Gå til innhold

Alt om Kickboxing!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hentet fritt fra nettet:

Kickboxing er en kampsport med elementer både fra boxing og karate. Sparketeknikkene er hentet fra karate, mens slagteknikk og bevegelsesmønster (fotarbeid) er hentet fra boxing, dette gjør kickboxing til en veldig effektiv treningsform. Kickboxing er lett å lære, og de fleste velger treningen for å holde seg i god form. Det er også muligheter for de som ønsker å gjøre noe mer ut av treningen, som blant annet sparring og deltakelse på stevner.

 

Kickboksing byr på mange fordeler: Kondisjon, styrke, smidighet, koordinasjon, balanse, konsentrasjon, utholdenhet, presisjon og styrke.

 

På et nybegynnerkurs så er treningen lagt opp sånn ca slik:

- Oppvarming (enten så løper man rundt i ring og gjør forskjellige øvelser, eller så står man i oppstilling og beveger seg på stedet).

- Teknikktrening (øver inn rett slag og sparkteknikk i lufta og på puter)

- Styrketrening (push-ups, sit-ups, spensthopp og andre øvelser, husker ikke alle)

 

Etterhvert så kommer også fotarbeid, overkroppbevegelse og lett sparring inn i bildet. Det viktigste til å begynne med er å få inn rett teknikk på basic slag og spark.

 

Ja, det er hard trening, god trening og det er artig :) Ta en prøvetime eller 2 og se om det er noe for deg.

Lenke til kommentar
  • 10 måneder senere...

kan og nevne at innen kampene i kickboxing er det flere forsjellige kampstiler, alt etter hvor "hardt" du vil gå

1. semi-kontakt. fokus på hurtighet og rene teknikker. når en utøver får et poeng, markeres poenget ved at dommeren splitter utøverene og kampen fortsetter ved at dommeren sier "fight".

2. lett-kontakt. rimeligt likt boksing, men med spark selvsagt. slag mot hodet skal være kontrollert og lette, kontakt til kroppen kan være hard. driver selv med denne formen.

3. full-kontakt. ganske likt lett-kontakt, men med hard kontakt til hodet og kropp.

(4. musical forms. regnes som en stilart, men det er ikke kamper. man utøver kickboxing til musikk. dømmes etter teknikker, rytme, koreografi etc. ganske fancy stilart om jeg må si det selv, de hopper og spretter rundt på trening, skikkelig Kung Fy Hustle opplegg, i mine øyner da :p)

Lenke til kommentar
2. lett-kontakt. rimeligt likt boksing, men med spark selvsagt. slag mot hodet skal være kontrollert og lette, kontakt til kroppen kan være hard. driver selv med denne formen.

Det er IKKE tillatt med harde teknikker til kroppen i lettkontakt.

Alle teknikker skal trekkes, det er ikke lov å slå "gjennom" treffpunktet, dvs fortsette bevegelsen lenger enn der den normalt vil treffe, selv om man ikke treffer.

 

§ 15 POENGGIVENDE TREFFERE Kun tillatte teknikker mot tillatte treffpunkt kan gi poeng.

- Slag og spark må utøves som rene og kontrollerte teknikker med lett kontakt, balanse

og full fokus på treffpunkt, for at de skal være poenggivende. Teknikkene skal være eksplosive samtidig som de er lette og kontrollerte.

 

Ellers er alt du skriver korrekt.

I merkekamper derimot, som du må gå bronse, sølv og gull før du får konkurrere fullkontakt, kan man gå tyngre til kroppen (bronse og sølv) men ikke til hodet. Gull er tilnærmet full, men kontrollert til enhver tid.

Lenke til kommentar
Noen som vet om det ligger ute en resultatoversikt på internett over tidligere Norgesmsterskap?

Jeg snakker så tidlig som 1988-1991, jeg leter etter et spesifikt resultat.

Det holder med gull/sølv/bronse-oversikt.

 

 

Hva leter du etter?

Du kan gå inn på kickboxig.no, lete deg frem til webmaster sin mail adresse, og spørre han. Han sitter inn med stortsett alt av statistikk som finnes i NKBF.

Så hvis det finnes, så har han det. Hvis ikke, så kjenner han "alle", slik at han nok kan finne ut av det.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

stemmer det bellanca

men ifølge treneren min, som hovedsaklig gikk (han er skadet) fullkontakt er det lov med hard kontakt til overkroppen, mens hodekontakt skal være lett. sikker på at du ikke blander med semi-kontakt, med den eksplosivteten tenkte jeg?

men igjen så er jo hard/lett kontakt til kropp/hode snakk om relativitet. lett kontak til hode for en 90 kilos forhenværende bokser kan jo være hard kontakt for en nybegynner...

Lenke til kommentar
Øøøh, kan man noengang blir for gammel til å begynne med kickboxing? :p

 

nei, absolutt ikke. vi har en person (som går aktivt kamp me oss ungdommer) som jeg tipper er runt 60 år. ganske imponerende, han sliter jo selvsagt med pusten og litt hosting og harking blir det jo, men vi tar jo hensyn, slik som vi alle gjør.

Lenke til kommentar
stemmer det bellanca

men ifølge treneren min, som hovedsaklig gikk (han er skadet) fullkontakt er det lov med hard kontakt til overkroppen, mens hodekontakt skal være lett. sikker på at du ikke blander med semi-kontakt, med den eksplosivteten tenkte jeg?

men igjen så er jo hard/lett kontakt til kropp/hode snakk om relativitet. lett kontak til hode for en 90 kilos forhenværende bokser kan jo være hard kontakt for en nybegynner...

Helt sikker på at jeg ikke blander ja.

Reglene er klinkende klare, problemet kan nok heller være hvordan det praktiseres rundt om.

Du er også inne på noe med tanke på hva hver enkelt utøver oppfatter som hard kontakt, men om du ser på de virkelig gode lettkontaktutøveren, så ser du at de har kontroll på hver eneste bevegelse uten at trefferene blir harde.

Semi kontakt er jo noe helt for seg selv, men også her skal en teknikk være ren og TREKKES for å gi poeng.

Lenke til kommentar
stemmer det bellanca

men ifølge treneren min, som hovedsaklig gikk (han er skadet) fullkontakt er det lov med hard kontakt til overkroppen, mens hodekontakt skal være lett. sikker på at du ikke blander med semi-kontakt, med den eksplosivteten tenkte jeg?

men igjen så er jo hard/lett kontakt til kropp/hode snakk om relativitet. lett kontak til hode for en 90 kilos forhenværende bokser kan jo være hard kontakt for en nybegynner...

Helt sikker på at jeg ikke blander ja.

Reglene er klinkende klare, problemet kan nok heller være hvordan det praktiseres rundt om.

Du er også inne på noe med tanke på hva hver enkelt utøver oppfatter som hard kontakt, men om du ser på de virkelig gode lettkontaktutøveren, så ser du at de har kontroll på hver eneste bevegelse uten at trefferene blir harde.

Semi kontakt er jo noe helt for seg selv, men også her skal en teknikk være ren og TREKKES for å gi poeng.

 

leste nærmere på reglene på den lokale kickboxing klubben. det står at slagene skal trekkes, så det stemmer det. stemmer jo det, slagene skal trekkes og aldri gå "gjennom". fant forresten ut av vi går med hardere kontakt på trening (går med voksne, er selv 17) enn det det vanligvis gjøres i lettkontakt konkurranser og stevner. så det blir nok å tilpasse seg litt :p

http://www.kampsportinstituttet.no/tekstsi...p;text_id=61426

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...