Gå til innhold

Tips ved kjøp av forsterker


Anbefalte innlegg

  • 1 år senere...
Videoannonse
Annonse

Mrk.også alle som går i tanker om å kjøpe forsterker at det er svært mye gode brukte forsterkere å finne rundt omkring på div nett og utsalg.

Vanlig forsterkerteknologi har,trass i hva bransjen hevder,forandret seg lite de siste 35 år,så sjansen for å komme i mål ved innkjøp av brukt utstyr er stor.Minuset er selvfølgelig den manglende angrefristen ved privatkjøp!

I grunnen var komponentvalg i de eldre forsterkerene langt mer skreddersydd til formålet enn hva tilfellet er i dag hvor du gjerne finner de samme komponentene i en PC som i en high-end forsterker.

En forsterkers indre,og hvilke motstander,kondensatorer osv som er brukt er langt på vei avgjørende for lyden,og derfor er det ikke likegyldig hva de bruker, selv om verdiene og målingene er de samme.

Innenfor et "normalt" prisleie er det derfor enklere/billigere å finne god lyd i dag,om du går 15-30 år tilbake i tid ved forsterkerinnkjøp.Ettersyn er noe som da må påregnes,men vanligvis kommer du langt billigere ut selv med en omgang hos reperatør,enn du ville gjort ved rent nyinnkjøp.Lydmessig vil du uansett komme svært mye bedre ut regnet pr krone brukt!

Rådet gjelder naturligvis om man er noe nøye ved innkjøpet,og at man har satt seg litt inn i hva som var gode produkter den gangen de var solgt.Det er ingen grunn til å legge skjul på at det var mye møkk på markedet den gangen også.

Det er virkelig på tide å rope et varsko til en bransje som greier å overbevise oss om at det nyeste nye bestandig høres bedre ut enn den som var laget tom.like før!! Det er som oftest rent tullprat,men en og annen gangen treffer de jo..... Desverre er det skjeldent!

Mvh Rune

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Du nevner ikke hva en integrert forsterker er, så jeg skriver et par setninger du kan putte inn:

 

Integrert forsterer:

Som navnet indikerer er dette en integrert løsning, altså både en forforsterker og en effektforsterker. Dette er en vanlig løsning, da mange merker og modeller skiller fullstendig mellom signalbehandling og lydbehandling. Forskjellen mellom en reciever og en integrert forsterker er at radio-biten mangler.

 

Det er også verdt å nevne, synes jeg, at når det gjelder stereo-biten så er man mindre sensitiv ift ny teknologi, slik at brukt i de absolutt fleste tilfeller vil gi mer for pengene. Når det gjelder surround, som jeg aldri ville brukt penger på med mindre jeg hadde et solid budsjett, og kunne legge mer enn 20k i det, så går utviklingen av bildeteknologi og nå HD-lyd mye fortere, slik at en skal ha tungen rett i munnen om man kjøper surround brukt.

 

Når det gjelder forsterkerteknologi:

 

Hadde det vært en ide å si noe om forskjellen mellom rørforsterkere, transistorforsterkere og klasse d-forsterkere? Evt delt det opp i klasse A, AB og D?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Klasse D er fortsatt såpass sjeldent at det antageligvis ikke er verdt å ta opp i en guide for nybegynnere.

 

Kort kan man si at klasse A forsterker signalet udelt, dette bruker veldig mye strøm, men gir veldig lite forvrenging, og i de fleste tilfeller, veldig god lyd. Maks effektivitet er 25%, altså den bruker 4 ganger så mye strøm som du får ut til høytalerne. Altså bruker den 400 watt for å gi 100 watt ut. Her må altså 300 watt med varme bort.

 

Klasse B har en transistor som forsterker overdelen av sinuskurven, og en transistor som forsterker underedelen, i midten får du da enten et øyeblikk der begge spiller, eller ingen spiller, og det danner noe forvrenging. Fordelen er at dette bruker langt mindre strøm, så det krever billigere og mindre strømforsyninger og kjøleløsninger.

I de fleste tilfeller benyttes en kombinasjon av disse, slik at klasse a spiller de første wattene (de du bruker for det meste av tiden), og klasse b resten av tiden, slik at du får kraft og pondus de gangene det trengs. Maks effektivitet er rundt 78% om jeg ikke husker feil, altså bruker den ca 130 watt for å gi 100 watt ut. Her må altså 30 watt med varme bort

 

Klasse D er "digital" forsterking, enten er kretsen av, eller så er den på. Den skrur seg av og på med en frekvens som er minst dobbelt så høyt som den høyeste avspillte frekvensen. Fordelen er at denne typen chip ikke selv bruker strøm når den er av, eller på, kun i overgangsperioden i midten, så den kan ha ekstremt høy effektivitet, så du får billigere strømforsyninger, og trenger nesten ikke kjøling i det hele tatt. Klasse D hadde tidligere langt mer forvrenging enn a og b, men i dag er det ikke store forskjellen å snakke om, du har f.eks tripath, populært kalt klasse-t, som ikke står tilbake for de fleste a/b løsninger. Klasse D har jeg sett opp i mot 92% effektivitet på, altså vil de kun bruke 110 watt på å spille 100 watt ut. Her må altså 10 watt med varme bort.

 

Vi får nok se mer klasse d i fremtiden, det kommer nok sakte men sikkert inn i stuen. I dag er det mest brukt til PA.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Å si at klasse D er så lite vanlig at det ikke er vits å ta med blir litt feil.

 

Lyngdorf og Rotel bruker mye klasse, det er fler og fler merker som benytter seg av dette, Chapter, NuForce, og flere andre. Det er typisk ICE-modulene til B&O som ligger til grunn for konstruksjonene, med en del unntak. Klasse T, tripath, blir også mer og mer vanlig, se på merker som Kingrex blant annet.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Hei!

Er helt newb når det gjelder forsterkere og høytaler. Leste litt rundt i tipsene på denne tråden, men klarte ikke helt å forstå hvordan ting fungerer. La oss si jeg har lyst å kombinere, altså kjøpe forskjellige høytalere og forsterker. Hvordan vet jeg at de passer ilag?

 

Leste f.eks i et av tipsene ,

" Mine høyttalere er oppgitt med 90 dB, på disse brukte jeg før en forsterker som ytet 32watt i 8Ohm"

hvordan vet jeg dette passer ilag?

 

I tillegg..

Ant watt (på forsterkern red.) man trenger kommer helt ann på hvilke høyttalere man har.

Da må man se på ant dB som høyttaleren er oppgit med. Jo høyere dB jo lettere er høyttalerene å drive jo mindre forsterker trenger du.

Hvilket forhold mellom watt og dB snakker vi her?

 

Håper noen kan hjelpe!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

db tallet oppgir hvor høyt høytaleren spiller ved 1 watt. F.eks 90db/1watt/1meter. Da kommer det 90db ved 1 watt på 1 meters avstand. 90db er rimelig høyt, og med 2*60 watt som jeg har så får jeg ut ca 108db fra mine høytalere (som er 90db/watt). Dette kommer av at decibelskalaen er logaritmisk, og 3 tilsvarer en dobling i effekt. 108db er f.eks mye høyere enn du kan spille i en leilighet, og er omtrent på nivå med en stor motorisert gressklipper. Mer enn nok til å gjøre deg døv over tid. Selv 90db er skadelig over ikke alt for lang tid.

 

Dette betyr altså at du i hovedsak aldri bruker noe særlig over 1 watt over tid, og et høyt effekttall bidrar i hovedsak bare til større dynamikk og mer liv i lyden. (dynamikk er da forskjellen mellom det høyeste og laveste punktet i musikken). Surround-forsterkere har stort sett så mye forvrenging ved noen effekt over 1 watt at det blir ubehagelig å høre på, selv om de kan levere over 100 watt.

 

Ohm tallet sier noe om motstanden i høytaleren, og jo lavere motstand jo mer effekt går gjennom, og jo tyngre for forsterkeren. Dette er ikke noe man trenger å tenke på så lenge forsterkeren støtter like lav motstand som høytalerne har.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Selv om enkelte høyttalere har høy følsomhet kan det fort hende at de trenger en litt kraftig forsterker for å ha kontroll over (spesielt) store elementer. Eksempelvis har en del av de større Cerwin-Vega-høyttalerne høy følsomhet, men er fremdeles glad i skikkelig med strøm.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har testet 2*25 watt på clsc215, gikk rimelig bra det, spilte forjævla høyt og. Så det er ikke nødvendigvis sant.

Det man trenger er en forsterker som faktisk leverer tallet som står på uten forvrenging, og der faller mer eller mindre hele billigklassen av. De fleste surround-receivere begynner å vrenge ganske mye når du passerer bare 1 watt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Høyt er sjelden et mål for kvalitet, men jeg mener å huske at vi har vært enig om dette tidligere. Nå kjøper de færreste CV med lydkvalitet for øye.

 

Billige surroundrecievere er i alle fall ikke noe du setter foran krevende høyttalere uten å være forberedt på å kjøpe en ny diskant i ny og ne.

Lenke til kommentar

Problemet ligger som sagt til stor del i hvor mye receivere forvrenger ved oppgitt volum - forvrenging begynner å bli godt merkbart rundt 1%, nesten alle billigreceiverne har en THD på 1% allerede rundt 1 watt, og de påstår at de klarer 5*100 watt (ved 10% THD). Den lille forsterkeren jeg har vrenger 0.003% ved 2*25 watt (som er oppgitt maks). Det ligger jo en liten forskjell der.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Problemet ligger som sagt til stor del i hvor mye receivere forvrenger ved oppgitt volum - forvrenging begynner å bli godt merkbart rundt 1%, nesten alle billigreceiverne har en THD på 1% allerede rundt 1 watt, og de påstår at de klarer 5*100 watt (ved 10% THD). Den lille forsterkeren jeg har vrenger 0.003% ved 2*25 watt (som er oppgitt maks). Det ligger jo en liten forskjell der.

 

Hva legger du i "biligreceiver" her? De virker i overkant at de vanligvis skal ha 1% THD allerede ved 1% av kapasiteten.

 

AtW

Lenke til kommentar

Nå er det vel ingen reciever som klarer å levere 5x130 watt på en 200 watt strømforsyning heller, billigreceiver i dette tilfellet er de som følger med typiske ferdigsett fra samsung, lg og sony.

 

EDIT: Effekten er veldig ofte oppgitt ved 1%THD ved 1khz og i en høy motstand som 8 eller 16 ohm.

Ved 10khz så har forvrengingen nesten tidoblets, og du kan 4-5doble forvrengingen for hver gang du halverer motstanden.

I tillegg så vil selv 0.1% THD være merkbar degradering av lyden.

 

Så om du har 4 ohms høytalere slik som meg så ser du fort hvordan den virkelige effekten løper ned til selv der 1 watt er tvilsomt til å levere god og ren lyd.

 

Og om du sammenligner med forsterkerne jeg har som leverer 2*25 watt i 4 ohm med 0.003%THD i 20hz-20khz, og 2*60watt i 4 ohm med 0.0007%THD i 20hz-20khz. Så er den virkelige effekten mange mange ganger høyere.

Endret av Flimzes
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Vekker denne tråden til live igjen men og fortelle at linkene (klikk for og lese mer) på fremsiden ikke fungerer. Ikke for meg ihvertfall.

 

Og som nevnt over her. Har et spørsmål. Jeg har et par 4ohms 140W/200W front høytalere (audio pro eller noe sånt) som jeg gjerne vil smelle på en spiltter ny pioneer mid-fi reciever med 6ohms?

 

Hvor dårlig idè er det? vil det ha mindre og sitte ettersom forsterkeren er splitter ny og "burde" klare og spille greit på 4 ohms speakers. må jeg passe lyden mye?

 

Er helt grønn på dette feltet, trenger litt tips.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 8 måneder senere...

Vekker denne tråden til live igjen men og fortelle at linkene (klikk for og lese mer) på fremsiden ikke fungerer. Ikke for meg ihvertfall.

 

Og som nevnt over her. Har et spørsmål. Jeg har et par 4ohms 140W/200W front høytalere (audio pro eller noe sånt) som jeg gjerne vil smelle på en spiltter ny pioneer mid-fi reciever med 6ohms?

 

Hvor dårlig idè er det? vil det ha mindre og sitte ettersom forsterkeren er splitter ny og "burde" klare og spille greit på 4 ohms speakers. må jeg passe lyden mye?

 

Er helt grønn på dette feltet, trenger litt tips.

 

Har ingenting å si, det går som regel veldig greit, har det samme selv på høytaler og surrondreceiver og på Effektanlegg og fronter.

 

Pioneer har som regel ganske gode strømreserver også etter erfaring.

Endret av Wolfkiller
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Vekker denne tråden til live igjen men og fortelle at linkene (klikk for og lese mer) på fremsiden ikke fungerer. Ikke for meg ihvertfall.

Det kan se ut som om det som ble lagt under spoiler tag har blitt borte etter en eller annen oppdatering av forumet.

Ganske kjipt da jeg brukte en god stund på å skrive det første innlegget i denne tråden :(

Bare å beklage, men dessverre ikke noe jeg kan noe for.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Skyter inn et kjapt spørsmål her, jeg og :D

Skal fikse meg mitt første skikkelige surround-anlegg og vurderer denne høytalerpakken.

Hvor mange watt og ohm må jeg ha i en receiver for å drive disse?

Har kikket litt på en Yamaha med 7x90 watt (8 ohm), men aner ikke hva det egentlig vil si med tanke på å drive høytalerene.

Ser det står 150W, 200W, 350W, 400W og 550W oppgitt som effek i beskrivelsen av høytalerene.

Motstanden er på 2-4 ohm i bassen, mens høytalerene er på 4-8 / 4-9 ohm.

 

Vil denne receiveren kunne drive disse høytalerene, eller må jeg gå opp noen hakk og finne en bedre/kraftigere?

 

(Spørsmål fra person hvis forige "surround" var en 5.1-pakke fra Logitech ment for PC :p )

Endret av Optimuz
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Uderzo avklistret denne emne

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...