgjør, ikke "retning".

Lenke til kommentar
Mr.M skrev (48 minutter siden):

ok, men hvis vi eliminerer objekt pga. dybdeforskjellen -

og la si fester to like armbandsur hhv. på overside og undersiden av ei jernplate, og senker ned.

Vil da glassene sprekke noenlunde samtidig eller ikke? Grunn til at jeg "undrer" er altså forestillingen vi gjerne har om at "trykk" kommer ovenfra, og dermed "burde" glasset på klokka på oversiden av jernplata, være mer utsatt. Eller er trykket like sterkt fra alle retninger okke som?

Føler du mer trykk fra atmosfæren over deg på den siden av kroppen som vender oppover? Prøv f.eks med å snu deg i senga. ;) Ikke for å være spydig, men tenkte det kunne virke forklarende rundt intuisjonen om at trykk kommer ovenfra.

Forøvrig har vi flyvinger, der trykket under vingen er høyere enn over. Det resulterer i at vingen trykkes oppover av trykkdifferansen. Hvis krafta hadde vært vesentlig annerledes på oversiden og undersiden av et objekt så ville differansen presset det i den retninga det er minst trykk. Hvis objektet ikke endrer høyde, uten å bruke en hel masse krefter på det, så betyr det at trykket er nogen lunde likt over og under. F.eks en gjenstand som svever nøytralt i vannmassene. F.eks en plastgjenstand som hverken synker eller flyter opp. Merk at flyvinger skaper sitt egen trykkdifferanse på grunn av luftas fart og vingens profil. Trykkforskjellen oppstår ikke når vingen står på et parkert fly i vindstille vær. Det har altså ikke noe med tyngdekraften og atmosfærens tyngde å gjøre, eller hvilken retning lufta hviler på vingen.

 

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (22 minutter siden):

Føler du mer trykk fra atmosfæren over deg på den siden av kroppen som vender oppover?

ja, har vært mye plaget av smerter på toppen av hodet. :grin2:

men for å være "seriøs", -jeg har selvsagt helt til at overside/underside mht. trykk ikke er noe forskjell, men tråden heter jo "snedige ting du lurer på" så da kan man vel tøye det litt løst med eksotiske funderinger man har om ting & tang.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Er ikke fasit i denne oppgaven fra q-meieriene feil? Jeg så den først på melkekartongen (screenshot er tatt fra q-meieriene.no).

Den spør om hvilken av portene som stiver av porten mest. Alternativ C og D kan vi se bort fra. Fasit sier A, men jeg mener B er riktig.

Jeg antar det er en vaier/tau av et salg som er tegnet på porten, og disse har kun styrke i strekkretning, og da må B være korrekt. Jeg mistenker de har blandet oppgaven med tilsvarende porter med en treplanke montert slik som vaieren er montert på bildet. I så fall kan det gi mening med A som korrekt svar, men for meg ser det helt åpenbart ut som en vaier/tau på illustrasjonen.

IMG_4561.jpg

Endret av Reeve
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 time siden):

Enig i at B er riktig. Det ser ut som wire med strammer.

PS. Jeg tror du forvekslet A og B et sted i innlegget.

Jeg og synes det ser ut som wire med strammer. Merkelig at noe slikt går gjennom kvalitetskontroll før en slik oppgave printes på tusenvis av melkekartonger, og de setter i gang en konkurranse på hjemmesiden sin.

Og jeg hadde forvekslet A og B lengre nede i innlegget mitt ja, takk for det! :)

Endret av Reeve
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Mulig det er nevnt tidligere, men litt rart at ikke verden er overfylt med skjeletter. Google sier at et skjelett kan forsvinne på noen år i varme og våte omgivelser (warm and damp). Samtidig stiller man ut skjeletter av neandertalere og vikinger. 

https://theconversation.com/the-human-body-never-truly-disappears-finding-the-remnants-of-a-tragic-end-can-help-us-uncover-atrocities-122817

Bull-Hansen: Video fra vikingutstilling med hodeskalle:

https://www.youtube.com/watch?v=gbedaw8-eAQ

 

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...