Gå til innhold

Anbefal meg en LCD skjerm (haster!)


amelbye

Anbefalte innlegg

Skjermen min gikk nettop i stykker, og jeg må kjøpe en ny så fort som mulig, da jeg har masse arbeid å gjøre, og den skjermen jeg fikk lånt meg, må leveres tilbake på onsdag.

 

Siden jeg har så dårlig tid har jeg desverre ikke anledning til å sjekke markedet sjøl for å finne det beste kjøpet.

 

Jeg har sett på LCD-skjermer på komplett, og det første jeg merket meg var at oppløsningene var litt merkelige i forhold til det jeg er vant til fra CRT.

 

Tilbake til saken: Jeg vil ha en skjerm som ikke er så alt for dyr, 20 eller 22 tommer, med bra fargegjengivelse og skikkelig svartfarge. Responstid er også noe som settes pris på, men dette er ikke første pri.

 

Jeg vurderte to 17 eller 19 tommere, men kom til saken at det er billigere for en bra skjerm med litt størrelse på enn to dårlige små.

 

Skjermen må ha DVI inn, og helst VGA inn i tillegg.

 

Er det noen fler spesifikasjoner jeg bør ha i tankene? Er de fleste skjermer fremdeles standard-størrelse, eller er alt wide-screen i dag? Er det kanskje grunnen til de sære oppløsningene?

Endret av amelbye
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei! Av egen erfaring kan jeg trygt anbefale Samsung Syncmaster 204b

 

Denne har holdt seg ganske godt i pris siden jeg kjøpte den, noe som kanskje skyldes at utviklingen er større i widescreen-markedet om dagen, og at du derfor kanskje gjør bedre kjøp ved å kjøpe wide-skjerm! Derfor har jeg funnet frem et par som ser ut til å ha godt rennomé, (og jeg liker som du skjønner samsung-skjermene...)

 

Samsung Syncmaster 205BW

 

eller om du vil ha en 225BW, som er en 22-tommer til 2500:

 

Samsung Syncmaster 225BW

 

Her er en fin samletest av 22-tommere fra HW.no

 

Siste link kan gi deg et oversiktsbilde, slik at du ikke bare har fått anbefalt samsung-skjermer. MEn jeg kan jo avsløre at den tidligere nevnte 225BW er testvinner.

Lenke til kommentar

Jeg er villig til å betale det det koster for å få en skjerm jeg er fornøyd med. Jeg er student, og har ikke all verdens med penger, så jeg setter et tak på 3500kr, men jeg er meget villig til å betale mindre enn det.

 

Når jeg ser på de skjermene nesheim anbefaler, ser jeg at widescreen anternaltivene er betydelig billigere enn 4:3 anternaltivene, men det er vel fordi en 20' 4:3 har større billedflate enn en 20' widescreen.

 

Når det gjelder oppløsning er jeg ikke helt sikker. I utganspunktet vil jeg si så høy som mulig, men så kommer det vel et punkt der ting blir for smått på skjermen..

 

Til sammenlikning bruker jeg 1280*1024 på 19' CRT. Jeg hadde overlevd mer oppløsning pr cm^2 men ikke så mye mer.

 

Hvor er det blitt av disse skikkelige testene som f.eks. Pc World pleide å ha? Da jeg sist kjøpte skjerm (19' CRT) hadde de en test som sammenliknet 15-20 forskjellige skjermer ned til minste detalj, med tabeller som viste features og alle skjermene vurdert under diverse forhold. Det er noe sånt jeg trenger nå. Den testen med fem skjermer er ikke god for annet enn å luke ut etpar modeller, og at en skjerm er best av 5, sier virkelig ikke så veldig mye om hvor bra den er.

Lenke til kommentar

Jeg tror jeg må si meg enig i 225 BW. Det er et kanonkjøp. Dersom du ikke vil ha widescreen så blir det litt vanskelig. Jeg synes selv at 204B skuffer litt. (En venn av meg har den.)

 

Dersom du går for en 19" med 1280x1024 oppløsning, så får du sinnsykt bra responstid innenfor ditt budsjett. Både Samsung, Viewsonic og Benq har gode skjermer her.

Lenke til kommentar

I følge artikler på hardware.no, er 22tommers skjermer billigere enn 20tommers skjermer med samme oppløsning, på grunn av at de er billigere å lage og har lavere billedkvalitet.

 

 

Gjelder dette alle LCD skjermer, eller bare de merkene de snakket om i den sammenhengen? (acer, samsung og ett til som jeg har glemt)

 

Hvor liten blir skriften på disse 20' skjermene med 1680*1050 oppløsning? Jeg er klar over at det handler mest om individuelle meninger, men hvordan er det i forhold til en 19' crt med 1280*1024? (ca 45cm fra hjørne til hjørne)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

20 og 22 tommer wide med 1680*1050 koster ikke allverdens, og du får noen til under 3500. Hvis du bruker programmer med verktøybokser på sidene og trenger arbeidsflate kjøper du det. Selv har jeg Dell fpw 2007 men den koster litt mer. kanskje du får tak i en bra behandlet brukt skjerm? sjekk bruktmarkedet, qxl eller liknende..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...