Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Noen som har erfaring med trekking av visdomstann?


macciato

Anbefalte innlegg

Jeg har hatt skikkelig tannlege- og sprøyteskrekk lenge, men nå har jeg heldigvis en veldig sympatisk og snill tannlege. Siden jeg aldri hadde trukket en eneste tann før fikk jeg beroligende middel før timen min, noe som fungerte kjempebra. Selve trekkingen av visdomstannen gikk overraskende enkelt og raskt, jeg trodde det nesten ikke da han sa han var ferdig. Dette var ei visdomstann i overkjeven, har hørt at det er mindre komplisert enn de i underkjeven da. Ikke har jeg hatt spesielt vondt heller, fikk 600mg ibux da jeg trakk tanna og resept som jeg har brukt i dag (dagen etter trekkingen). Håper det fortsetter slik, ikke vondt og ikke hevelse, bare litt ubehag hvis jeg kommer borti der tanna var.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har en tann som er svart på underflaten i overkjeven, mens på siden av, så ser det nesten ut som det er ting som er igjen etter å ha spist, men det sitter på en måte fast, der tannen virker annerledes når du rører den, enn resten hvis dere skjønner?

 

Kan det hende at den har råttnet rett og slett?

Lenke til kommentar

Jeg har trukket begge visdomstennene nede, ved bruk av "vippepinne". Det var ubehagelig, men gikk helt greit. Det verste var at det blødde et par dager, og at det gjorde noe inni grønnhelvetes vondt når bedøvelsen gikk over. Stingene var heller ikke noe særlig behagelig.

 

Nå får jeg også visdomstenner oppe. Den ene er ca. tre tenner for langt bak(mellomrom på en cm eller to fra siste tann til visdomstannen), og den andre er to tenner for langt bak.

 

Hvis jeg skal operere dem bort, hvordan gjør tannlegen det da? Bruker h*n tang? Får jeg bedøvelse eller narkose?

Lenke til kommentar

Jeg foreslår at du snarest ringer og bestiller time hos tannlegen, eller iallefall hører med dem på telefon om hva det kan være. Gjør det vondt?

 

jeg merker ingenting altså, det har sikkert vært sånn lenge,uten at jeg la merke til det,så du kan tenke deg selv

 

Men fins det noen sider,som besvarer ting på mail,har opplevd at alle kun ber deg få en time ,skal til utlandet snart,så tenkte å fikse det der.

 

Så kunne egentlig bare tenkt en mening av en tannlege, som ikke ber deg komme til dem og ha flere tusen kroner for en sånn ting som dette

 

Jeg har trukket begge visdomstennene nede, ved bruk av "vippepinne". Det var ubehagelig, men gikk helt greit. Det verste var at det blødde et par dager, og at det gjorde noe inni grønnhelvetes vondt når bedøvelsen gikk over. Stingene var heller ikke noe særlig behagelig.

 

Nå får jeg også visdomstenner oppe. Den ene er ca. tre tenner for langt bak(mellomrom på en cm eller to fra siste tann til visdomstannen), og den andre er to tenner for langt bak.

 

Hvis jeg skal operere dem bort, hvordan gjør tannlegen det da? Bruker h*n tang? Får jeg bedøvelse eller narkose?

 

jeg har hørt du får bedøvelse, men har også hørt at enkelte steder kan du få narkose

 

er det vondt for deg med visdoms tann nå? eller må du ikke at de ut enda?

 

er du redd tannleger selv?

 

 

er det bare meg som ikke har turt å dra til tannlegen på mange år?

 

er liksom 23 år,og føler tenna mine burde vært langt bedre enn det de er, nesten så jeg vurderer å fikse alt i utlandet, heh

Endret av madman88
Lenke til kommentar

jeg har hørt du får bedøvelse, men har også hørt at enkelte steder kan du få narkose

 

er det vondt for deg med visdoms tann nå? eller må du ikke at de ut enda?

 

er du redd tannleger selv?

 

 

er det bare meg som ikke har turt å dra til tannlegen på mange år?

 

er liksom 23 år,og føler tenna mine burde vært langt bedre enn det de er, nesten så jeg vurderer å fikse alt i utlandet, heh

 

 

 

Neida, er ikke vondt. Bare litt ømt i blant. Tror jeg kan vente noen måneder med å ta dem.

 

Er ikke redd tannlegen. Hvorfor skulle jeg vært det? Det er såklart en ubehagelig opplevelse, og jeg ble kvalm da jeg trakk den ene visdomstannen, men det var en rent fysisk reaksjon. Det er ingen grunn til å frykte tannlegen.

Lenke til kommentar

jeg merker ingenting altså, det har sikkert vært sånn lenge,uten at jeg la merke til det,så du kan tenke deg selv

Det svarte kan rett og slett være misfarging, og trenger ikke være farlig. Jeg reagerte mest på

ser det nesten ut som det er ting som er igjen etter å ha spist, men det sitter på en måte fast, der tannen virker annerledes når du rører den, enn resten
. Tennene våre pleier å være flinke til å gjøre det vondt når noe er gale, men jeg ville nok likevel iallefall latt en tannlege undersøke saken, og så eventuelt fikset det i utlandet om det er en mulighet. Det koster ikke allverden for en undersøkelse, og hvem vet, kanskje finner du ut at det ikke er et problem og så trenger du ikke bekymre deg lenger.
Lenke til kommentar

jeg merker ingenting altså, det har sikkert vært sånn lenge,uten at jeg la merke til det,så du kan tenke deg selv

Det svarte kan rett og slett være misfarging, og trenger ikke være farlig. Jeg reagerte mest på

ser det nesten ut som det er ting som er igjen etter å ha spist, men det sitter på en måte fast, der tannen virker annerledes når du rører den, enn resten
. Tennene våre pleier å være flinke til å gjøre det vondt når noe er gale, men jeg ville nok likevel iallefall latt en tannlege undersøke saken, og så eventuelt fikset det i utlandet om det er en mulighet. Det koster ikke allverden for en undersøkelse, og hvem vet, kanskje finner du ut at det ikke er et problem og så trenger du ikke bekymre deg lenger.

 

det er sant det ja

 

men hvis tannen er svart/blitt råtten, så må man vell ta den ut,selv om den kanskje ikke forstyrrer om den er der heller.

Lenke til kommentar

Jeg trakk en betent visdomstann på fredag (også hos SpesDent, veldig flinke folk!) men jeg har fortsatt utrolig vondt.. Spiste opp pakken med paralgin forte på to dager, og nå knasker jeg paracet og ibux så det holder.

Har enda ikke sovet en hel natt igjennom siden operasjonen, våkner flere ganger om natta, og selvom jeg er 22 år gammel greier jeg ikke å holde tårene inne. Det gjør altså så vondt at jeg ikke vet hva jeg skal gjøre av meg.

 

Hevelsen er gått ned, så jeg tror det begynner å bli litt bedre.. men det er tross alt flere dager siden jeg opererte, burde ikke det meste av smerter ha gitt seg til nå?

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Hadde en runtinesjekk hos tannlegen i dag, da oppdaget han et lite hull i en visdomstann og ga meg valget mellom å fikse hullet, trekke tannen senere eller ta det med en gang. Hoppet i det så jeg slipper å grue meg til det i fremtiden, og siden dette var andre gang visste jeg litt mer om hva jeg gikk til.

 

3-4 timer siden jeg fikk det unnagjort men vurderer allerde nå å spise middag, så er ikke så alt for galt. Anser fremdeles bedøvelsen som det mest ubehagelige med hele greia, forruten å spytte blod i ettertid da.

Lenke til kommentar

Nå er ikke fjerning av visdomstenner særlig fælt da, stengt tatt. Det som har gjort mest vondt for min del var at jeg beit meg selv når jeg var bedøvet, av alle ting :)

 

Mistenker egentlig at selve narkosen faktisk vil være verre enn å bli bedøvet og dermed ikke merke noe mer.

 

Smertene/Ubehaget i ettertid vil du få uansett.

Lenke til kommentar
  • 8 år senere...

Be tannlegen gi deg noe beroligende som de gir til pasienter med tannlegeangst. Da husker du ingenting ? Jeg trakk en visdomstann på torsdag og husker bare at tannlegen gav meg noe bedøvelse men ikke mer. Plutselig va eg hjemme igjen og sovna søtt ???

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
  • Uderzo låste denne emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...